Jump to content

Nybegynner hagle opp til 12 lapper


Smil

Recommended Posts

Hei.

 

Lurte på hvilke hagle dere vil anbefalle.

Har tenkt på O/U til MAKS 12 000 ( Om ikke julegaven blir syk i år )

 

Vi har en super leirdue bane her jeg bor så kommer til og være der en del, men også dra på jakt.

 

Med vennlig hilsen Smil

Link to comment
Share on other sites

Ja oki:) Du sier noe der!..

 

Men ja Beretta 686 sport eller? Hvem skal man velge innenfor?

Altså det jeg mener er da kan man jakte med sport?

(Kan lite om våpen som dere sikkert skjønner.)

 

Har hørt mange skryte av benelli?

Link to comment
Share on other sites

Ja oki:) Men Benelli m2? Er det den som gjeldeR? Eller er det andre benelli hagler? Jeg vet liksom ikke hvem av dem som " gjør " hva...Hvem er best for ditt og datt..

 

Men beretta eller benelli er det som gjelder da eller?

 

Eller Lanber?

Link to comment
Share on other sites

Hei Smil,

Mine anbefalinger for en nybegynnerhagle er:

- Over/under dobbeltløpet hagle (gir tydeligere "siktebilde" enn side/side, er enklere å vedlikeholde enn auto-halger og har ofte bedre skyteegenskaper)

- Utbyttbare choker (en fordel pga de mange forskjellige patrontypene som man kan velge mellom nå)

- Single trigger (enklere når man bruker hanske)

- Ejektorer (omladningen går raskere enn med ekstraktor)

- Standard løpslengde, f eks 71 cm. Kortere løp kan gi litt mer "vinglete" skyteegenskaper - dette er ganske merkbart.

 

Pass på at skjeftet ikke har for stort fall. Spesielt eldre hagler har lave skjefter (stort fall) og dette gjør at man har en tendens til å treffe for lavt.

 

Over/under-hagler i standardutførelse veier omkring 3,2 - 3,3 kg. Det er ikke noe problem å bære en slik hagle en dag i fjellet uten å bli sliten. Derfor er lettvektshagler etter min mening ikke nødvendig.

 

Budsjett ditt på kr 12 000 er også passe for å få en kvalitetshagle i mellomsjiktet, som vil vare et jegerliv. Jeg er enig med tidligere innlegg; en pent brukt Beretta 686 er et flott våpen - du kan kjøpe ett som nesten er nytt for ditt budsjett. Beretta 686 kommer i flere versjoner, og de fleste av disse vil være ok for deg. Den vanligste jaktutgaven er Silver Pidgeon. Lettvektsutgaven og White Onyx er også ganske vanlige. Jeg ville personlig ha vurdert Sporting-utgaven; denne er litt tyngre enn jakthaglene (3,5 kg?) men er super både på lerduebanen og på jakt.

 

Beretta 687 er i prinsippet en litt mer påkostet versjon av 686. Du kan være heldig og få en 687 for ditt budsjett.

 

Beretta er liksom "Mercedes" blant haglene. Hvis du helst vil kjøpe en ny blir det en "Toyota" eller "VW". Mine favoritter i denne prisklassen er Finn Classic 512 og Franchi.

 

Hvis du ønsker en rimeligere, ny hagle er Lamber et trygt kjøp. De er produsert i Spania og har et bedre kvalitetsry enn for eksempel tyrkiske hagler.

 

Lykke til med haglekjøpet!

Link to comment
Share on other sites

Halvauto er behagelige våpen å skyte med, de har en del mindre rekyl en en o/u så

jeg ville prøvd å få skutt med både o/u å halvauto så ser du va som passer deg best.

Benelli og beretta skulle være sikre valg det er kvalitet og for eks benelli har 10års

garanti på sine hagler. Tror en ny benelli m2 koster rundt 16000kr så den blir kanskje

lit over budskjetet, du kan også ta en tit på franchi fast haglene, disse lages på

benelli armi fabrikken og koster fra 9900 og opp til 15000. Jeg er stor fornøyd med

min fast white, noen har påståt at disse lages i tyrkia, dette er selfølgelig bare tull, har

papir og stempel på min fast white at den er laget på benelli armi i italia, den har foresten

7års garanti.

