Jump to content

12 kal slug. Hva betyr dette?


S.Arnesen

Recommended Posts

hagla har nok slugsløp og åpen choke tipper jeg.

folk har anbefalt meg å bruke slugsløp når man skal skyte slugs pga at hvis du skyter med vanlig haglløp så sliter det veldig på løpet.

også når man skal skyte slug bør man aller helst ha åpent choke pga har du 1/4 choke så får du løpssprenging

 

men hva slags hagle var det foresten?

Link to comment
Share on other sites

også når man skal skyte slug bør man aller helst ha åpent choke pga har du 1/4 choke så får du løpssprenging

 

 

hmm, jeg har skutt slug med min baikal o/u med 1/4 choke uten at den ser ut til å ha tatt noe skade av det.

 

denne det er snakk om:

 

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=1944" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Blaser kombi BBF95 med 20kal. haglpipe. 1/2 trangboring.

Blaser anbefaler brenneke, også i kombi med HALV trangboring.

 

Finner ikke "originalen" RWS, men XXL på Forus hadde Fiocchi med 24g Brenneke. Prøveskjøt i dag på 45-50m. Samling på 8-10cm, mest høydespredning, treffpunkt 7cm ned og 4cm til høyre. Meget fornøyd med pressisjon, vil ikke skyte over 50m uansett.

Treffpunktet var såpass nær siktet at jeg ikke gidder justere pipesettet. Om tre uker blir børse og knall med til Ungarn, skal prøve å lage store hull i villsvin om de kommer nær nok.

 

Ladet tidligere hjemmelagde LEE slug i 12kal. samlig på 25m var rundt 30cm, altså helt ubrukelig. Dette var med plast mellomladning, prøvde noen slugs i gamle Nitedalere med kork og voks, samligen ble rundt 25cm. Dette fra en kort Star enkelløper med Cyl. boring.

 

Det er lov å prøve selv, det kan gå godt :D

Link to comment
Share on other sites

Slug er rett og slett ei rundkule i bly, som er såpass grov at den passer jo med tilnærma presspasning i løpet.

 

Så skyt definitivt slugs med så åpen choke som mulig, men jeg har testa det mange ganger i fast full choke i samme våpenet. Det har vært helt problemfritt, og chokeåpningen har ifølge skyvelæret ikke blitt utvida av det. Men som sagt, jeg anbefaler det overhodet ikke, for det er jo noe som må gi seg...enten det er slugsen eller trangborringa. Og den dagen løpet går, så er det neppe morro.

 

Til min Mossberg pumpehagle 12/76 så fulgte det med slugsløp da jeg kjøpte den. Det var ikke rifla, men jeg brukte rifla slugs. Det gikk som faen det azz :D

Mye bedre presisjon enn glatt slugs.

Da jeg solgte hagla, så måtte han som kjøpte den ha egen søknad for å få med slugløpet :shock:

Det henger ikke på greip inni huet mitt, men det var det dem hadde sagt til han ettersom jeg forsto. Så vi fylte ihvertfall ut 2 søknader, og skreiv opp alt mulig vi kunne finne av tall på det jævla slugløpet da. Det fikk jo ikke blitt riktig nr. for alt sto jo hulter til bulter strødd over hele det fordømte løpet, men så lenge dem fikk alt som fantes av tall, så får dem jo sjekka dette ved en evt. kontroll, så han er jo dønn safe han, men jeg syntes bare det ble litt for dumt, og det gjorde han også, så vi var ihvertfall enig.

 

Jeg aner faktisk ikke om man får tak i rifla slugs lenger engang jeg, for jeg bruker ikke slugs til noe lenger. Hendte jeg hadde et par i lomma i tilfelle det skulle komme ei furie av en elg som dem hadde skadeskutt under elgjakta, som dem ikke hadde finni igjen, eller om den rett og slett skulle være mannevond. Er jo ikke sikkert jeg hadde rekt å få lada om engang, men det føltes på en måte litt tryggere. Antageligvis falsk trygghet, men sånt lurer jo hjernen til paranoide...he he he he.

 

For jeg er ikke særlig keen på å få en grinete elg etter meg. Fatter rakk akkurat å kravle seg opp i ei buske en gang i sin ungdom da han og faren hans var på jakt, mens far hans sto oppå en kolle like ved og så på mens han lo så han grein, for det hadde visst sett "litt" komisk ut :lol:

Det var på det "glade" 50-60 tallet.

 

En gang fatter sto og kappa ved som han hadde fått dratt ut av skuen til en oppsamlingsplass da jeg var...tja, kanskje en 5-6 år gammel(jeg var ikke med akkurat denne gangen, og det var vel egentlig like greit), så måtte han krabbe under bilen oppi skauen pga. en elg som kom i vill fart som ei furie på 3 bein. Kanskje skadeskutt, kanskje skada av andre ting...hvem veit. Den snøfta, sparka osv. Han hadde rifla i bilen, men det skjedde så fort at han hadde ikke sjanse til å komme seg inn i bilen en gang. Han rakk bare såvidt å få kasta seg under den idet elgen "sneier" panneluggen hans. Så det er faktisk ikke til å skimse av 8)

 

Har sett hjorteangrep video på youtube...den antar jeg flere her inne har sett for jeg lurer på om ikke den ble lagt ut link til på sluttstykket, og det så ikke pent ut, og ikke han som ble angrepet heller, sjøl om han var griseheldig. Det er virkelig kraft og fart på de beina azz.

