Jump to content

Ukjent sjøfugl


Münsterjeger

Recommended Posts

Hei,

 

Var ute fredag morgen etter ærfugl.

På slutten av turen kommer en flokk på 4 fugl trekkende over.

Kompisen min lader hagla og det detter en stk fugl

 

Vi er ikke sikre på hvaslags fugl dette er.

Jeg har ikke bilde, så om noen har tips er det til stor hjelp!

 

Fuglen er på størrelse med ærfugl.

Helt svart, rødt nebb, røde ben og rød iris rundt puppillen.

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Var jeg som plukket den opp. Jeg var i kajakk, kompis på land.

 

Det ene øyet var sprengt, men det andre øyet var friskt og så naturlig ut. Definitivt rødt.

Jeg tror ikke den hadde hvitt vingespeil. Mener den var helt svart i fjærdrakta.

De kom flygende, og jeg fikk se dem rimelig godt helt forfra, men la ikke så mye i studeringen etter skuddet.

 

 

Hmmm...

Fant ingenting i feltguiden til DN heller, men takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Ganske stor størrelse forskjell på sjøorre og en svartand. sjøorren er vel omtrent like stor som en ærfugl mens svartanda er betydelig mindre.. så da ville jeg tippe sjøorre, men siden nebbet var rødt så er jeg ikke så sikker.

 

Kansje denne. http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrive ... ArtsID=157

eller http://www.biolib.cz/en/image/id32886/ en amerikansk variant av sjøorre

 

Du har ikke bilde av den da?

Link to comment
Share on other sites

På jakt er det nok ikke lurt å følge ville vestens lov om å skyte først for så å sjekke...

 

 

Når du jakter i et område hvor 80% av fuglene i trekket er ærfugl, og de siste 20% er skarv, og det kommer noe man er helt sikker på er ærfugl, så skyter man. Størrelse som en skarv, farger som en skarv (Mørkere totalt sett), mot en lys himmel.

Har ikke en gang sett stokkand på de trakter om høsten. Sa da forstår jeg veldig godt at skuddet fallt.

 

Da lar vi diskusjonen igjen falle inn på hvilken art dette kan ha vært, istedet for å drive etterpåklokskap.

 

Det ble for øvrig jaktet på Tjøme, Vestfold. Dersom det kan hjelpe...

Link to comment
Share on other sites

[...]Det ble for øvrig jaktet på Tjøme, Vestfold. Dersom det kan hjelpe...

Skulle jeg tro det var en svartand, det er mengder av de her nå og (med mindre mann er helt evneveik på artsbestemmelse*) svartanda er en av de få det er teoretisk mulig å forveksle med ærfugl. Likevel burde det være mulig å se forskjell, svartanda er betydelig mindre (hvertfall i vekt), fargene er helt feil (helt svart, eller svart med gråbrune tegninger) og nebbet er veldig anderledes. I tillegg pleier svartanda å fly i mer organiserte flokker (pent på linje) enn det ærfuglen (en stor sverm) gjør.

 

Og teorien din om at alt som rører seg på Tjøme er ærfugl eller skarv... veeel revurder den før det går med for mye alke, lomvi, sjøorre, storlom, havsule, alkekonge, bergand, toppdykkere og annet...

 

Edit: Hva mener du med "røde bein"? Knallrøde, som på en tjeld? Eller litt mer sånn skittenrøde flekker/striper/felter? Sistnevnte kan finnes på svartand. (men er ikke så god på de detaljene som ikke er mulig å finne før du sitter med en død fugl i hånden)

 

 

 

 

 

*Vi snakker på nivå med å ikke se forskjell på elg og hjort eller røde epler og tomater eller traktkantarell og spiss giftslørsopp.

Link to comment
Share on other sites

DEt jeg mener med at alt som rører seg der ute er ea og skarv, er nok en sannhet med modifikasjoner. Ikke så veldig kjent der ute, så da drar jeg alt over en kam. :mrgreen:

Som du sier er det mange andre sjøfugl. Dog har bare observert dem innover i skjærgården.

Vi jakter stort sett på sørsiden av Langskjæra, og har hendt en gang at jeg har observert alkefugl der. Så basere det bare på egne erfaringer.

 

Jeg minns den hadde mørke røde/oransje bein.

 

Mulig vi er på svartand eller sjøorre.

Sjøorren passer bedre i beksrivelse på størrelse og vekt (Var som ærfuglen), men det forutsetter at irisen var hvit, og små hvite spotter under øynene. Det røde øyet KAN ha vært blod, da det er den eneste fornuftige forklaringen jeg sitter med.

 

 

 

 

OT, men artig opplevelse; vi så på denne turen en sel som jaget en and. DET var spektakulært!

Link to comment
Share on other sites

[...]Som du sier er det mange andre sjøfugl. Dog har bare observert dem innover i skjærgården.

Vi jakter stort sett på sørsiden av Langskjæra, og har hendt en gang at jeg har observert alkefugl der.[...]

 

Da tror jeg vi kan konkludere med svartand (spesielt siden den er den eneste jaktbare kandidaten :roll::wink: )

 

Men, når det er skikkelig fint høstvær, som det var i helgen, og spesielt når alle små vann og sølepytter fryser igjen på fastlandet (hele Tønsbergfjorden ut til Veierland var dekt med issørpe på søndag morgen) så dukker veldig mye rart opp i yttre Vestfolds skjærgård. Først og fremst store flokker med kvinand og stokkender, men også mer skjeldne saker som skjeand og taffeland (som man absolutt ikke bør skyte)

Link to comment
Share on other sites

Sjøorre.

sjoeorre3_1156861677_1157310746.jpg

Nå jakter jeg i Østfold og har jaktet sjøfugl i 22 år. Har på denne perioden vært med på¨å felle ett 4 sifret tall sjøfugl. Tipper det er 10 år siden jeg så sjøorre her ute og den gang det var noen var de sjeldene å se. Har selv vært med på å felle sjøorre ved feiltagelse.

 

Svartandhanne

black_scoter.jpg

 

Disse er sjelden da hovedbyrden hekker i Sibir, trekker ned langst kysten og hannene trekker først. Hunn og ungfugl trekker senere, disse har større tendens til å ha tilhold langst kysten.

 

På 22 år har jeg kun felt 2 av disse.

 

Jeg vil si det sånn at dersom fuglen var på størrelse med en ærfugl var det nok orre, var den mindre og rundere i formen var det nok svartandhanne. Begge har røde bein...

 

-L-

 

Edit:

 

Utennavn-1.jpg

 

Til sammenligning på størrelse har du en svartandhanne nederst til høyre. Mot venstre har du 2 haveller, 3 svartandhunner og ær.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Få se på sothøna, di! Veit du har..! :lol::mrgreen:

 

 

Begynner å innse at jeg ikke har studert fuglen nøye nok til å kunne fastslå hva det er.

Ut ifra bildet over her, tror jeg at jeg slår meg til ro med det.

Fuglen er skutt, flådd mørnet, og sikkert fortært.

Ingen bilder, og jeg for min del husker ikke annet enn de røde beina og det røde øyet (Beina var kanskje ikke sååå røde? og øyet kan ha blitt blodskutt, men helt.)

 

Men takker stort for innsatsen, karer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...