Jump to content

Er dette lov?


JanT

Recommended Posts

Enig i det. Mener tråden ikke har bidratt til noe oppklarende.

Hadde spørsmålet trådstarter stillte fått ett svar, og det var nei, da hadde vi kunnet gått ut og jakte. Men, det ble så mange svar på og over grensen at bjørnen ble vekket..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om jeg f.eks jaktet ved en kirkegård med spotter på kirken, som også lyste opp området rundt, ville det vært lovbrudd om jeg skjøt et dyr pga. de eksisterende kunstige lysforholdene.

Jeg har ikke nøkkelen til kirka eller sikringsskapet. Det er likevel ingen bortforklaring på et opplagt overtramp.

 

La oss si at noen skyter på en hjort, innerst i en fjordtarm med et opplyst skipsverft. Forholdene er upåklagelige. Hjorten tegner seg godt i det europeiske siktet. Skuddet går og hjorten springer vekk. I samme sekund går sikringen til skipsverftet....... Og alt blir kølsvart..!!! Månen er vekk, det er lavt skydekke (noe som reflekterer kunstig lys godt) og i grunnen helt håpløse forhold for hjortejakt. Hva sier du til domstolen om du blir anholdt og straffeforfulgt??? :twisted::twisted::twisted:

 

Skal man jakte f.eks hjort, får man holde seg til det naturen kan gi oss av lysforhold. Måne, sne, lyst h-gress på innmark, myr osv.

 

Hold kunstig lys utenfor all jakt, bortsett fra jakt på rev!

Og månen kan gå bak en sky, så den holder heller ikke som sammenligning.

 

Det eneste sikkre, er at er man ikke sikker. Ja da lar man være.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det. Mener tråden ikke har bidratt til noe oppklarende.

Hadde spørsmålet trådstarter stillte fått ett svar, og det var nei, da hadde vi kunnet gått ut og jakte. Men, det ble så mange svar på og over grensen at bjørnen ble vekket..... :wink:

 

Han har fått svar på spørsmålet sitt,og svaret er ja. At dette skulle være så vanskelig kan jeg ikke forstå:)

Link to comment
Share on other sites

Satt og speidet etter rev nedpå åtet i går kveld. Har lys som dekker åteområdet. Om jeg skal kalle det ei sterk utlampe eller spesifisert åtebelysning, er jeg ikke sikker på. Har man behov for godt utelys den mørke delen av året, er det ikke utenkelig at noen har tilsvarende som meg.

 

Vel, det kom innpå en bukk nedenfor låven her. Såg den komme inn i strølyset fra "utebelysninga" mi. Gikk og beitet ei stund før den gikk utover og forbi huset der jeg satt. Den var godt opplyst for å si det mildt. 50 m unna meg.

 

I følge enkelte av dere kunne jeg ha skutt denne bukken.........

 

Bullshit!

Link to comment
Share on other sites

Satt og speidet etter rev nedpå åtet i går kveld. Har lys som dekker åteområdet. Om jeg skal kalle det ei sterk utlampe eller spesifisert åtebelysning, er jeg ikke sikker på. Har man behov for godt utelys den mørke delen av året, er det ikke utenkelig at noen har tilsvarende som meg.

 

Vel, det kom innpå en bukk nedenfor låven her. Såg den komme inn i strølyset fra "utebelysninga" mi. Gikk og beitet ei stund før den gikk utover og forbi huset der jeg satt. Den var godt opplyst for å si det mildt. 50 m unna meg.

 

I følge enkelte av dere kunne jeg ha skutt denne bukken.........

 

Bullshit!

 

Dette er jo et lys du har kontroll på og dermed ikke lovlig til annet enn rev. Så hvis "noen" er meg så er det et bomskudd.

Jeg ser du ikke liker tanken på at noen skal kunne skyte en hjort i offentlig eller annen belysning man på ingen måte har kontroll på men det er lovlig så får du bare kverulere videre.

