Jump to content

7MM Rem Mag & 300Win Mag


Litago

Recommended Posts

Tror ikke jeg ville kjøpt noen av disse hvis PRISEN på ammo er av avgjørende betydning. Vurder hjemmelading hvis du absolutt vil ha en av de!

Tror ellers det ikke skiller så veldig mye på egenskapene på disse, annet enn mulighet for tyngre kuler med 300 og kanskje(?) større utvalg i kuler.

Link to comment
Share on other sites

Pris: Liten forskjell

 

Anslagskraft: 7mmRM: 175 grs Nosler/850 m/s = Ca 4000 joule / 900m/s = ca 4500 m/s

300WM: 200 grs Nosler/850m/s = Ca 4600 joule / 900m/s = ca 5200 joule (Ved munning for begge kuler)

 

Bruksområde: Samme

 

Rekyl: Samme kulevekt/hastighet=samme rekyl. Tyngre 300 kuler i høy hastighet 850 m/s og opp, gir heftig rekyl i et lett våpen.

 

Alt dette er teoretiske forskjeller. I praktisk bruk er det ingen forskjell, har begge kalibrene og bruker de vekselvis på hjort/elg, ser ikke at elgen merker forskjell heller. :)

 

Større tverrsnittsbelastning på de tyngre (200 grs og oppover) 300 kulene gir større gjennomtrengning og litt mindre kjøttødeleggelse. 7mm er stygg med kjøttet på korte hold, dvs under 100m.

 

Begrenset mulighet for tyngre (over 175 grs) kuler i 7mm.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tenkt å skyte litt så er det også stor løpsslitasje på disse kalibrene. Jeg ville hvertfall vært litt tilbakeholden ved kjøp av brukte våpen i disse kalibrene.

 

Kommer veldig an på hvilke(n) ladning(er) som er brukt/brukes i det enkelte våpen....

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er kanskje ikke dette med løpsslitasje så viktig hvis det er magnum en vil ha.

Magnumkaliber er jo absolutt anerkjente og nyttige til sitt bruk. Jeg fikk inntrykk av at trådstarter var interessert i det meste rundt kaliberene som kostnader på ammunisjon osv.

Å skifte et løp som er utskutt kan være en stor kostnad ca. 4000-7000kr.

 

Legger ved link til en artikkel av Jørund Lien om løpsslitasje:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/ ... 291062.ece

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i kjøpsprosess for første jaktrifle så tror jeg du gjør deg selv en tjeneste med å starte med noe litt "snillere". Det er flott å være ivrig, men magnum-kalibre krever en del mer av skytteren i forhold til standard kalibre. En .30-06 har "pulver" i massevis og regnes som et kraftig storviltvåpen i Norge. Treningsammunisjonen er billigst i .30-06 også, så det er mulig å skyte seg opp på et akseptabelt godt nivå uten å bli ruinert.

Link to comment
Share on other sites

takker for tipset men pris messig så fant jeg Winchester ammo til 7mm

for ca 280kr for 20stk

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2662" target="_blank

 

billig nok og trene med for min del

så det står vel egentlig om den delen

hvor disse magnum patronene krever mer

men som mitt forrige sprøsmål

var så komm jeg over at 300 Win mag

var en go del kraftigere på energi enn 7mm

har hvor mye har det og si via rekyl

og effekt på store dyr?

ikke tvil om at 30-06 er en glimrende patron

en jeg kjenner har en slik 8)

så den er ikke uaktuell :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel... Man blir ikke en god skytter av å finne en link til "rimelig" ammo på Winge. Misforstå meg rett (for jeg mener det godt!), men det er flere variabler til det økonomiske aspektet. Tilbudet er ikke nødvendigvis varig, og da får du deg et sjokk hvis du skal kjøpe noe annet. Du må jo bo i rimelig nærhet av Moss for å kunne kjøpe (ammo sendes ikke). Du vil sannsynligvis trenge så mye som 3X så mye treningsskudd for å komme opp på det mange mener er et akseptabelt nivå ( så ca 3000 skudd?) hvis du BEGYNNER med magnum'en i stedet for feks .30-06. -.30-06 treningsammo får du for rundt 8 kroner de fleste steder, og noen ganger billigere enn det også. Du risikerer å bli "skuddlei". De fleste jeg kjenner, inkludert meg selv, skyter maks 20 skudd med magnum på en kveld. Gutta med 6,5 kan banke skudd dagen lang uten å få så vondt i skuldra som det vi får. Dessuten tror jeg nesten alle magnumskyttere jeg møter har egen presse og ruller selv. Det kan jeg godt anbefale, men kanskje ikke med en gang? Jeg tror ingen vil anbefale en nybegynner å starte med et magnumkaliber. Du vinner heller ingenting med å velge .270 winmag over .30-06 for jakt i Norge.

