Jump to content

Usmidige våpenkontor!


vingemutteren

Recommended Posts

Det er veldig positivt at du og det lokale våpenkontor har en grei dialog, slik burde vi alle forsøke å holde det i våre respektive distrikter, det gjør det enklere for alle.

Det er klart at det innimellom finnes "grinebitere" som er beryktet for vrangvilje, dette gjelder alle yrkesgrupper og arbeidsplasser, men når det er sagt er det helt klart at en instans som et våpenkontor gjennom tidene trolig har vært utsatt for så mye pappskallevirksomhet fra personer som aldri skulle satt sine bein i en kolbe at enkelte er "føre var" og kanskje litt mye forutinntatt...

 

Når det gjelder resultatlistene, så skulle de vært vedlagt, enkelt og greit.

Selv om POd og det lokale våpenkontor er instanser betalt av våre skattepenger og således skal yte oss en service så kan man ikke forvente at de skal sitte og surfe på nettet for å bla opp dokumenter på grunnlag av stevnenummer.

SÆRLIG siden det gjelder en klage der man må påregne å møte om ikke akkurat vrangvilje så ihvertfall et kritisk blikk ville jeg i det aller minste hatt papirene 110% "good to go" før jeg sendte den fra meg.

Om jeg visste at høsten 2011 skal jeg handle så og slik på grunnlag av sommerens stevnedeltakelse ville jeg etter hvert stevne, så fort resultatlistene er klare, printe disse ut i 2 eksemplarer, markere eget navn med markeringstusj og sette dem i hver sin tynne perm.

Da kan man sende den ene med som vedlegg, man har en i backup, og filene beholder man i en folder på en mem-stick dedikert skyting slik at man kan hente ut flere eksemplarer om nødvendig.

 

Videre kan man med dagens våpenpolitiske klima ikke forvente å få godkjent NOE der det er tvil om reglement angående gren og våpen, slik som er tilfelle her jfr konflikten mellom NSf og POD.

Det beste man kan gjøre etter min mening er å være føre var, sette opp en meget langsiktig liste over hvilke grener, disipliner, forbund, øvelser og våpen man vil/kan komme til å ville skyte og sørge for at innkjøpsrekkefølgen blir riktig...

Ja det suger svette baller at det skal være slik, men her i Neuropa blir det ikke BEDRE noensinne så suck it up and get used to it!

Forøvrig, lykke til med hva du nå enn finner på, kjenner jeg deg rett ut fra tidligere innlegg så kommer det nok noe nytt i skapet ;)

 

 

"You may all go to Hell, and I will go to Texas..."

Davy Crocket - før slaget ved Alamo

Link to comment
Share on other sites

1: At klageren har fått innvilget omregistrering av sin tidligere revolverfelt revolver i kal 357 mag til NSF Spesialrevolver. Ignoreres

 

POD står over det lokale kammeret. Og oppgitt bruksområde er ingen begrening, så lenge de mener at våpenet ikke er lovlig til spesialfelt og tillatt i vanlig felt er konklusjonen uunngåelig.

POD's tolkning av NFS regelverk er nok feil, men når de først velger å være firkantet på dette er det bare NFS som kan løse floken. Start der.

 

Ellers synes jeg du har valgt en fornuftig linje med det lokale kontoret, man har lite å tjene på å bli uvenner med de. Du får heller spare opp all vrede og kanalisere den mit enkeltpersoner hos POD :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Vingemutter

Men fikk ikke du etter litt om og men innvilget spesial revolver i ..357?

 

Det virker som om pod mener at dette er en prinsipp sak, søk igjen på reserve våpen og legg med plenty med dokumentasjon.

 

Når det gjelder resultatlister så har jeg gjort det slik at jeg legger ved en oversikt over starter med stevnenummer, dato, arrangør og gren. I tillegg til nettadresse til hvor de offisielle resultatene kan leses. Skulle jeg printe ut, og legge ut de siste 12 månedenes resultatlister ville det fort bli 200-300 sider for våpenkontoret å lete igjennom.

