Jump to content

Tiur på ca 40 m - ville du ha skutt?


lilleulv

Recommended Posts

Hei!

 

Var på jakt i går og kom innpå en tiur som satt på en gren ca 40 m ifra meg. Den satt med ryggen imot, men hals og hode var godt synlig. Det var ingen grener etc i veien.

Jeg valgte å la være å skyte på dette holdet, og fuglen fløy da jeg prøvde å komme meg litt nærmere.

 

Amunisjonen var Rio stål i US 2, kal 12/76. Mange grove hagl og høy hastighet. Choke var improved sylinder.

 

Jeg vurderte til at sjansen var for stor til skadeskyting og tapt fugl. I så måte så kan jeg leve godt med å holde igjen skuddet.

 

Men hva mener dere? Hadde dere benyttet dere av sjansen?

Link to comment
Share on other sites

Drilling er øverst på ønskelista ja.....

 

Jeg bruker normalt ikke stål, men ble anbefalt disse patronene av min børsemaker. Jeg skrev feil i mitt første innlegg vedr. merke. De er av typen Federal Premium Ultra Shock og er beregnet til hardskutt vilt.

 

Som sagt så var jeg nyskjerrig på hvordan disse funket. Jeg har kun løsnet ett skudd med de og da gikk det ei røy rett i bakken. Bra førsteinntrykk, men ingen grunnlag for konklusjon.....

 

lilleulv

Link to comment
Share on other sites

Når man i en jaktsituasjon vurderer avstanden til 40 meter,så er det ikke dermed sagt at det ER 40 meter(såfremt du ikke bruker avstandsmåler). Kanskje er det noen få meter lengre,og da er du oppe i en avstand hvor du på spørsmål om du ville skutt, sannsynligvis ville ha svart nei.

Man bør ikke skyte på avstander som er lengre enn at man vet at tiuren også vil ramle ned om avstanden skulle være en del meter lengre enn anntatt.

Selvsagt ramler det ned en og annen tiur som blir skutt mot på 40 meters hold,men de fleste kommer seg på vingene,så du gjorde det rette ved å holde skuddet tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil riktig avgjørelse, så all respekt og honnør til deg :D8)

 

Men å bruke åpen/improved choke på jakt blir for dumt i mine øyne ihvertfall, for da blir alt over 15-20 meter altfor langt hold. Hadde jeg hatt min hagle som har full choke, og stålhagl nr. 2 så hadde ikke jeg engang skutt på en sittende tiur, for da er den ekstra hardskutt. Men hadde jeg f.eks hatt den i fluktsituasjon, så hadde jeg definitivt skutt, for da tåler den litt mindre....men dette er som sagt med min hagle. Men aldri i livet med noe som heter sylinder og bly engang hadde jeg skutt i denne situasjonen som er nevnt her.

 

Stål har jeg aldri prøvd på jakt, og kommer heller aldri til å gjøre det da jeg mener det ikke vil ha noen bra effekt. Men det pulveriserer jo leirduene da jeg får fulltreff. Derimot så har jeg vært ute på området som leirduene lander, og det er markant større økning i X antall hagl som har gått igjennom leirduer som ikke har knust, i forhold til da det var bly vi skøyt med. Jeg har telt oppimot 8-10 hagl i stål som bare har gått igjennom, men ikke knust dua.

 

Men åssen drep det er i stål får jeg ikke stått inne for, men siden stål ikke gir etter, så jeg vil tru det mister veldig mye av effekten. Men det er jo klart at jo grøvre hagl, jo større sårkanaler får jo viltet da om ikke annet, men jeg ville brukt wolfram eller noe siden bly er borte vekk. Samme som helmantel på elg. Liten effekt i forhold til ei blykule som sopper seg.

