Jump to content

Hvor mye må en kule sizes?


Lærlingen

Recommended Posts

Når jeg sizer .44 mag kuler jeg har støpt, så blir diameteren redusert med kun 1 – 1,5 hundredels millimeter.

Det ser ut som om hele bæreflaten på kula blir sizet, men i motsetning til kuler som blir sizet mer, så blir ikke overflaten på flatene like blank og fin, da blyet ikke blir slettet ut på samme måte.

 

Har dette noen betydning?

Link to comment
Share on other sites

Det avhenger vel av hva dimensjonen på løpet ditt er.

 

Slå igjennom en blykule og mål diameteren på denne. Det er vanlig å size kulene 1-2 tusendels tomme over dette.

 

Så kan du jo måle de sizede kulene og sammenligne.

 

Hvis kulene dine er for små, kan du "beagle" støpeformen (legge noe imellom de to halvdelene - lee anbefaler papirark som er dyppet i lee alox el. lign.), slik at du støper litt større kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kulene dine er for små, kan du "beagle" støpeformen (legge noe imellom de to halvdelene - lee anbefaler papirark som er dyppet i lee alox el. lign.), slik at du støper litt større kuler.

 

Vil ikke dette gjøre at du støper ovale kuler?

 

Jo, lite grann. Men dette vil jo rettes opp i size-dien siden tanga i utgangspunktet ga for små kuler.

 

Siterer fra Lee's FAQ side:

"Increasing mold diameter

 

If you need the mold diameter of your cast bullets to be increased just slightly, there is a way to accomplish this with negligible ballistic results.

 

With the mold open, be sure you liberally lube the mold blocks in front of and behind the bullet cavity. Place a small section of cigarette paper or writing paper to the lubed block . This prevents it from burning.

 

When casting the bullet, the diameter of the bullet will be increased by the paper width. You can actually go up to about .010 before you begin to see lead flashing appear. While the bullet will be slightly "out of round", this very minimum amount will not effect accuracy or the manner in which the bullet travels through the forcing cone and barrel of your gun."

Link to comment
Share on other sites

Man kan også gjøre støpeformen litt større ved å støpe en kule, bore et hull i senter av basen og skru i en skrue. Deretter klipper man av hodet på skruen slik at man kan montere den i en drill. Litt slipepasta på kula og litt forsiktig drilling, så kan man utvide blokka noen tusendels tommer. Funker også hvis man har en stålblokk som har rustet litt. Kanskje ikke noe du bør teste dersom du har lånt blokka...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

I utgangspungtet så skal/bør ei støpt kule sises så lite som mulig for å beholde best presisjon.

Det beste er å bruke 1 tusendel tomme over kulediameteren eller samme diameter som er oppgitt på tanga hviss dette passer i pipa di.

Det er noe som ikke nødvendigvis trenger stemme. Jeg har selv sizet ned 44 kuler til 41 og fått 1" presisjon på 50 meter. Det var imidlertid for arbeidsomt til at løsningen ble varig. Når kuler sizes på det viset, er det viktig at fettriller og området foran fremre drivband, helt til nesa er fyllt med fett. Da blir kulene jevnt sizet. Pleier forresten å size med nesa først og noen ganger i flere opperasjoner (sizing, gas check påsett og sist smøring)

Link to comment
Share on other sites

Har lest dette ivåpejornalens ladebok utgave 1.

Har lada endel .358 kuler nedseisa til 356 til 9mm .Har prøvd mange kulevekter men aldri fått den presisjonen jeg ønsker.Jeg har eid 6 stk 9mm pistoler og ingen har gitt god presisjon med disse kombinasjonene.Likedan min Marlin campcarabine likte heller ikke nedseisa 358 kuler.Men det er vel ingen regel uten unntak .Det å seise ned en kule fra 44 til 41 er da ganske mye seising.Hvis du seiser med en lyman 450 som jeg gjør så får du store arm muskler av dette :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...