Jump to content

Upresis Savage 223


LS12

Recommended Posts

Hei

Jeg har vært og kjøpt meg ei Savage 12 Series Varmint 223. Fin børse med accutrigger, rustfritt, tykt varmint løp og greier. Liker accutriggeren veldig godt. Er vel 1/9 stigning i løpet. Kikkerten jeg kjøpte med er en Weaver grand slam, god kikkert sies det.

 

Med dette utstyret burde jeg kunne skyte ganske så presist mener jeg. Noe som var grunnen til at jeg kjøpte akkurat dette kalibret (223), og ei dyr Savage rifle.

 

Men vi klarer ikke og skyte så godt som den burde. På 100meter mener jeg at det burde la seg gjøre og stort sett treffe inner tiere hele tiden og i allefall tiere, ved vanlig 100m blink størrelse. Men vi treffer på langt nær så godt. Selv med god støtte, omentrent som benk skyting.

Skytingen blir usabil og havner overalt innenfor ca10-15 cm. Usikker på om jeg treffer en kråke om jeg skulle prøvd, selv med god støtte og alt.

 

Siktet sitter godt fast og børsa ser ut for og være helt i orden.

 

 

Har prøv spisskuler på 55grain og 60grain jakt ammo. Federal vital shock nostler patron. Begge uppfører seg nesten helt likt, stabilt ustabil.

 

Noen som har peiling på hva dette kan være? Børse, ammo, er det ikke bedre og få det?

Link to comment
Share on other sites

Lever våpenet tilbake dær den ble kjøpt,å be dem skyte med den. Å når dem har fått den til å skyte i innertieren med 3 skudd som en lappe dekker kan dem ta kontakt med deg igjenn for utlevering av våpenet.

Det er noe fundamentalt galt med din nye børse.. :(

Hva det er er vanskelig å si. Så da er det bedre at selger/firma ser på det enn at du lar andre som ikke har solgt eller had noe med den riflen å gjør,gjøre noe med den.

Da kan du få"smekk på lanken"fra det firma som den er kjøpt fra.

Dette er helt klart en reklamasjon.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke kastet den med en gang. Mange rifler i 223 er veldig kresne. Savage er billige rifler men har rykte for å være presise.

 

Prøv flere typer ammo.

 

Min Tikka T3 samler/sprer 7-10cm med Remington UMC og Federal (American Eagle). Hjemmeladet med Sierra MatchKing, V-Max og Div Nosler samler den under 20mm.

 

Sjekk at alle skruer er faste, sjekk om pipa er fri fra stokken. Piper fra Savage er av og til ganske rå innvendig, noen flere skudd og litt pussing kan gjøre under.

 

Hadde en Howa med plaststokk tidliger. Umulig å treffe med, fikk skiftet til laminatstokk og skjøt som en drøm.

Link to comment
Share on other sites

kan jo tenkes at siktet er defekt (selv om det er nytt)

 

Hadde det vært ammo problemer så ville jeg trodd det ville vært større avvik mellom typene...?

 

Har en Savage i 338, med "gummi" plaststokk - trodde nyere Savage var bedre på det området..?

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig sjekket at alt er som det skal være med montasjer og skjefteskruer?

 

Du skriver at du skyter med anlegg. Hva slags anlegg bruker du? Er pipen frittliggende fra anlegget -og er stokken stiv nok til at denne ikke presses mot pipa under anlegg?

 

Som det beskrives over, så har jeg også erfart at enkelte .223 kan være fryktelig kresne på ammunisjon, men dette har gitt seg utslag i varierende presisjon og forskjellig treffpunkt. Hvis jeg forstår deg riktig, så samler den forskjellig ammo innenfor et område på 10- 15 cm, men er det størrelsen på samlingene, eller er det slik at samlingene er innenfor dette området, men med varians i treffpunkt?

 

Jeg har aldri eid en Savage selv, men i flere artikler har jeg registrert at disse børsene ofte har en svært røff innvendig finnish, og dermed "suger til seg" mantel. Er løpet ditt skikelig rengjort?

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig sjekket at alt er som det skal være med montasjer og skjefteskruer?

 

Du skriver at du skyter med anlegg. Hva slags anlegg bruker du? Er pipen frittliggende fra anlegget -og er stokken stiv nok til at denne ikke presses mot pipa under anlegg?

 

Som det beskrives over, så har jeg også erfart at enkelte .223 kan være fryktelig kresne på ammunisjon, men dette har gitt seg utslag i varierende presisjon og forskjellig treffpunkt. Hvis jeg forstår deg riktig, så samler den forskjellig ammo innenfor et område på 10- 15 cm, men er det størrelsen på samlingene, eller er det slik at samlingene er innenfor dette området, men med varians i treffpunkt?