 

Jeg mener at stål, vismuth, og sink er uegna til mye av jakt. Jeg har ihvertfall en kompis som skøyt på ei tynn finnèrplate med sink på 20-25 meter. Han kunne børste støvet av sinket av plata. Vismuth gjorde visst en bittelitt bedre jobb, men gikk visst ikke gjennom plata. Men det var visst ikke mye om å gjøre. Eneste han fikk et fullgodt resultat med av de typene han prøvde, var wolfram. Stålet gikk jo tvers gjennom med samme str. som dem hadde inni patronen. Wolfram og bly lagde markant bedre inntrykk + flisa opp plata på baksida.

Noe som for meg føles som bedre virkningsgrad på evt. vilt enn de andre alternativene.

 

Heavyshot aner jeg ingenting om i det hele tatt. Aldri sett, aldri prøvd, og aldri hørt om bekjente som har prøvd. Til mitt forsvar, så har jeg ikke sett denne testen med egne øyer. Jeg har bare hans ord på dette. Og til opplysning, så brukte han bly kun som referanse, for hans hensikt var å finne ut om det var noen av de nye typene vi fikk tredd nedover øra som ville funke på jakt. Stemmer dette han sier, så er det på trynet at ikke viltet sitt ve og vel kommer i 1. rekke + at sink i tillegg er like giftig/hakket mer giftig enn bly, men det er en annen sak, så sorry OT på siste uttalelse.

Link to comment
Share on other sites

Bruker nesten kun imp cyl til all jakt jeg, noen patroner samler så mye at om jeg hadde hat trangere

choke ville det blit istykerskutt fugl på korte hold. Eksempel på slik ammo er wingmaster hd og winchester

xtended range, halv choke med disse samler mere en full trangboring med bly. Det er lurt å teste patroner

man tenker å bruke til jakt på ei skive på forskjellige hold, da ser man vilken choke og patron som passer

best til forskjellig jakt.

Link to comment
Share on other sites

La oss anta at disse haglene har en utgangshastighet på 400 m/sek ved munningen. På 40 m er farten redusert til 190 m/sek. Tallene er tatt litt ut av løse lufta, men ikke mer enn at det er flisespikkeri å diskutere dem.

 

Med drittflaks vil tiuren dø i smellen. Men helt klart en riktig avgjørelse å holde igjen skuddet.

 

 

 

 

Edit:rettet trykkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde min værste opplevelse noen uker siden, Står en tiur og sperrer veien for meg, legger inn en 4'r i hagla avstand mellom 5-10 M.

Tiue r'n blir bare forfjamsa tipper bar litt, Jeg aner problemer og legger inn en BB brenner av og tiur'n vakler bakover med fjør fykende

da løper fugger'n og legger på vingene jeg løper etter men må gi opp, etter 2 timer søk må jeg gi opp

 

Aldri aldri aldri mer vismut, bismut, zink, eller stål i mine børser denne gangen brukte jeg Eley sin shit kjøpt på XXL

 

Blir nok rifle jeger på heltid med tungsten i løpet de gangene jeg må bruke hagla

Link to comment
Share on other sites

Med stål i hagla var dette en riktig avgjørelse. Spesielt siden du tydeligvis ikke har testa patronen på slike avstander.

 

Hadde jeg derimot stått der med Mossbergen min i 12/89 med rødpunktsikte og Full Choke montert, lada med Remington Wingmaster 12/89 nr 4, hadde ikke tiuren overlevd om holdet hadde vært 50 meter heller. Denne patronen er nemlig grundig testa i hagla mi på denne avstanden, både med tanke på inntregning og dekning.

Link to comment
Share on other sites

Hadde min værste opplevelse noen uker siden, Står en tiur og sperrer veien for meg, legger inn en 4'r i hagla avstand mellom 5-10 M.

