Jump to content

Har forumet gjort deg til en utstyrsfreak?


mork

Recommended Posts

Mulig dette temaet har blitt tatt opp før.

Siden jeg først oppdaget sluttstykket, og nå kammeret, har pengene røst ut på jaktrelaterte produkter. Før nevnte sluttstykket, hadde jeg et Shirestonesikte på den ene hjorterifla jeg eide. Jeg var tilfreds med situasjonen. I tillegg eide jeg vel ei billig salongrifle og ei hagle. Av klær hadde jeg noen rimelige grønne bukser og tilhørende jakker. Jeg hadde riktignok kjøpt meg en 8x56 kikkert til hjortejakt på innmark, men den kostet ikke all verden.

 

Dette er ståa i ca. 2004/05.

 

Hva har skjedd?

2010.

-Våpenskapet er fullt av rifler. Så mange som jeg kan eie. Jeg har ikke flere hender enn at det kun er ei rifle jeg kan bruke om gangen..... Noen har jeg kjøpt brukt, men uansett er det kapital som står innelåst 23/7/49 i løpet av et år.....

 

-Optikk har nesten blitt en avgud for meg. Europeisk selvfølgelig. Alle riflene har top-of-the-line til ulike bruksområder. Dette koster!

 

-Jaktklær har jeg nå i alle sjatteringer. Med og uten membran. Overkommelig prismessig, men også til dels overflødig. Luer og hansker, ansiktskamo osv.....

 

- Sko forsvarer jeg kjøpene av. Bortsett fra ett par.

 

- Ladeutstyret forsvarer jeg kjøpet av. Selv om det nok har kostet mer enn om jeg kun kjøpte ferdigrulla.

 

- Så kommer alt det som man egentlig ikke trenger/bare delvis trenger: Flere åtevarlsere, ulike lokkefløyter, atv( :roll: ), flip-up-telt (m/stol, herregud for et dumt kjøp!), et par-tre kniver som bare ligger der, en jervenduk for mye, ørten jaktfilmer (noe jeg ikke brydde meg om tidligere), avstandsmåleren trenger jeg sjelden, den digre spotteren med to kikkehull er kjekk, men også sjeldent brukt, jaktsekk, riflesekk, løvkamodress, flere jaktstiger (grei, men lar seg ordne gratis), ghillie-suite ( :roll: ), tre fullverdige jaktradioer + to sett med disse 3 km-greiene, 4 viltkameraer osv. osv.

 

Hva skal man med mesteparten av alt dette? Når jeg er ute på jakt, er det som oftest nok med rifle, kikkert og en grå ullgenser.

 

Har mammon tatt meg også?

 

(PS! ikke forvent noe billigsalg på salgssidene. Jeg er ofte innom der, men da for om mulig å sikre meg noe jeg sannsynligvis ikke trenger.... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Joa. Kammeret inspirerer, og det kan bli dyrt.

 

Trøsten er at kammeret.no jamt over gir bedre mulighet for balansert informasjon enn de fleste andre informasjonskilder; les jaktblader og ekspeditører i butikker for utstyr og våpen. Vel kjøper noen ting man ikke trenger, men hva så?: Jakt er hobby-hobbyer koster penger, og for noen er utstyrsjag viktigere enn andre. Søker man etter andres viten og erfaringer på kammeret så står man ihvertfall mye bedre rustet til å unngå bomkjøp.

 

For meg har kammeret.no kanskje resultert i ekstra utstyrs "behov". Viktigere for meg er at kammeret.no har gitt meg mulighet til å møte likesinnede som jeg ellers neppe hadde møtt, og mange av dem er jaktkammerater som jeg setter stor pris på. Aktivitet på kammeret.no har også ført til at jeg har kommet meg på jakt på steder jeg ellers aldri ville hatt tilgang til, og det betyr mye for meg. Og ta for eksempel langholdskursene til Roe! Hvor mange har ikke hatt stor glede av det, eller samme mann sine glitrende innlegg om jakt&skyting? Eller Kammerdrillingen? Eller "hvem vil være med på elgjakt til helga"-tråder?