Håper du ender opp med noe fornuftig som du blir fornøyd med og kommer i gang med jakt så snart som mulig! :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset Ultramag! 8) 30-06 er jo en av de mest brukte i norge om ikke

mest bruke :wink: og ikke uten grunn!

 

men igjen til det jeg prøvde og spør om

har den extra kraften fra 300Win mag

noe merkbar forskjell på store dyr over 7mm?

og hvor mye mer rekyl kan man forvente av 300?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for en 300.

Siden du allerede vurderer denne, hadde jeg ikke brukt penger på en 30-06, for så å bruke penger på enda ett våpen.

Rekylen kan du enkelt fjerne ved å kjøpe en god lyddemper, eller som jeg, montere en rekylbrems. La være å kappe løpet ved bruk av demper, så lever denne ganske lenge. Jeg har ikke kjøpt ferdig ammo til min 300, så prisen aner jeg lite om. Kule pris ved hjemme lading blir jo den samme, da det er samme kaliber.

 

Kulebanen til en 300 er jo rimlig bra. Jeg skyter med 200 grs SMK, og skyter greit ut til 1200 meter.

300 er i mine øyne et allround kaliber, du kan jakte alt mulig her til lands, pluss det meste utenlands. Er vel greit å få tak i ammo både her hjemme og utenfor landegrensene om du legger ut på tur.

 

Jeg hadde ikke vært i tvil. :)

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden skurrer en del for meg.

Hva er de store dyrene du spør om når det gjelder anslagsenergi. Er det elg? hjort eller rådyr??

Hvor skal du jakte og hvor stor erfaring har du med hissige magnumkalibre kontra std storviltkalibre??

 

Skal du primært jakte i Norge og trene en del med våpenet ditt, dropp da begge disse to og kjøp deg et kaliber med ok prestanda med ok ammopriser. Du nevner 30-06 og det må være en sikker vinner i denne kategorien. Den gjør alt en 7 MM Rm gjør og nestne alt en 300 WM gjør.

 

Du skal vite at det er en stor forskjell når en avfyrer 140 grs kuler i 800 m/s (6,5) og180 grs kuleri 900 m/s (300 WM) på banen.

Jeg er rimelig sikker på at du har ALT å vinne på et std kaliber. Trenger du mer fart og kulebane så gå heller ned i kulevekt.

 

Lykke til.'

Jeg har brukt mye 7 mm RM og 300, men jakter primært med 6,5 i dag 8)

Alle argument ang langhold kan du droppe intill du starter opp med dette. Det er svært få i Norge som skyter opp mot 1200 meter da du trenger godkjent bane til dette.

Link to comment
Share on other sites

Hovedsakelig skal rifla brukes til Rådyr->Elg->Grizzly(nord amerika)-> Og skal kune ta Løve helst med 1 skudd(Afrika) rett og slett ute etter en sikkelig allrounder

det er mine kriterier har kansje ikke bruk for det

men er det jeg vil ha :wink:

riflen jeg snakker om er en Browning Blr 8)

takker for innspill det er nok fornuftig det du sier

men det er ikke fornuften som skal styre meg her :mrgreen:

det som ligger til grunn for valget må bli

kraft,og tilgjengelighet i form av kjøpe ammo

pris er ikke noe problem :)

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg uten tvil gått for en 300. Men som de andre sier så er rekylen endel kraftigere på ei 300 enn 30-06. Har begge deler. Har også skutt med 7mm RM. Bra kaliber og mindre rekyl. Jeg har hatt min 300wm i drøye 3 år nå og superfornøyd. Er du redd rekyl så få på en lyddemper. Svært behagelig å skyte med da!

