Jump to content

Nybegynner hagle opp til 12 lapper


Smil

Recommended Posts

Ja oki...Tar og stikker innom Magne Landerø imorgen eller noe..eller sender mail til dem og hører!...Og så skal jeg sjekke med han dere sa jeg burde sjekke med..=).. Ja synes det er så mange og jeg aner ikke forskjellene osv..Det er det som er litt frustrerende

Link to comment
Share on other sites

Aha du mener det er for drøyt og bruke over 12 på første haglen?...Jeg tenke liksom sånn at det er like greit og kjøpe det man har lyst på med en gang..Fordi da slepper man handle den inn senere...Når man allerede vet ca ( ikke det at jeg er sikker, comfort, m2, franchi )

+ at ellers vil jeg bare angre på at jeg ikke invisterte mere penger i hagla..for et eller annet blir pengene brukt på uasnett..Enten er det det ene eller andre..:P

 

 

Men Comfort eller m2?

 

Og er det noen som vet hva MCH står for? Står liksom i annonsene. " M2 field mch" og en som det bare står " M2 field" og prisen er forskjellig:S

Link to comment
Share on other sites

ja, ville gått for ei hagle som er rekyldrevet :) det er min franchi i-12 :) skulle jeg bestemt så hadde jeg gått for m2 :) ja, jeg syntes 12.000 er veldig mye etter som du er nybegynner :) men, har du penger så :)

 

jeg kan gi deg et lite tips, jeg kjøpte halvautomat her nå, for ikke så veldig lenge siden. og jeg satt å leste mye på forum og sånn :) går du får gassdrevet halvautomat halge, så er det mindre rekyl sier dem :) ikke veit jeg...men rekyldrevet så er det mindre problemer med dem, min franchi i-12 lader alt av ammo !! har prøvd alt i fra 50 gram bly, til stål 27 gram, har aldri klikket...har sjøl sett på m2 den er deilig :) men er gassdrevet, ligger en m2 på finn.no til 9.000!!

 

 

Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen formening om hva hvem som er best? Benelli Comfort eller Benelli m2?=) Bare nygjerrig

 

Best til hva?

 

De har samme mekanisme og begge tåler vannvittig mye skyting, flere hundre tusen skudd er ikke noe problem hvis våpenet blir tatt vare på.

M2 har kortere forstokk en Comfort slik at her kommer det an på skytestil hva som passer deg best. M2 tar 3 + 1 skudd mot Comfort's 4 + 1. På M2 kan du sette på magasinforlenger som gir 9+1, dette kan du ikke gjøre på Comfort. Comfort har en overflate på stokken som gir svært god friksjon mot hendene, M2 har mer plastfølelse og er glattere i grepet. Har hørt rykter om at M2 nå kan fås med samme overflate som Comfort. M2 har litt høyere sikteskinne en Comfort, hva du liker best må du bare prøve deg frem til selv.

 

Begge er gode våpen som veksler sikkert. Jeg har skutt ca 25 000 skudd med min Comfort uten en eneste vekslingsfeil, og det med 99% sportspatroner. Cordoba'n har også gått noen tusen skudd i år, funger topp den også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!:) Revejakt? Hvor fant du den i syntetisk? den kommer ikke opp når jeg søker etter den:S..Enten meg eller internettet..Sannsynlighvis meg..Den så bare herlig ut!...

 

Som sagt Franchi, M2, Comfort!..Men må vente til etter års skiftet..Det er først da jeg har råd..:)

 

 

Bare synes det er så mye og velge mellom..eller liksom av m2 fks så er det liksom en liten haug av modeller med forskjellige priser..jeg aner ikke hva jeg trenger og ikke trenger..Den ene har Mch og da koster den mere..Og da tenker jeg "Hmm trenger meg mch"..Men aner jo ikke hva det er!.. =(