 

Kammeret.no er flotte greier 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har for mye av noe utstyr som du ikke trenger,skal du få min adresse :mrgreen:

Så kan du donere til en stakkars,fattig,ufør jaktidiot :roll:

Vet ikke helt hva jeg skulle trenge da jeg har så jeg klarer meg å vell så det...

Hadde en summering for 10 år siden av hvilke værdier jeg hadde i jakt,fiske og friluftslivs-utstyr..åver 100 000.-

Nå er dette kjøp over mange år,men summa sumarium kostet dette det nytt da det var kjøpt.

Å jeg har jo handlet litt di siste 10 år å da..uten at jeg skal gå i så mange detaljer,men 2 våpen til 47 000.- øker jo den summen en del.

Så jeg må vell legge på noen høvdinger til.

Men det eneste jeg ikke har,å som jeg trenger er en åtavarsler.

Men detter er pga jeg enda ikke har funnet en som tillfredstiller mine,og naturens krav..

Å alt er handlet før jeg opdaget kammeret.no..så nei,forumet har ikke gjort meg til en utstyrsfreak..

Det var jeg fra før :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sluppet billig unna, men det skal sies at et huskjøp "reddet" meg fra en Blaser som jeg avgjort ikke trenger.

 

Men kniv har det blitt, og det er kammerets feil. Og slipeutstyr i flere varienter. Det er *mye* jeg har lyst på, f.eks. en Tormek som jeg nå har plass til, men fortsatt ikke har veldig mye bruk for.

 

@mork

Jeg forstår trangen til europeisk optikk, for over 20 år siden kom jeg i skade for å kjøpe et Zeiss kikkertsikte, fast 4x som fortsatt er i bruk. Det er ikke noe problem med elg på kort hold når optikken er god (og man har noenlunde oversikt over hvordan en elg ser ut). Kikkertsiktet førte til at shortlisten ble meget kort da jeg skulle ha vanlig kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hadde kjerringa visst kor dyrt Kammeret har vore for meg, so trur eg at eg nesten hadde fått eit alvorlig ultimatum, he, he, he.. :mrgreen:

 

Neidå, ikkje so aller værst for min del, men litt har det blitt.. Har handla litt våpen, optikk og utstyr her inne, men det værste/dyreste har vore i grunn å optimalisere utstyret til behovet mitt.. På grunn av det eg har lest og fått med meg her inne, so har eg altså funne ut at eg har behov eg ikkje visste eg hadde... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hadde eg hatt penger hadde eg vel vert en skikkelig utstyrfreak.Eg har så eg klarer meg men det er stadig ting som spretter opp så eg kan tenke meg, trenger en avstandsmåler, snødress, å så har eg lyst på 223 rem, med god optikk å div, så det er nok bare pengene det står på. Men mitt spørsmål til deg er da, eier eller leier du? tjener du langt over gjennom snitt? Eller har du bare bruk sykt lang til på å handle dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt ta på meg ansvaret som avlaster eller eventuelt utstyrsforvalter:)

 

Har også kjøpt en del for mye etter at jeg ble medlem her.

Og etter at ladeutstyret er kommet i hus så er skyting blidt en jobb for å få flere tomhylser jeg kan kose meg med å preparere, sortere, polere og det som mere er :roll:

Link to comment
Share on other sites

Morsom tråd :lol:

Jeg synes Mauser68 sa det bra:

 

På grunn av det eg har lest og fått med meg her inne, so har eg altså funne ut at eg har behov eg ikkje visste eg hadde...