 

Jeg har aldri eid en Savage selv, men i flere artikler har jeg registrert at disse børsene ofte har en svært røff innvendig finnish, og dermed "suger til seg" mantel. Er løpet ditt skikelig rengjort?

 

Tusen takk for svar og hjelp alle sammen :) Har ikke børsa her hvor jeg er nå så får ikke sjekket alt nå. Men skal ringe Jaktdepotet hvor jeg kjøpte børsa i morra, og høre hva dem sier. Før jeg skrur noe på den.

 

Bruke forskjellige anlegg med samme dårlige resultat. 2 fot, skyte "krakk", benk hvor jeg sitter, pute under kolbe osv.. Stokken er stiv nokk i massevis og har ikke lagt ann på pipa. Andre folk har og prøvd uten hell.

 

Med 10-15 cm mener jeg at dette er størrelsen på sammlinga, samme hvilken ammo jeg bruker. Altså ved en 5 skudd serie ligger hullene spredd på et område på rundt 10-15 cm.

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig med likt anlegg og rekylopptak når man tester ammo.

Så på testen i linken over, 4 som leverte fra 5-20% av dine grupper, skulle indikere feil med ditt våpen, som gjør det ubrukelig til det meste.

Enig i at du ikke gjør noen inngrep selv, da rakner nok garantien, men får det utbedret av leverandørens børsemaker eller hever kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

da var børsa levert inn oss Jaktdepotet. Ny kikkert er montert da den var hoved mistenkt, oppgraderte kikkerten med det samme :D

skulle få levert børsa i morgen, etter at dem har testa den og forhåpentligvis er i orden :)

kjempe service av jaktdepotet! dem tok saken seriøst med en gang og fikk veldig god hjelp uten et spørsmål :D:D

 

så det er bare og vente på børsa i morgen og høre hve dem sier :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke hatt så mye tid i det siste, men fikk en rask tur på bana i helga. Og børsa gikk som den skulle :) fikk ikke testa helt som jeg ville og det var litt små vind, men det gikk allikevel vesentlig bedre enn sist :) tror jeg kan skyte nermest innenfor en lapp ved bedre forhold :)

fikk også testa min nye kikkert, en Burris Eliminator. digg kikkert med avstandsmåler, kulebanekompenstator og greier. føler meg trygg ut til lange avstander! prøvde mellom 100m og 300m og den kompenserte for kulebana helt perfekt!

 

STOR takk til jaktdepotet på fauske som hjalp meg og gjorde mer enn forventet!

fikk også en god pris på kikkerten :)

 

takk til alle som kom med forslag også :wink:

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld.

 

Har en Tikka T3 Lite SS .223rem som avskyr Remington UMC og Winchester sin billigste ammo.

Skyter rett og slett 15-20 cm samlinger akkurat som i denne tråden.

 

Den ble testet med hjemmeladd ammo og gikk da OK, men ikke supert.

Så det er mye kresne rifler i .223 rem.

 

Kjenner en med Blaser i .223 rem, og han kan heller ikke få til noe med Rem. UMC ammo.

 

Ikke rart Taliban ikke gir seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

15-20cm samlinger er IMO ikke bare "dårlig presisjon", det er noe som er helt feil, det er det jeg skyter med en gammel M14 og et 20skuddsmagasin, med 4 forskjellige patroner, inkl. 70talls NATO og sporlys - og skyter så fort jeg klarer...

Med ei moderne rifle og det som skulle være "middels bra" ammo - så er det reklamasjonsgrunn.

Er det 55grs UMC du har brukt, eller er det noe tungt, som rifla ikke har riflestigning til?

 

Et tips er å prøve Lapua ammo, går ikke den, så ER det noe feil.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 55gr UMC ja, og 62gr Partisan og 55 gr Winchester.

 

Rifla samler fint i mildvær men i kuldegrader er det full spredning.

Ganske uforklarlig i grunn...

Har ladet 62 gr FMJ med 24,5 gr N 133 (hvis jeg husker rett..iallefall 2x,5 gr).

Må teste de en dag... men så var det tiden da..

Link to comment
Share on other sites

Rifla samler fint i mildvær men i kuldegrader er det full spredning

Mmmmm.... litt merkelig ifbm. 55gr kuler, men; er kulehullene i skiva helt runde..? Gjelder dette alle kulene du nevnte?

 

VET du at stigningen er 1:9"? Tikka lager (iht katalogen sin) T3 i .223 med riflestigning 1:8" eller 1:12". Men det forklarer ingenting. Hadde den hatt 1:14" ville jeg derimot forventet slik oppførsel som du beskriver.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke målt stigningen men den skal være ideell for tyngre kuler ifølge vår schou - partner som solgte meg rifla.

Er ikke 1:8 det som er nærmest å anta at den er da?

 

Kanskje jeg burde måle opp og sjekke om jeg har fått feil stigning?

 

M67 = K = Kalle??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...