Jump to content

Zeiss 4-16x50 eller 6-24x56


Tiurjeger

Recommended Posts

Ser på kikkertsiktene til Zeiss med litt mer forstørring. Ser på 4-16x50 og 6-24x56, men prisen er lik på disse, ihvertfall på winge sine sider.

Men aldri sett i et kikkertsikte med så mye forstørring som 24. Er dette mye? for mye? egner det seg til jakt.

Vil et 4-16x50 være mer hensiktsmessig?

Lite vektforskjell på de, begge kommer med lys og er nok gode til åtejakt vinterstid mot snø. Vil jeg få problemer om kikkerten er skutt inn på 24 på 100 meter, og den blir skrudd ned på mindre forstørring, vil treffpunktet endre seg?

Link to comment
Share on other sites

Er manger som hevder at ikke høy forstørring egener seg til jakt, men jeg er uenig. Jeg hadde gått for den med 24x på topp siden jeg ikke hadde hatt bruk for mindre enn 6x på bunnen, men dette må du vurdere til din jaktform. Siden tyngden og prisen er relativt lik så hadde jeg synes at valget ville vært enkelt for min del, men dette er det du selv som må finne ut av.

 

Det du må tenke på er hva slags stokk du har og hvordan kinnkontakt du vil få med 56 mm objektiv kontra 50mm. Hvis du har tenkt å bruke de samme ringene blir jo heller ikke dette noen forskjell å ta hansyn til :)

 

Til åtejakt har du vel neppe bruk for 24x kanksje men den har jo større objektiv så det er mulig den er mer lyssterk.....

 

En kikkert av denne prisklassen skal ikke forandre treffpunkt med endring av zoom. Nå til dags er dette ett problem kun på "kinasøppel".

Link to comment
Share on other sites

Det du må tenke på er hva slags stokk du har og hvordan kinnkontakt du vil få med 56 mm objektiv kontra 50mm. Hvis du har tenkt å bruke de samme ringene blir jo heller ikke dette noen forskjell å ta hansyn til :)

Nå er ikke disse 3mm i høydeforskjell det det står p¨å om man får god kinnkontakt.

 

En kikkert av denne prisklassen skal ikke forandre treffpunkt med endring av zoom. Nå til dags er dette ett problem kun på "kinasøppel".

Jeg tror akseptansekriteriet til Zeiss er at treffpunktet skal endre seg mindre enn 7mm ved zooming, på et sikte med retikkelet i andre billedplan.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...