 

Begynte på forumet som erfaren jeger, men hadde ikke erfaring med rifle-jakt. Nå er jeg nokså oppslukt av emnet! Og ettersom kompetansen på rifleområdet har økt, mye takket være informasjon på forumet, så har våpenskapet blitt enda fullere av duppeditter av både plast og metall. Har kanskje en litt flau smak i munnen av egen materialisme, men pokker - vi lever kun èn gang, og jakt er altfor moro, viktig og seriøst til å ødelegge med dårlig utstyr. Det er iallfall det jeg pleier å si til meg sjøl.. (PS! Tar meg gjerne av den ekstra Jervenduken din, mork)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uff...Føler meg veldig igjen i din beskrivelse Mork, og har ofte følt meg dum når eg dukker opp gang etter gang på jaktvaldet med noke nytt "trenger ikkje- men berre må ha det-greier". Det har etterkvart blitt en besettelse. Likevel føler eg at det er så mykje eg "mangler" for å tilfredstille mine krav.

 

Den dyra jaktdressen og jaktstøvlane blir likevel, som oftast, ikkje med på tur viss vèret tillater det. Når det berre skal posterast for en kveld/morgen, og eg er kort vei fra bilen, blir det oftast til at den billige vadmelbuksa og jakka erstattast, og dei varme sorell-støvlane blir bytta bort med den dyre jaktdressen og jaktstøvlane. Det er som om noken seier det til meg; kva kan du unngå å bruke men likevel føle deg tilfreds? Kan eg bruke dei mest lydløse klærne, og likevel være varm? I tida før sesongen starter er denne tanken ein heilt anna plass :roll:

 

Men for all del, på dei mest ekstreme jaktturane på høgfjellet i lavvo har eg sjelden angra på innkjøået av fjellduken, jaktdressen, 120l rammesekken og den presise sako`en med den gode optikken. Men noko utstyr er faktisk heilt nødvendig og treng for eksempel ikkje å være dyrt. Tenk berre på noke so enkelt som en ullhals :!:

 

Ja, kammeret.no har garantert påvirka meg på utstyrfronten, men samtidig er jo jakt lidenskapen og då ser eg lettare nytteverdien med det enn ellers :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva skal man med mesteparten av alt dette?

 

Å lese om det på kammeret er en ting. Men du skulle bare ha visst hvordan det er å sitte på varemottak på hovedlageret til en av butikkene som selger alt dette utstyret, og faktisk være den første ned i eskene når en ny spennende duppedings ankommer landet...

 

Timelønna forsvarer bare brøkdelen...

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er på en måte godt å se at jeg ikke er alene. Noe jeg aldri heller har trodd jeg var. :D

 

Det handler, som flere sier, mye om å optimalisere. Forskjellig og "trimmet" utstyr til forskjellig typer jakt.

 

Er sjeleglad for at jeg ikke er bitt av langholdsbasillen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nei på ingen måte. Har aldri vært noen utstyrsfrik og kommer heller aldri til og bli det. Har våpen til jakt og konkuranse og det er bra nok. Riktignok fikk jeg en Sauer Highland av min frue på min 60 årsdag, noe jeg vel ellers ikke ville hatt. Men er jævla glad i den rifla. Riktig ytstyr til riktig vær er også greit, men man behøver ikke tre av vær :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, er kammeret den eneste mulighten for å finne ut om hva som faktisk fungerer på budsjett nivå. Uten å kjøpe så mange billig dippedutter at man like gjerne kunne ha kjøpt det dyreste med en gang.

 

Før kammeret:

Rifler: Før trodde jeg at kostet de 50000. Så traff man også bedre med de, og de siktet selv.

Nå: Det meste duger, bare det er korrekt sammenpasset. Man klarer seg nå engang fint med en Carl Gustaf M96 fra 1911 i 6.5x55 med åpne sikter i skogen, og en Parker hale til 1500kr og like billig kikkertsikte feller hjorten enda lettere (grunnet optikken og gamle øyne). Det viktigste er at stokken passer en, hva slags mekanisme som ligger i stokken. Har derimot liten betydning for praktisk bruk.

Men av en eller annen grunn står det nå en S&L Victory med 3 løp og demper til hver løp i skapet ++. Og jeg hadde gjerne sett at jeg hadde en Blaser også. :oops:

 

Før kammeret:

Optikk: Kun Zeiss duger om en skal være værst, men allt annet dugde om man ikke skulle være jålete.

