Jump to content

Rype - hagle eller rifle i fjellet nå?


ko-stens

Recommended Posts

Skal en kjapp tur øst i Ringebufjellene og tar med børser oppover. Er ikke dreven på rypejakt og lurer i grunn på hva jeg skal ta med på tur. Tror det er lite snø oppi der. Har i hvert fall hørt noen si så, men det var for nærmere en uke siden. Mulig det har kommet mer nå.

 

Er det noe poeng i å ha med hagla nå? Tenkte i grunn å gå med den på støkk og ha rifla i sekken, men om det ikke er noe poeng med hagla skal den få ligge igjen. Begge børsene blir med i bilen, men om begge blir med på jakt er altså usikkert.

Link to comment
Share on other sites

viss det er lite eller ingenting snø vor du skal jakte nå så ville jeg tatt rifla med, Er ofte veldig sjærre nå. Og det er sjelden en ser en enkel helst store flokker som har en stegg på hvert hjørne som sitter og holder vakt.

 

Men er det alternativ så ville jeg tatt både rifle og hagle med trange choker.

Link to comment
Share on other sites

Tok med begge. Som vanlig så jeg absolutt ingenting...

 

Regnet ikke med å se noe heller egentlig. Rypetellingen viste 8 pr km2, og det er vel ikke akkurat fugl overalt da! Uansett. Det var knallfint å gå i hvert fall. Sol, 11 minus og så og si ikke noe snø. Det var litt i skyggesidene, men det var så lite at det kun dekket bakken her og der, selv på 1050 meters høyde. Frost i bakken gjorde at å passere myrer og bekker gikk som en drøm. Gikk både høyt, over tregrensa og nede blant busker og kratt, men det eneste jeg så var en lemen. Ingen spor og ingen fjær å se etter rypa. Brukte kikkert flittig, men niks... Det blåste for øvrig litt nordavind, men ikke så mye at det hadde noen betydning, tror jeg.

 

Med andre ord, bra forhold, null fugl å se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...