Jump to content

er alt håp ute?


gunbug

Recommended Posts

Har i en årrekke vert plaget av att en jegere slipper hunden sin inn på mitt vald.Eller foresten den er jo sjølvsagt sleppt inne på grunneiers nøye oppmålte 50mål,med begrunnelse att :den stakkars hunden umulig kan vite kor grensa går.verken min grense,eller den 3 vald bortenfor.Men med det resultat att den f predatoeren ruse rundt i mitt jakt eldorado,slik att det ikkje fins en drovtygger att i mils omkrets.Ja det vil si med unntak av, på di tidligere nevnte 50mål,for der ligger verdens mest stressa hjortekjøtt,fint ut vomba,pulserende i lyngen,og fremdeles lure på korleis det skal unnslippe den forbanna(unnskyld)rovdyrkjeften.og det er jo klart det til tider kan vere vel ganske stille her ute på bygdene,men herregud, prøv det den som vil,å sove med øre proppe natt etter natt,er iallfall alt annet enn behagelig!det høres jo ut som det er sleppt løs en hel kennel der ute.Men å få den godeste"godseiger"til å kjønne fornuft,eller moral,er jo vanskeligere enn få den omtalte herligheten til å ta helgefred.So ver so snill, å svar meg,er dette lov? Og for all del,her hjelper det ikkje med synsing,og tomme ord,nei kom med norges lover,ja gjerne storting, konge og regjering,ja bøddelen for den sakskyld,for ein ting er ødelagt nattesøvn,og såre ørekanaler,men att det ikkje fins en hjort att i heile ytre delen av komunen det gjør meg rett og slett forbanna(unskyld)

mvh gunbug (kl 0233) :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis han får utbytte på sine 50 mål, og du hører los utenfor soveromsvinduet hver natt. Da tror jeg ikke du behøver å være redd for at hjorten blir borte hos deg. Dyra er tilbake på plass når bikkja har gått til sengs. I mellomtiden kan du kose deg med å lytte til losen ( verdens vakreste musikk i mine ører ). :)

Link to comment
Share on other sites

Dette får meg forøvrig til å tenke på, at det er noen holdninger alle grunneiere bør være foruten. Så her vil jeg gi et par tips til alle grunneiere:

 

1. En grunneier må alltid tåle at det er folk og hunder som bruker skogen hans. Til og med trening av hund før jakta.

 

2. En grunneier må aldri glemme, at han på ingen måte eier viltet som befinner seg på hans grunn.

 

3. En grunneier må forstå at viltet ofte beveger seg utenfor hans grunn, og ofte har revir som strekker seg over flere eiendommer.

 

4. En grunneier som blir provosert over at nabohunder forfølger viltet inn på hans eiendom, bør selv skaffe seg en halsende drivende hund. Både fordi det er en effektiv og morsom jaktform, og fordi det øker forståelsen av at dyr ikke tar hensyn til meneskelig grensesetting i naturen. Dessuten kan da grunneieren selv felle dyr som hunden hans har "hentet" hos naboen.

 

5. En grunneier skal la være å skyte et dyr, på sin egen grunn, når nabohunden jager på det.

 

6. En grunneier skal alltid være høfflig mot alle friuftsfolk som befinner seg på hans eiendom. Og ikke opptre som en "konge i egen skog". Dette gjelder selvfølgelig kun såfremt ingen lovbrudd blir begått.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, om en godtar de andre punktene dine, så skulle det vel holde hardt om jeg hadde etterlevd punkt 5 om det er som trådstarter antyder. Nemlig at de systematisk snylter på naboene. Har vanskelig for å tro at 50 da er nok areal å slippe en drivende hund på! Har sjøl hatt drever, og liker den jaktformen (også), men makan!

Link to comment
Share on other sites

Hvis han får utbytte på sine 50 mål, og du hører los utenfor soveromsvinduet hver natt. Da tror jeg ikke du behøver å være redd for at hjorten blir borte hos deg. Dyra er tilbake på plass når bikkja har gått til sengs. I mellomtiden kan du kose deg med å lytte til losen ( verdens vakreste musikk i mine ører ). :)

Godt sagt og helt enig.

 

":Men med det resultat att den f predatoeren ruse rundt i mitt jakt eldorado,slik att det ikkje fins en drovtygger att i mils omkrets.Ja det vil si med unntak av, på di tidligere nevnte 50mål,for der ligger verdens mest stressa hjortekjøtt,fint ut vomba,pulserende i lyngen,og fremdeles lure på korleis det skal unnslippe den forbanna(unnskyld)rovdyrkjeften."

 

uttalesene her sier vel mer om grunneier en hundeeier . :twisted:

 

50 mål holder til og slippe hunden men gir vel ingen fellingstilatelse ?

 

ps Snakker du med hundeeier så har dere jo snart et lag med ei bikje som jager og gode poster :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

50 mål er ikke nok til å slippe en drivende hund, uten enighet med naboene. For det må nødvendigvis

komme i konflikt med viltlovens paragraf 46.

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

 

 

http://lovdata.no/all/tl-19810529-038-010.html#46

 

Men, hvorfor ikke samarbeide om større arealer og kos dere på jakt? Istedet for mitt jakteldorado og ditt jakteldorado :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Poster for hunden, la den aldri få med seg viltet tilbake til egen grunn, så tenker jeg grunneieren der etterhvert blir lei. Når alle andre høster for hans hund.

Med andre ord, glem mye av det som 32-40 Win. listet opp lenger oppe her, og da spesielt punkt 5.

 

Faktisk er det kun punkt 2, 3, og spesielt punkt 6 som ligger innenfor lovverket, og som det er en selvfølge å følge.

 

Punkt 1 er direkte i strid med lovgivningen, da ingen har lov til å trene for jakt på privatgrunn uten tillatelse. Eller slippe hunden utenfor synsvidde og kontroll noested som ikke er spesielt utformet for dette, selv utenfor båndtvansgstid. For vanlig bruk med hund i bånd og med kontroll på hund (hund tett på utenfor båndtvanstid), så er jo det selvfølgelig lovlig. Selv om jeg vill påstå at 9 av 10 hundeeiere bryter loven på dette punktet dagligt (ved å ikke ha tilstrekkelig kontroll på hunden når de slipper den).

 

Punkt 1 vittner om holdninger som på sikt kommer til å ødelegge for hundefolket. Og det er nok ingen tjent med.

 

Punkt 4 er ett tolkningsspørsmål, en og annen gang er nok ok. Ofte er det ikke, og er da ett brudd på lovverket. Forøvrig er det ikke god tone å forsøke å påtvinge naboer rundt en å måtte bytte jaktform, fordi man selv ønsker å gjøre ting annerledes. Loven er da mer enn klar nok på dette punktet, og det er hundeeier som er ansvarlig for hvor og hvordan man slipper hund. I problem tilfeller kan faktisk kommunen gå inn og forby slipp av hund, om sluppet hund på jakt blir ett nattlig støyproblem. Kan man alltids klage til kommunelegen, så kan de i seg selv være med på å forby bruk av løs hund på jakt der dette blir ett problem.