Nå: Fortsatt jalla sikter på mine rifler (økonomi suger), men jeg har fått øynene opp for gode sikter i mellomklassen. Man må ikke bruke 26000kr på ett kikkertsikte til bøjakt, selv om det frister med de beste. Håpet er at kammeret skal lede meg til mest for penga kjøp (Zeiss classic frister).

 

Før kammeret:

Hjemmelading: En mystisk prosess på linje med Alkemy (og sikkert med livet til låns), noe jeg aldri skulle rote meg borti.

Nå: To presser i hus en singelstage Lee classic cast med Hornady Lockn load system (anbefales), og en svindyr Hornady AP Progresivpresse (som etterhvert skal få hylsemater). Så takk så mye for at Børselars og Holstad våpen, samt Hjemmelading.no har fått sugerør ned i lommeboka mi. :(

 

Før kammeret:

Bekledning for jakt: Dit har jeg ennå ikke kommet (gudsjelov holder den gamle HV uniformen enda, selv om den blir noe tung når den er våt :? ). Men en fjellduk hadde nok vært greit for å øke tolmodigheten på post en smule (en jeger som fryser er tydeligvis ingen god jeger :oops: ).

 

Så har kammeret gjort meg til utstyrsfreak?, Nei det var jeg fra før. Bare at det var modellfly som gjaldt. Kammeret er derimot skyldig i å pense meg inn på jakt og våpen igjen (så jeg fant ut at det er ting her i verden som koster like mye eller mer enn modellfly). Noe som har penset meg inn på konkuranseskyting med håndvåpen, som igjen har penset meg inn på hjemmelading, som igjen har medført så høy aktivitet at man må ha bedre tilpasset utstyr enn hva man trenger for litt plinking. o.s.v. (jeg tok en kjapp sumering i hodet, og jeg stopper å telle da jeg passerte utgifter på 110000kr som er direkte relatert til aktivitet på Sluttsykket og senere kammeret. :shock: Jeg visste ærlig talt ikke at det har blitt så ille :oops: Så om ikke kammeret har gjort meg til utstyrsfreak, så har det i hvertfall kostet meg dyrt. Og gitt meg mye morro. :D

Link to comment
Share on other sites

Når ble jeg "utstyrsfrik"? For over 50 år siden fikk jeg "Napp og Nytt" fra AB Urfabriken i hende. Der sto det noe om at det var "dyrt å kjøpe billig". Noen kamerater hadde kjøpt noe rask fra "Utstyrsmagasinet", det kollapset selvfølgelig på første fisketur. Så vi kjøpte "Record 1550", og hadde snelle i mange år. Min Amb. 6000 fra 1967 er fremdeles i bruk!

 

Denne tankegangen ble overført til jakt- og skytterutstyr. DFS-reglementet setter jo grenser for hvor mye en kan kaste bort på utstyr til det formålet. Og til jakt duger jo enkelte ting forbausende bra - Star-hagla feller viltet like godt som graverte smykker til 100 ganger prisen. Og siden jeg ikke har sans for avanserte "ingeniør-børser", er våpenkortet fylt opp av mer klassiske kreasjoner, som heller ikke har vært altfor stor belastning for kontoen.

 

Når man jakter i sørvestkuling og vannrett slagregn, må man ha brukbare klær - membrandresser og skikkelige støvler var tilgjengelig før jeg kastet meg over "jakting" på nettet.

 

Hvis Sluttstykket/Kammeret skal bli dømt for "medvirkning" på noe punkt, må det i tilfelle være i forbindelse med at de siste kikkertsiktene "made in Søppelstrøket" er blitt erstattet med skikkelig optikk.

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg har ikke blitt påvirket i nevneverdig grad.

Bortsett fra at lysten på lyddemper har øket litt...