 

PS. hvis du blir nødt så er det bare å si ifra så skal jeg kjøpe ut den 686’n hos vinge så slipper du og tenke mer på den, jeg har godkjent søknad liggende. :|

Link to comment
Share on other sites

POD's tolkning av NFS regelverk er nok feil, men når de først velger å være firkantet på dette er det bare NFS som kan løse floken. Start der.

 

Kjenner ikke NSF til dette her??? Og hvis de i såfall gjøre det, hvorfor i all verden rydder de ikke opp? Tillitten til NSF blir nødvendigvis kraftig redusert hvis de bare lar slikt surre og gå. Dette har tross alt konsekvenser for alle som er i ferd med å se seg etter Spesialrevolver, og ikke bare "Vingemuttern". :?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder resultatlistene, så skulle de vært vedlagt, enkelt og greit.

Selv om POd og det lokale våpenkontor er instanser betalt av våre skattepenger og således skal yte oss en service så kan man ikke forvente at de skal sitte og surfe på nettet for å bla opp dokumenter på grunnlag av stevnenummer.

SÆRLIG siden det gjelder en klage der man må påregne å møte om ikke akkurat vrangvilje så ihvertfall et kritisk blikk ville jeg i det aller minste hatt papirene 110% "good to go" før jeg sendte den fra meg.

Min stevne liste er satt opp for å gjøre det enkelt for våpenkontoret, og pod, å kontrollere mine utsagn om de så ønsker. Jeg legger ikke ved utskrifter for 53 starter i året på generell basis, når våpenkontoret klart har gitt beskjed om så ikke er ønsket. Jeg har endret litt på oppsettet mitt, og har nå signert på at mitt oppsett er korrekt så langt meg bekjent. Og derved er listen bekreftet, om de ikke vil ta min bekreftelse for god fisk. Får de ta jobben med å sjekke mine oppgifter.

 

Derimot skal jeg likevel følge rådet ditt til en viss grad, ved å legge ved de 10 stevnene som er relevante for søknaden om reservevåpen. Selv om dette hitils ikke har vært nødvendigt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

PS. hvis du blir nødt så er det bare å si ifra så skal jeg kjøpe ut den 686’n hos vinge så slipper du og tenke mer på den, jeg har godkjent søknad liggende. :|

Ingen fare, den revolveren får jeg hjem på den ene eller andre måten.

 

Værre er det at jeg nok må til med noen unødvendige "kreative" løsninger for å få tak på nytt Mag1 våpen, om ikke NSF og POD kommer til enighet i saken.

 

Man kan vel trygt si at det ikke blir stilt om denne saken, før pod gir seg med påfunnene sine i denne saken fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg printe ut, og legge ut de siste 12 månedenes resultatlister ville det fort bli 200-300 sider for våpenkontoret å lete igjennom.

Det er vel strengt tatt bare nødvendig å printe ut de resultatene som er relevante/nødvendige for de(n) aktuelle søknaden(e). Sjøl leverte jeg 51 resultatlister sist jeg søkte, og etter min mening er det mindre bry enn å måtte starte en ankeprosess.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja da er ett nytt kapittel i saken åpnet, I dag kom papirene på den nye "reserve" revolveren i 38spl til Revolverfelt tilbake fra lokalt våpenkontor.

 

Med avslag.

 

La meg først rekapitulere saken:

1: Jeg har en 586 i 357m som for øyeblikket fortsatt står som revolverfelt våpen.

2: Jeg søkte på reservevåpen til Revolverfelt.

3: Jeg la ved all tidligere informasjon, + utskrift fra hver av de 10 startene mine i revolverfelt som pod etterlyste.

 

Avslaget lyder som følger:

 

Ordrett avskrivning av avslag (med untak av navn).

POLITIET

 

Vingemutteren

 

15.April 2010

 

 

ANG. VÅPENSØKNAD

 

Viser til deres søknad av 7.februar 2011, vedrørende tillatelse til å kunne erverve og inneha en revolver cal.38 spec. Til revolverfeltskyting.