 

P.s. Punkt 2. En grunneier eier retten til å forfølge og felle viltet på egen eiendom, ingen andre har lov til å felle eller forfølge viltet på en grunneiers eiendom. Uten grunneiers tillatelse.

 

 

Som man skjønner, ligger det på hundeeier. Hva angår dette med å oppnå aksept og respekt for sitt ønske om å bruke hund til jakt som kan påføre andre negative effekter. Viss ikke er der plenty med ris bakspeilet for den som gidder å sette igang systemet. Og det slår normalt da like mye ut foralle de som oppfører seg, som for bråkmakerne.

 

P.s 2 Tråpdstarter, dere må registrere og dokumenter, synsing er ikke verdt noe som helst hverken her eller hos viltnemd o.l. Observer, og dokumenter, slik at dere har klare eksempler på brudd på viltloven.

Men dette med at viltet forsvinner p.g.a bruk av hund? normalt viser jo manges observasjoner at så som oftest ikke er tilfelle om ikke jaktfeltene er små hos dere. Og stresset hjortevilt kjøtt på grunn av bruk av løs hund som kommer tøffende langt bak, virker for meg å være noe mystisk. De fleste hjortevilt har da god kontroll på lodotten med gneldre mekanisme ett stykke bak (selv om hjorten mange steder riktignok drar rett til fjels og bremser opp i neste fylke om den først tar løst :? ).

Link to comment
Share on other sites

Regner med at " kun 50 mål jaktareale" er en sterk overdrivelse, slik resten av innlegget til gunbug er. Hvis ikke er problemet hans allerede løst, da naboen skyter hjort han ikke har tillatelse til.

 

vingemutteren:

 

Poster for hunden, la den aldri få med seg viltet tilbake til egen grunn, så tenker jeg grunneieren der etterhvert blir lei. Når alle andre høster for hans hund.

Dette er dårlig jaktmoral. Punktum.
Punkt 1 er direkte i strid med lovgivningen, da ingen har lov til å trene for jakt på privatgrunn uten tillatelse.
Dette er riktig. En lov som er skapt med hensyn til bufe/husdyr eller andre tilfeller hvor hundejag er til problem for grunneiers næring. Viltet har ikke vont av å bli jaget litt før jakta (unntaket er råyr og hunder med for stor boghøyde), og hunden har godt av treningen. Hvis grunneier nekter trening i sin skog kun fordi han ikke liker det, da er han "konge i egen skog".
Punkt 4 er ett tolkningsspørsmål, en og annen gang er nok ok
Hvis du akksepterer at viltet beveger seg ut og inn av eiendommen din ellers, men ikke når de jages av en annen jegers hund. Da har du en eierfølelse ovenfor viltet. Det er du ikke berettiget til å ha.
ingen andre har lov til å felle eller forfølge viltet på en grunneiers eiendom. Uten grunneiers tillatelse.

Dette er sant. Men slik har det ikke alltid vært. Et godt knippe år tilbake var jaktretten en allemannsrett. Fornuftig fovaltning er en god grunn til at grunneiere fikk denne jaktretten. Maktsyke, pengegriskhet og egoisme er dårlige grunner.
om sluppet hund på jakt blir ett nattlig støyproblem. Kan man alltids klage til kommunelegen
Dette er en topp ide. Da kommunelegen i det minste helt sikkert kan henvise gunbug til et merke ørepropper som ikke gir såre ørekanaler.
Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn.

Beklager eg har vert litt fraverende men måtte ta att litt tapt søvn :wink: . Liker igrunnen personlig å ta ting litt humoristisk og sjå på saker og ting med litt forståelse,men dette med humor er skumle greier ,der mange ler,kvesser andre piggene :roll: .gjerne dei med mindre reint mjøl i sekken. :? Får heller legge humoren vekk og ta opp igjenn problemet :

dette er i en komune med vald i alle størelser,store som små,og omradet eg går i ,er heller ikkje av di største (ca 1200da).Geografien er slik att det ligg mange mindre teiger rundt dette,dels pga terenget og dels pga dårlig utskiftning.Dette er mindre teiger som er med i vald ,men som ikkje nødvendigvis er isammenheng.Problemet er att når desse blir brukt som base, for å slippe drivende hund fra, ødelegger dette jakta for meg.for det første :jakten foregår gjerne i arbeidstid ,og tider på døgnet eg ikkje er på jakt,med det resultat att terenget er "støvsugd" for vilt når eg skal på jakt,og greit nok, eg eig ikkje viltet,men eg vil ikkje att andre driv det fra min teig, til seg sjølv, og som grunneiger får eg tildelt løyve,for å jakte på eigen grunn,lik det den som vil. 2: No har det seg slik att eg faktisk vil bestemme når eg vil på jakt ,korleis eg vil jakte, kva vei eg vil gå,og kven eg vil med ,og ikkje skal måtte gå ,på andre sine premisser. 3: Eg jakter stortsett smygjakt,og har med sjølvsyn sett, kva reduksjon det har blitt i hjortestammen ved gjenntatt bruk av hund på begrensede områder.Har også hørt andres erfaring på dette. 4 : Att enkelte velger å bruke hund det kan eg godt skjønne, ,men burde vel gå an å bruke fornuft også :P 5: Eg har ingen "forbi" for hunder,har faktisk en sjølv ,men ville aldri finne på å la den halse rundt i ett døgn uten tilsyn,men som en del hundeeigere faktisk gjør. Eg vil på ingen måte til livs hunde jakten,eller på død og liv ødelegge jakta for noen,men når enkelte heilt uten skrupler gjør nett som det passer di,og gjerne lager sine eigne hunde og jaktlover ,heilt uten moral og forståelse for andre ,da blir eg forbanna,og eg tviler sterkt på att disse holdningene er særlig bra for hundefolket,og da også meg sjølv, som gjerne liker å la hunden bli med på moroa,vel og merke under oppsyn og på egnet område! Det eg var ute etter når eg startet tråden va faktisk å få enkelte til å trekke på smilebåndet,og ikkje minst få hjelp til det som er blitt ett stort problem for meg,og som eg trur di ferreste ville godtatt. Har heldigvis fått fornuftige svar også,(og dei takker eg so masse for),og ikkje berre oppgulp,som eg trossalt ba om å få slippe :oops: no har eg vel sagt meir en kva enkelte vil tåle å høre,og kan vel vente svarfra dei,så no finn eg fram øreproppene og plasere dei i dei allerede såre ørekanalene mine :lol: . god natt folkens! :wink: ps takker fremdeles ja,til foruftige, nyttige svar ,og resten håper eg atter en gang å få slippe!

