Jump to content

Hva er Dakota rifle?


Joggen

Recommended Posts

Sikkert mange som ler av meg nå :lol: , men hva er ei Dakota rifle?. Ser fra tid til annen at det diskuteres om Dakota rifler og Dakota kalibre. Har drevet på med jakt og skyting siden jeg var en neve stor, men det er masse ting jeg ikke vet ennå, men det er lov å spørre?. Er det ei rifle som er laget i Dakota, kun lov å jakte med i Dakota eller første mann som jaktet/bruke den var fra Dakota?.

Link to comment
Share on other sites

Ja!, dette merker jeg og!!!. Når en først spør om noe, så får en litt "irriterte" svar tilbake om at en må søke både i tidligere tråder og div søke motorer. Joa jeg gjør det for det meste, men av og til så finner jeg det ikke, eller så får jeg så mye info at jeg ikke finner frem i all informasjonen. Søkte engang på noe ang mauser, og fant 24560 sider som vedrørte det jeg søkte på, og hvor skal en begynne. Da kan det kanskje ta 5 år før en greier å lese igjenom alt.

 

Det jeg av og til lurer på står sikkert noe på forumet. Bør vi spinne videre på gamle tråder?, å ikke starte nye spørsmål/tråder før vi vet om det kan være gamle tråder ang temaet eller det vi lurer på?. Jeg personlig synes det kan være greitt med nye tråder, for å få i gang diskusjoner og litt liv. Jeg får mye info her fra kammeret, og hvorfor kan en feks ikke bruke kammeret når en lurer på noe sjøl. Det meste som blir diskutert her inne på forumet hadde en sikkert funnet på Google eller Kvasir, men jeg får ofte enklere og presise svar, og diskusjonen er igang.

Link to comment
Share on other sites

Å oppfordre til å starte nye tråder om absolutt alt er å oppfordre til et forum som blir så overfylt at det ikke lar seg lese uten å bruke søkefunksjonen på alt.

 

Jeg kan gå med på at det ikke finnes dumme spørsmål, hvis dere aksepterer at det finnes spørsmål som er bedre egnet for google.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, har sjøl ei Weatherby rifle i 375 H&H, men hva er forskjellen på di 375 H&H og min Weatherby 375 H&H?.

 

Jeg synes det ofte er motsatt, at det blir veldigt tung å bla opp når trådene blir veeeeeeeeeldig lange og veeeeeeeldig gamle. Kan jo være greitt å diskutere hva vi kan spørre om, DVS hvordan en går frem før en starter en ny tråd om et emne. Leter først på nettet via søke motorer, før en spør her inne. Men jeg skjønner godt at før en lurer noe ang M98 eller Tikka T3, som det er meget mye og lett å finne info om, at det finnes 100000 tråder om disse emnene, og at en kan søke/lete i dem først. Når en legger inn div stikkord i søke kriteriene, siler en ut mange sider, og en finner lettere infon en er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, har sjøl ei Weatherby rifle i 375 H&H, men hva er forskjellen på di 375 H&H og min Weatherby 375 H&H?.

 

.

 

Kort fortalt: Mekanismen er forskjellig.

 

Dakota er en rifleprodusent som lager rifler basert på egenutviklede låskasser. De mest kjente av disse beskrives gjerne som en blanding av Mauser m98 og Winchester m70 pre '64

Link to comment
Share on other sites

Ser fra tid til annen at det diskuteres om Dakota rifler og Dakota kalibre.

Og når du googlet, fikk du fram at "Dakota kalibre" er fabrikkens egenutviklede kalibre? Såkalte "Proprietary cartridges", fabrikkeide kalibre, som du må ha fabrikkens tillatelse (dvs. kjøpe ei rifle til minst 40 laken) for å bruke.

 

Dakota-kalibrene er belteløse magnumer, relativt korte, og i fornuftig "magnumstørrelse" (i motsetning til f.eks. Lazzeronis overdimensjonerte kreasjoner). De finnes (minst) i 7 mm - 30 - 33 - 375 - 416 og 450-kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...