 

Til jakt trenger man:

1. Et presist våpen, der er behovet egentlig dekket med en drilling som man kan smekke en kikkert på ved behov.

Alt det andre jeg har i våpenskapet sto der før Kammerets tid. :oops:

2. En god kniv, de lager jeg for det meste selv.

3. Varme klær, også noe jeg hadde komplettert før Kammeret kunne påvirke meg.

4. Varme og vanntette støvler, noe jeg til dags dato ikke har klart å finne... :?

5. En god håndkikkert, arvegods for min del.

6. En passe lang taustump, har man alltid for hånden.

7. En god hund, har man klave får man ku. :roll:

8. Et jaktområde, noe som også var på plass før internett førte meg ut i fordervelsen.

 

Alt det andre rallemikket jeg har liggende kommer av mine sære interesser og kan således ikke belastes hverken Sluttstykket, Kammeret eller de respektive forums ærverdige medlemmer. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk ikke blitt noe utstyrsfreak enda! ...Nesten

 

Starta med ei Parker-Hale rifle med en Kahles 2,5x kikkert som jeg arva etter bestefar. Knall børse!

 

Så ble jeg overtalt til å kjøpe meg en langholdsrigg, og samtidig tipset om kammeret (han som tipset meg om langholdsrigg skal også ha litt skyld for å finne på ting jeg MÅ ha).

Utgangspunktet var en Rem700 til 4000,- og en Zeiss classic 3-12x56 som jeg hadde fra før av.

Etter noen uker på kammeret skjønte jeg at det var greit med et løpt som kastet ut alle kulene i samme retning. Så hvorfor ikke kjøpe et løp fra Border, til 7000kr? Det ble gjort...

Så gikk det et par uker til, og da skjønte jeg at jeg måtte ha en skikkelig stokk, og da ble det selvsagt en Accuracy International til 7000kr.

Og det fortsatte med at jeg måtte ha badger montasjer, iPhone til ballistikkprogrammer, ballistikkprogrammer, ladeutstyr til 10000kr (siden det i lengden kan bli billigere :roll: ), og da må man selvsagt ha et eget laderom! Tofot fra Harris, duracote for å forandre på fargen (veldig viktig!), sandblåseutstyr for å få et bra resultat av duracoaten, en pelicase til riggen er en selvfølge, momentnøkkel og alt annet verktøy for å kunne demontere riggen om jeg har lyst er også en selvfølge, og det er jo greit å kunne trene litt, så da ble det nødvendigvis en skytebane på hytta, osv...

 

Dette var anskaffet på ca. et halvt år.

 

Neste på lista er en Svhmidt und Bender PMII til over 20 lapper, en avstandsmåler fra Zeiss og en lyddemper. Det må jeg selvsagt ha for å kunne treffe det jeg sikter på!

 

Men utstyrsfreak? Neh... Kjøper jo bare det jeg MÅ ha ;)

Link to comment
Share on other sites

Utstyrsfrik var jeg fra før... Har alltid vært sånn uansett om det gjalt modelfly, paragliding, snowboard eller annet.

 

Det kammeret skal ha skylden for er nok heller at jeg har blitt en "informasjonsfrik". Skal man uttale seg på kammeret om et eller annet, bør man ha god peiling på det man uttaler seg om, ellers blir man fort "satt på plass" av noen som virkelig har peiling. Det har ført til nitidig lesing av bøker, blader og forum verden rundt. Tusen takk til kammeret for det:-) Det har blitt så utrolig mange timer med interessant lesing. Fortsatt mange døgn på jakt, mange ettermiddager på skytebanen, mange timer i ladebua og mange hyllemeter med bøker igjen før jeg skal uttale meg skråsikkert om noe på kammeret, men jeg er på vei...;-)

 

Likevel.... Kammeret har gitt meg forståelsen for at 6,5x55 er et fint kaliber til alt, men er for svakt på elg og for brutalt for småvilt. Resultat: Nye børser i større og mindre kaliber. Hmmmm....

 

Den Swaro kikkerten til 21 lapper som jeg kjøpte, trodde jeg skulle duge til alt. Hmmm.... Måtte visst ha noen til i mindre og større forstørrelse.... Hmmm....