Link to comment
Share on other sites

12 lapper da er det mulig å få seg en brukt Merkel :D

 

 

Hehe, akkurat det samme jeg tenkte da jeg så denne tråden. For egen del startet min jegerkarriere med en Gebr. Merkel 200E, og har i grunn vært meget fornøyd med det :) Den er åtte år senere den eneste hagla jeg innehar (utenom .410 enkeltløper, men det blir mer litt mer for kurositet), og jeg er i grunn veldig forelsket.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Gebrüder Merkel'ene er kjempefine, med mye håndverk og flotte mekanismer. Kunne virkelig tenkt meg en selv. Pga prisen ble det i stedet en Simson Suhl O/U da jeg kjøpte hagle for første gang - "billigutgaven" av Merkel.

 

Men Merkel'ene er tross at ikke helt moderne lenger. Sammenlignet med for eksempel en Beretta framstår sistnevnte som en mer rasjonell konstruksjon. Eldre Merkel'er har vanligvis to avtrekkere (én er bedre etter min mening), ikke utskiftbare choker, og ofte lave skjefter.

 

Men som sagt; skulle gjerne hatt en selv. Men ikke som nybegynnerhagle som skal vare i mange år....

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for supre innlegg alle sammen..Dette er konge!..=)

 

Jo tenkte på Benelli m2 eller beretta 686..(Etter jeg postet linken har jeg hørt folk snakke bra om dem, og dem ser nydelige ut ) buskjettet er 12 lapper om jeg handler i Januar..Men om jeg venter til vilmarksmessen i april kan jeg nok ha greid og spare opp 16 tusen. ( går på skole , så har ikke all verden av penger )

 

Kanskje jeg burde vente til April?

 

 

Altså dette blir første haglen min, men vil kjøpe noe jeg virkelig vil ha med en gang...I steden for å kjøpe bllig ( høres kanskje ut som en nybegynner som vil starte med toppen av kaka, men men)

 

Kommer til og være en del på skytebanen ( har super skytebane her jeg bor)

Men kommer også til og prøve og dra en god del på jakt..Og jeg vil jo egentlig helst ha nytt..men det får kan kanskje ikke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg kjøpt en brukt Beretta (i januar) heller enn en ny. For 12 000 får du en brukt som er så god som ny.

 

Du kan glede deg til mange action-fylte turer til lerduebanen, og til fine jaktturer (bare rypebestanden tar seg opp igjen). Småviltjakt og lerdueskyting er en topp hobby :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar...Står også mellom et par til alternativer jeg tenker og høre med dere om!...

Som sagt Beretta 686 silver p, eller Benelli m2..( men står m2 har løpslengde på 61 cm? har hørt at dette er litt kort eller er det andre mål når dem kommer til halv auto hagler i forhold til o/u?)

 

Men har ogsås sett på.. Franchi Intertia Fast Black koster rundt 11-12 lapper ny...Står at den er veldig lett, veldig god og skyte med, bra garannti osv..Er dette noe og se på også? Liker veldig godt utseende på hagla!..Er denne noe og se litt nærmere på ?=)

 

Takk for kjempe svar..Setter pris på det..Folk tar seg tid her og det er kult gjort! :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe og utsete på min fast white jeg ihvertfall, det er ikke veldig mye forskjell på

den og fast black, tror du skal greie å finne dene ny til under 10000. Det er lete hagler min

fast white veier 2,7kg, de produseres også som sakt på benelli armi fabrikken og leveres med

7 års garanti. Fast white og de luxe er de dyreste modellene av fast haglene, du kan ta en tit

på disse også, de koster 15000, står lit fakta om disse haglene på nordskog sine sider.

Link to comment
Share on other sites

Ja oki=) nei forstod det sånn at det ikke var mye forskjellen..=)

 

Er så mye og velge mellom...Jo mere jeg leser på forumet og flere hagler finner jeg som frister.( ikke det at det er en dum ting =) )

 

Beretta 686

Frenchi fast black

Remington ekspress wingmaster?

Baikal mp 153? ( hørt den er bra til en billig penge og så en youtube film av en som dyppa den i isvann, kasta gjørme på den osv

og den smalt som bare det selv om den var helt nedgriset..Eneste er at mange sier den er dårlig på leirdue ammo?

Benelli m2? ( litt dyr for studentene)

 

 

Men har slått meg litt fat i fast black:D virker super...Ut i fra hva jeg har lest på forumet..( bare og komme med for og imot)

Skal som sagt skyte en del på leirdue banen også! FOr super bane her jeg bor.

