Jump to content

våpen. lett å skaffe seg


gal mann med hagle

Recommended Posts

ser på forumet at det er mange strenge regler ute på skytebanene(noe som er bra) men igjen så mener jeg på det sterkeste at noen klbber tar veld mye av.

 

jeg meldte meg inn i et mindre bedrifts skytterlag i Oslo får litt over ett år siden, det eneste jeg fikk av " sikkerhets kurs" var et 15 min muntlig møte om hvordan man skal håntere våpen, blant annet det vanlige, ikke sikt på noen hold våpenet ned, å vis at det er uladd, så fikk jeg GSP`n i hånden etter at han viste meg hvordan jeg skulle lade det å sikte.

 

for meg har dette vært mere en godt nokk, og ingen har blitt skutt ennå. kjøpte meg en 357 magnum for 5 måneder siden å en 44 magnum nå for 1 måneds tid siden. uten noen som helst problem. så jeg har bare gode opplevelser fra skytingen, eneste jeg har merket er at jeg skelver noe jævlig etter et parr røyk og en kaffe :D

 

start kortet mitt fikset de også, så jeg kunne søke om det kaliberet siden vi ikke skyter med så grovt på våres klub, tror dt stod D på allefelt utenom luft og fin kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan våpen være en veldig farlig ting vis det blir håndtert feil, på lik linje med en bil.

Så det burde være krav til kurs vis man skal fortsette å skyte fast.

Jeg har selv tatt pistol kurs gjennom NSF som varte cirka 1helg.

Jeg er også godkjent praktisk skytter der det også var over en helg med både teoretisk prøve å praktisk prøve.

 

Så det burde være et krav til sikkerhets kurs før man får kjøpe håndvåpen.

Men jeg skjønner godt at dette kan være en byrde for enkelte klubber ettersom rekrutteringen vil være litt vanskeligere å det er jo ikke gratis å ta eller ha et slikt kurs.

 

OFFTOPIC.

Skift Nick, det kalle navnet der er ikke akkurat helt passende her inne.

Er du sikker på du ikke bommet ? Altså at dette nicket skulle være for freak forum å ikke for kammeret!

Link to comment
Share on other sites

I vår klubb har man et sikkerhetskurs som alle må ta før de får anbefaling /godkjenning fra klubben å søken om kjøp av våpen.

Dette kurset er det som regel folk fra klubben som holder og det går over 1-2 kvelder.

 

Dette er ikke noe pålagt som det sies men vi synes det er riktig.

Link to comment
Share on other sites

I vår klubb har man et sikkerhetskurs som alle må ta før de får anbefaling /godkjenning fra klubben å søken om kjøp av våpen.

 

Litt OT, men:

 

Anbefaling er unødvendig og godkjenning er politiets jobb. Dette har ikke klubben noe med.

Klubben skal dokumentere medlemskap i 6mnd og et minimums antall oppmøter (15-18).

 

Vet ikke om det er dette dere har selvsensurert dere på å ikke omtale, men jeg synes det er greit at nybegynnere innenfor sporten får vite hva som virkelig er klubbens jobb og hva de selv finner på av egne regler.

 

For øvrig støtter jeg at klubbene stiller krav om sikkerhetskurs, men tulleregler som at du må ha klubbens anbefaling for å få søke om våpen og da må det søkes på .22LR og du må være aktivt medlem et år til for 9mm osv... er det for mye av rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, når vi er inne på saken om anskaffelse av våpen som medlem i klubb:

Dersom man allerede har feks en 9mm som rekresjonsskytter, og ønsker å erstatte denne med en ny, hvordan er fremgangsmåten da? Først selge den gamle for så å søke ny? Hvor mye aktivitet må man vise til for å få et nytt våpen, er det snakk om noe krav om antall oppmøter siste 6 mnd eller noe sånt da også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva du mener med ”Våpen. Lett å skaffe seg”?

Slik jeg leser det du skriver mht tids referanser så er det eneste som jeg finner lettvint i det du skriver, mangelen på et skikkelig sikkerhetskurs? Det blir vel ikke noe mer eller mindre lettere å skaffe seg våpen av den grunn?

 

Uansett, oppfyller man de krav som stilles mht. til skikkethet og behov i lov og forskrift så er jo ikke det å begynne med jakt eller skytesport spesielt vanskelig for den vanlige lovlydige borger. Dette har jo i bunn og grunn klubbene ingen ting med, det er politiets jobb.

 

Fikset og fikse, fru blom, så lenge du er tilknyttet et forbund som har øvelser med de nevnte kalibre så anser jeg det for riktig at du har fått et startkort med din klassetilhørighet i de forskjellige øvelsene innen dette forbundet, selv om det er kaliberbegrensinger på din klubbs bane, du kan jo likevel stille med disse våpnene i konkurranse, eller ordne deg tilgang til en bane uten disse kaliberbegrensningene.