Det er trist å se at jegere hele tiden skal prøve å forby jaktformer de ikke selv bedriver og at det kun er det de selv bedriver som skal være lovlig. Minner meg veldig om fluefiskerne på 30tallet når kasteslukfisket var i sin spede begynnelse her i landet. Forby, forby!!

Link to comment
Share on other sites

Jaktformer? :shock:

Så du mener at "hjortejakt med hjelp av lys du ikke har kontroll over" er en helt normal og legal jaktform?

Visst det er slik du skisserer, ja da har vi en helt ny situasjon i hjortejaktnorge som som jeg ikke var klar over.

 

Enestående faktisk!

 

Dette kan bli gøy. Ser for meg en del situasjoner framover der hjort blir skutt under langt dårligere lysforhold enn

hva kravet om human jakt sier i dag. Igjen: Kålsvart himmel. Beksvart natt. Skudd på hjort i "strølys fra lyskilde du ikke har kontroll over." Hjorten drar ut, og ettersøket blir en trivelig affære!

 

PS! Jeg tenkte ikke eksplisitt på deg cea.

Link to comment
Share on other sites

Jaktformer? :shock:

Så du mener at "hjortejakt med hjelp av lys du ikke har kontroll over" er en helt normal og legal jaktform?

Visst det er slik du skisserer, ja da har vi en helt ny situasjon i hjortejaktnorge som som jeg ikke var klar over.

 

Enestående faktisk!

 

Dette kan bli gøy. Ser for meg en del situasjoner framover der hjort blir skutt under langt dårligere lysforhold enn

hva kravet om human jakt sier i dag. Igjen: Kålsvart himmel. Beksvart natt. Skudd på hjort i "strølys fra lyskilde du ikke har kontroll over." Hjorten drar ut, og ettersøket blir en trivelig affære!

 

PS! Jeg tenkte ikke eksplisitt på deg cea.

 

Den jaktsituasjonen du beskriver med hjort og beksvart natt osv.er jo ulovlig,det er vi alle enige om. Hvis derimot forholdene utenfor strølyset er slik at det også der er tilrådelig å løsne skudd,ja så kan du felle i strølyset også. Vanskeligere er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

AHA!

Nå kom det fram. Det jeg har prøvd å få fram hele tiden. Bra noen har forstått det. Takk, Bustergutt! :D

 

C.E.A: Du sparker ikke ball, men spiller. Det signaliserer for meg at du har dårlige kort på hånden. Men det visste du vel......

 

 

Dårlige kort ???? Jeg har spilt ut et av mine gode kort over her en plass, men man må jo både kunne lese og forstå det åpenbart.

Et sammenlignende spørsmål : Er det forbudt å drive med drivjakt i snøstorm ? Nei det er ikke det, det er opp til jegeren å bedømme. På samme måte må jegeren bedømme om det er forsvarlig og mulig å skyte er godt skudd i ulike grader av mørke m/u event. hjelp fra offentlig belysning etc.

 

Det virker på meg som om Mork prøver å slikke seg til en jobb i DN, men Gud bære der har vi altfor mange av hans type fra før. Måtte det aldri skje!!!

Link to comment
Share on other sites

Jaktformer? :shock:

Så du mener at "hjortejakt med hjelp av lys du ikke har kontroll over" er en helt normal og legal jaktform?

Visst det er slik du skisserer, ja da har vi en helt ny situasjon i hjortejaktnorge som som jeg ikke var klar over.

 

Enestående faktisk!

 

Dette kan bli gøy. Ser for meg en del situasjoner framover der hjort blir skutt under langt dårligere lysforhold enn

hva kravet om human jakt sier i dag. Igjen: Kålsvart himmel. Beksvart natt. Skudd på hjort i "strølys fra lyskilde du ikke har kontroll over." Hjorten drar ut, og ettersøket blir en trivelig affære!

 

PS! Jeg tenkte ikke eksplisitt på deg cea.

 

Et spørsmål til deg Mork: Jakter du hjortevilt om natta?? Hvilken erfaring har du på området?

