Jump to content

Hadelandscupen 2011


Kammerherren

Recommended Posts

Det er riktig at ingen vinner med 30/0. Men, man skal ikke belønne folk for skudd i mage, lår og hodet.

 

Jaktfelt startet i sin tid opp som en konkuranseform som skulle få den jevne elgjeger ut av sofaen på senvinteren og trene litt med børsa. Konkuransen har utviklet seg masse, med tanke på utstyr og nivå. Men, det er faktisk fremdeles en god del jegere som deltar for "moro skyld", og disse må vi ta vare på. (Nå skal det sies at jeg regner med at ALLE som deltar på jaktfelt gjør dette pga at de synes det er moro :mrgreen: ). Om vi ender opp med vanskeligere hold og mindre yttertreff, slik at enkelte opplever å få færre poeng med tiden, ja da tror jeg vi mister mange deltagere. De vil rett og slett bli skremt vekk, pga dårlige resultat. Jeg hører enkelte argumentere mot store yttertreff ved at de frykter folk skal få 3/0 og være strålende fornøyde med egen skyting. De har jo truffet dyret må vite! Men, når de samme skytterne får 0 poeng sittende på hjort på 235m, ja da skjønner de fleste at skuddene deres ikke satt "der de skulle" om hjorten hadde vært levende. Derfor tror jeg faktisk denne typen langhold har en god effekt med tanke på skuddsjanser i skogen høsten etter. De fleste kvier seg for å fyre på en elg på 200m+ når de husker de 3 treffene på jaktfelten som gav 0 poeng. Nettopp av denne grunn bør en også ha storviltpoeng på alle langhold, slik at folk får et begrep om hvor skuddene satt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er riktig som kammerherren sier at jaktfelten må ikke stramme inn for mye på yttertreff,om det blir for vanskelig der så vil veldig mange slutte og det vil vi vel ikke. den beste skyter mitt i uansett. synes løypene har blitt bedre di seinere sesongene da det blir flere større figurer og dertil yttertreff som en vanlig elgjeger kan ambisjoner for og treffe. sammtidig så må løypene ha vanskligheter så det skilles. her er det mye bedre med 10 figurer en 6 figurer som er mer eller mindre standar njff. og til di arrangørere som kun ser på prisen på figurer og velger bare små figurer der vil det nok ikke bli mange jegere som deltar. boj og hadelandscupen ligger her godt forrand mange andre til og drifte jaktfelt er min meining. for den del så skulle standaren vært 3 skudd og 10 figurer,det er og lettere og lage ei god løype.og standaren burde og da omfatte min 2 skillefigurer.... det med 200m er max etter njff reglemanget er også tull etter min meining,da er det bedre at en prøver på papp og da ser at dette ikke er fullt så lett som kansje tenkt. njff vil jo ha ei anna skytterprøve en storviltprøva for di som skal jakte rovvilt. hva med og si at det skal skytes min 2 jaktfelt stevner med en hvis poeng sum for og få lov? er di tøffe nok til og si det.. skadeskyting vil det nok bli uansett hva du gjør,men kansje mindre :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja ja da ver dettta stevnet unnagjort :shock: Bomme på elgen da gitt traff ikke pappen engang med sisteskuddet :oops: ble 2/2 på den kikkerten var ikke engang i nærheten av skiva når det smalt !!

 

Tapte ellers litt her og der men ble da 139 til slutt med en fadese på elgen mest fornøyd med hjorten 3/3 og 14 p

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra en kjempefin dag på Lygna! Sol, vindtstille og nydelig terreng! Et vel gjennomført stevne! Ga virkelig mersmak for retur! Skyteformen var ikke helt på topp, men opplevelsen var bra, så da er det ikke så farlig.

 

Imponert over mye god skyting i ei hard løype!

Link to comment
Share on other sites

en ting er sikkert er at løypene er strengere på boj-hadelandscup en det som er i akershus og hedemark. men er viktig at det er vesentlig forskjeld på innertreff og yttertreff slik at ikke for mange reiser at med mange bom. skiller uansett slik det er på lygna med skillepoeng på 3 hold. gratulere henning med 2 plass.

