Jump to content

Telt til å poste i


Kenrin

Recommended Posts

No har det seg sånn at eg kanskje er kommet dertil at eg vurederer å kjøpe eit telt å bruke til å sitte på post i for å øke komforen.

Det eg egentligt lurer på er om noken av dåke kunne komme med hint og/eller klare meldinger om ka ein bør eller ikkje bør kjøpe av telt egnet for denne type aktivitet.

Dåke må for alldel berre komme med opplysninger om ting å tenke på før ein kjøper sånne varer , for i eit sånt telt er det altfor mykje tid til sitte å irriterer seg (noke eg igrunn er veldigt flink til).

Link to comment
Share on other sites

Har kamotelt nokså likt det på bildet, men frå jaktpost.no

Supert telt brukar det til hjortejakt, står oppe lenge kvar haust heilt topp :!:

Men trur at om at eg skulle kjøpt no ville eg gått for eit fra Ameristep (eller kva dei no heiter), fordi eg trur det er tettare en telta fra jaktpost.no, har impregnert det og det er nokså tett, men regnar det skikkelig dryp det en dråpe i minuttet inne :evil:

Då er det berre å tenke kor mange dråper som dryp ute på samme tid og da blir det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et slikt fra ameristep, kjøpt hos Winge. Ligner veldig på modellen postet litt lenger opp i tråden. Jeg vet det er modeller nå som har mer 3D camo enn bare over stengene. Min modell har ingen bunnduk, det finnes også på nyere modeller.

Med disse begrensningene er jeg fortsatt nokså fornøyd. Det er ikke like godt som et tolags fjelltelt naturligvis, men byr på godt skjul, og god skytevinkel til tre sider. (med nettingduk til å opprettholde skjul)

Som kjapt og enkelt skjul med ganske bra ly fra elementene er det helt sjef. som overnattingsmulighet er det bedre enn åpen himmel, men ingen erstatning for vanlig telt på lengre turer.

Angrer overhodet ikke på kjøpet, og bruker det faktisk hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha "rotet" litt rundt på nettet fant eg dette itillegg til dei som er vist lengre oppe i tråden, håper på noken synspunkt på dette teltet også.

Liker at det har ståhøyde.

 

http://www.dreamtm.no/shop/vare.asp?var ... catid=4136" target="_blank" target="_blank

 

Hvis noken av dei som kan dette med bilder og linker så må dåke gjerne fikse denne linken, for eg trur ikkje eg fekk dette til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har teltet fra Ameristep som heter doghouse, og det har jeg brukt ofte.

Det er veldig raskt å sette opp, og en greier det i stupmørke uten lys.

Teltet veier vel 5-6 kg, så det er betydelig lettere enn det fra "DreamTM".

 

Har ikke sett dette "DreamTM" teltet i bruk, men det virker jo solid og behagelig ut, men er utvilsomt mer tungvindt i bruk enn Ameristep.

Skal en bære teltet og annet utstyr ett stykke er nok Ameristep mere egnet, men det er ett enkelt telt uten vinduer.

Det har en side med dør på og tre sider med store og små luker/åpninger med glidelås.

En får også en vintercamo til Ameristepen, veldig greit å ha i den hvite årstid, det er faktisk da jeg bruker teltet mest.

 

Har noen dårlige bilder her, med og uten vintercamo.

Teltet har blitt litt blekere med åra da det har vært mye ute.

 

19012008.jpg

 

18012008.jpg

 

17032008004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ta med en fluktstol og kjøp/lag skytestav om det er riflejakt som gjelder.

Bruker mindre en 5min på å rigge deg klar på.

 

Ps det kan vere lurt å prøve å slå det sammen heime før du gjer det i skogen i mørke :lol:

det er berre litt teknikk så er det pakket ned i den medfølgende sekken.

Link to comment
Share on other sites

Har et bilde her på en av mine turer med teltet.

Jeg har med reinskinn til å dekke bunnen, og ev. ha i stolen.

Sekk med termos, mat, sovepose, og annet som er greit å ha med.

Børsa er jo obligatorisk selvsagt, og en god håndkikkert.

Forsvarets sovepose er grei, den bråker ikke som disse av nylon.

Her er alt pakket oppå den oppblåsbare kajakken min som veier ca 3 kg.

 

image2-3.jpg

 

Skytestav har jeg aldri brukt i teltet, men ideen kjøper jeg.

 

Forøvrig har jeg en vekebrenner som jeg fyrer med i teltet, men den bruker jeg bare hvis jeg slipper å gå langt.

Den går fint på vanlig tennvæske og er rimelig å kjøpe.

http://www.jula.no/search-result/?q=PARAFINVARMER%206,5%20L

 

418016-jpg.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
..........Forøvrig har jeg en vekebrenner som jeg fyrer med i teltet, men den bruker jeg bare hvis jeg slipper å gå langt..........

 

Har kjøpt den samme og den går veldig fint (mer enn bra egentlig) i en liten jaktbu MEN hvordan klarer du å ikke skremme reven med lukt av varmen. Brukte ovnen flere ganger i -20 nå, reven kom men stoppet 10 m fra åte og snudde med en gang. :cry: Ikke noe sjanse å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Bruker den i teltet på naturlige åter, dyr som er tatt av gaupe eller jerv.

Disse åter drar inn rev bedre enn andre.

 

Prøver å komme meg opp i terrenget og ikke nærmere enn ca 100 M.

Trekk eller vind må ikke drive mot åta.

 

Hva slags brensel bruker du i ovnen?

 

Jeg bruker tennvæske, den lukter ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette har jeg maken til og kan gå god for at det er bra saker. Er også plass til to i det så det går ann og ha med seg sin bedre halvdel. det gjør ihverfall jeg :D

 

 

If the tent is rocking, don`t common knocking :mrgreen:

Beklager Graahund, kunne ikke dy meg :D

 

Har prøvd samme teltet sjøl, fungerer bra for ei natt og to.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...