Jump to content

Avstandsmåler


Xesray

Recommended Posts

Halloen folkens.

Eg går å lurer på om eg skal kjøpe meg en avstandsmåler å da lurer eg på om det er noen som har en av grei kvalitet?

Eg ønsker ikkje å tømme lommeboken.

Denne skal eg bruke til jakt og andre små ting.

Eg driver med småvilt jakt så eg trenger en som er presis og funker i dårlig lys.

Kunne tenkt meg en som eg kan feste på stativ også.

Håper på mange bra svar så kan andre dra nytten av denne tråden også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt skal du måle, og hvor viktig er det at det faktisk blir målt - når du prøver å måle? Og hvor fort blir lommeboka di tom?

Det er mange avstandsmålere der ute. Alle er nøyaktige, de færreste holder det lover mhp. maksavstand, og de aller færreste har gode egenskaper (til å se i altså) i mørke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne på toppjakta:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/av ... ng-1050460" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Den er mer enn bra nok til meg. Måler nøyaktig (har sjekket ut til 200m og lenger trenger jeg ikke) og tar liten plass. Kan være vanskelig å holde i ro, men det gjelder vel for de fleste. Pleier å skaffe meg støtte under hendene ved måling. Har ikke testet den noe særlig i dårlig lys.

 

Har du råd, vet jeg at mange skryter av denne:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/av ... -m-1040861" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

På akkurat dette produktet er xxl (nokså mye) billigere enn samtlige konkurrenter jeg har funnet på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt skal du måle, og hvor viktig er det at det faktisk blir målt - når du prøver å måle? Og hvor fort blir lommeboka di tom?

Det er mange avstandsmålere der ute. Alle er nøyaktige, de færreste holder det lover mhp. maksavstand, og de aller færreste har gode egenskaper (til å se i altså) i mørke.

 

K

Kor langt har eg vel ikkje sett for meg enda, men kor langt trenger vi vel egentlig? Man skyter jo ikkje på mer en 1000 meter vis man driver med langhold, det gjør ikkje eg da. vist vi sier et par tusen må vel holde, selv mener eg det er mye for en liten plast ting.Men praktisk er det:) Eg skal ikkje bruke den i mørke, men i dårlig lys bør den kunne klare.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Leupold RX IV på ebay i fjor.Betalte ca 2000 kr for den.

Måler greit opp til 1300meter.Kan vist måle opp mot 1500 yard

Liten og lett å ha med seg.Blir alltid med.

Veldig dårlig når det mørkner.Ikke noe nattkikkert akkurat!

Bruker å gå ut og sette meg på post i åkerkanten mens det ennå er lyst og tar da ut avstander til omkringliggende punkter i terrenget for å ha et referansemål. Skyter ikke på "langhold" i dårlig lys/mørket alikevell.

 

Denne kjøpte jeg.

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shoo ... t-edition/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

like greit å kjøpe deg kikkert med måler først som sist så slipper du å verke etter det senere....

 

jeg har en burris scout 1000 å som billigmåler er den helt grei , du trenger strengt tatt ikke mere om du har en god kikkert ved siden av, om du har tenkt å levne kikkerten hjemme og bruke målern til identifisering er det swarovski som har den med mest forstørring (8x30) og god optikk disse går for rundt 1000dollars på e-bay og billigere brukt, etter det er det bare kikkerter med måler som har mere forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Kan være vanskelig å holde i ro, men det gjelder vel for de fleste.

Nei, her er hvertfall Zeiss'n overlegen det meste. Du kan "nesten" bare sveipe over så får du måling. Det er her du ser kvaliteten på laseren. Noen er så kilne og trange at det er håpløst i praktisk bruk. Skal dog sies at jeg ikke har personlig erfaring med Leica/Swarovski. Men en drøss andre som jeg har testet.

 

Swarovski som har den med mest forstørring (8x30)

Ikke riktig, Zeiss sin PRF er også 8x

Link to comment
Share on other sites

Blir vel OT dette men det er noen som har nevnt mørke i tråden så…...

 

Jag skulle kjøpe avstandsmåler innfor denne sesongen men ble da anbefalt å kjøpe en kombinert kikkert/avstandsmåler isteden for da blir det kun en ting å holde styr på. Da blir det selvfølgelig andre pengebeløp det er snakk om.

 

Valget ble en Leica Geovid 8x42 som jag har brukt og må si at jag er kjempefornøyd så langt tross at det ble et svært hull i lommeboka. :roll:

Har ikke hatt noen problem med avstandsmåling i mørke men det kan jo være avhengig av avstand/bakgrunn.

Jag har som regel postet 1 ½ til 2 timer etter solnedgangen på hjort.

Snedig å se hvilken forskjell det blir på ”lyset” da en setter kikkert foran øyne og oppdager ting som tidligere var umulig å oppdage ved ”kun” bruk av øynene.

 

Jag har vurdert Leican opp mot mitt kikkertsikte. Et Zeiss Classic 2,5 -10x50 T# (XXL siktet) og for mine øyne så er kikkersiktet en bitte bitte liten anelse svakere. Dette ved 8x forstørrelse som ser ut til å passe mine øyne best.