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale baikal. har en baikal o/u med løse choker og enkel avtrekker og er veldig fornøyd med den. :) det er en billig og solid hagle og er en bra førstegangshagle hvis man ikke legger vekt på utsende og detaljer. har skutt både stål, bismuth, tungsten, hevishot og slug uten å hat noe problemer med chokene. men hvertfal ikke skyt stål og hevishot i trangete choker en 1/2!. IC og 1/4 går bra, vet om folk som har skutt stål i full trangboring slik at løpene sprakk fra hverandre ved munningen. :shock:

Link to comment
Share on other sites

ja, ville gått for ei hagle som er rekyldrevet :) det er min franchi i-12 :) skulle jeg bestemt så hadde jeg gått for m2 :) ja, jeg syntes 12.000 er veldig mye etter som du er nybegynner :) men, har du penger så :)

 

jeg kan gi deg et lite tips, jeg kjøpte halvautomat her nå, for ikke så veldig lenge siden. og jeg satt å leste mye på forum og sånn :) går du får gassdrevet halvautomat halge, så er det mindre rekyl sier dem :) ikke veit jeg...men rekyldrevet så er det mindre problemer med dem, min franchi i-12 lader alt av ammo !! har prøvd alt i fra 50 gram bly, til stål 27 gram, har aldri klikket...har sjøl sett på m2 den er deilig :) men er gassdrevet, ligger en m2 på finn.no til 9.000!!

 

 

Lykke til !!

Benelli m2 er ikke gassdrevet, men kinetisk drevet. (Rekyldrevet)

Link to comment
Share on other sites

Står mellom mange av de for meg også

 

Franchi fast black

Prediator? ( er det den samme hagla om fast black bare i syntetisk? hva er forskjellene ? )

Benelli m2

Benelli Comfort

 

Kommer ann på hva som passer meg best..og hva jeg får billig i forhold til vanlig pris..+ hva dere her anbefaller, for det bil jo påvirke meg også...! ( er jo derfor jeg spør, for har ingen erfaring, skutt med 2 forskjellige hagler og thats it )

Link to comment
Share on other sites

Fast haglene har noe som kalles optowood trestokk, vet ikke helt va det er men det ser ganske fint

og slitesterkt ut. Skjønner ikke hvorfor en nybegynner på død og liv må ha baikal, for det første

er jeg skeptisk til trykktestingen på de, har selv en nyere baikal o/u som jeg opplevde å få ødelagt choke(imp cyl)

og skuddbule i etter bruk av hevi shot. Gå for en av de tre du har på lista de "smil", de har mange ganger

bedre kvalitet en en baikal.

Link to comment
Share on other sites

Ja oki takk for bra svar:)....Jeg har vel sånn egentlig bestemt meg for enten m2,comfort eller franchi hagle. Spørs litt hvor stor julegavene blir!. Bare utrolig vanskelig og vite forskjellen på alt sammen...Og er så mange forskjellei priser..noen som har noe ekstra som jeg ikke aner hva er og så koster dem plutselig 2000 kr mere..Og da sitter jeg her og tenker om det er nødvednig eller ikke..Og kanskje teit og tenke men jeg vil ha en første hagle som jeg kan ha en stund..Og ikke måtte bytte ut med en gang...Er jo ganske mange års garanti på noen av haglene!...10 og 7 år eller noe sånt..=)

Link to comment
Share on other sites

har forsåvidt lest tråden opp og ned et par ganger nå. Formulerer spørsmålet litt annerledes:

 

M2:

 

Kan fåes i forskjellig løpslengde --> samme som comfort

kan fåes med comfort stokk --> samme som comfort

3+1, men magasin kapasitet kan økes --> comfort 4+1, kan ikke endres

Kort forstokk --> comfort lengre forstokk

Høyere siktelinje hvor en kan montere rødpunktsikte m.m. --> comfort ikke den muligheten

Samme robuste driftssikre "chassis"

 

Har ikke selv muligheten til å få testet haglene..