Link to comment
Share on other sites

Den jaktsituasjonen du beskriver med hjort og beksvart natt osv.er jo ulovlig,det er vi alle enige om. Hvis derimot forholdene utenfor strølyset er slik at det også der er tilrådelig å løsne skudd,ja så kan du felle i strølyset også. Vanskeligere er det ikke.

 

 

Snakk for deg sjøl: beksvart natt - er ikke enig i at dette er ulovlig på generelt grunnlag. Jegeren må vurdere forholdene på stedet der og da. ...så den snikretorikken du kommer drassende med i innlegget ditt får du stå for selv.

Link to comment
Share on other sites

Den jaktsituasjonen du beskriver med hjort og beksvart natt osv.er jo ulovlig,det er vi alle enige om. Hvis derimot forholdene utenfor strølyset er slik at det også der er tilrådelig å løsne skudd,ja så kan du felle i strølyset også. Vanskeligere er det ikke.

 

 

Snakk for deg sjøl: beksvart natt - er ikke enig i at dette er ulovlig på generelt grunnlag. Jegeren må vurdere forholdene på stedet der og da. ...så den snikretorikken du kommer drassende med i innlegget ditt får du stå for selv.

 

Tror vi har forskjellig definisjon på beksvart natt?

Beksvart natt(så mørkt at ikke ettersøk kan foretas)med skyting i strølys er fy fy ;)

 

Selvsagt må jegeren vurdere hver situasjon individuelt og ta sin avgjørelse ut fra det,men det er ikke han som til syvende og sist bestemmer om vurderingen han havner på er lovlig eller ikke;)

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til oppheting av debatten da. Nå er det nesten slik at det er vanskelig å skille hvem som mener hva her, bortsett fra cea da. Han er tydelig.

 

Jeg jakter både på innmark og i utmark. Jeg orker ikke å begynne noen tissekonkurranse her. Men jeg har hatt mine timer på låven og vurdert skuddsituasjoner. Enkelte ganger går jeg inn igjen og legger meg. Andre ganger ender det med slakting.

 

Det er et åpent forum. Poenget mitt er at vi ikke bør gi trådstarter, eller andre, kanskje uerfarne jegere, inntrykk av at man kan skyte hjort med hjelp av kunstig lys. Dirnat har vel nok jobb med å forklare reglene/kravene om human jakt under dårlige lysforhold, om ikke kammeret skal "åpne for" strølysjakt" også............

 

Jeg mener jegerne må få lov til å fortsette med innmarksjakt. Visst ikke blir det lave fellingsprosenter og økt skadeskyting. Man dreier jakta over til mer drivjakt.

 

Til nå har reglene vært greie. Man kan skyte hjort i strølys forutsatt at man kan skyte hjorten utenfor strølyset også.

 

I løpet av denne tråden har dette blitt endret til at man kan gjøre seg hjelpt av kunstig lys såfremt man ikke har kontroll på lyset.

 

Det er det jeg er sterkt uenig i.

Link to comment
Share on other sites

Bustergutten, jeg regner med at du kan mer om dette enn Høyesterett? Der har vært endel saker de siste årene i andre rettsinstanser også som alle har gått jegerens vei.

Om du ikke liker en jaktform (som du trolig ikke har erfaring med heller) så er ikke du noen lovgivende forsamling, vet ikke om du var klar over det?

 

Siden du nevner ettersøk som ofte blir brukt som argument for human jakt, hva med tusenvis av storfugl, skogfugl, ryper, ender og annet småvilt som blir skadeskutt hver år og som ingen bryr seg om? Jeg tror jeg er imot småviltjakt med hagle og da er det vel forbudt hvis jeg bruker samme tenkemåte som enkelte over her.

 

Man må slutte å hakke på jaktformer man ikke liker, vi som jegere må stå sammen og heller bakke hverandre opp enn å forfekte at det kun er det man selv driver med som burde være lovlig. Noen trekker det åpenbart så langt at det kun er det de bedriver som ER lovlig, alt annet er forbudt siden de ikke liker det. Som regel er det det at de har null peiling og aldri har prøvd det.