 

En viser her først til Politidirektoratets grundige redgjørelse brev av 2.februar 2011 til dem.

 

En kan her ikke se at DE har dokumentert behov for et reserve/tilleggsvåpen i revolverfelt slik som anført av Dem i søknaden.

 

Innbetalt våpengebyr vill bli returnert Dem.

 

 

 

Med hilsen min lite lesekyndige politiadvokat.

 

Politidirektoratets "grundige" redgjørelse.

Klageren har videre opplyst at han har utvist en aktivitet som alene utløser behov for

reservevåpen. Vi kan ikke se at det er vedlagt dokumentasjon på akivitet utover en

ubekreftet oversikt hvor det ikke er vedlagt kopi av resultatlister etc. Vi kan derfor ikke

vurdere om vilkårene for å kunne erverve "reservevåpen" til revolverfelt er til stede.

 

Hva skal man egentlig gjøre med slikt? Begynner å bli noe oppgitt nå, det ser ut til at mitt lokale våpenkontor, i tospann med pod. Skal klare å ødelegge denne feltsesongen i revolverfelt. Spørsmålet nå, er om jeg skal klage for å få rettet opp denne smartingen, eller om jeg skal ta en omgående bevegelse.

Link to comment
Share on other sites

Få en eller annen i styre og stell i NSF eller NIF (evt. begge deler) til å skrive noen støttende ord, så kan det kanskje hjelpe.

Det må være i både NSF of NIF´s interesse at flest mulig får anledning til å drive sin konkurranseidrett uten å bli hindret av uopplyste byråkrater.

Det kan gjerne være greit med en påminnelse om at det er konkurranseidrett innen Norges Idrettsforbund vi driver med og ikke bankran og skyting på Aker brygge.

Link to comment
Share on other sites

"Vi kan ikke se at det er vedlagt dokumentasjon på akivitet utover en

ubekreftet oversikt hvor det ikke er vedlagt kopi av resultatlister etc. Vi kan derfor ikke

vurdere om vilkårene for å kunne erverve "reservevåpen" til revolverfelt er til stede"

 

Da kan det vel ikke være mye som skal til - for å få søknaden revurdert?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev, jeg sørget for at ved innsendelse av egen søknad for reservevåpen. Så var der i tillegg til all tidligere dokumentasjon, også vedlagt de utskrifter for samtlige 10 starter relevant for reservevåpen for revolverfelt (det ble 10 vedlegg på minst 4 sider hver) som pod etterspurte.

 

Dette burde være plankekjøring, men med en politiadvokat som tydeligvis ikke evner å forstå hva pod faktisk skrev i sin avslagsbegrunnelse. Så hjelper dette tydeligvis lite, det kan virke som om han forstår det slik at utskriftene ikke gjelder som dokumentasjon. Ikke vet jeg.

 

Så nå er jeg i gang med å skrive ny klage til pod, og jeg skal sørge for å legge ved enhver tenklig og utenklig dokumentasjon. Samt bekreftelse på treningsaktivitet, så den godeste senior rådgiveren ikke kan avvise denne klagen også.

 

P.s. Si endelig i fra om dere kan komme på smutthull som pod kan gjemme seg i, som jeg bør dekke.

Link to comment
Share on other sites

Om "papirer" har forsvunnet i saksmengden - så er det

 

"Vi kan ikke se at det er vedlagt dokumentasjon på akivitet utover en

ubekreftet oversikt hvor det ikke er vedlagt kopi av resultatlister etc. Vi kan derfor ikke

vurdere om vilkårene for å kunne erverve "reservevåpen" til revolverfelt er til stede"

 

dette som er grunnen for avslag?

 

Eller misforstår jeg?

 

Hvis det er grunnen - kan du sende de "bortkomne" opplysningene en gang til.

 

 

Og - kanskje som rekommandert :?