En liten ting til slutt:snakket med komunelegen og fikk følgende svar:han kunne lett kurere såre ørekanaler ,så for meg er prognosene gode,det er verre for dei som av forskjellige grunne burde amputere fra halsen og opp,da er det straks verre :lol:

Link to comment
Share on other sites

5. En grunneier skal la være å skyte et dyr, på sin egen grunn, når nabohunden jager på det.

 

Skulle inderlig ønske at hundeeiere sluttet å forkynne dette. Det er ikke annet en ødeleggende for oss som driver med hundejakt.

Å skyte for naboens hund handler ikke om dårlig jaktmoral, og har overhode ingen ting med det å gjøre. Det burde være fritt fram og skyte for andres hunder så lenge man er på egen grunn. Bare ta godt vare på bikkja på fallet.

Hunde eiere har på ingen måte eierrett på viltet selv om det er hans/hennes hund som jager det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du skriver at det til stadighet tas ut dyr fra ditt vald, så betyr jo det at det står dyr der nærmest hele tiden. At du som smygjeger ikke lykkes kan jo ha andre årsaker.

 

Min erfaring er at hvis man til stadighet forstyrrer dyrene med hund (flere ganger i uken) så trekker de vekk fra dette området og returnerer ikke på flere uker. da er terrenget tomt - både for de med hund og de uten hund.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok et spørsmål det ikke er fasitsvar på, man må tolke flere paragrafer som omhandler dette. Og selv om mange er flinke til å tolke, er det ikke rettsparaksis på dette så utfallet er vanskelig å anslå.

Jeg er ikke tilhenger av definert makslengde på skyteavstand, ei heller for minimumsareal for hundejakt. Derfor er det opp til jegerene selv å bruke hodet, og da særlig hundejegerene. Det er oss hundefolk som har mest å tape på slike konflikter.

 

Jeg forstår det som naboen din har mesteparten av terrenget sitt en annen plass, men at han har 50 daa midt inne i ditt terreng. Dette er sikkert også en teig som ligger inntil dyrket mark nær bygda, og er av de bedre delene av hans terreng? Slippe hund her høres jo helt idiotisk ut, man vil aldri rekke å få los og skyte før hjorten er ute av de 50 daa. Tipper det ikke er så langt mellom de 50 daa og resten av hans terreng? Spørsmålet blir vel om det er overveiende sannsynlig at uttaket blir på din eller naboens eiendom, og om hvor losen i hovedsak går.

 

På den ene siden kan man ikke la være å bruke hund bare fordi det er en teoretisk mulighet for at den skal kunne komme inn på annen manns grunn. Men man kan heller ikke bruke hund der det er overveiende sannsynlig at uttaket og losen går på feil side.

 

Jeg vil si jeg selv er veldig forsiktig, og gjør alt jeg kan for å unngå at bikkja kommer inn på annen manns grunn. Uttak på annen manns grunn tror jeg knapt jeg har opplevd, og skyter naboen rådyr eller hjort for min hund, tatt ut i mitt terreng, er jeg den første til å gratulere med fallet! Likevel har jeg opplevd at folk er griseforbannet på meg. Det er ikke bare hundejegerene som kan gjøre seg vanskelige 8)

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver at det til stadighet tas ut dyr fra ditt vald, så betyr jo det at det står dyr der nærmest hele tiden. At du som smygjeger ikke lykkes kan jo ha andre årsaker.
att det står dyr på mitt vald til tider kan vel forklares med att eg sjølv gjør mitt ytterste for å ikkje uroe dyra,noe slett ikkje alle bryr seg om.og når det gjelder kor masse eg lykkes på jakt,so er det vel di ferreste som kan skyte dyr som ikkje er der :oops:

 

Min erfaring er at hvis man til stadighet forstyrrer dyrene med hund (flere ganger i uken) så trekker de vekk fra dette området og returnerer ikke på flere uker. da er terrenget tomt - både for de med hund og de uten hund.

dette kan eg jo si meg helt enig i for dette er jo problemetskjerne , men takker for å få det bekreftet fra deg også :D
Link to comment
Share on other sites

Regner med at " kun 50 mål jaktareale" er en sterk overdrivelse, slik resten av innlegget til gunbug er. Hvis ikke er problemet hans allerede løst, da naboen skyter hjort han ikke har tillatelse til. Ja der fikk vi svaret, naboen slipper hund på inneklemt teig. Omtrent så fy fy som det kan bli moralsk og sansynligvis også etter lovens bokstav.

 

vingemutteren:

 

Poster for hunden, la den aldri få med seg viltet tilbake til egen grunn, så tenker jeg grunneieren der etterhvert blir lei. Når alle andre høster for hans hund.

Dette er dårlig jaktmoral. Punktum. Tvert i mot, hunde eier eier ikke viltet hunden jager. Ikke engang retten til å jage dette viltet om det jages inn i eget vald.
Punkt 1 er direkte i strid med lovgivningen, da ingen har lov til å trene for jakt på privatgrunn uten tillatelse.
Dette er riktig. En lov som er skapt med hensyn til bufe/husdyr eller andre tilfeller hvor hundejag er til problem for grunneiers næring. Viltet har ikke vont av å bli jaget litt før jakta (unntaket er råyr og hunder med for stor boghøyde), og hunden har godt av treningen. Hvis grunneier nekter trening i sin skog kun fordi han ikke liker det, da er han "konge i egen skog". Grunneiere er faktisk på mange måter "konge" i egen skog, i hvertfall på dette området. Det vittner om dårlig moral å ikke akseptere grunneiers rettigheter :wink:
Punkt 4 er ett tolkningsspørsmål, en og annen gang er nok ok
Hvis du akksepterer at viltet beveger seg ut og inn av eiendommen din ellers, men ikke når de jages av en annen jegers hund. Da har du en eierfølelse ovenfor viltet. Det er du ikke berettiget til å ha. Nei loven gir meg rettigheter og plikter, og en av lovene sier klart at man ikke har lov til å jage vit fra andres eiendom til egen eiendom. Er alle hundeeiere like lite lysten på å respektere lover som ikke passer de?
ingen andre har lov til å felle eller forfølge viltet på en grunneiers eiendom. Uten grunneiers tillatelse.

Dette er sant. Men slik har det ikke alltid vært. Et godt knippe år tilbake var jaktretten en allemannsrett. Fornuftig fovaltning er en god grunn til at grunneiere fikk denne jaktretten. Maktsyke, pengegriskhet og egoisme er dårlige grunner. Hva har det med hva som er loven i dag å gjøre? En unnskyldning for å gjøre som man selv vill? Som grunneier, ser man jo alltid etter muligheter for å spe på levebrødet. Uten at en av den grunn kan kalle meg hverken maktsyk eller grisk. Egoisme? har man rettigheter som man vill prøve å utnytte for intekts erverv, så er vel ikke det egoisme? (med untak av at en ødelgger for hele bygda si for lite utbytte da, men da heter det prinsipp. :wink: )
om sluppet hund på jakt blir ett nattlig støyproblem. Kan man alltids klage til kommunelegen
Dette er en topp ide. Da kommunelegen i det minste helt sikkert kan henvise gunbug til et merke ørepropper som ikke gir såre ørekanaler. Nja det kan fort bli verre enn som så, les problemene til stakkaren fra Bjugn. Som fikk problemer med kommunelegen og støy, får en først kommunlelegen med seg. Er en fort derhen at man får jaktforbud for hund i deler av kommunen også. Litt smidighet har aldri skadet, men jeg synes det virker å være lite av det hos enkelte med hund (uten hund også for den del :wink: men de har mindre å tape).