 

og 12/76 holder? eller burde jeg ha noe som tar 12/89? ( har en bondegutt i klassen som sier jeg må ha 12/89, hmm stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke brukt for12/89 bonde eller ikke

 

 

hehe ja oki:) Da dropper jeg det...! 12/76 blir det da

 

Dette er seriøst vanskelig,...er jo så mye som frister..hmm..

 

Men må si at det heller mot fanchi inertia fast black ( ikke pro utgaven? koster 2000 mere ca, og som jeg forstod det var det ikke helt store forskjellen.. i hvertfall ikke verdt 2 lapper?)

 

For kommer jo til og fyre av flere skudd på leidue banen enn i jakt..derfor er det ganske viktig for meg at jeg har noe som også funker på leirbanen..Og virker som om dere mener at Franch fast black gjør det...Men at den måtte skytes litt inn først.. Pga av for mye friksjon i starten eller noe sånt..

 

Bare og spytte ut hvem dere mener jeg burde kjøpe folkens..For det blir helt klart tatt med til betraktning!

Link to comment
Share on other sites

Ville iallefall droppet tanken på baikalen med en gang, hadde en slik en, bare vekslingsproblemer

med lette ladninger, det er også dårlige choker i den som ikke er noe serlig vis du bruker hevi

shot. Ødela selv en choke(imp cyl) i min baikal etter bruk av hevi shot, den har heller ikke samme tryktesting

som dyrere hagler. Har ikke hat noe problem med bruk av lete ladninger i min fast white, etter

50 skudd med 32grams ladning først lader den alt den blir matet med, enig i at det holder lenge med 76 kammer.

Link to comment
Share on other sites

Oki men da er saken ganske klar...Jeg sparer opp ( blir noen måneder ) Men da blir det en slik Franci inertia fast black ( White? forskjellen ?)

 

I hvertfall den som frister mest etter hva jeg har lest...

Er flere som mener jeg burde spare opp rundt 16-17 og kjøpe meg Benelli m2? Så da er det egentlig mellom fast black og m2 det står.

 

Men en ting Gåsejegern fra Fosen( eller andre ) Står at det er 66 cm...Og jeg ble anbefalt 71cm. Løpslengde..men holder 66 cm? Jeg er 172 høy om jeg er heldig ( kanskje 170 )

Link to comment
Share on other sites

66cm er langt nok på en halvautomat pga. lengre låskasse. 71cm er minimum for en o/u etter min mening.

 

men om jeg skulle hatt meg ny hagle til ca 12.000,- så hadde jeg, med det jeg vet i dag, gått for den som kvamsgutten linket til: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25095963" target="_blank

Ihvertfall om du vil skyte mye på bane, og etterhvert vil være med i noen konkurranser.

 

Og jeg har prøvd alle typer. s/s, pumpe, halvauto., og nå skyter jeg med en beretta o/u.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har 66cm løp på min fast white, syns det er en grei løpslengde til jakt, til konkuranseskyting

anbefalles det lengre løp. Langt løp på halvauto hagler fører gjærne til at de blir framtunge, den

baikalen jeg hadde var veldig framtung syns jeg den hadde 71cm løp, er vel ganske standard med

66cm løp nå. Så forksjellen mellom fast black og fast white, fast white har fornicklet låskasse noe

som skal være mere rustbestandig en blånert låskasse som er på fast black.

Link to comment
Share on other sites

Vømmøl: Ja oki..Får ikke inn en god del penger før i Januar...men den så veldig bra ut..Fant den faktisk før den ble postet her også..For fikk en anbefalling.

 

Gåsejegern: Men tror du det holder med fast black? eller burde man inivsere i en white?A ltså er første hagla. Og par lapper mindre for black og det er jo noen % for en fattig student!

 

Hvordan er det med og få halvauto godkjent fra politiet kontra o/u? er det noe forskjell? Har rent rulleblad ( sånn at det er sagt )

Link to comment
Share on other sites

Fast black holder nok den, blir mere en smakssak å velge mellom fast black og fast white, fordellen

med å kjøpe ny hagle er at du får med garanti så det er noe å tenke på, på fast black er det 7års

garanti. Ellers må jeg si at den berettaen så fin ut, men så var det dette med garanti på bruktkjøp

da. Ikke noe problem med å få godkjent søknad på halvauto hagler, dette er lovlige jaktvåpen så

det skal nok gå som pikk i lise ja.

Link to comment
Share on other sites

Ja oki.. begynner sparingen til Fast Black!...Blir bra...Hvilken pris kan man få den til? ( Får råd i Januar!)