 

For de fleste klubber så er sikkerhetskurs også en liten inntektskilde, og i tillegg til sikkerhetsdelen, så tar det også med seg forbundets oppbygning, historie, øvelser osv, mulig det er annerledes innen bedriftsidretten?

Link to comment
Share on other sites

I vår klubb har man et sikkerhetskurs som alle må ta før de får anbefaling /godkjenning fra klubben å søken om kjøp av våpen.

Dette kurset er det som regel folk fra klubben som holder og det går over 1-2 kvelder.

 

Dette er ikke noe pålagt som det sies men vi synes det er riktig.

 

Vet at dette er påpekt hundre ganger tidligere, blandt annet av meg og Herrene som utøver selvsensur, men jeg kommer til å nevne det også denne gangen.

 

"Godkjenning av klubben" er det dummeste jeg hører. MÅ starte med .22 er nesten like dumt...

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg ingenting, klubben hvor jeg skyter har ikke sikkerhetskurs men har likevel opplæring i sikkerhet og oppførsel på standplass. Men de mener bestemt at jeg må skyte med 22 i et år før jeg kan kjøpe meg noe grovere. Stemmer ikke det? Kan jeg kjøpe 22 og 9mm med engang jeg får ervervelsetilatelse?

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha tilfredsstillende opplæring, men den behøver ikke å være i form av et "sikkerhetskurs" som koster 500 - 1000 kroner. Og hva som kreves ellers kan du lese i våpenloven og tilhørende forskrift og rundskriv. Det er lovverket og forvaltningen som avgjør hva du får handle og eie av våpen, ikke klubben din.

Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg ingenting

 

Det skjønner jeg forsåvidt..... :wink:

 

Det er nok slik at enkelte klubber har laget seg ordninger hvor slike rammer er satt. Mange vil med rette hevde at dette ikke er slik ordningen skal være, at dette ikke er opp til klubben å mene osv.

 

Når det er sagt; har klubben og det lokale våpenkontor lagt seg på en slik linje er det kanskje ikke gjort i en fei omgå dette. Det må nok da være opp til deg selv hvor mye du vil legge i dette, om det er greit nok å vente litt lenger på andre kalibre osv. Mange vil igjen hevde at du skal klage, lage støy og kreve din rett, men igjen; du må selv velge hvor viktig dette er for deg - og husk: det er mange måter å kreve sin rett på.

Link to comment
Share on other sites

jeg må skyte med 22 i et år før jeg kan kjøpe meg noe grovere
Det er jo 'vanlig' å søke på flere våpen samtidig for å redusere kostnadene til staten (gebyret..) Hvis pistolklubben har satt særregler så må vel også klubben betale mellomlaget som du må ut med fordi du må søke i flere omganger? :?
Link to comment
Share on other sites

Joa, jeg har sett at flere her har fyllt ut søknad for 2 eller flere våpen men har gått utfra at disse har vært medlem lenge i en klubb uten å kjøpe våpen. Jeg skal ta en runde med klubben min neste skyting og sjekke om de har tolket reglene feil eller om de har egne regler.

Link to comment
Share on other sites

du trenger ikke sjekke ut noen ting med klubben din, ta med deg fire søknader (maks første søknad på håndvåpen) og fyll ut for hva du vil ha !!

jeg søkte på syv (7) våpen første gang jeg søkte, hvorav 4 var pistol/revolver fra .22, 9mm, .45acp og 44magnum.

tok to uker så lå papirene der ferdige, tut og kjør!!

men, så kan det jo hende at klubben din velger å trenere deg om dem synes det er frekt av deg å omgå deres egne regler (som etter lov, ærbødigst å melde er bare tull) som bare dem har...!

om så, så ville jeg funnet meg en annen klubb!!

 

at det kommer en anbefalling fra klubben/styret om å vente med grovt til du er sikker på .22 og fått bort det værste av skudd reddhet, er helt greit... men det er et stykke fra annbefalling til å lage egne regler som kan missoppfattes som Norske lover...!!

Link to comment
Share on other sites

SUKK! Hvor skal man begynne?

 

1: For klubber tilsluttet NFS, kreves det godkjent begynnerkurs. Før man kan få utdelt startkort/har lov til å konkurrere.

2: Godkjent begynnerkurs arangeres normalt av egen klubb.

3: Ved førstegangs håndvåpenkjøp, må det dokumenteres nødvendig antall oppmøter på bane.