Link to comment
Share on other sites

325 ble vel en flopp, så det finnes lite eller ingen ammo å få tak i her i landet. Skal du ha noe kraftigere som er litt mer tilgjengelig så bør du se på 338 Winchester Magnum. 450 Marlin er ikke kraftigere, det er bare et større kaliber.

så vist jeg forstår riktig er 450 marlin ikke kraftigere enn 7mm rem mag og 300 win mag men bare større mens 338 win mag er kraftigere enn over nevnte? 8)

 

Hørt om google.com?

Der finner du svaret på de fleste spørsmål du har stilt og kommer til å stille. Med bilder, filmer ladedata og det hele.

Tror forresten ikke at en Browning BLR er noe førstevalg for dem som jakter grizzly og løve!

Link to comment
Share on other sites

325 ble vel en flopp, så det finnes lite eller ingen ammo å få tak i her i landet. Skal du ha noe kraftigere som er litt mer tilgjengelig så bør du se på 338 Winchester Magnum. 450 Marlin er ikke kraftigere, det er bare et større kaliber.

så vist jeg forstår riktig er 450 marlin ikke kraftigere enn 7mm rem mag og 300 win mag men bare større mens 338 win mag er kraftigere enn over nevnte? 8)

 

Hørt om google.com?

Der finner du svaret på de fleste spørsmål du har stilt og kommer til å stille. Med bilder, filmer ladedata og det hele.

Tror forresten ikke at en Browning BLR er noe førstevalg for dem som jakter grizzly og løve!

for det første

så bryr jeg meg ikke om første valget til dem som jakter grizzly of løve

for det andre så har du ikke noe grunn til og være så negativ

ligg heller unna tråden enn og komme tusslende med slik holdning :wink:

unngå heller og svar vist det er så slitsomt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hørt om google.com?

Der finner du svaret på de fleste spørsmål du har stilt og kommer til å stille. Med bilder, filmer ladedata og det hele.

Tror forresten ikke at en Browning BLR er noe førstevalg for dem som jakter grizzly og løve!

 

for det første

så bryr jeg meg ikke om første valget til dem som jakter grizzly of løve

for det andre så har du ikke noe grunn til og være så negativ

ligg heller unna tråden enn og komme tusslende med slik holdning :wink:

unngå heller og svar vist det er så slitsomt :wink:

 

Rolig nå!

For det første så var hintet om Browning BLR vs. Grizzly og løve ment som et godt råd men det forstod du visst ikke. Rådyret dreper deg neppe men det kan både grizzlyen og løven finne på å gjøre.

For det andre så er endeløse diskusjoner om hvilket kaliber som er bedre enn hva og det evige spørsmålet om rekyl når du ikke spesifiserer mer enn du gjør like lite presist som å diskutere hva et lass med grus veier.

Det er vel heller du som er foruttatt når du ikke gidder å høre på hva folk sier til deg men tar det som negativitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en BLR i 308 i konfirmasjonsgave av min mor.

Denne ble byttet inn etter 2 måneder og dette er vel det eneste salget jeg ikke angrer på 8) ( dette er 24 år siden)

Jeg sier bare lykke til. Det er mange av oss som har vært der du er nå og som gjerne vil fortelle om våre feil.

Har du flere våpen skjønner jeg søken, men om dette skal være "main rifle" har de gode rådene allerede kommet.

Link to comment
Share on other sites

Alle argument ang langhold kan du droppe intill du starter opp med dette. Det er svært få i Norge som skyter opp mot 1200 meter da du trenger godkjent bane til dette.

 

Litt OT. Men hvor står det at du må ha godkjent bane? Jeg har iallefall 1500 meter tilgjengelig med utmark, grunneiers

tillatelse og velsignelse fra lensmann.

 

Gå for en 300 WM. Det spiller ingen rolle om dette er en magnum, da det eneste som er negativt med ordet magnum i mine ører er rekyl, mye krutt som koster noen kr og litt kortere levetid på hylsene.

Rekylen kan du fjerne, penger er ikke et problem skriver du, så da utgår de to andre postene på lista :)

 

300 har i mange år vært foretrukket som et allround kaliber til det meste av jakt, og løver og bjørn sliter med ett evnt møte med denne i de rette hender.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...