Skal bruke hagla til all slags jakt på hønsevilt(ikke naboens høns). Magasinkapasiteten er derfor ikke avgjørende, skal ikke ha rødpunktsikte m.m. Det virker som om comforten enklere, mer standard utgave iforhold til m2'en. Ellers er dette en kjempe tråd med mye info, men trenger noen gode erfaringsråd for å ta den endelige avgjørelsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

altså, skjønner hva du mener :) men for å drive med trick skyting da, så må du skyte på privat eiendom da...og et stk unna folk og hus da.. skal du ikke ha ei hagle for å jakte med og trene på lerdu bana med a ? dem fleste bruker benelli halger som driver med trick skyting, for mange blir sponset av benelli :) er ikke noe spesiel hagle som er laget for trick skyting med, for så klart konkurranse halger.. og meste som driver med det, bruker vanlig viss halvautomater for mer skudd....

Link to comment
Share on other sites

Er i ferd med å handle hagle selv og har sjekka ut og tafsa på de fleste alternativene i denne tråden.

De jeg står igjen med er diverse Beretta over/under og Benelli M2 eller Comfort.

 

Mitt tips er å kjenne på de aktuelle i en butikk som har alle tilgjengelig. Er store forskjeller i balanse, særlig mellom Benelli og Franchi halvauto.

Benelli har fjæra som tar opp energien til automekanismen i kolben mens Franchi har den i forskjeftet. Dette gjør at jeg opplever Franchi med 61cm løp som mer framtung enn Benelli med 66cm løp.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Franchi Inertia Predator Synthetic, men etter å ha sammenlignet denne direkte med M2 og Comfort (og mange Beretta modeller) er den helt uaktuell. Alt for fortung og dårlig balanse.

Fast modellene til Franchi var forøvrig enda mer fremtunge enn Predator.

Preferanser på balanse og vekt er personlig, men for meg var forskjellen stor i favør Benelli/Beretta.

Finish og "skrangling" var også hakket bedre på Benelli, men er grei nok også på Franchi med tanke på prisforskjellen.

 

M2 virka på meg og være noe lenger i kolba enn Comfort med standard kolbekappe. Comfort føltes på grensa for meg.

 

Angående lengde på løp er jeg også noe usikker på hva jeg går for, men totallengden på en Benelli M2 med 61cm løp er faktisk den samme som de fleste over/under med 71cm løp. Det er sikkert andre her som kan svare på om det har noe å si i forhold til stabiliteten på banen og om f.eks. 66cm løp tilsvarer 76cm på en o/u?

 

Prisene varierer som du sier enormt.

De forskjellige betegnelsene er stort sett samme hagla. Unntaket er at enkelte Benelli modeller har kamo. Da er de flere tusen dyrere.

Sist jeg var innom min lokale forhandler solgte han Benelli M2 Comforttech(samme overflate som Comfort?) og Comfort til 14300,-. Beretta 686 Silver Pigeon tok han 15500,- for. Virka ikke som han hadde tenkt å sette opp prisene med det første. Jeg fant ikke bedre priser i Norge, men mulig du finner tilbud før jul (isåfall tar jeg gjerne imot tips).

 

Jeg har fremdeles ikke tatt et endelig valg, men etter å ha kjent på mange merker og modeller virker det på meg å være hold i det at alle drar fram Beretta på o/u og Benelli på halvauto. Ingen av de andre jeg har kjent på har vært i nærheten av denne samme totalfølelsen og balansen. Dette gjelder da ikke andre dyre merker, men lignende hagler som blir solgt under 16000,-.

Link to comment
Share on other sites

var å kjente på m2 og comfort p xxl. Comforten sitter godt er enkel og virker utrolig godt skrudd sammen. Franchi raptor eg har skutt med er og et godt våpen, men det er en stor forskjell i følelse av kvalitet og balanse. Tok i en del andre billigere halvautomater -->stor forskjell. Eg bestemte meg da for comforten. er usikker på løpslengde, men går nok for 60 cm.

Link to comment
Share on other sites

Er i ferd med å handle hagle selv og har sjekka ut og tafsa på de fleste alternativene i denne tråden.

De jeg står igjen med er diverse Beretta over/under og Benelli M2 eller Comfort.

