Jump to content

Problem med svingmontasje på Sauer 202.


stkl

Recommended Posts

Hei

 

Har eit problem med sauerèn min.

Har montert eaw swingmontasje på rifla.

Problemet er at det virker som bakerste basen ligger ca 1 mm lavt.

Då visst du skal ha den til å gå i lås må presse den litt ned.

Har kjøpt 2 sett med ringer og dei har samme problemet.

Har hatt nokon montasjer på denne rifla. ( EAW STD, LEUPOLD QR og no EAW SWING) .

Felles nevner med denne rifla er at innskutt på 100 meter har eg berre 4 klikk igjen opp på S&B 3-12X50

På Zeiss 6-24x56 har eg berre 24 klikk igjen opp (5mm pr klikk).Leupold 6,5-20X50 trur eg eg hadde 7 klikk igjen opp.

 

Begynner å lure litt på om kassen min e feilmaskinert fra fabrikk........?

 

Tips taes imot med takk

Link to comment
Share on other sites

Nei, kassen din er nokså sikkert 100% perfekt. Enten har du feil type base, enten fremme eller bake. Så kan det også være at kikkerten din står litt skeivt/i tving i montasjen. Prøv å sett kikkerten imed montasjen på ei flate, dvs et bord du er sikker på er nokså plant. Da vil du lett som om flatene under på montasjen ligger plant mot bordflaten. Så kan det som nevnt være feil type baser på riflen. Symtomene du beskriver er typiske for disse problemene, at du ikke har klikk igjen i div retninger. Hadde akkurat samme symtom jeg og på ei rifle jeg kjøpte, og der visste det seg at bakerste base var av feil type. Hadde en base som het S-36 der jeg skulle ha en som heter S-35. Lett i produsentens liste(ligg helt sikkert på nett) hva du skal ha både foran og bak på di rifle, og se etter hva som nå er på. Skal stå nr/modell en plass på alle baser. Lett å sette på feil, for de er nokså like alle modeller. Er vel bare en stressa og travel våpenbutikk ansatt som har montert kikkerten, og med 100 telefoner og kunder innom imens en monterer er det lett å blande div modeller baser i alt stresset. En base som er 0,5-1 mm smalere kan feks ligge 2 m utenfor blinken, å du kan oppleve å ikke ha nok klikk for å komme i blink.

Link to comment
Share on other sites

å få montasjen din til å passe sporet bak er veldig enkelt.

 

på framre ring(ikke bakre) har du to umbrakoskruer rett under selve ringen. løsne på disse to umbrakoskruene slik at de er helt slakke. sett så inn framre ring i framre base å sving montasjen inn til at bakre ring treffer sporet sitt i bakre base.

 

mens at montasjen da er satt inn både bak og fram, skru fast de to umbrakoskruene under framre ring. oog vips har du montasje som passer.

 

får du derimot ikke skutt inn våpenet ditt i høyde, så har du feil bakre klakk og må bestille deg en ny en. går våpenet for høyt, så har du for stor klakk (klakken sitter på bakre ring. det er den som fester i basen bak) går våpenet under, så har du for liten klakk. klakkene kan for øvrig kjøpes med 0,5 mm mellomrom.

 

Eaw sine montasjer krever litt kunnskap for å monteres, og det er flere momenter som skal justeres enn de jeg har nevnt her, bare så det er sagt :D

mvh. norw.hunter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...