Generelt virker det som om du vet hva loven sier, men ikke liker at noen praktiserer den. I tilfellet jakt og jakthundtrening, er jo loven klar (selv om jeg selv i utgangspunktet har byttet standpunkt på blodsportrening i bånd, som jeg på ingen måte kan se er til hinder for de fleste grunneiere). Derimot er jeg sterkt i mot at hundeeiere bruker opphevelsen av båndtvangsplikten som en unnskyldning for å la dyrene får springe uten kontroll i naturen (sitter ikke innkallingen, er det ulovlig å slippe hund. Like så er det ulovlig om den kommer utenfor synsvidde, om det så kun er på andre siden av huset).

 

Det virker som om endel hundeeire med jakt hund, forsøker på å tviholde på gamle skikker med hund (ikke skyte for andres hund etc). Dette tiltross for at man i dag gjerne jakter med hund i områder som ikke passer for dette (grunnet oppdeling av jaktrettigheter), noe som sier meg at disse hundeeierne er såpass i utakt med realitetene, at de ligger i grenseland for om de i det hele er skikket til å jakte med hund i dagens samfunn.

P.s. er ikke sint, bare veldig veldig skuffet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

tikkat3, synd du ikkje er naboen min,for dette kunne blitt ett bra jaktsamarbeid.det er ikkje sånne som du, som er problemet, men det som eg vil betegne som reinspikka pøbel,og som ikkje respekterer andre.det verste er det att det er vanskelig å få slutt på når det er rom for å vrenge på loven! :oops:

Link to comment
Share on other sites

En grunneier må alltid tåle at det er folk og hunder som bruker skogen hans. Til og med trening av hund før jakt :shock:

 

 

 

5. En grunneier skal la være å skyte et dyr, på sin egen grunn, når nabohunden jager på det. :lol::twisted:

Det er noe som heter alminnelig folkeskikk og folk som kommer og spør om lov til å trene hunden sin i skogen da helt greit!!

og vi skyter konsekvent hjort for losene hund inne på våre terrenger uansett om det er vår eller naboens hund :wink: en hjort er en hjort!vi hadde denne helgen gjort klar til ett drev i en skogteig hvor vi visste at det stod dyr !så kommer det en fremmed hund inn og tar full los på en kolle og jager denne over elva !hadde jeg vært på posten hvor losen kom så hadde jeg skutt dette dyret da dette er vårt terreng (ifg eier så stod denne hunden i hundegården da dette skjedde så enkelte har kontroll på dyret sitt!) :roll:

Har vært år hvor flere hunder er inne på våre terreng som har los i flere dager!!! :roll: eier sier at de ikke har kontroll på hunden og at den er jaktgal!hvorfor f... slipper de da!dette går ut over alle som er seriøse hundefolk og som har kontroll på dyret sitt.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk har de eierne som slipper hunder de ikke har kontroll på (så kalte jaktgale hunder), brutt loven. Det er ikke anledning til å jakte med hund som man ikke har nødvendig kontroll på. OBS! Nødvendig kontroll i forbindelse med jakt, er ett helt annet begrep enn utenfor jakt. Der er det mer innenfor det man kan forvente er normal jaktutøvelse med hund, noe såkalte "jaktidioter" ikke kan sies å være.

 

I tillegg er det ikke definert som jakt om en jaktbikkje stikker av hjemmefra, jakt er det kun når hunden blir sluppet i eget terreng. Om en hund turer rundt i "dagesvis" i annens jakttterreng, er det fullt mulig å be lensmannen om å komme å ta hånd om bikkja (om nødvendig med en dose bly). Det er på tide å skjerpe frontene mot folk som bruker løse hunder som ikke er under normal kontroll (ikke lar seg kalle inn på normal måte) til jakt. Ingen er tjent med denslags, hverken de med, eller de uten hund.

 

Jeg føler det er på høy tid med en utarbeiding av en "Hva man kan gjøre, og hva man ikke skal gjøre, og hva man ønsker andre skal gjøre" fasit. For hundehold/jakt med løs hund. Som man kunne forsøke å fått sirkulert i hundeklubber, og gjerne via DN.

 

En saklig gjennomgang i lettfattlige vendinger, om hva man har og ikke har lov til, som hundeeier, og for jegere med jakthund. Samt (og dette føler jeg er viktigt) en gjennomgang av hva jakthund eiere ønsker for hunden deres, når den påtreffes i annet vald. Og hvorfor.

 

Slike dokumenter vill jeg påstå jeg aldri har sett noe sted (utover stykkvis og delt som innspill her på kammeret), og er noe som man ser ut til å sårt trenge her til lands.

 

Tittel på slikt kan være:

 

Takt og tone for hundehold, og bruk av hund til jaktformål. (Med egne avdelinger for lovverket og de forskjellige jaktformene som t.d. løs på drevet halsende hund, båndhund, Harehund, fuglehund).

 

Det man trenger er kortfattede, og enkle vendinger som hoved tekst i hver avdeling. Men gjerne med ett underavsnitt med mere dyptgående tekst under (slik at man får med seg det esensielle på ett øyeblikk, og fintenkingen om man ønsker).

 

Kansje ett prosjekt som kammerfolket kunne se noe nærmere på fremmover?

Link to comment
Share on other sites

Poster for hunden, la den aldri få med seg viltet tilbake til egen grunn, så tenker jeg grunneieren der etterhvert blir lei. Når alle andre høster for hans hund.

 

Dette er dårlig jaktmoral. Punktum.

Tvert i mot, hunde eier eier ikke viltet hunden jager. Ikke engang retten til å jage dette viltet om det jages inn i eget vald.

 

Det er fult lovlig å feie over svigerdattera si også, sønnen din eier ikke kjerrnga si, og heller ikke retten til å stå i med henne! Hvor god "jaktmoral" det er, kan dog diskuteres! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har lite jakterfaring og det er kanskje derfor jeg ikke forstår dette her? Jeg klare jo ikke se hvordan det skal være dårlig jaktmoral å skyte ett dyr på eget terreng selv om en hund som ikke har noe på det terrenget å gjøre jager det. Det må da være mye verre å sende hunden ut for å hente inn dyr fra andres terreng?

Som sagt så er jeg uerfaren men jeg ser ikke logikken her. Man må da ha noen rettigheter som grunneier vel? Synes det egentlig er rart at man kan ta sånn for seg på andres eiendom her til lands. Men siden jeg ikke eier noe selv så skal jeg vel ikke klage..