Jeg oppfordrer ingen til å tøye grenser i dårlig lys, selv lar jeg mengder med hjort gå hver høst fordi jeg ikke er komfortabel med situasjonen eller lyset. Jeg mener vi heller må drive opplysning om nattjakt, dets begrensninger, hva man bør unngå, hvilket utstyr man minimum må ha og mye mer. Ikke minst at det tøffeste er å la være å skyte når forholdene ikke er gode nok. Alltid ei råd med dyr man ikke har skutt på.

Link to comment
Share on other sites

Vil støtte Mork i denne debatten, slik eg tolkar regelverket skal naturlig lys være so sterkt at strølys ikkje skal gjere noke til eller ifrå. Siste dagane her på Møre har vi hatt kvite jorder og stjerneklart, og dyra har gått 100-200 meter ifrå gatebelysning og har vore lette å sjå på i kikkertsikte.

Men det er noken få dagar til månen begynder å lyse, så foreløbig blir det med å observere dyra. Eller å plukke dei på dagtid i utmarka.

Ser i andre tråder at det blir skutt bukker i nærområdet på nattestid ,så eg forstår at her er delte meininger om dette, I en tråd om måneskinnsjakt foreslo CEA. en slags godkjennings ordning for dei som ville bedrive måneskinnsjakt og det er vel noke som kansje ikkje er så uaktuelt når en ser kor forskjellig vi tolker reglane.

Eg skulle gjerne likt å visst 100 % kva som er lov og ikkje lov, når så mange erfarne jegerar er uenige om dette er det ikkje enkelt for dei litt meir uerfarne jegerane.

Link to comment
Share on other sites

For de som kan lese og forstå hva de leser kan jeg referere fra Balestrands-dommen i Gulating Lagmannsrett, der en jeger ble frikjent for å ha skutt ei kolle i mørke uten måne og dagslys, lyset på stedet var reflektert lys fra et tettsted.

Dommen ble anket av påtalemakta til Høyesterett som igjen forkastet anken og dermed er enig med dommen. De som da mener at Høyesterett ikke kan jobben sin bør ta det opp med dem og ikke skrive masse dritt på Kammeret

 

Sitat fra dommen :

 

Det er på det rene at det var overskyet og litt regn. Både måne og sol var langt under horisonten da fellingen av hjorten skjedde, og lagmannsretten legger til grunn at det var nesten helt mørkt.

 

Det er etter bevisførselen ikke tvil om at lysforholdene langt fra var optimale jaktkvelden. Det var godt mørkt, og det var regn i luften. Riktignok kom det noe lys fra belysningen i Balestrand sentrum, og lagmannsretten legger også til grunn at bakgrunnen - bøen der hjorten ble felt - ga en noe lysere bakgrunn

 

 

Og som nevnt over så ble jegeren FRIKJENT. Håper der nå er satt punktum på denne tråden, og om der skulle være noen anarkister igjen der ute som ikke aksepterer det norske rettsvesenet så bør kanskje POT ta en titt på dem

Link to comment
Share on other sites

Her er link til heile dommen frå Lagmannsretten viewtopic.php?f=8&t=14621&hilit=balestrand

 

Korleis skal ein forstå dommen ? Jau sjølvsagt at retten meiner det ikkje var uforsvarleg mørkt, det er hovedpunktet.

Likevel sit eg igjen med ein liten tvil om bakgrunnen for at retten meiner det ikkje var for mørkt. Det er nemnt at det kom lys inn frå Balestrand sentrum (enten direkte eller via skydekket?) + at det også var lys bakgrunn. Da lurer eg å om det var dette i kombinasjon som gjorde at det var lyst nok? I såfall så rimer ikkje dette heilt med kva DN seier i sitt notat om skyting i kunstig lys, som seier at om lysforholda hadde vore bra nok uten lyset så er det lov sjølv om lyset står på.

