Jump to content

Liming av oppsprukken stokk


ivara

Recommended Posts

Har kjøpt meg brukt Marlin 1895G i 450 Marlin, og ved nærmere ettersyn oppdager jeg at området v/ tangen er temmelig oppsprukket, se bilder:

 

P1000815.JPG

P1000816.JPG

P1000817.JPG

 

Har lett litt, og funnet noe info om liming i raudnakke-trådene, bl.a her:

viewtopic.php?f=38&t=31271&start=146

 

Det jeg heller mot er da å rengjøre/avfette med aceton etter beste evne, for så å lime med enten tyntflytende lynlim eller tyntflytende epoxy.

 

Sikkert helligbrøde å nevne her inne, men er det noen som har brukt Tec7 eller Sika 291 til slikt..?

 

Andre tips...?

Link to comment
Share on other sites

Har fiksa noen sprukne hagle stokker for kompiser.Jeg bruker beddemasse fra Brownel.Denne kan du farge tinærmet lik stokkens farge.Vid ut sprekken med ei tillpassa trekile og prøv å trykke limet inn med fingrene.(bruk engangshansker)Når du fjerner kilen vil limet skvise seg innover i sprekken.Tørk av overflødig beddemasse og sett det hele i press.Har prøvd å lime trestykker på denne måten og splitta dem etter tørk,og da ryker trestykkene ikke i limeskjøten.

Link to comment
Share on other sites

Da er epoxy kjøpt inn og liming forsøkt. Fant epoxy der det sto 24T herdetid på pakka, så tenkte at denne var omtrent som blåaraldit.

 

Blandet en liten porsjon, og fant den mye mer tyktflytende enn jeg hadde tenkt. Har tidligere tynnet epoxy med etanol for å coate et høyttalerelement, så tenkte at det var verdt å prøve.

 

Fikk limblandingen trukket opp i engangsssprøyta jeg hadde , kilt opp sprekkene og fylt på. Og det så ut til å trekke godt inn. Helt til det var bom stopp. Etter litt over 5 minutter var limet herdet i sprøyta...!

Det med 24 timers herdetid indikerte visst slett ikke at dette var en langsomtherdende epoxy.... :evil:

 

Ble heldigvis ikke sittende med sprekker delvis oppfylt og ikke sammenlimt, så jeg mikset litt til. Rakk akkurat å få limt den største sprekken før det igjen var stopp.

 

Klarte også å slå av en flis av kolben, men den fikk jeg limt på plass igjen.

 

Huskeliste til neste gang: Lag alltid en prøveblanding når man jobber med nye limtyper - aldri godt å si hvordan de oppfører seg ift. det som står på pakka.

 

Har 1 sprekk igjen, men den er såpass liten at der tror jeg jeg satser på tyntflytende lynlim - tror ikke jeg får denne epoxyen til å trekke inn der...

Link to comment
Share on other sites

Sprekkdannelser i dette områder er ganske typisk på eldre sideliggere. Der skyldes de at rekylkreftene tas opp av treverket rett bak kaskylen siden disse våpnene ikke har en gjennomgående bolt fra baskylen og bak mot rekylkappa. Dette skjer naturligvis ikke i samme grad på våpen med lav rekyl, men for å kurere slike sprekker for godt er det en metode som fungerer bra. Man limer først som beskrevet i tidligere poster. Borer så et hull tvers gjennom det oppsprukne områder og limer inn en rundstokk av dertil egnet materiale. Dermed får man styrke ved at trefibrene går i "rett retning". Det kan bli pent, f.eks. ved at man forsenker rundstokken litt og banker inn en messingbit, feks. hylsebunnen av et gammelt erverdig kaliber? Selv har jeg brukt hylsebunnen av en haglepatron i messing kaliber 28.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt gammel trebåt, der har jeg hatt sprekker på totalt utilgjengelige steder (i kjølen). Prosedyre er da som følger;

Kjøp av tyntflytende epoksy (West system), med sen herder.

Kjøp av x antall engangssprøyter på apoteket.

Kjøp av laaangt tynt bor, som har en tykkelse som passer sammen med konusen på engangssprøyta.

Borre (flere) hull, inn til oppsprukket område.

Fylle sprøyter med lim, fylle inn epoxylim inn i borehull.

Gjenta siste punkt x antall ganger.

Slå inn treflis i hullene.

Løfte kjølen opp litt med garasjejekk, (klemmer sammen sprekkene noe).

Vente.

 

Har gitt bra resultat, et rundt hull svekker ikke noe særlig heller, og gir tilgang til sprekker som normalt er utilgjengelige.

 

Eneste problemet jeg har opplevd, er at av og til, under båtpussen, så har jeg noe som kan oppfattes som en heller slakk kleskode, det resulterte i at jeg på apoteket, sammen med engangssprøytene fikk en folder med forskjellige behandlingsopplegg, og noen vage hentydninger. (Hun i skranka var en jeg gikk på gymnaset med...).

Link to comment
Share on other sites

Får følge med på hvordan det går nå etter liming.

Tror hovedårsåken til oppsprekkingen er kombinasjonen av tørt klima og mye rekyl (Tidligere eier var glad i freske ladninger..)

De fleste våpen som god kontakt i endene der, vil sprekke, muligens noe før ved heftig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...