Link to comment
Share on other sites

5. En grunneier skal la være å skyte et dyr, på sin egen grunn, når nabohunden jager på det.

 

Skulle inderlig ønske at hundeeiere sluttet å forkynne dette. Det er ikke annet en ødeleggende for oss som driver med hundejakt.

Å skyte for naboens hund handler ikke om dårlig jaktmoral, og har overhode ingen ting med det å gjøre. Det burde være fritt fram og skyte for andres hunder så lenge man er på egen grunn. Bare ta godt vare på bikkja på fallet.

Hunde eiere har på ingen måte eierrett på viltet selv om det er hans/hennes hund som jager det.

 

:D:):lol::P Hadde dette vore på facebook ville eg trykt på liker-knappen. Eg er så engig så enig. Syns det er pølsevev når bikkjeeigar hevdar slik som dette. Eg jaktar fleire stadar, og har kjempegodt samarbeid med nabolaga. Dei kjem som oftast på radioen føre dei skyt. Eg syns det er heilt topp at det blir skyti for bikkja. Men som du skriv, dei må ta vare på bikkja på ein god måte. Og det må vere eit vettugt menneske som skyt.

Link to comment
Share on other sites

5. En grunneier skal la være å skyte et dyr, på sin egen grunn, når nabohunden jager på det.

 

Dette har vært diskutert noen ganger før - blant annet i denne tråden - uten at det dermed blir noe mer "sant" eller "riktig" av den grunn.

 

Som hundeeier må man gjerne tro, mene og håpe. Men, på annen manns eiendom kommer man ikke langt med "tro og håp".

 

Da har jeg mer sansen for Melvin sin tilnærming, som i det minste jeg opplever som noe mer konstruktiv:

 

Skulle inderlig ønske at hundeeiere sluttet å forkynne dette. Det er ikke annet en ødeleggende for oss som driver med hundejakt. Å skyte for naboens hund handler ikke om dårlig jaktmoral, og har overhode ingen ting med det å gjøre. Det burde være fritt fram og skyte for andres hunder så lenge man er på egen grunn. Bare ta godt vare på bikkja på fallet. Hunde eiere har på ingen måte eierrett på viltet selv om det er hans/hennes hund som jager det.

Link to comment
Share on other sites

Glenn, det har du helt rett i, det er ikke bedre å slippe for å hente vilt i andres terreng (om dette gjøres overlagt)!

Skal prøve å forklare litt fra en hundeeiers perspektiv; Ikke alle i dette lander jakter Hjort, og således kan hjort være uønsket losdyr for ei bikkje, det som da kan skje om du skyter i andres los, er at du skyter ett dyr som for hunden er uønsket losdyr og du kan risikere å prege hunden på dyr som for hundeeiren er uønsket! Dette er gjerne en hund som det legges ned flerfoldig hundre timer arbeid i per år!

Om det skytes dyr vel og merke OVERLAGT, på pur faenskap, så syns jeg det er totalt forkastelig, da dette kan være ødeleggende for hunden!

Heldigvis har jeg ikke det problemet der jeg kommer fra, da jeg har naboer som forstår seg på hundehold og hundejakt! En trenger jo ikke være rakettforsker for å skjønne hvilken del av landet trådstarter kommer fra!

Hva med å prøve å få til en løsning med naboen? Isteden for å legge seg ned i skyttergravene? (Dette gjelder forøverig begge parter)!

Link to comment
Share on other sites

5. En grunneier skal la være å skyte et dyr, på sin egen grunn, når nabohunden jager på det.

 

Skulle inderlig ønske at hundeeiere sluttet å forkynne dette. Det er ikke annet en ødeleggende for oss som driver med hundejakt.

Å skyte for naboens hund handler ikke om dårlig jaktmoral, og har overhode ingen ting med det å gjøre. Det burde være fritt fram og skyte for andres hunder så lenge man er på egen grunn. Bare ta godt vare på bikkja på fallet.

Hunde eiere har på ingen måte eierrett på viltet selv om det er hans/hennes hund som jager det.

 

:D:):lol::P Hadde dette vore på facebook ville eg trykt på liker-knappen. Eg er så engig så enig. Syns det er pølsevev når bikkjeeigar hevdar slik som dette. Eg jaktar fleire stadar, og har kjempegodt samarbeid med nabolaga. Dei kjem som oftast på radioen føre dei skyt. Eg syns det er heilt topp at det blir skyti for bikkja. Men som du skriv, dei må ta vare på bikkja på ein god måte. Og det må vere eit vettugt menneske som skyt.

 

 

Hadde alle jaktet samme vilt, så hadde det vært en ting, men om du leser mitt forrige innlegg så skjønner du kanskje hva og hvorfor jeg har en annen tilnærming til dette...!

Link to comment
Share on other sites

Vingemuttern:

En gråhund som loser på elg blir gjerne stående til kvelden, og halve natta uten at eieren klarer å få tak i den. Ofte på feil vald også. Er dette innenfor din definisjon av å ha kontroll på hunden? Om ikke vil jeg bare ønske deg lykke til med å få forbudt 80% av alle gråhunder i Norge :lol:

 

Bortsett fra påhengelige gråhunder, er det vel ikke noe utbredt problem at bikkjene jager i dagesvis uten søvn og mat? Tror vel det er noen overdrivelser ute å går her...

Link to comment
Share on other sites

Det der er jo eit evig diskusjonstema. Det burde ikkje vere eit problem å verte einige om enkle og greie retningslinjer ang dette mellom gode naboar, men so lenge hundefolket sit på bakbeina og skuldar grunneigarane for å vere griske og maktsjuke, og grunneigarane skuldar hundefolket for å vere uansvarlege og ødelegge jakta... Ja, då står vi bom fast.

 

Alle veit at ingen eig viltet. Alle veit derfor at grunneigaren ikkje har nokon eigedomsrett til viltet sjølv om det er på hans/hennar eigedom.

Men det betyr og at ein ikkje kan hevde nokon eigedomsrett til vilt fordi bikkja di ligger eit par minutt bak viltet.

 

Ein del hundefolk MÅ snart komme ned på jorda og slutte å tru at dei kan tvinge denne "regelen" på alle andre som jaktar. Eg veit at det er ein uskreven regel i mange hundejaktmiljø (men ikkje alle). At ein har det som ein ufråvikeleg regel internt i sitt lag eller i sitt miljø er jo både heilt greit og veldig forståeleg. Men det betyr ikkje at ein kan påtvinge ein slik regel på andre.

(Eg er fullstendig klar over at det ligg mykje arbeid bak det å få til ein god hund. Det er det prinsippielle eg snakkar om her).

 

Om nokon derimot kom til meg og spurte fint om eg kunne la vere å skyte for deira los, med hensyn til hundearbeidet etc, so ville eg nok i dei aller fleste tilfeller etterkomme det ønsket. Ville i alle fall gjort det om eg fekk vere med på jakta til hundekaren :) Men det er når nokon krever det, eller forventar at eg automatisk skal gjere det, det er då eg vert provosert.