 

Om retten har kome til ei anna tolkning enn DN, noko dei har full rett til, så gir dette større mogelegheiter for jegerane.

Det ein i allefall kan slå fast er at retten meiner det er lov å skyte sjølv om det kjem inn kunstig lys slik som nemnt i dette tilfellet. Om det gjeld all slags kunstig lys, som er utenfor vår kontroll vel og merke, seier retten ingen ting om. Årsaken til at eg nemnte spesiellt direkte eller indirekte lys som t.d. via skydekket, var at dette har vore spesiellt nemnt i ein del diskusjonar og debattinnlegg i ulike jaktblad og forum. Også av såkalla ekspertar. Einkelte har meint at lys frå gatelys, hus osv , det eg vil kalle direkte lys var å rekne som kunstig lys og kom i såfall inn under DN's notat,mens indirekte lys t.d. via skydekket var ikkje å rekne som kunstig lys

Link to comment
Share on other sites

...og forhåpentligvis ikke personer som representerer ditt syn heller... :?

 

Hvilket syn er det ? Jeg venter i spenning.

 

 

...at det er noen generell forbudsregel mot å jakte i det du kaller "beksvart natt".

 

Det er opp til jegeren å vurdere hva som er forsvarlig, om det er natt eller dag. Forøvrig er jeg så enig som jeg kan bli med CEA sitt innlegg lenger oppe i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Her er link til heile dommen frå Lagmannsretten viewtopic.php?f=8&t=14621&hilit=balestrand

 

Korleis skal ein forstå dommen ? Jau sjølvsagt at retten meiner det ikkje var uforsvarleg mørkt, det er hovedpunktet.

Likevel sit eg igjen med ein liten tvil om bakgrunnen for at retten meiner det ikkje var for mørkt. Det er nemnt at det kom lys inn frå Balestrand sentrum (enten direkte eller via skydekket?) + at det også var lys bakgrunn. Da lurer eg å om det var dette i kombinasjon som gjorde at det var lyst nok? I såfall så rimer ikkje dette heilt med kva DN seier i sitt notat om skyting i kunstig lys, som seier at om lysforholda hadde vore bra nok uten lyset så er det lov sjølv om lyset står på.

 

Om retten har kome til ei anna tolkning enn DN, noko dei har full rett til, så gir dette større mogelegheiter for jegerane.

Det ein i allefall kan slå fast er at retten meiner det er lov å skyte sjølv om det kjem inn kunstig lys slik som nemnt i dette tilfellet. Om det gjeld all slags kunstig lys, som er utenfor vår kontroll vel og merke, seier retten ingen ting om. Årsaken til at eg nemnte spesiellt direkte eller indirekte lys som t.d. via skydekket, var at dette har vore spesiellt nemnt i ein del diskusjonar og debattinnlegg i ulike jaktblad og forum. Også av såkalla ekspertar. Einkelte har meint at lys frå gatelys, hus osv , det eg vil kalle direkte lys var å rekne som kunstig lys og kom i såfall inn under DN's notat,mens indirekte lys t.d. via skydekket var ikkje å rekne som kunstig lys

 

Når Høyesterett har avvist anken så sier vel det helt klart at dommen fra Lagmannsretten er rett i forhold til Norges Lover.

Da hjelper det lite hva noen synes og tror eller hva som skrives i blader, når en sak har vært til Høyesterett så er det resultatet der som er Loven. Og ikke hva en eller annen selvutnevnt ekspert måtte mene og tro.

 

Bør ikke denne saken legges død nå, så får man heller prøve å forby drivjakt hvis man absolutt må forby noe, det ville ihvertfall spart mange hjorter for mye lidelse om man skal tro undersøkelser gjordt om dette.

Men jeg er ikke med i hylekoret om å forby noe som helst, bruker bare dette som en sammenligning på hva som beviselig bryter med § 19 og hva som ikke gjør det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har lese dommen ifrå balestrand som blir referert til her, og er enig i at dommen slår fast at ein kan skyte i ganske mørke forhold, og er glad for det for måneskinnsjakt er høgt prioritert.