 

Mitt tips er å kjenne på de aktuelle i en butikk som har alle tilgjengelig. Er store forskjeller i balanse, særlig mellom Benelli og Franchi halvauto.

Benelli har fjæra som tar opp energien til automekanismen i kolben mens Franchi har den i forskjeftet. Dette gjør at jeg opplever Franchi med 61cm løp som mer framtung enn Benelli med 66cm løp.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Franchi Inertia Predator Synthetic, men etter å ha sammenlignet denne direkte med M2 og Comfort (og mange Beretta modeller) er den helt uaktuell. Alt for fortung og dårlig balanse.

Fast modellene til Franchi var forøvrig enda mer fremtunge enn Predator.

Preferanser på balanse og vekt er personlig, men for meg var forskjellen stor i favør Benelli/Beretta.

Finish og "skrangling" var også hakket bedre på Benelli, men er grei nok også på Franchi med tanke på prisforskjellen.

 

M2 virka på meg og være noe lenger i kolba enn Comfort med standard kolbekappe. Comfort føltes på grensa for meg.

 

Angående lengde på løp er jeg også noe usikker på hva jeg går for, men totallengden på en Benelli M2 med 61cm løp er faktisk den samme som de fleste over/under med 71cm løp. Det er sikkert andre her som kan svare på om det har noe å si i forhold til stabiliteten på banen og om f.eks. 66cm løp tilsvarer 76cm på en o/u?

 

Prisene varierer som du sier enormt.

De forskjellige betegnelsene er stort sett samme hagla. Unntaket er at enkelte Benelli modeller har kamo. Da er de flere tusen dyrere.

Sist jeg var innom min lokale forhandler solgte han Benelli M2 Comforttech(samme overflate som Comfort?) og Comfort til 14300,-. Beretta 686 Silver Pigeon tok han 15500,- for. Virka ikke som han hadde tenkt å sette opp prisene med det første. Jeg fant ikke bedre priser i Norge, men mulig du finner tilbud før jul (isåfall tar jeg gjerne imot tips).

 

Jeg har fremdeles ikke tatt et endelig valg, men etter å ha kjent på mange merker og modeller virker det på meg å være hold i det at alle drar fram Beretta på o/u og Benelli på halvauto. Ingen av de andre jeg har kjent på har vært i nærheten av denne samme totalfølelsen og balansen. Dette gjelder da ikke andre dyre merker, men lignende hagler som blir solgt under 16000,-.

 

 

 

Supert innlegg!:)...Magne Landerø i Lillestrøm selger Benelli m2 og comfort..De sa at veil var 20 lapper...men at den var på tilbud nå til 15990 ...Hmm...Men dem har så sykt bra service der.!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle laste ned brukermanualen til Benelli Comfort, da jeg har tenkt å besøke XXL en av de nærmeste dagene for evt. å kjøpe ei hvis jeg blir overbevist etter å ha holdt i ei. Finner ikke Comfort som en typebetegnelse på hjemmesida til Benelli, er det noen som vet hvilken modellbetegnelse denne går under?

Link to comment
Share on other sites

nå skal ikke jeg komme her å si at benelli comfort er dårilig, sikkert ei kjempe børse :) men har hørt at dem har hatt tull med ladingen av ammo. var 2 stk på lerdu bana som hadde samme problemet. alt i fra lerdu ammo til jakt ammo.

 

 

 

Lykke til med våpen kjøpet,Gutter :)

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg du er feilinformert. Benelli er en av de beste haglene når det kommer til veksling med svak ammo.

Enten var dette billige tyrkerhagler, eller så var det noe galt med benelliene. Synes det høres merkelig ut at 2 stk på samme bane, samme kveld, hadde samme funksjonsfeil om dette var benelli comfort. :wink:

Link to comment
Share on other sites

nå skal ikke jeg komme her å si at benelli comfort er dårilig, sikkert ei kjempe børse :) men har hørt at dem har hatt tull med ladingen av ammo. var 2 stk på lerdu bana som hadde samme problemet. alt i fra lerdu ammo til jakt ammo.