 

Har aldri hatt mer utstyr til jakt og skyting enn det jeg har nå, men har aldri vært mer usikker på om det jeg har er godt nok til formålet. Merkelige greier....

 

Om informasjon og viten er en velsignelse eller en forbannelse vet jeg ikke, men gøy er det i alle fall:-D

 

Kanskje kammeret er skyldt i mye av denne galskapen likevel? I så fall, takk for det! Det er tross alt utrolig gøy!

Link to comment
Share on other sites

Å ha rifle som er bedre en skytteren, klær som holder deg varm og tørr, opptikk som gir deg klart syn osv er jo "berre lekkert". Dessuten har kvalitetsutstyr en tendens til å eldes med stil. Når jeg i tillegg bor mye nærmere allverdens butikker enn jaktterreng og synes litt synd på meg selv innimellom, så blir det jo litt, men kult er det uansett. Tror ikke Kammeret har gjort meg verre bare litt mer opplyst og spart meg for enkelte kyniske butikktypers pushing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte nok å se på kammeret etter at jeg var ferdig som utstyrsfrik.... Jeg har xxx antall døgn ute på jakt, fiske og generelle turer opp igjennom, og jeg er faktisk på vei til å bli det motsatte av utstyrsfrik. Jeg vil ha færrest mulig dingser, men de dingsene jeg har skal være maksimalt funksjonelle.

 

Når det gjelder våpen:

 

Enkel over under hagle som PASSER meg. Den kunne godt vært bedre til å stå mot rust, men den kostet ikke nok til at jeg kan klage på det.

 

Rifla mi er den utskjelte Sako 85 FINNLIGHT i 6,5, men den kommer trolig til å overleve meg. Er nok en liten villmann som kommer til å bruke den også. Når andre kravler rundt i lyngen og leter etter deler til sine rifler kan jeg rolig ta et kontrolert ladegrep å fyre løs....

 

Fiske:

Etter mange år med "utstyrsjakt" er det nå blitt mer og mer av å ta med den samme 4 delte stanga uansett om det er flue, sluk eller mark som brukes. Maksimal funksjonalitet er stikkordet. Kan jeg kaste flue, sluk og fiske mark uten at sekken ser ut som et pinnsvin er jeg fornøyd.

 

Generelt turutstyr:

Jeg har tatt inn en gammel Fjellreven dress i varmen igjen etter å ha prøvd flere slags membran klær. Jeg har nok ikke den fetisjen som skal til for å gå med klam plast på kroppen.

 

Etter sist vinter, har jeg pusset opp den gamle Otimus Hiker 111 eller hva den heter, fordi at når man MÅ ligge i telt å fyre om vinteren er det mye bedre å gjøre det trygt og sikkert med en dings på 1 kilo en med hjertet i halsen med en dings på 500gram.

 

Jeg har skrotet diverse Anatomiske ryggsekker til fordel for en pakkramsekk av god kvalitet

 

Jeg har 3-4 forskjellige fjellstøvler, men ender hele tiden med et par skikkelige gummistøvler på jakt og et par utslitte Alfa ellers. Tråkka over så jeg nesten ikke tok meg ned av fjellet igjen sist jeg prøvde meg på et av de andre parene.

 

Jeg har søkt opp og ned etter en skikkelig vømmel dress, men ender nok opp med å bestille en gammel uniform på nett og tilpasse den selv. (hvis ingen har noe godt forslag da....)

 

Nei, Utstyrsfrik er jeg ikke og har ikke blitt det av å begynne å bla igjennom kammeret. Jeg har hatt økonomi til å teste mye forskjellig og jakt, fiske og friluftsliv er det eneste meningsfulle jeg bruker fritiden til så da har jeg testet en god del, men ender opp med at det enkleste ofte er det beste.

 

Det som høres for godt ut til å være sant er som regel ikke sant... Det eneste unntaket er vel fjellduken som faktisk ER i nærheten av genial

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...