Men det lyset som var snakk om i den saka var lys reflektert ifrå skyene og etter dommen er det lov å skyte på slikt lys.

Men hvis hjorten går 100 meter ifrå et gatelys er det då lov å skyte, eller må eg vente til den vandrer lenger ifrå der det er mørkt.

Dette er meint som et spørsmål ifrå mi side og ikkje som fyring i ein heitt debatt.

Link to comment
Share on other sites

Haugen i Bua:

 

Så vid jeg vet, er det ikke noe fasitsvar med to streker under på spørsmålet du stiller. Slik er det med en rekke juridiske problemstillinger. Jus er ikke som matematikk.

 

Spørsmålet ditt er et fint spørsmål til bruk ved en eller annen jus eksamen. Det ville da blitt drøftet opp, ned og i mente, med henvisning til relevant juridisk teori (rettslig grunnlag), og de aktuelle eksamenskandidatene kunne kommet frem til ulike svar og begge fått toppkarakter.

 

Du kan si det slik: Hva angår dette spørsmålet er rettsgrunnlaget i form av lov/ forskrift generell og veiledende. Nyansene kommer først frem i retten, som i Balestransdaken, hvor Høyesterett i praksis til en viss grad sa hvordan fortolkning skal foretas.

Link to comment
Share on other sites

...og forhåpentligvis ikke personer som representerer ditt syn heller... :?

 

Hvilket syn er det ? Jeg venter i spenning.

 

 

...at det er noen generell forbudsregel mot å jakte i det du kaller "beksvart natt".

 

Det er opp til jegeren å vurdere hva som er forsvarlig, om det er natt eller dag. Forøvrig er jeg så enig som jeg kan bli med CEA sitt innlegg lenger oppe i tråden her.

 

Ser ut som vi har forskjellig syn på hva beksvart natt er :wink:

 

Haugen i bua: Hvis det er såpass med lys at du også kan skyte hjorten utenfor strølyset,da har du lov. Er det så mørkt at den eneste plassen du kan skyte hjorten på er i lyset fra gatelyset,ja da har du ikke lov.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lese dommen ifrå balestrand som blir referert til her, og er enig i at dommen slår fast at ein kan skyte i ganske mørke forhold, og er glad for det for måneskinnsjakt er høgt prioritert.

Men det lyset som var snakk om i den saka var lys reflektert ifrå skyene og etter dommen er det lov å skyte på slikt lys.

Men hvis hjorten går 100 meter ifrå et gatelys er det då lov å skyte, eller må eg vente til den vandrer lenger ifrå der det er mørkt.

Dette er meint som et spørsmål ifrå mi side og ikkje som fyring i ein heitt debatt.

 

 

Det var et relevant spørsmål. Som nevnt over her så er der ikke noe fasitsvar, men det er opp til deg som jeger å bedømme om du kan plassere et godt skudd under nevnte forhold. I tillegg må selvsagt bakgrunnen være sikker. Hvis du f.eks. har dyret på 20-30m hold og gatelyset er bak hjorten slik at du får helt klare kontraster så kan dette etter min mening være helt greit. Som du ser i dommen så legges det også vekt på at jegeren hadde optimalt utstyr, så der er mange ting som legges til grunn. Hvis man planlegger godt og har godt utstyr så kan man ha mange artige opplevelser når de andre sover, ikke minst å studere dyrens oppførsel innbyrdes og mye mer. En og annen gang kan man også skyte, helt lovlig når forholdene tilsier det

Link to comment
Share on other sites

...at det er noen generell forbudsregel mot å jakte i det du kaller "beksvart natt".

 

Det er opp til jegeren å vurdere hva som er forsvarlig, om det er natt eller dag. Forøvrig er jeg så enig som jeg kan bli med CEA sitt innlegg lenger oppe i tråden her.