Link to comment
Share on other sites

Det du trenger er stempel, signatur og bekreftelse på papirene dine. Du kan sette opp et sammendrag av trening og konkurranseaktiviteten din, og få dette bekreftet og stemplet av klubben din, og legge ved dette sammen med utskrifter av resultater fra stevnene.

 

Har du lyst til å være litt ”snedig” tar du med sammendraget og kopi av dette til politiet, og får dem til å stemple rett kopi på det, og så sender du kopien sammen med klagen.

 

Send klage en gang til. Det er ingen tvil om at dem spenner bein på deg med vilje, men å påpeke det gir dem bare det de vil, å vise at det er de som sitter med makta.

Link to comment
Share on other sites

Stempel? Bekreftelse? Hvem søren skal gi meg bekreftelse på papirer jeg selv laster ned fra nett og skriver ut? Mannen i månen?

 

Bekreftelse på treningsaktivitet (ikke forespurt, men jeg ønsker ikke å gi min venn Ståle noe å henge seg opp i), er ikke noe problem. Den får jeg med klubben, stemplet og det hele.

 

Merk at det jeg nå har fått avslag på, ikke er en klage, men en ny søknad på reservevåpen. Dette siden pod ikke godkjente endring av bruksområde for min tidligere revolverfelt revolver til spesrevolver (grunnet kal.357, problematikken).

 

Det som politiadvokaten henviser til, er i mine øyne ren svada (han henviser til at jeg manglet en bunke med enkelt utskrifter fra nett ved en tidligere klagesak til pod for en søknad som ikke var for reservevåpen). Han dokumenter med andre ord ikke noe som helst med sin uttalelse, utover at han mener der mangler ett eller annet i dokumentasjonen av konkurranseaktivitet. Men dokumenter ikke hva som mangler (vansklig, for ikke si umulig å klage på noe som ikke er oppgitt begrunnelse på).

Link to comment
Share on other sites

"Stempel? Bekreftelse? Hvem søren skal gi meg bekreftelse på papirer jeg selv laster ned fra nett og skriver ut? Mannen i månen?"

 

Kanskje noen i klubbene som har lagt ut resultatene - kan være behjelpelig?

 

 

 

"Merk at det jeg nå har fått avslag på, ikke er en klage, men en ny søknad på reservevåpen".

 

Noe som kanskje kan være lettere å få medhold i - enn klager som tidligere er behandlet?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen i klubbene som har lagt ut resultatene - kan være behjelpelig?

Det finnes ikke hjemmel for å kreve slikt av søker, opplysningene ligger ute på nett. Lagt ut av NSF.

 

Derfor var det jeg mente at latsabbene på kontorene (les pod), selv skal sjekke mine opplysninger opp mot fasit. Om de har grunn til å tvile på mine opplysninger. I hvertfall når de får utskrifter av allt de trenger.

 

Det vill ta meg dager og uker å få fatt i stemplede og bekreftede utskrifter av de aktuelle startene (i hvertfall lenger enn klagefristen), mens det tar vedkommende på våpenkontor eller hos pod 10 minutter å sjekke mine opplysninger på nett hos NSF om der skulle være tvil om mine opplysninger.

 

Det eneste som krever en form for bekreftelse (stempel og underskrift), er treningsaktivitet der dette etterspørres. Og selv det finnes det ikke noe hjemlet krav om at noen andre enn meg selv skal gå god for.

Link to comment
Share on other sites

Er med på den :) - men tror at vedlegg er "sikrere" - i en byråkratisk verden :wink: .

 

Men det var bare et forslag (som du allerede hadde vurdert - og funnet som en dårlig løsning).

 

Hjemler etc! Glem det!

Gjør det som er mulig for å få våpenet ditt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kan da ikke være verre en at du selv setter opp en oversikt over hvilke stevner du har deltatt på, med dato, stevnenummer, arrangørklubb osv, og så får en i styre og stell i klubben til å signere dette, sammen med en bekreftelse på treningsaktivitet?