 

Men jeg har jo vært med fatter i skauen fra jeg var 2-3 år gammel og til jeg var 22-23 år. Også klemte jeg på igjen i 2007 etter 10-11 års pause, og jeg har aldri opplevd noe sånt, så det er nok ikke det som skjer hyppigst. Men fra 2007 så har jeg ikke fått jakta så mye som jeg ønsker, så på 3 sesonger til sammen har jeg vel egentlig jakta ca. halvparten av det jeg gjorde på 1 sesong i alle de andre åra....den gangen jeg var ung og helsa var på min side 8)

Link to comment
Share on other sites

Ei slugpipe behøver ikke å være riflet, men den kan være det. Ofte(st?) er det ei relativt kort haglepipe med vanlige åpne riflesikter og eller kikkertskinne og relativt åpen trangborring.

Amerikanske slugs er tradisjonelt formet at helt mykt bly med sideskjørt som en luvtgeværkule. "riflingen" i kula setter den ikke i rotasjon gjennom løpet, de er bare med på å gi noenlunde tilpasning til løpet uten å gi for stor motstand gjennom trangborringen. Disse kulene kan uten fare avfyres gjennom full trangborring, men neppe med det beste resultatet sånn presisjonsmessig. Brenneke og andre europeiske varianter har som regel helt annen utforming, og er av hardere legering. De bør ikke avfyres i våpen med full trangborring. Neppe farlig, men ikke det beste du gjør med børsa heller..

Noen slugs er rundkuler, de er som navnet sier baller i kalliber 12. Da er vi virkelig tilbake på muskedundernivå :lol: Ufarlig gjennom trangborring.

"Moderne" slugs er ofte underkalibrerte, såkalte "sabot" slugs som ligger i plastforinger som faller av rett etter munningen. Disse holder ofte ca .50 kaliber og er gjerne i bronse eller et annet hardere matriale.

Disse er lange i forhold til kaliberet, og er beregnet på å avfyres i riflet løp eller riflet trangborring. Disse vil tumle uten noen som helst presisjon i et glattborret løp.

Forvirret enda?

 

Norske myndigheter kaller konsekvent alle våpen som kan avfyre en haglepatron for hagle. Uansett om det er dype riper i løpet eller ikke. Dette for å hindre at de kan brukes lovlig på større storvilt enn rådyr. Det er visstnok ikke ønsket, av en eller annen grunn. Forsåvidt greit nok, Det er ingen mangel på gode storviltrifler i Kongleriket, men akkurat som forbudet mot militærlignende halvautomater til jakt, er dette ikke akkurat med på å begrense antall våpen. Som også er et uttalt ønske fra Noen Som Vil Vårt Eget Beste.

 

Jaja. Fred være med dem, for Gud er det ikke :roll:

 

Springfield; du tenker ikke på fyllekule vel? :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

12 kal slug betyr kal 12 hagle med enten glattboret løp beregnet på "enkeltkuler" som da bør være riflet eller med et riflet løp som da benytter enkeltkuler (ofte kalt "sabot") som ikke kan være riflet.

 

Selv jakter jeg med Savage 220F (påmontert Leupold VX-1) som her i Virginia, USA regnes som en hagle, men har riflet løp. Som ammunisjon benytter jeg Federal Premium med utgangshastighet på 1900 fps (P209XS). Med den ammunisjonen setter jeg fem skudd innenfor 1" på 90 m (100 yards). Samme gode samling oppnår jeg med F203 SS2 som har en utgangshastighet på 1450 fps.

Jeg benytter P209XS pga mindre avdrift med litt vind, kun ubetydelig justering er nødvendig på avstander ut til 125 yards og energien i kulen gjør at jeg enkelt kan legge Whitetail Deer ut til 125 yards. Whitetail Deer er normalt mindre enn norsk hjort, men vesentlig større enn rådyr.

 

I nyere artikler i amerikanske jaktblader beskrives kal 20 slugs som bedre enn kal 12 pga ballistiske egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Enkelte typer slug kan man faktisk skyte i full trangborring.. som Brenneke og seller&belliot. Hva man kan og hva man burde er 2 helt forskjellige ting 8)

Men Federal truball slug ville jeg kansje ikke testet i noe trangborring pga av plastkulen i slugen kan hindre slugen i å "deformere" seg etter pipa slik brenneken gjør. ( kun en egen teori)

Men slug samles bedre på tavla med åpen sylinder sies det.. er bare å teste selv så finner du hva som passer deg best.

Selv testa jeg S&B special slug i åpen sylinder på blink fra 60 meter.. overaskende måtte jeg sikte litt under målet. Men med Federal måtte jeg sikte litt over. alle er 12/70

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...