 

For hva det er vert……

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk gjort stikk motsatt av hva noen her anbefaler.

Jeg hadde en Zeiss RF 10x45 som jeg solgte. Kjøpte meg igjen en Leica 8x32 HD og ser nå etter en løs liten avstandsmåler.

Helt ærlig så synes jeg ikke Zeissen imponerte så veldig jeg? Temmelig trang i synsfeltet, ikke fluorittglass, og jeg måtte være pinlig nøye med øyeplasseringen..

Legg til vekt på 1KG! så har du en skikkelig klump som ble liggende igjen hjemme ganske ofte. Fin til skytebanen og postering, men ikke noen nattkikkert.. Min gamle Zeiss Diatal/classic 10x40t*p* var mye mer lyssterk!! Noen som tror jeg angrer på at jeg solgte den? Neida....:(:(

Jeg har kommet frem til at en løs avstandsmåler er mer praktisk. Den kan man kombinere med Flere kikkerter, samt legge igjen hjemme den ikke trengs. Da slipper man dra på en stor kikkert eller ende opp med å legge igjen hele greia..

 

Med tanke på jakt og langholdsskyting vurderer jeg en Leica 1600 fra Winge. Alternativt er en Leica 1200 til 4000 på XXL et ganske greit kjøp. Den har god laser, og optikken holder ei god stund utover kvelden.

Legg til at den veier nesten ingenting, og passer i brystlommen mener jeg den er en sterk kandidat i markedet i dag.

Link to comment
Share on other sites

Riktig Amatør.

 

Forbasket at jeg solgte den for å finansiere RFen.. Solgte meg ut med 800kr tap etter litt brukstid, så var ikke håpløst økonomisk.

Nå skal jeg se meg om etter en 8x56 til nattebruk fremover i tillegg til 8x32en for rørlig jakt.

Konklusjonen min er at en løs avstandsmåler er det mest anvendelige totalt sett, og avstandsmåler i mørket er en konstruert problemstilling..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha en avstandsmåler som virker i dårlig lys ville jeg kjøpt en kikkert me avstandsmåler. jeg har selv både Leica 1200 avstandsmåler og en Leica 10x42 kikkert med avstandsmåler. jakter du i skumringen ser du bedre med en god kikkert enn uten så jeg ville valgt en Leica 8x eller10x42. Mest lysterk og med knallgod avstandsmåler men billig.......... Du kan ikke få alt (for en femmer) her i livet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Alternativt er en Leica 1200 til 4000 på XXL et ganske greit kjøp. Den har god laser, og optikken holder ei god stund utover kvelden. Legg til at den veier nesten ingenting, og passer i brystlommen mener jeg den er en sterk kandidat i markedet i dag.

Jeg har en slik. På dagtid erstatter den langt på vei vanlig håndkikkert - godt å kunne lette sekken litt på de bratteste jagerrutene!

 

Jeg har ikke prøvd den i skikkelig mørke, men den funker bra i skumring. Og dersom man posterer ved "bøjakt", bør det vel holde å måle avstanden til diverse punkter i feltet mens det ennå er sånn noenlunde lys? Man trenger jo ikke å vite avstanden på meteren, hvis man holder seg under 250 m skuddhold.

 

Jeg har ikke prøvd Leupold'en - men sammenligning mellom Leitz og Leupold pleier ikke gå i sistnevntes favør!

Link to comment
Share on other sites

Mange ulike erfaringer her ser jeg. Selv har jeg hatt en Leica CRF 1200 siden de kom og bruker den kun i dagslys, ser ikke behovet i mørke (?) jeg skyter ytterst sjelden ov 60m.

 

Der finnes gode kikkerter med måler i men det har ikke fristet meg (enda) Jeg mener at slik elektronikk etc inni kikkerten forringer denne noe. På natta bruker jeg en Zeiss 10x56FL som er det optimale for oss gamle. Mens jeg på dagen bruker en Leica Duovid 10+15x50, kompakt sak med varmt fint bilde og mulighet å raskt svippe over til 15x. Når jeg kjeder meg litt på post trekker jeg fram CRV'en og tester avstander og har derfor de fleste sånn ca i hodet. Også ganske artig å teste avstander fra en tenkt skyteplass langt fremme til der dyrene ofte passerer enda lengre fram, ved å finne differansen.

Link to comment
Share on other sites

Alternativt er en Leica 1200 til 4000 på XXL et ganske greit kjøp. Den har god laser, og optikken holder ei god stund utover kvelden. Legg til at den veier nesten ingenting, og passer i brystlommen mener jeg den er en sterk kandidat i markedet i dag.

Jeg har en slik. På dagtid erstatter den langt på vei vanlig håndkikkert - godt å kunne lette sekken litt på de bratteste jagerrutene!

 

Enig der :D Jeg bruker også min som vanlig håndkikkert på dagtid, og optikken er god nok. 7x forstørrelse holder også, da håndkikkerten min har 8x har jeg sjelden med den i tillegg :oops: Veldig fornøyd med Leica 1200.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...