 

Da er ikke oversikten ubekreftet lenger, noe som, slik jeg forstår det ut i fra det du siterer fra avslaget, er hovedpoenget til POD.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du laster ned resultater fra nett, sørg for at URL'en (nettadressen) er med så politiet vet hvor du har hentet dem og kan sjekke dem om de ønsker.

I tillegg pleier jeg å markere navnet mitt med grønn markeringstusj så de slipper å lete.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg søkte la jeg ved utskrifter av alle startene mine de siste 12 mnd. Det var aldri noe spørsmål om stempel/attestasjon på den enkelte utskriften. Og tatt i betraktning at de originale listene (som pr definisjon må være de som skrives ut og henges opp stevne dagen) ikke har hverken stempel eller signatur så bør jo dette være godt nok.

 

Jeg synes forslaget om å snakke med saksbehandler om hva han/hun trenger var fornuftig. I stedet for å gi dem en liste over steder og datoer og forvente/forlange at "latsabbene på kontorene (les pod), selv skal sjekke mine opplysninger opp mot fasit".

 

Og om du mener at de er latsabber, er det neppe noen god ide å formulere seg slik at de skjønner hva du mener om dem...

Link to comment
Share on other sites

Hva med aa ringe juristen og spoerre hva han trenger for aa godkjenne soeknaden?

Han vet sansynlig ikke hva han behøver, det kan virke som han tror at fordi om pod sier en ting om manglende dokumentasjon til å vurdere ett tilsvarende spørsmål tidligere, så betyr det at tilsvarende + den dokumentasjonen pod etterlyste. Ikke er godt nok.

 

Vedkommende er rett og slett rykende innkompetent (og vet det selv, utifra hva han tidligere har sagt om sin egen kunskap til meg).

 

Saken er nok mere det at de mest sansynlig har fått huden full så det rekker for å ha godkjent bruksendring på den 357n min til spesialrevolver, fra nevnte person i pod. Så når de ser navnet mitt, godkjenner de kun det de er 100% sikkre på nå (siden man må forvente at jeg blir overvåket).

 

Utifra hva som skinner igjennom på våpenkontor rundt om i landet, er ikke enkelt personer på pod akkurat kjent for å legge fingrene i mellom når det tar ansatte på våpenkontor i skole.

 

Men jeg skal se til å få bekreftet resultatlistene mine av forman i pk, alt for å få tak på revolveren før hele sesongen går fløyten.

 

P.s. Telefon til denne politiadvokaten, ender svært fort i høyrøstet tale fra min side. Siden vedkommende aldri klarer å svare ja eller nei på noe spørsmål jeg noengang har stilt ham. For å sitere ham " jeg har svart det jeg kan svare, og jeg skjønner at det ikke er hva du vil høre" (etter å ha svart kansje, vet ikke, etc. på alt fra når ting blir behandlet, hvor i køen mine søknader er etter at de sperret meg av etc.).

 

Kort sagt, skriftlig fungerer best for meg i så henseende. Men siden de ikke følger forvaltingsloven, vet man ikke engang om når en får svar (og det er kjekt når man selv sitter med frister DE forlanger jeg skal følge).

 

Som man nok kan lese seg til, så er jeg en smule forbannet nå. Men dere kan trøste dere med at språkbruken i brevs form er drepende kjedelig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du sender vel inn en søknad på på en 38 spec til spesialrevovler når du har fått reservevåpen til revolverfelt i og med at POD mener at den 586 ikke kan brukes til spesialrevovler?

 

Dersom pipa på 585 er 3 tommer eller mindre klarer du ikke faktorkravet heller så da kan den ikke lovlig benyttes til magnum 1 heller.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra PODs rundskriv:

Trener minst 2-3 ganger på banen pr mnd, samt deltar på minst 10 stevner(starter) pr år hvorav minst halvparten åpne
(approberte) stevner(starter). Åpne ikke-approberte stevner regnes som klubbstevne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
10 starter i den klassen du har behov for reserve våpen. Hvorav vel 4 må være åpne og abroberte stevner.
Dersom samme våpen kan brukes i flere øvelser, kan du legge sammen aktiviteten i disse øvelsene. F.eks. dersom du vil kjøpe ytterligere en .32 kan du legge sammen startene i grovpistol, hurtig grov og grovfelt.
Link to comment
Share on other sites

Hva er kravet til å få reservevåpen? Er 10 starter nok?