Du har vært til stor hjelp Gåsejegeren! Takk ( til dere andre også)

 

Kan hende du får en pm i Januar om du kan hjelpe meg med noe anngående hvor jeg burde handle!

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal greie å finne den til 9900, ser den har gåt opp lit i pris i det siste men

mener du skal greie å få den til under 10 lapper ja. Ser på netsiden til winge våpen

at de selger den for 9900, det følger med shims som justerer vridningen på kolben,

ellers så får du kolbekapper i ulike lengder, jeg er 1,68 høy så jeg valgte den korteste

kappen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De fleste nye automathagler leveres med shims mellom kolbe og låskasse. Med de kan man justere fall og cast off. Lengden kan på noen hagler justeres med å bytte kolbekappe. Hvordan det er på den hagla som Gåsejegeren anbefaler alle nybegynnere her :wink: , vet jeg ikke.

 

Men en ting vil jeg nevne. Om du etterhvert synes leirdueskyting er like morsomt som meg, og vil være med på konkuranser, så er det ikke alltid like populært med hagler som skyter tomhylsene mot sidemannen. Jeg har selv opplevd å få klage mot meg i en konkurranse. Det førte til at jeg måtte skyte 2. runde med et syltestrikk over utkasteråpningen på benellien. Dette er stort sett bare et problem på trap-banen. Har hørt at det kan løses med å bytte ut fjæra med en nylonhylse av ett eller annet slag, men skal du skyte en annen gren etterpå, der du må skyte mere enn ett skudd mellom ladingene, så må du drive å dele hagla mellom konkurransene for å sette på plass fjæra igjen.

 

Dessuten er de med automater selvskrevne deltakere når det kommer til plukking av tomhylser etter kveldens skyting. :wink:

 

Jeg har gått over til o/u konkurransehagle nå. Vil aldri bytte tilbake. Jakter med den også. Men beholder Benellien til sjøfugljakt og lengre turer i fjellet i lavvo.

 

Men for all del. Kjøp deg halvautomat og kos deg med den. Og du kan kjøpe deg andre typer når du får bedre råd. For du har vel ikke tenkt å ha bare en hagle? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra Innlegg!...Ja oki..bra dem kan stilles litt inn, gåsejegern anbefalte Franchi inertia fast black..Og den har jeg faktisk sett på selv også!...Men må inrømme at jeg har lyst på benelli m2 eller comfort..Men står løpet er 60 cm..Er ikke dette litt kort? Får man m2 med 66cm løp også? Og hva er prisen på en m2..? Jeg ser at hos magne landerø er den 14990.. Men det er den Benelli m2 field 60 cm...

 

Fast black

Benelli m2

Benelli comfort

 

Altså er så mange av hver så skjønner ikke alltid hva forskjellen er..Den ene m2 heter apg field og den andre bare field og den apg er over 5 tusen dyrere!!!..Blir så forvirret:P

Link to comment
Share on other sites

Fast haglene leveres med slike shims ja, i tilleg til utbytbare kolbekapper i forskjellige lengder, er trestokk

på fast haglene og synt på benelli m2. Bra våpen begge to, så det er mest etter smak og budskjett, 60 cm løp

hørtes lit kort ut ja, men rart om du ikke får 66cm løp til benellien også. Benelli comfort har jeg sett til 14000 hos

en lokal våpen selger, den har vel en spesiell kolbe som vistnok skal dempe rekylen mer, fin hagle det også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja oki oki=)...!....Blir Franci fast black eller benelli m2! Må bare få spart opp litt lengere!....:)

Men ja rart om benelli ikke kommer i 66cm...Men jeg har det katalogen fra magne landrø og ser kan jeg ikke se det stå noe om 66cm..Bare 60 cm...

 

Om det er noen som vet om Benelli M2 selges med 66cm så rop gjerne ut!:)

( Ja prøvde og brukte google , men i dette tilfelle var den ikke min venn, står bare sammenligne priser og så kellko eller noe sånt og så står det ikke spesifiakasjoner på våpene)

Link to comment
Share on other sites

Ja oki=), Hos Magne Landerø står det i katalogen " Benelli m2 field 14990"...Men 60 cm..Koster det da 2 lapper mere for 66 cm løp?

 

Synes det er så mange m2er med så forksjellig pris at jeg ikke aner hva som er hva.. Apg og Mch osv..:S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...