Jump to content

Hva er forsjellen på en M98 og M67


brynjar

Recommended Posts

hei. jeg har en M67 kal 7.62 som jeg lurer litt på å bygge om til jakt rifle!

og så lurer jeg på hva som er forsjellen på en M98 og en M67.

Og om det er noen som har forslag til stokk.

er litt vanskeli og finne frem på nette når mann ikke vet hvor man skall lete!

Og hvordan får mann montert kikkert sikte.

Link to comment
Share on other sites

Man tager en M98, setter på nytt (beddet) skjefte, bedre avtrekker, smir om hevarmen, setter i en god pipe, og plansliper bakre delen av låskassen for å montere diopter. Voila, M67. Sånn røffli.

 

For å montere kikkertsikte må du først montere en base. Det gjør børsemakeren din for deg.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke (noen?) M67'er produsert av G33/40 kasser? Mulig jeg husker feil, har jeg rett har det litt innvirkning i forhold til diameter på løpsgjenger, om trådstarter skal ha nytt løp. Men, mulig jeg husker feil, og faktisk også mulig at jeg husker HELT feil.

Link to comment
Share on other sites

Man tager en M98, setter på nytt (beddet) skjefte, bedre avtrekker, smir om hevarmen, setter i en god pipe, og plansliper bakre delen av låskassen for å montere diopter. Voila, M67. Sånn røffli.

 

For å montere kikkertsikte må du først montere en base. Det gjør børsemakeren din for deg.

 

Fremre ringen på kassa er også slipt ned for å fjerne hakekors og div merker fra det tredje riket!

Dette gjør at det KAN være litt tricky å få løse separate baser til å bli helt rette i forhold til hverandre uten at en kompetent børsemaker sliper/freser like flater. Her er det ofte lettest å bruke hel skinne, og bedde og skru dette skikkelig fast med litt grøvre skruer enn standarddim. Disse kassene KAN også være litt mykere pga av noe av sett-herdingen i dem dermed er slipt bort, men dette er som regel ikke noe problem. Jeg har i allefall ikke kjent noe til dette problemet, da jeg har en slik som jeg har bygd om.

Men det som selvsagt også KAN gjøres, er å bruke løse baser og ringer med innleggshylse (Burris) som fjerner spenninger i kikkert-røret.

Link to comment
Share on other sites

Alle M98 og G33/40 kassene som Kongsberg brukte ble kontrolert for dimensjoner og retthet.

Så ble kassene glødet ut i det området som skulle maskineres.

Etter maskinering ble kassene herdet opp igjen på fremre ring og ved oppgangen på bakre bru.

 

G33/40 ble kun brukt til jaktrifler og aldri til M/67.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Alle M98 og G33/40 kassene som Kongsberg brukte ble kontrolert for dimensjoner og retthet.

Så ble kassene glødet ut i det området som skulle maskineres.

Etter maskinering ble kassene herdet opp igjen på fremre ring og ved oppgangen på bakre bru.

 

G33/40 ble kun brukt til jaktrifler og aldri til M/67.

 

Thor

Vart dei dreia/maskinert ned i fremre ring? Eg prøvde ein gong å montere ein "HV-mauser" i ein M67-stokk, men den var det ikkje plass til... Det var ein stokk som var brukt på ein M67 i 22LR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...