Jump to content

Test av Kobber/Mantelfjerningslurium


Titus

Recommended Posts

Så var det dette med å være kritisk til kildene sine da. Fra Lanigans egne sider:

A Warehouse Distributor for MILITEC-1 and KG Industries

 

De pusher kun Militec1 og KG, er det rart at KG-12 kommer best ut i test? Tror du de hadde de publisert testen om den havnet midt på treet?

Link to comment
Share on other sites

Veldig lik testen de gjorde i vapentidningen for noen år siden. Der hadde de også puttet kulene i glass med solventer.

 

Og nettopp det er hva som gjør testen tullete. Amoniakk trenger oksygen for å reagerer med kobber, det får ikke ei kule om den legges i et kar med f.eks. Sweet's.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan bør så en repeterbar målemetode se ut? Det er jo lett nok å kritisere, hva med litt konstruktive innspill?

 

Spørsmål: Vill følgende fungere?

 

Man tar ett antall like kobber kuler (veid og notert), man dypper 3 av de i samme oppløsningen (helt under) i 5 sek. Tar de så opp med pinsett, og lar de renne av i 5 sek. Før man setter de ned stående på basen i samme beholder. Gjentas så for vert middel man vill teste.

 

Kontroll av vekt og utseende med bilder etter 1t, 6t, og 24t. Ved at en tar bort en og en kule for kontroll, til der ikke er flere kuler. Planlegger en en 48t test, øker en ganske enkelt til 4 kuler fra start.

 

For middel som det er beregnet at man skal plugge pipen og fylle den opp med rensemiddel, har man i tillegg kuler liggende nedsenket i rensemiddlet gjennom test tiden.

 

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Metoden med å bruke kobber kuler som er preveide, må da kunne fungere greit for å vurdere rensemiddlenes evne til å fjerne kobber?

Det blir litt som å veie et hus for se hvor mye tre stokkmauren spiser, tror jeg? Rensemidlets oppgave er ikke å fjerne store mengder kobber. Det er å fjerne litt kobber,

 

Skulle jeg testa dette ville jeg funnet en gammel rufsete remington og ei ladning Barnes og Swiftkuler - og SKUTT. en masse.

 

Så ville jeg kappa opp pipa i småbiter og testa et middel på hver bit - og da minutter om gangen til å begynne med. Med pussing og uten pussing.

Kontroll ville vært med stereomikroskop,eller helst elektronmikroskop, SEM og elementanalyse, EDS f.eks.

 

Dersom noen er villig til å betale for dette skal jeg med glede utføre en slik test. Problemet med bladene blant annet, er at de skal "presentere en test" i bladet, på kort tid, og uten å bruke penger - samt at de sjelden er skolert i eksperimentering. En ser mange tester med tunge konklusjoner - som egentlig ikke har funnet ut noe som helst.

 

Den beste testen er antakelig å spørre mange som skyter mye, hva de pusser med, hvor mye de pusser, hvor godt pipene deres skyter og hvor lenge de varer.. Jeg tror ruansett mantelproblematikken er noe overdrevet ennå, fra ei tid hvor piper var vesentlig røffere og folk pussa med olje.

 

Nå ser jeg ikke behovet for en slik test. De som vet de har problemer med mantel, vet at KG12 og Sweets 7.62 er "cure all" på kobber. "Greenbore", eller EDs Red (eller kun parafin) og salmiakk gjør også susen. Det er litt som å teste om folk ramler når Tyson slår de ned - de gjør det...

I kvalitetspiper (og normale kuler) funker det meste som hevder å virke, på mantel, vis meg heller noe som fjerner KARBON?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp denne tråden igjen.

 

Hva består KG12 av?

 

Testet stoffet i går, og ble ikke helt klok. For det første virket stoffet overflateegenskaper noe merkelige - stoffet "perlet" på pusselappen. Gult, nesten Zaloaktig stoff.

 

Da jeg endelig fikk det tredd gjennom pipa, og hadde latt det stå noen minutter, og "jobbet" en ny pusselapp med KG12 gjennom pipa, var det lite tegn til misfarging. Dog så jeg noe kopper i riflingene i munningen.

 

Ble ikke helt overbevist, selv om dette skal være et "vidunderstoff" jf. tidligere omtaler i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Tja, dette er virkelig en "can of worms"..

 

Jeg har forsøkt litt forskjellig gjennom årene, men har endt opp på at G69 Copper solvent og bronsebørste gjør vei i vellinga, etterfulgt av tørrpuss og god olje som står i pipa til den skal brukes neste gang.

 

Kobbersolventen tar selvfølgelig også litt av børsen, men den fjerner mantelen i løpet, og ved å kjøre en liten lapp med solvent gjennom til slutt så blir det gullende reint for mantel i alle fall.

 

Dette med Karbon er jo også blitt et stort tema, men med en vanlig nitrosolvent og børste så er det vel heller ikke noe stort problem lenger, eller?

 

Bremserens og sånt tar vel å fjerner det, men det florerer endel historier om løp som må gå seg til igjen etterpå..

 

For min del så merker jeg ikke så mye til Karbon med mitt pusseregime, så da går det vel greit da, eller..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter maks 20-30 skudd de gangene jeg er på banen, og det kan gå noen uker mellom hver gang.

 

Pussing avhenger litt individuelt av det enkelte våpen/ pipe.

 

1) På en S&L kjører jeg som rutine kun Super 1 våpenolje + bronsebørste (med pussepropp påmontert fremme på børsten). Drar børsten gjennom ca. like mange ganger som antall skudd. Har funket så langt- presisjonen er i alle fall svært bra.

 

2) På en Tikka T3 kjører jeg samme som ovenfor, men bytter Super 1 med Hoppes nr. 9 powder solvent. etter pussing med Hoppes, tørker jeg rein pipa, drar gjennom et par lapper + et par propper godt fuktet med rødsprit, tørker reint, før jeg setter inn med olje (gjerne Super 1) som tørrpusset før neste bruk.

 

Innimellom tar jeg også et ekstra stepp (mellom Hoppes og "lagringsoljen") hvor jeg enten pusser med propper/ lapper (uten børste, event nylonbørste) og Butch's Bore Shine, alternativt setter løpet inn med Fores Bore Foam (lar stå en time eller over natta).

 

3) På en "Remchester" løp blir det mest som med Tikkaen, men mer mantling = oftere bruk av Butch's Bore Shine eller Forrest Foam.

 

Hvert løp krever litt individuell tankegang/ "pleie".

 

Mine hovedprinsipp ved pussing er først kjemo-mekanisk rensing for å få vekk sot/ karbon og generelt gørr. Kjemisk rensing (uten bronsebørste som har liten effekt på mantel + at den blir spist opp av mantelløseren) - bruker da kun pussepropper eller lapper.

 

Vasker ut alle krutt- og mantelløsere med rødsprit etter bruk - vil ikke ha sterke stoffer liggende i pipa. Setter alltid inn med olje som tørrpusses før neste gangs bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...