 

Ser ut som vi har forskjellig syn på hva beksvart natt er :wink:

 

Haugen i bua: Hvis det er såpass med lys at du også kan skyte hjorten utenfor strølyset,da har du lov. Er det så mørkt at den eneste plassen du kan skyte hjorten på er i lyset fra gatelyset,ja da har du ikke lov.

 

Det som er understreket er det seriøse jegere bør forholde seg til.

 

Dere som mener man kan strekke grensen lengre, bør kontakte cea. Han har sannsynligvis en god advoktat som kan hjelpe dere i en rettsak. Så påståelig som han har vært i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det var C.E.A. sjølv som først nemnte at lyset frå Balestrand vart reflektert difor ser eg det ikkje urimeleg å ta opp dette. Kvifor då C.E.A. reagerer på ein slik negativ måte fordi at eg nemner dette er for meg uforståelig.

 

Om retten skiller på reflektert lys eller ikkje så kan det vel ikkje vera noko gale i å diskutere dette? I dommen står det ingen ting om at lyset vart reflektert,men etter det eg hugsar frå aviser så vart det referert til dette i retten.

 

Så om retten skiller mellom reflektert indirekte lys frå skydekket og direkte lys så er ikkje dette uvesentlig. Diverre har ikkje retten sagt noko om dette i dommen. I ettertid når kanskje ein anna rett har oppe liknande saker så har dei berre dommen forholde seg til, ikkje kva retten har diskutert som ikkje er medkommen i dommen. Dette synes eg er ein svakheit med dommen. Og det må eg ha lov til å meine uten at folk skal bli sure av den grunn.

 

Og viss C.E.A. elller nokon andre trur at eg er imot jakt i mørket så har de absolutt ikkje skjønt nokon ting. Det må vera lov å diskutera ting uten at andre skal tillegge ein motiv som ein ikkje har.

Link to comment
Share on other sites

Ser her har komt nokre svar til det eg spurte om,og dei stemmer overens med slik som eg sjølv har tolka reglane til no,med lyset ikkje skal kunne gjere noke til eller ifrå.

Eg er sjølv en ihuga måneskinns jeger ,er spennande å observere dyra i timesvis og vente på storbukken som kansje kjem innpå bøen. Når en ligg slik i timesvis og augene for tilpasse seg og en har rette kikkertsikte så blir det ofte det som naboane kaller mørke natta.Men dette er heldig vis opp til jegeren å vurdere og etter antall søk å bedømme er nattjakt nokså sikkert.

Men når en leser kor forskjellig dette med lys blir tolket og det av mange dyktige og oppegående jegerar, så kunne det vore greit med heilt klare reglar. Hadde kansje vore en ide om var skrevet litt om det i det heftet vi får med jakttider eller liknande .

Link to comment
Share on other sites

Ser her har komt nokre svar til det eg spurte om,og dei stemmer overens med slik som eg sjølv har tolka reglane til no,med lyset ikkje skal kunne gjere noke til eller ifrå.

Eg er sjølv en ihuga måneskinns jeger ,er spennande å observere dyra i timesvis og vente på storbukken som kansje kjem innpå bøen. Når en ligg slik i timesvis og augene for tilpasse seg og en har rette kikkertsikte så blir det ofte det som naboane kaller mørke natta.Men dette er heldig vis opp til jegeren å vurdere og etter antall søk å bedømme er nattjakt nokså sikkert.

Men når en leser kor forskjellig dette med lys blir tolket og det av mange dyktige og oppegående jegerar, så kunne det vore greit med heilt klare reglar. Hadde kansje vore en ide om var skrevet litt om det i det heftet vi får med jakttider eller liknande .

 

 

...og hvor "sikre" tror du/dere som skriker etter "klarerer regler" myndighetene vil komme med i så fall??? Er det synet til den gamle jegergubbenen på 75 med linser som colabunner og både grønn og grå stær, eller ungdommen på 25 som vil legges til grunn når det skal vurderes når/ under hvilke forhold som er "objektivt etter loven forsvarlige"? Blir det slik at Zeiss Victory med FL må til, mens de som kun har kikkertsikte fra Swarovski med en annen type overflatebehandling av linsene må legge dette igjen hjemme???