Tiue r'n blir bare forfjamsa tipper bar litt, Jeg aner problemer og legger inn en BB brenner av og tiur'n vakler bakover med fjør fykende

da løper fugger'n og legger på vingene jeg løper etter men må gi opp, etter 2 timer søk må jeg gi opp

 

Aldri aldri aldri mer vismut, bismut, zink, eller stål i mine børser denne gangen brukte jeg Eley sin shit kjøpt på XXL

 

Blir nok rifle jeger på heltid med tungsten i løpet de gangene jeg må bruke hagla

Dette skjer dessverre hver dag rundt i landet!Har påpekt dette i flere år,trist..men slik er det når menn i dress og fin kontorjobb,som aldrig har tatt i et våpen skal tre regler over hodet på oss!Det neste blir vel å forby bly i riflekuler!Jeg bruker og kommer til å bruke det som er humant,det skal vi og etter viltlovens paragraf 19 om jeg ikke husker feil..Vismut,stål og Zink er dyreplageri!Mener andre no annet,har dem ikke skutt på nok vilt..

Link to comment
Share on other sites

når dyret er påskutt.

har hatt 2 tilfeller da jeg har skutt på vilt over 50 m. ene var feilbedømming av avstand og den klappa sammen og var død i smellen og andre var pga at jeg hadde så godt tak på anda at jeg drog på å ho daua momentant.

men vær så snill å ikke lag noen diskusjon ut av dette her.

ta det heller på en annen tråd jeg har lagd. hva er det lengste holdet for hagle mener jeg den heter

Link to comment
Share on other sites

Vizmut har nok en drepevne på høyde med tungsten og bly, men siden vizmut har noen kreftfremkallende bieffekter har jeg ikke sansen for den. Egenvekt er et klart stikkord når det kommer til drepevne. Tungsten er dyrt, men er nok slik jeg ser det beste alternativet. Stål er etter mitt syn bare egnet til å skade vilt eller knuse leirduer. Jeg tror også lilleulv tok en god avgjørelse i denne situasjonen. Men, jeg ville nok anbefale han og bytte ammunisjon før neste tur ut i skogen! :D Samtidig ville jeg nok brukt en trangere choke på tiurjakt. Avstandsbedømming er veldig vanskelig i skogen, der det varierer mellom tett skog og åpne hogstflater. En trang choke er derfor etter mitt syn en god løsning.

Link to comment
Share on other sites

I ditt tilfelle ville jeg heller ikke skutt. Du har ammo som ikke holder anslagkraft nok og choken din er alt for åpen til ett skudd på det holdet.

 

Jeg angrer heller på ett skudd jeg holdt igjen enn ett som endte i skadeskyting.

 

 

PS. 50 meter med hagle på stillesittende mål går bra det bare du har choke og ammo til det. Men det må testes på papp og ikke i skogen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gjør noen tester på vått papir eller tynn treplate e.l,så får dere se av Zink er kollosalt mye dårligere (mindre inntrengning)enn bly og Tungsten Matrix!Å skyte på 50m med hagle uansett patron og choke er fullstendig bortkastet!Særlig med dagens ammunisjon..husk og at hagl med sin lettevekt og runde form mister mye hastighet!

Link to comment
Share on other sites

Finns patroner i dag som er en god del bedre en det blyet var, eneste ulempen med disse er prisen, men selv

tar jeg med råd til det når jakt på hardskutt vilt står på programet. Men om de er brukbare på 50 meter skal jeg ikke utalle

meg om, finnes helt klart patroner som er uegna til jakt som for eks tinn og sink.

Link to comment
Share on other sites

Fint at du ikke lot deg friste till å skyte på dette holdet.--Hals og hode blir et altfor lite mål spesielt på 40m. Rene bakskudd på lange håld er noe som bør holdes igjen.--Fortsett med bruk av ÅPNE choker. Det vill gi mere vilt i sekken over tid, og er mye lettere å treffe godt med. Gjorde faktisk gott i ett "jægerhjerte" å lese denne tråden. De aller fleste berømmer deg, og det vill jeg også gjøre. Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...