Jump to content

drev tid


hauk74

Recommended Posts

hvilke raser har kortest drev tid?

Har sån halveis bestemt meg for tysk jaktterrier. etter litt studering på youtube ser jeg at de driver viltet ganske fort frem.

Er dette tillfelle? Jeg skal jage kun over bakken. hjort- rådyr. har alltid ønsket meg en petit. men er så mange som anbefaler tjt så naturlig nok måtte jeg sjekke å fant denne spennende.

Tror det er litt med hunder så biler. man liker det en har selv.?!

beagel har jeg hørt har laaaange drevtider. samme med dachs og drever. vil ha en som ikke driver så langt da vi har sån ca 1-2 km i mellom drevene før vi flytter postrekkene. (håper dere skjønner)

Synes det er fryktelig vanskelig å finne en jakthund. en som også fungerer i heimen med barn og de andre hundene vi har.

Har hatt tidligere tråder her inne. men HJELP meg litt da. ønsker meg hund snart så jeg kan komme i gang med trening til sommeren.. :o

Link to comment
Share on other sites

hvilke raser har kortest drev tid?

Kanskje du skal ta en titt på wachtelhund. En litt merksnodig blanding av kontinental fuglehund, spaniel og muligens støver.

 

1-2 km i mellom drevene før vi flytter postrekkene.

Er Dere godt sammensveiset, dyktige til å organisere postrekka og har god terrengkunnskap kan Dere også vurdere en støtende hund. Actionfyllt og tidseffektivt - jaktens Formel1. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel Wachtelhund akkurat det, en støtende hund. Etter å dømme utifra de TJT'ene jeg har jaktet med, vil jeg også kalle disse støtende. Raser ut i en jævla fart etter dyrene ( noe som medfører at de ofte stikker fort ut ), og slipper etter 10-15 minutter. Sikkert noen som kan hevde at de har andre erfaringer med TJT. TJT er heller ikke en hund som anbefales for førstegangseiere, bare så det er nevnt.

 

Vet ikke helt hva du mener med 1-2 km mellom drevene ?

 

Ville vurdert en av Basset-rasene eller Dachs hvis du har terreng der dyrene kan ture noget med en saktegående hund bak seg.

 

Lykke til med valget :D

Link to comment
Share on other sites

hmm jeg vil jo ha en hund som holder på viltet å ikke bare støter det å slipper fort. i tette granfelt går ofte hjorten i retur i mellom jagere. men de gangene vi har hatt med oss jegere med hund kommer de ut. tjt frister men om det ikke er noen førstegangs jakt hund blir jeg skeptisk.

Noene av postene våre er veldig "trange" liten åpning så er jo ønskelig at dyrene kommer så rolig så mulig.

Link to comment
Share on other sites

dachs etter hi linjer driver ofte kortere enn etter drevlinjer.

min driver ikkje meir enn 45 min max men slipper som regel etter 20-30 min på hjort

og dyrene bevger seg i greit tempo i terrenget.

har ein kamerat med border terrier og da går det som regel unna når det tar ut :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...