Link to comment
Share on other sites

Temperaturmåleren i bilen viste 25minus når jeg reiste hjemmefra idag morges. Galskap er vel rette begrepet.

Men det er moro når det fungerer skikkelig. Mange år siden sist skytingen har sittet. Litt irriterende med denne karen fra Nes med 42p på skillen :-). Men det beste var nok at en fikk Team Sightron skalper i beltet ;-)

Idag var det vinterkamo og dunjakke som gjaldt, samt hansker som ble beholdt på hele runden. Løypa var nok i overkant hard,mente jeg til å begynne med. Når en ser resultatene virket det jo ikke slik.

Generelt sett er jeg enig i bekymringene om at løypene kan bli i overkant. Mest har jo dette med det nye regelverket med 12x og 5kg. Da blir skytingen bedre og ergo må skivene bli mindre for å skille nok.

Som vanlig var arrangementet klanderfritt og gjennomført profft. Stevnene i BOJ og Hadelands Cupen er noe andre arrangører har å strekke seg etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anviste bever og mår på Lunner sitt stevne. Og jeg må si jeg hadde vondt i magan, når jeg måtte gi folk som skaut i magan og lenger bak, yttertreff, da holdet bare var 50 mtr. Tror vi gjør jegere som ikke er gode til å skyte, en bjørnetjeneste ved å ha store treffområder på korte hold. Hvis man slutter å skyte jaktfelt fordi det blir lite poeng, da har ikke vedkommende skjønt det. Det han må skjønne da, er at han må trene mer! Jo flere skudd man får i kroppen, jo bedre blir resultatet.

 

Dagens storviltprøve er en vits fra ende til annen, det er ikke noe annet enn funskjonstest av våpenet!

Skal du kunne ta prøva, burde de 30 treningsskuddene man må ha, være ifra 7`er og inn,før man kan skyte opp. Og det er faktisk urovekkende mye dårlig skyting! Er selv standplassleder på treningskvelder, og det er oftere man ser dårlige skyttere enn gode. Det er noe som virkelig bør gjøres noe med!

Link to comment
Share on other sites

Kjell Ivar, oppskytinga til høstjakta ER en funksjonstest av våpen og ammunisjon. Det krever ikke mye av en skytter å plassere 5 skudd i reinsfiguren liggende/sittende. Jeg ser poenget ditt ved at folk ikke fortjener treff ved skudd i magen på bever på 50m, men jeg vil faktisk hevde at det er bedre at de faktisk deltar på noen stevner med mye vomskyting, enn at de faktisk ikke skyter i det hele tatt. Det er nemlig det som er alternativet. Vi må heller ikke glemme det "faktum" at de fleste godt voksne jegere, som sliter med storviltprøva enten skyter elgen i stålos, eller benytter seg av svært gode skuddsjanser på korte hold. Dette er i alle fall min erfaring. Jeg har den oppfattningen at jegere flest ikke skyter bare de ser dyr inni skogen en plass. (At det finnes de som skyter på bevegelser er det ingen tvil om, men jeg håper ikke de er mange). De fleste vil altså felle dyret raskest mulig. Derfor tror jeg de fleste ser sin egen begrensning. For enkelte er den grensen på svært kort hold!! Det er noe som heter at en ikke skal lære faren sin å knu..e, og med det mener jeg at jeg rett og slett ikke har troen på pisk når det kommer til godt voksne jegere og deres skyteferdigheter. Den oppvoksende generasjonen av jegere har fått en bedre teoretisk opplæring innen jakt enn hva min fars generasjon opplevde, og fokus på skyteferdigheter er større i dag enn tidligere. (Nå skal det sies at vi i dag kanskje har gått vel langt hva gjelder teori, all den tid det diskuteres om hjerteskudd er godt nok..... :roll: ) Jeg har de siste årene sittet med oppskytinga på samme bane som du sokner til Kjell Ivar, så jeg har sett det samme som du, MANGE sliter med jaktprøva. Men, som sagt, jeg tror ikke strengere krav vil føre noe godt med seg, da gir mange av dem helle fa..n. Det synes jo godt at dette ikke er noe mange av dem prioriterer, med tanke på hvor gjerrige en del er på skuddene.

 

Nei, jeg mener fremdeles at vi kan ta oss råd til store yttertreff og desto mindre innertreff, da er det plass til alle!