I følge rundskriv 2009/009 (nåværende våpenrundskriv), er 10 starter i det aktuelle skyteprogram det som skal til.

Hvorav minst halvparten åpne aproberte.

 

I tillegg må man ha minst 2-3 oppmøter på banen i måneden, året rundt.

 

Merk at t.d teller samtlige fin programmer samlet, tilsvarende for bane og felt grov. Nytt er 1R+7R, og 1M+7M også gjelder samlet (grunnet at 7R og 7M er nye klasser for samme våpen som brukes i 1R og 1M).

 

Når det kommer til 1S programmene, er jeg svært usikker på om t.d 1SR kan slås sammen med 1R og 7R.

 

OBS! Kravet er videre at man opprettholder dette aktivitetsnivået, så lenge man har reservevåpen. Om man planlegger sine kjøp, slik at man får de våpen en har behov for. Uten å måtte ty til reservevåpen for å komme i mål. Er kravet betydelig lavere.

 

Krav for mosjonsskytter: 4 stevner i året (må bety starter, da det er definisjonen pod bruker under konkurranseskytter), + 2-3 oppmøter på banen i sesongen.

 

På dette nivået er det enklere å opprettholde nødvendig aktivitet.

 

Alt dette finner en i våpenrundskrivet punkt 3.5.1.2.2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått en for meg gledelig melding om magnum og Spesialrevolver fra NSF. POD har snudd, og godtar spes revolver i magnum kaliber opp til 0.455

 

Dette i brevs form fra POD.

 

Jeg ønsker å rette en stor takk til Fagkomite Pistol (spesielt v/leder), og til NSF generelt. For å fått denne saken ut av verden.

Link to comment
Share on other sites

Virkelig knall!

(Vel....der ble feriepengene brukt enda en gang...) :mrgreen:

 

Er dette brevet et dokument som er sendt som en form for rundskriv til landets politidistrikt eller er det personlig korrespondanse i dette enkelttilfellet?

Dersom siste er tilfelle; vil denne informasjonen bli formidlet til landets politidistrikt slik at man unngår lokale viderverdigheter ved innlevering av søknad?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

slenger inn ett spørsmål her jeg... leverte våpensøknad for noen dager siden,fikk da beskjed om att det tok 2mnd! før je fikk svar!!! (elverum politikammer) mens andre steder ordnes sånn på 2uker eller noe. ntips anyone? kunne tenkt meg å skutt opp med ny rifla før 20.august :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Virkelig knall!

(Vel....der ble feriepengene brukt enda en gang...) :mrgreen:

 

Er dette brevet et dokument som er sendt som en form for rundskriv til landets politidistrikt eller er det personlig korrespondanse i dette enkelttilfellet?

Dersom siste er tilfelle; vil denne informasjonen bli formidlet til landets politidistrikt slik at man unngår lokale viderverdigheter ved innlevering av søknad?

Privat korspondanse.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutterens kamp med tante blå er frustrerende lesning. Jeg har også hatt mine feider gjennom årene med denne dama, og kan bekrefte at hun ikke har det minste peiling på våpen. Det går heller ikke an å spørre henne til råds. Hvis man er så dum at man antyder at hun kanskje tar feil, blir hun agressiv. F.eks. så stilte jeg henne for noen uker siden et konkret spørsmål ang. kaliberangivelse på en søknad om svartkruttvåpen. Det kunne hun ikke svare på, siden hun mente at det var tollvesenets regler som bestemte hvilke kalibre som var tillatt brukt i Norsk Svartkruttunions konkurranser. Svaret var jo så tøvete at jeg selvfølgelig reagerte på det, med det resultat at kjerringa fikk raserianfall.

 

kammerlader

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...