 

Hva er galt med dagens regler hvor jegeren selv må vurdere forholdene gitt den aktuelle situasjonen? Er dere redde for å jakte når sola ikke står på himmelen, i tilfelle en eller annen lensmann drar dere for retten (som gang på gang har gitt jegeren medhold)?

 

Satte det litt på spissen her, men tenk litt over konsekvensene av stadige lovreguleringer av de aktivitetene dere driver med, det være seg jakt/ skyting eller annet. Med de holdningene mange viser i denne tråden, trekker det i retning av forbud mot jakt for "vanlige jegere", mens "avskyting av vilt" i fremtiden blir utført av Statens Profesjonelle Jegertropp....

 

Personlig mener jeg at jeg selv er i stand til å bedømme hva som er forsvarlig jakt, og ser ikke behovet for "klarere regler" for å bli "leid" gjennom diverse jaktaktiviteter med Norges Lover i baklomma på ryggsekken. Og om du lurte, ja , jeg følger dagens regelverk, og respekterer til en hver tid gjeldende rettsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg må selvsagt bakgrunnen være sikker. Hvis du f.eks. har dyret på 20-30m hold og gatelyset er bak hjorten slik at du får helt klare kontraster så kan dette etter min mening være helt greit.

Eh , jeg håper for all del at dette bare er en upresis formulering? Bakgrunnen er vel i høyeste grad usikker hvis du har gatelyset bak hjorten med tanke på skyting mot vei /bebyggelse?

Link to comment
Share on other sites

I tillegg må selvsagt bakgrunnen være sikker. Hvis du f.eks. har dyret på 20-30m hold og gatelyset er bak hjorten slik at du får helt klare kontraster så kan dette etter min mening være helt greit.

Eh , jeg håper for all del at dette bare er en upresis formulering? Bakgrunnen er vel i høyeste grad usikker hvis du har gatelyset bak hjorten med tanke på skyting mot vei /bebyggelse?

 

 

Det er godt vi har et orakel her på Kammeret. Alt du vet!!

Link to comment
Share on other sites

I tillegg må selvsagt bakgrunnen være sikker. Hvis du f.eks. har dyret på 20-30m hold og gatelyset er bak hjorten slik at du får helt klare kontraster så kan dette etter min mening være helt greit.

Eh , jeg håper for all del at dette bare er en upresis formulering? Bakgrunnen er vel i høyeste grad usikker hvis du har gatelyset bak hjorten med tanke på skyting mot vei /bebyggelse?

 

 

Det er godt vi har et orakel her på Kammeret. Alt du vet!!

 

Trenger ikke noe orakel for å forstå at skyting i retning av gatelys ikke er særlig smart.

Tror nok de fleste her i tråden tydeligvis med unntak av minst en forstår det!

Link to comment
Share on other sites

Det skytes ikke i retning gatelyset som så dan, men i retning stolpen event. husveggen hvor lyset er montert. Er jo dumt å risikere at lyset går...Er forøvrig dårlig med gater der jeg jakter, men noen private gardsveier med et og annet lys som spres i 100 meter radius.

 

Forøvrig er siloballer digg for å reflektere alle sorter lys....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

korsn blir det me oss her oppe i nord som har store deler av døgnet der det er lyst hele tiden:) med unntak av de vinter mnd. der det er ''stortsett'' mørkt hele døgnet?

 

nei stakkers norge, vi kommer tel å bli et land der ingenting er lov og alt er straffbart. syke syke landet vi bor i!!

 

om det e lys fra månen eller sola eller en by eller ett gårdslys som rekk langt ut ka gjør det! så fremst at jegeren har full kontroll va han holder på med.

 

bare mi mening, regner med det er lov å ha meninger her inne selv om det ikkje er helt i strid med andres mening :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...