 

 

 

Lykke til med våpen kjøpet,Gutter :)

 

 

Var en eller annen som fortalte meg at man skal skyte 200 skutt med jakt ammunisjon før den velksler 100%..Og etter det går det som smurt på leir banen:)..Vet ikke om dette stemmer....=)!

Link to comment
Share on other sites

VETTU HVA JEG SYNTES ER RART ?! at alt du sier er helt riktig, eller du aldri har hørt om det før. fordi det er benelli, greit det :) benelli kan det dem driver med ! men du skjønte kanskje ikke hva jeg skrev du ??? selv om det er benelli så sier du at det kan ikke være noe tull med dem ? Gratulerer a !! OG SA HELLER IKKE AT DET VAR SAMME KVELDEN JEG MØTTE BEGGE MED BENELLI COMFORT,ELLER SA JEG DET ? luring

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

VETTU HVA JEG SYNTES ER RART ?! at alt du sier er helt riktig, eller du aldri har hørt om det før. fordi det er benelli, greit det :) benelli kan det dem driver med ! men du skjønte kanskje ikke hva jeg skrev du ??? selv om det er benelli så sier du at det kan ikke være noe tull med dem ? Gratulerer a !! OG SA HELLER IKKE AT DET VAR SAMME KVELDEN JEG MØTTE BEGGE MED BENELLI COMFORT,ELLER SA JEG DET ? luring

Vet du hva jeg synes er galt? Å komme med slike utsagn som "har hørt at dem har hatt tull med ladingen av ammo" uten å komme med noen kilde. Du gir da inntrykk av at dette er et generellt problem med comforten.

Hadde dette vært gjengs oppfatning blandt skyttere og jaktlitteratur, så hadde utsagnet vært greit nok. Jeg har lest kun en test av Benelli comfort i et jaktblad for noen år siden. At den veksler alt av ammo, fra svake leirdueskudd, til harde magnumskudd, var noe de poengterte som et stort pluss. Ellers, så kjenner jeg selv mange som har comfort og m2, og ingen har problemer med vekslingen.

 

Benellihaglene er noe av det beste du kan få kjøpt av halvauto. Tom Knapp leverte fra seg sin første Benelli til "Buffalo Bill Historic Center" etter å ha skutt over en halv million skudd med den. http://www.tomknapp.net/gunroom/tomsOldBenelli.php" target="_blank

Hørte også at han hadde testet en Benelli en gang. Han skulle se hvor mange skudd han kunne skyte uten å pusse. Etter 45.000 skudd pusset han børsa, men ikke for at den ikke virket. Den så bare for jævlig ut.

 

Franchi er en rimeligere kopi(mekanisk sett) produsert av benelli etter hva jeg har forstått. Mekanikken er veldig lik. Tror til og med at Franchi også har roterende boltehode slik som Benelli Comfort. Dette er nettop noe av hemmeligheten som gjør at de veksler svake leirdueskudd uten problemer.

 

Det som er synd: Det er at du ikke tåler argumenter imot dine uten å slamre med dører og STORE BOKSTAVER. Spesiellt unødvendig var det å slenge på en sarkastisk "luring" til slutt.

 

PS! Du skriver på side 2 at m2 er gassdrevet. Det er den ikke! :wink:

Link to comment
Share on other sites

haha, jeg har ikke sagt at m2 er gassdrevet ! men jeg tror den er rekyldrevet ! og når jeg skriver : nå skal ikke jeg komme her å si at benelli comfort er dårilig, men jeg har hørt at noen har hatt litt problemer med ladinga så sier jeg IKKE at alle comfort har det problemet, eller ? og det du sier her : er helt riktig : Franchi er en rimeligere kopi(mekanisk sett) produsert av benelli etter hva jeg har forstått. Mekanikken er veldig lik. Tror til og med at Franchi også har roterende boltehode slik som Benelli Comfort. Dette er nettop noe av hemmeligheten som gjør at de veksler svake leirdueskudd uten problemer. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...