 

Gratulerer med vel gjennomført Idar!!

Link to comment
Share on other sites

enig med kammerherren :!: holdene på¨nordre land blir

hold 1 ligg 100 meter rev

hold 2 sitt 110 meter bever

hold 3 stå 120 meter tiur

hold 4 sitt 70 meter jerpe

hold 5 stå 50 meter mår

hold 6 sitt 95 meter gaupe

hold 7 stå 110 meter rådyr poeng

hold 8 sitt 240 meter elgkalv

hold 9 sitt 225 meter hjort poeng

hold 10 stå 110 meter ulv

 

det er 4 dobbel hold. håper dette ser bra ut , er kansje ikke den letteste løypa . men det er likt for alle :mrgreen:

kan forekomme mindre forandringer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da antar jeg at det ser omtrent slik ut?

 

hold 1 ligg 100 meter rev, 3+4+5 inn (Max er 118m)

hold 2 sitt 110 meter bever, 1+2 inn (Max er 120m)

hold 3 stå 120 meter tiur, 1+2 inn (Max er 126m)

hold 4 sitt 70 meter jerpe (Max er 85m)

hold 5 stå 50 meter jerpe (Max er 59m)

hold 6 sitt 95 meter gaupe, 2 inn (Max er 95m)

hold 7 stå 110 meter rådyr poeng, 3+4+5 inn (Max er 126m)

hold 8 sitt 240 meter elgkalv, 3+4+5 inn (Max er 265m)

hold 9 sitt 225 meter hjort poeng, 2+3+4+5 inn (Max er 228m)

hold 10 stå 110 meter ulv, 1+2+3+4+5 inn (Max er 112m)

 

Om dette stemmer så er løypa fin den!! Jeg gjør oppmerksom på at dette er gjetting fra min side hva gjelder innertreff!!

Link to comment
Share on other sites

stevnet er den 26 og 27 mars, tror dette stemmer med inner treffene ja. løypa går i veien innafor skytebanen sånn den har gjort før.

blir buss transport inn og ut. tror det mulig for alle å delta uansett handicap. da det er vei og ikke et skuter spor å gå i, og ingen bakker

Link to comment
Share on other sites

jeg skal vel ikke si løypa på ådal var lett når jeg ikke fylte,men mange av holda var faktis helt greie,så at den person klagde over at løypa var for vanskelig har kansje noe med ambisjon opp mot hva han faktisk klarer og skyte på en god dag. løypa på nordere land er veldig arti,litt lange hold over 200m er greit.krevene løype som en må holde i godt....skal dit i år og fint stevne di ganga jeg har vært der,,,anbefales

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nordre land løypa blir litt forandret, vi kommer til å trekke inn de 2 lengste holda litt.

vi har mottatt mange klager på for lange hold og for vanskelig løype :oops:

synes nå det er litt merklig at folk ringer å surver 2 uker før på grunn av vanskelig løype,

men vi får ta det til oss og gjøre den om litt.

Link to comment
Share on other sites

hadde i grund sett litt fram til di lange holda litt,men skjønner jo di som kan grue seg.ikke mye du gjør galt på lange hold før du er av skiva.noe av morro med jaktfelt er vel nettopp variasjon på løypene.lange hold på ståene er nok det som di fleste er i mot.sitt på borti eller over 200 er arti,men selvsagt på store figurer som er jegervennlige. løypa som var på skude nå var veldig fin,enest er at det kunne vært brukt et av holdene ståene på poeng og bytta ut med det ene sittene.

Link to comment
Share on other sites

La løypa være som den er. Vi driver med rifle skyting! Hvis ikke skal jeg få mange til å klage på at den blir for lett;)

Det er på slike hold man virkelig får sett hvem som holder i stokken. For noen blir det jo aldri for lett, så drit i dem;)

Skude hadde veldig fin løype,(bare synd med vinden) men burde vært fire stående hold.

Link to comment
Share on other sites

Det er synd at dere har trukket inn de to lengste holda, er morro å skyte på så lange hold. Må bare være nøye med avtrekka sine da.