 

Mange grunneigarar på si side, må snart få av seg skylappane. Få inn i skallen litt kunnskap om kva hundejakt er, korleis det foregår og ikkje minst slutte å leve i den villfarelsen at hjortelia er tømt for evig og alltid om det går ein bikkjelos gjennom der.

 

Mvh ein som har føtter i alle leirar her.

Link to comment
Share on other sites

en stor takk til vingemutteren for att han heilt fra starten av tok kva saken handler om,:forståelse og dialog,og ikkje minst moral.Men desverre ser det ut som endel personer forkaster loven,eller tolker den uten bruk av moral ,og gjør akkurat som det passer di,også skal liksom alle andre finne seg i det ,vingemutteren har komme med ett kjempe uttspill,hundefolket må på banen og rydde i egne rekker,og ikkje minst få klarhet i kva som er lov kva som er moralskt og kva som er direkte ødleggende for alle sammen.vist ikkje trur eg det kommer til en situasjon som eg trur, ingen hundeeiger er tjent med.og som finskstøveren kommer med:det er utrolig kva som går an ,sjølv om det ikkje akkurat er moralskt.kansje eg burde nyte losen også, for da veit eg når nabokjerringa er aleine,he he trur eg skal takke ja til neste kaffe besøk. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke annet enn å humre litt :wink:

Kan ikke helt se det store problemet, men det er nå meg.

 

Hos oss (på fire forskjellige elg terreng som jeg kan delta/deltar på), løper det bikkjer om hverandre og noen ganger sammen. Det skytes nesten alle dyrene på kvotene for hundene, hvem det er sine hunder det skytes for, er underordnet. Vi som jegere er fornøyde, bikkjene virker å være fornøyde. Og skulle man slite med et dyr eller to, finner man som regel løsningen hos et av nabovaldene i form av en samjakt, et nabovald feller dyret for en, eller at naboen er tidlig ferdig og fristiller sitt terreng for nabovaldene.

Vi har felles mål og det er at det skal være morro å være på jakt og at den fastsatte kvoten skal fylles.

Har noen en unghund blir dette gitt beskjed om til de andre lagene og om mulig får denne stå litt ekstra med et dyr, før det skytes for den.

Mitt råd er at dere går sammen og heller koster på dere å leie inn en som kan løshundjakt som kan undervise dere i hva og hvordan det skal/kan gjøres.

PS, elgjakten og festene blir ikke de samme etterpå, de blir tatt til nye høyder, ved å samarbeide :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett ett veldig bra innlegg Vestlandsjegeren!

Det eneste som kan løse konflikter er dialog (og som du ser jeg skrev, jeg har ikke noe problemer med dette i mitt område, dels grunnet at naboene forstår seg på hunde jakt, men også grunnet dialog)! Om noen vill være med meg på jakt, så er de hjertelig velkommne, uansett om det er Naboen, Per, Pål eller Espen Askeladd! :)

Link to comment
Share on other sites

Beklager gunbug, men det er ikke mulig å få sympati hos meg, med påstander som dette:

3: Eg jakter stortsett smygjakt,og har med sjølvsyn sett, kva reduksjon det har blitt i hjortestammen ved gjenntatt bruk av hund på begrensede områder.Har også hørt andres erfaring på dette.
Det er jo kvotene som skal regulere hjortebestanden, ikke jaktformen. Har du en kvote på 3 dyr, så skyter du 3 dyr. Det spiller vel for f**n ingen rolle om du bruker hund eller ikke. Hvis bestanden ikke tåler at du tar ut 3 dyr i året. Da må kvotene ned, og det hjelper lite å slutte med å bruke hund. Slike påstander gir et tydelig bilde av dine holdninger. Jeg kjenner typen. Du er så opptatt av deg og ditt, at du ikke har forstått hva felles bærekraftig forvaltning av hjort er for noe. Og det har tydeligvis ikke nabogrunneierne dine gjort heller:
Dette er mindre teiger som er med i vald ,men som ikkje nødvendigvis er isammenheng
Dette blir for dumt. Det er dere grunneiere som sitter i Storvaldet og bestemmer kvotene. Da kan dere ikke sitte kun å tenke på hver deres egen pisseflekk på 1200 mål. Berekraftig forvaltning av hjortebestanden må styres ut i fra et mye større område enn som så. Og alle valdene som har felles kvote må være sammenhengende. Dette kan dere klare å få til, og da er du kvitt ditt lille problem. Men dette krever at grunneierne i din kommune klarer å se litt lenger enn bare seg og sitt eget. Og det er her skoen trykker. Som sagt jeg kjenner typen, for det er mange av dere.
Link to comment
Share on other sites

vingemutteren

Hvis du akksepterer at viltet beveger seg ut og inn av eiendommen din ellers, men ikke når de jages av en annen jegers hund. Da har du en eierfølelse ovenfor viltet. Det er du ikke berettiget til å ha. Nei loven gir meg rettigheter og plikter, og en av lovene sier klart at man ikke har lov til å jage vit fra andres eiendom til egen eiendom. Er alle hundeeiere like lite lysten på å respektere lover som ikke passer de?
Du gir vanligvis gode svar på tiltale vingen. Men her blir det bare tull. Det virker som om du tror at en drivende hund jager på samme måte som en god gjeterhund samler inn sauer. Dette er ikke tilfelle. Det er alltid viltet som bestemmer retingen på losen. Dette styres av mange faktorer. Som; vindretning, naturlige viltveier, områdets geografiske utforming, lys og en rekke andre kjente og ukjente faktorer. Men ikke av hunden. En ting vi vet, er at hjoteviltet ofte har en forhåndsplanlagt fluktrute hvis det blir støkket. Noen ganger er denne retningen rett mot et naboterreng, og noen ganger er det videre innover i ditt terreng. Alt hunden gjør, er å følge på så godt han kan, og lose til sin jeger at han forfølger viltet. Og det er med denne viten jeg vil du skal gjøre ett tankeeksperient.

 

Tenk deg at du er på smygjakt og nærmer deg grensa til naboen. Plutselig støkker du uforvarent en hjort som flyr rett over til naboen, du hører ett smell, og forstår at naboen fikk denne. Smak litt på hva du tror du ville følt i denne situasjonen.

 

Tenk deg samme senariet, men at du nå har med deg en hund som støkker hjorten. Over til naboen, pang, o.s.v. Tror du nå du har samme følelse eller ikke?

 

Tenk deg til slutt samme situasjon, men at det er naboens hund som støkker hjorten og det samme skjer som i de to eksemplene ovenfor. Smak godt på denne følelsen også.