Hadde noen ringt til meg å klaga på at løype er for vanskelig, hadde jeg svart at de kunne for helvete holde seg hjemme. Jeg hadde blir irritert. Dere har lagd en fin utfordrene løype, men det er likt for alle. Men det jo noen som må klage uansett, sånne folk for heller holde seg hjemme er min mening!!

Skude har etter min mening den fineste løya og stede for jaktfelt på hele østlandet, den vinden dere merkert trur jeg var mellom øra. Var vindstille i forhold til torpa.

Link to comment
Share on other sites

Løypa på nordre land var fin som den var den. At noen av holdene var forholdsvis friske, det er likt for alle, og den ville skillt godt. Jeg for min del hadde synes løypa hadde vært artig å skutt. Mulig man måtte ha reist hjem med noen poeng mindre enn vanlig, men da har man enkelt og greit ikke vært god nok! Jeg undrer meg over mentaliteten til de som ringer og klager på at løypene er for vanskelige. Det er feltskyting, og da får man skyte så godt man kan på figurene som står der de gjør. Synes man det går for dårlig, så er det så mye både ladekomponenter og ferdigrulla ammo å få kjøpt, så da får man heller kneppe igjen "grauthølet" og begynne å trene :lol:

 

Det er vanvittig mange gode Jegerskyttere rundt om i disktriktet, men det man skal tenke på er at ei løype med veldig mange lange hold kanskje i noen grad favoriserer oss med stjernekikkert og forskaling, og det er jo noen som ikke liker dette.......så konklusjonen blir kanksje at det er vanskelig å gjøre alle "til lags", så får man bare vurdere hva man vil vektlegge. Jeg for min del skyter på det som blir servert, og jaggu skulle jeg hatt det morro uansett om jeg hadde fått BOJ-tiuren stående på 300m! :D

Link to comment
Share on other sites

søndag var perfekt når det gjelder vind både på torpa og skude,slikt sett så var en vel heldig og fikk en del gratis der.vind er pyton men det er felt vi driver med og vind er en del av totalen. løypa på bøverlund har sniper arne og jeg satt opp nå.og vi endrer ikke om noen skulle klage.mange av holdene står under max avstander.

Link to comment
Share on other sites

var bra det er noen som synes dette var bra sånn det var :P

synes selv det er moro med litt utfordring jeg, selv om summen ikke blir så stor.

hjorten kommer nå på 160 og elgen på 175. da får de viljen sin :cry:

men da kan det vel hende innertreffene blir mindre da, så det spørs om det utgjør så mye for folk :mrgreen:

synes det er fint med alle som sier ifra på banen der oppe om holdene, så det ikke bare er surve meninger

som kommer, kan ha litt å si imot sommer stevnet :!:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gi etter bare for at noen har sutra over at holda var for lange ? Skal vi andre ringe rundt å klaga på at holda er for korte da eller? Trur faktisk de fleste syns det er morro med noe lengre hold, er nok jaktfeltløyper med nesten bare hagle hold. De som klager på lange hold og vansklige løyper, mener jo at løypene skal vera så lette at det omtrent er nok å møte opp for å få 30 treff. Da dom ringer for å sutre om lange hold og vanskelige løyper kan du foreslå at dom bruke tia på å trene i stella for å klaga

Link to comment
Share on other sites

synd det blir forandra på holda,noe av det værste jeg vet er løyper som en kan bruke salong på.det med felt er jo noe av vitsen at det skal være hold ut til 200 (etter njff regelverk) men andre kan ha lengere en 200 og.om vi skal skyte med rifle på 30-100m bare da blir felten ræva spør du meg, viktigste er at innertreff er passe. en elgjeger blir da bare oppgitt over mår.og ekorn løyper når korset i kikkerten dekker figuren,han kommer ikke tilbake etter ei slik løype.det skal være forskjell på aspirantløype og grovfelt.dytt elgen ut til 200m og drit i survinga,er det for ille for enkelte så kan dem jo hoppe over og få 0/0

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt hold stod de opprinnelig på ? Har ikke noe mot hold på 230-250 men utover det blir .222 som en kjærringkasta skiftnøkkel...

 

Skjøt på Skude i helga og lå an til full pott helt inn til bever`n og da glapp det ut ett skudd så det endte på 29/29 og det er pers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...