 

Alle disse situasjonene gir sikkert en sur følelse for deg, men hvis det siste er mer surt enn de andre. Hvilke andre forklaringer kan det være på dette enn?: Du har en eierfølelse for dette dyret, siden det tilfeldigvis stod på din side av grensa da det ble støkket. (Nabohunden har høyst sansynlig fulgt sporene til hjorten fra naboterrenget, og inn i ditt, før den fikk kontakt med dyret). Den eneste andre grunnen jeg kan komme på, er at du rett å slett missliker naboen. Har du noen andre grunner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes forslaget med å lage en samletråd " Takt og tone for bruk av hund på jakt" hadde vært bra.

 

Hvis følelsen er litt sur så er det noe du må bite i deg, som om kjerringa finner seg en ny ponni i ekteskapshalmen.

 

I likehet med de fleste hundeeiere så har vi opplevd at dyr blir skutt for hunden utenom "jaktlaget".

Forskjellen er i hvordan hunden blir tatt vare på. Det er jo selvsagt ikke gøy å miste sjansen selv til ett dyr.

Jeg har t.o.m. vært med på at hunden har blitt bundet fast til ett tre og forlatt!:evil:!

 

 

Mye følelse og meninger her.

Link to comment
Share on other sites

Om folk hadde slippi bikkja for den grunnen å hente vilt i skogen min, hadde jeg blitt forbanna. Det samme om folk slipper hunder for å trene i skogen min, så hadde jeg jaget de vekk. Og ja, jeg skyter dyr for andre sine hunder om det passer seg sånn, om den hunden jager noe den ikke skal jage, så er ikke det mitt problem, men hundeeier sitt problem.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel et litt tilbakevendende tema?

 

Enkelte av hundefolket mener at dersom deres hund er inne på annen manns jakt område mens den loser/jager/whatever et dyr det er jakt på, så skal den som har jaktretten i det området ikke skyte dyret? Dette er sikekrt både edelt og skikkelig "gentleman aktig", men om dette feks er den eneste sjansen man får til å felle viltet det året, så kan det kansje være vanskelig å holde igjen?

 

Om man skyter et vilt foran annen manns hund så sammenligner enkelte det med om man tar kona dems om sjansen byr seg. For å være helt ærlig er det vel kansje noen som overdriver en smule her? (selv om ingen av de to tingene egentlig er straffbart, så klarer jeg ikke se sammenligninga)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ikke mye for hund lenger, men har noen gode venner som har flinke hunder. Og i perioder for noen år siden jaktet jeg en del rådyr med hund sammen med dem. Men ingen av hundene var i stand til å "hente" ett dyr noen som helst plass. Jeg tror ikke slike hunder finnes.Det hundene gjør, er å finne dyr og få dem i bevegelse. Og så er det opp til jegerne å plassere seg slik at de kan dra nytte av at dyrene kommer i bevegelse. Dette kan også jegere på naboterrengene dra nytte av. På vårt eget hjorteterreng har vi snakket med nabovaldene for både å lufte problemet rundt sau, og også deres egen jakt, hvis vi skulle ønske å bruke hund. Og tro det eller ei: de ble begeistret! Det eneste de ønsket var at vi skulle varsle dem, og at vi kunne bruke samme radiokanal. De så for seg at dette kunne de dra nytte av i sin egen jakt. En hund vil ikke ødelegge jakten for noen, men kunne gi muligheter for flere som ellers ikke er der.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte i annen manns los er noe en ikke gjør, selv har jeg ikke slik trang til å få et dyr for enhver pris at jeg med fullt overlegg smekker ned et rådyr som kommer for en annen hund.

 

Her ligger nok mye av forskjellene mellom vestlandet og sør/østlandet; jakt på østlandet er rekrasjon og en interesse, noe vi driver med på fritiden og det handler ikke om matauk for de fleste. Vestlandet; matauk og fokus på å få mest mulig kjøtt med minst mulig innsats les; bøjakt

 

For min del så er kjøtt billigere på Norby i strømstad, enn om jeg skulle jakte. Så det er for å kose meg og nyte en feiende los, som er hovedargumentet for å bedrive jakt for meg og mine jaktkollegaer her østpå -om losen går over til nabo`n så er det ingen som river seg i håret av den grunn.

 

Men; det er en forskjell på holdninger på vestlendinger og østlendinger og den sitter dypt.

Link to comment
Share on other sites

32-40 win. Svar meg på ett par ting. Du siterer meg, men har du lest kva eg skriver? Det står faktisk:kva reduksjon det har blitt i hjortestammen(kansje litt feil ordbruk ,men alle utenom deg, ser ut å ha skjønt kva eg meiner)ved gjentatt bruk av hund på begrenset område. (altså uavhengi av fellingstall ,men pga vekk jaging). når det gjelder kven som viser forståelse for andre, og kun tenker "deg og ditt" so har slett ikkje du gått foran m ett godt eksempel,og når du i tilegg tror du har fasit svaret på kva andre har forstått,korleis dei tenker,og kva slags person mann er ,og slett ikkje har sympati når andre plages, da blir eg betenkt,og eg er sikkert ikkje aleine. :? når det gjelder den andre siteringen du gjør av meg, so er den saken veldig enkel :her er det faktisk ikkje storvald ,det er faktisk komunen som fastsetter kvotene,og kansje kunne det blitt bedre med storvald, eller kansje ikkje.men som den fantastiske meneskekjenneren du er,kan du vel gjøre meg den tjenesten å svare på om folk heilt uten skrupler og moral vil oppføre seg bedre eller verre av den grunn?det virker som om det er viktigere å krangle og skrive nåkke,en å innså att det fins utskudd,også blant hundefolk.og det er derfor eg belyser det, og søker råd.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest igjenom alle innleggene og kunne tenke meg å kommentere mange av de, men det gidder jeg ikke nå.

Derfor oppsummerer jeg slik:

 

For normalt mode folk med en viss evne til å foholde seg til andre mennesker er dette som regel ingen vansklighet i det hele tatt. Man kommer til en enighet slik at alle blir fornøyde.

Jeg har da møtt noen sære grunneiere men de er det heldigvis/naturligvis ikke flere av en i andre samfunnslag men har til tider inntrykk av et de er her på kammeret.

Man skal naturligvis følge lovverket, men man må se på de forskjellige lovene med litt fornuft.

Lengre opp i tråden blir det sagt at man skal kunne se hunden til en hver tid og kunne kalle det inn eller så bryter mann loven, javel da er det herved slutt på: løshund jakt på elg, rådyr jakt med hund, harejakt, skogsfugl jakt med stående fuglehund, fuglejakt med treskjeller, revejakt, bjørnejakt og gaupejakt med hund.(etc)

Videre tror jeg det vil bli klarere/strengere regler hva avliving av hund angår slik at det blir færre hendelser av disse slagene en vi har sett de siste årene, heldigvis.

Jeg mener videre at man selvfølgelig skal ta hensyn til jakt som pågår i nabovald, men ser ingen problemer i at en hund går over på nabovaldet, heller ikke at en annen en eieren skyter et dyr for denne hunden.

 

I innlegg som blir lagt ut her på kammeret er det som regel 1 persons meninger/opplevelser av situasjonen som blir presentert oss som "dommere" over situasjonen, mens den andre part kan ha en helt annfen forklaring. Det kan være små nyanser som ikke blir fremlagt slik at saken faktisk blir oppfattet feil i forhold til hvordan den faktisk er.

 

Likte utrykket "konge i skogen" :mrgreen:

 

Håper jeg en dag får oppleve en i fellesskjøpet dress med gjennomsiktig brem på Capsen sier til meg: Se å kom dig ut å skogi mi med bitsja di her er det jeg som er konge og du har itsj spurt om å varra her! :mrgreen: (Kan ikke stedsbekrefte dialekten :wink: )

 

Da tror jeg at jeg må holde meg fast til en trestamme for ikke å dette om i krampelatter, før jeg forteller vedkommende at når jeg er i skogen er det jeg som er konge :mrgreen:

 

Videre vil jeg på nytt ønske alle rundt i vårt langstrakte land hjertlig velkommen her til østlandet for å jakte i fred og fordragelighet eller trene bikkjene i skogen uten å søke i 10 eksemplarer for her er folk modne og kan forholde seg til andre mennesker på en voksen måte.

 

God kveld!

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Håp er det vel? Om folk klarer å sammarbeide!

At hunder kan løpe inn på naboterenget for å hente vilt er tull! Rådyr og hjort "turer" for drivende hunder, ein dag mot aust og ein dag mot vest. Dyra følger ofte faste ruter.

Eg ser ærleg talt ikkje kva som er problemet. Ser det går mest i drivende hunder her, men elghunder er og nemt.

Eg jakter med elghund. Er det nokon her som har sett ein elg løpe på tre bein etter eit møte med ein uheldig skytter eller trafikken? Det er merkeleg kor fort det går. Du kan gløyme å følge det til fots, og dyra er på alerten heile tida. I denne sammanhengen har eg aldrig høyrt nokon klage over hunder som er spornøye og heng på dyret. Så kan du seie at det er ikkje ettersøk det er prat om her. Men korleis får du gode ettersøkshunder? Trening, erfaring og trening.

Kvifor skal vi ikkje ha hunder som har stor jaktlyst og er i god kondisjon?

Skal hunden ha det bra treng den å være i bevegelse, ein hund i god kondisjon vil henge på lengere en ein som ikkje er det. Skal vi droppe å trimme hunden og fore den opp for at den ikkje skal henge på?

Eg veit kvar hunden min er heile tida takka væra ein peiler. Har eg tilstrekkeleg kontrol da?

Eg forstår ikkje korleis ein hund kan tømme eit område for dyr. Her går losen heile hausten, dyra blir støkte og spring, så går det ein dag eller to så står dyra i samme område. Dette gjeld både elg og hjort. Eg har sett dyr stå ca 200 meter frå losen utan å bevege seg når losen blir støkt.

Så korleis dette heng samman forstår eg ikkje.

Men eg har funne løysinga for meg. (og takk for det.)

Tru det eller ei men her eg jakter sammarbeider vi. Og det går knirkefritt. Eg har aldrig høyrt ein jeger seie at dette var pyton, etter å ha stilt på ein elglos. Prøv sjølv!

Det hender til og med vi sammles og tek oss ein dram etter jakta her.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Tru det eller ei men her eg jakter sammarbeider vi. Og det går knirkefritt. Eg har aldrig høyrt ein jeger seie at dette var pyton, etter å ha stilt på ein elglos. Prøv sjølv!

Det hender til og med vi sammles og tek oss ein dram etter jakta her.

Knotten

Halleluja :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man skal naturligvis følge lovverket, men man må se på de forskjellige lovene med litt fornuft.

Lengre opp i tråden blir det sagt at man skal kunne se hunden til en hver tid og kunne kalle det inn eller så bryter mann loven, javel da er det herved slutt på: løshund jakt på elg, rådyr jakt med hund, harejakt, skogsfugl jakt med stående fuglehund, fuglejakt med treskjeller, revejakt, bjørnejakt og gaupejakt med hund.(etc)

Videre tror jeg det vil bli klarere/strengere regler hva avliving av hund angår slik at det blir færre hendelser av disse slagene en vi har sett de siste årene, heldigvis.

1: Du bør nok lese litt nærmere hva jeg skriver, enn hva du tror jeg skriver. Da jeg klart skilte mellom løs hund, og hund i jakt eller jakttrening. Rent bortsett fra dette, så påpekte jeg at selv for hund i jakt/jakttrening, finnes det grenser og krav til bruken av hund. Disse grensene er bare mye vanskligere å definere enn for annen løs hund.

 

2: Ikke jeg som tok opp temaet, men jeg har lovet i andre tråder at jeg aldri vill la utsagn om dette emnet få stå uimotsagt om jeg ser de.

 

Det vill nok heller gå andre veien, der det vill bli stadig mer avlivning av løs hund. Det er tydelige tegn i tiden, der man ser politiet stadig oftere reagerer mer og mer direkte med avlivning på løs hund i båndtvangstid (og/eller henlegger saker mot de som har skutt hund i slike tilfelle så sant de kan).

 

Dette grunnet at der er så få andre effektive maktmiddler slik dagens lovverk er utformet. Så intill ett lovverk som virkelig plasserer ansvaret og byrdene på hundeieier ved brudd på loven er på plass, vill man etter det man har sett i den senere tid. Garantert få oppleve at ett stadigt økende antall hunder blir avlivet på stedet om de blir påtruffet løs i båndtvangstid (flere og flere steder ligger an til å bli erklært som "yngleområder" av kommuner rundt om, og der er det null toleranse for løse hunder). Så hundefolket som helhet, er etter mitt syn i færd med å ødelegge for seg selv. Det er t.d. liten sympati å få når man viser bambis sønn sprengt og drept av løse hunder på tv'n. (enkelte steder rundt om, har politiet på det nærmeste uttalt at de ser på avlivning som den mest effektive måten å få kontroll på brysomme hundeeiere i området). Så min analyse av situasjonen er altså diametralt motsatt av din. Jeg har naboer, som har hunder. Og disse endret innstilling fra å la hundene løpe som de ville, til å passe båndtvangen. Og det fordi de er redd de skal få skutt hundene sine, og ikke fordi de er redd for en bot. (og det er ikke fordi jeg eller noen annen her omkring har sagt noe, men kun utifra det de har lest seg til i avisene). Politiet er mer enn klar over den posetive virkningen en skutt hund eller tre hvert år, har på hundefolkets oppførsel i forhold til lovgivningen. Og rett og slett ønsker noen slike episoder hvert år, for å sette litt frykt i hundeeierne.

 

OBS! Jeg har ingen personlige ønsker om å skyte hund (jeg liker hunder), jeg ser kun den samfunsmessige nytten i at det fra tid til annen skjer. Og er en smule forbauset over at mange hundeeiere ikke selv innser dette, selv om denslags selvfølgelig rammer vilkårlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...