4: Normalt får man en "anbefaling" (hater det ordet, det burde hete bekreftelse. Det er det jeg kaller det), fra pistolklubb. På at Man har nødvendig aktivitet (oppmøter), samt at man har vært medlem fra dato (for å bekrete 6 månedersregelen).

5: Praktisk gutta er enda strengere på dette med kursing, og der heter et vel faktisk? Sikkerhetskurs. I Prinsipp med samme eller strengere funksjon enn NFS sitt begynnerkurs.

6: Hva andre forbund måtte gjøre vet jeg ikke.

7:Medlemstid, regnes fra og med den dato man blir medlem, ikke fra den dato sikkerhetskurset ble gjennomført (ser endel klubber gjør ting svært galt der).

8:Men man må uansett ha tilstrekkelig oppmøter over en 6 måneders periode, før første våpen. Så man kan lett bli gående mer enn 6 måneder, om man ikke får trene under oppsikt uten begynnerkurs.

9: Etter at en har begynt å konkurrere, og kan vise til stevner og starter. Er man ikke lenger avhengig av egen dokumentasjon fra klubben. Da bruker en stemplet medlemskort, Startkort, og dokumentasjon på aktivitet. I steden for bekreftelse fra klubb ved erverv.

10: I henhold til rundskriv 2009/009, kan man maksimalt erverve inntil 4 håndvåpen. Før man har startet i 4 Stevner (muligens menes det 4 starter, da Stevner er likestilt med ordet start i samme rundskriv).

 

Dette er det som gjelder, uansett hva man slipper unna med lokalt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker. Men da praktiserer klubbene dette litt forskjellig. Som nevnt, klubben jeg skyter i har ikke et eget sikkerhetskurs men har gått igjennom sikkerhet og oppførsel på standplass og omgang med våpen generelt. Jeg ble bryskt avvist når jeg hendvendte meg til pistolklubben i nabobyen for å sjekke mulighet for å skyte der og med "vi kjenner godt til klubben du skyter i og at de ikke har et sikkerhetskurs, vi har vurdert å rapportere dette til forbundet". Da blir man litt i tvil. Og det med å måtte skyte 22 1 år før man søker om grovere tror jeg er en feiltolkning fra klubben min sin side.

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen kaliber begrensninger utover forskrift og rundskriv (under cal .50), som gjelder for erverv. Når en først har fått bekreftet 6 måneders medlemsskap, oppmøter, og begynnerkurs (det siste er om man skyter i NFS, og kreves ikke av det offentlige, men av NFS for at en skal ha lov til å konkurrere, så om man som nybegynner i dag søker på konkurransevåpen til NSF program, uten å ha godkjent kurs. Så har enten noe gått galt, eller en søker bevisst på noe en ikke har behov for. Da man ikke har lov til å konkurrere).

 

Har man allerede ett våpen innvilget, er det kun startkort, meldemskort, og bekreftelse på aktivitet (jeg lister opp startene mine, mens andre får klubben til å skrive en aktivitets bekreftelse).

 

For den som ikke konkurrerer, er det selvsagt klubben som må gi ut bekreftelse på aktivitet.

 

Derfor anbefaler jeg alle med krøkkete klubber, å delta på ett stevne eller to i året, både fordi det er morsomt. Men også slik at man slipper å måtte bruke klubben for å dokumentere aktivitet ved eventuelle erverv, om man så ønsker.

 

Det med 22lr i ett år, det kan lovlig være en intern regel på skytebanen deres (uten om konkurranse), og det kan de i såfall bestemme som de vill.

Men ikke hva angår erverv.

Link to comment
Share on other sites

5: Praktisk gutta er enda strengere på dette med kursing, og der heter et vel faktisk? Sikkerhetskurs. I Prinsipp med samme eller strengere funksjon enn NFS sitt begynnerkurs.

 

 

Nei, man trenger ikke å has Offshorekurs for å skyte praktisk..... :mrgreen:

 

Men godkjenningskurs derimot. Dette er kurset for at man kan stille i konkurranser i praktisk.

 

De praktiskklubbene som ikke er NSF tilknyttet arrangere i tillegg stort sett også nybegynnerkurs.

Når det gjelder godkjenningskurset så har det stort sett vært stillt krav til at man stiller med eget våpen

Link to comment
Share on other sites

Vet at dette er påpekt hundre ganger tidligere, blandt annet av meg og Herrene som utøver selvsensur, men jeg kommer til å nevne det også denne gangen.

 

"Godkjenning av klubben" er det dummeste jeg hører. MÅ starte med .22 er nesten like dumt...

 

 

Jeg synes det er nesten fascinerende å se hvor "mye dritt" folk får mot seg bare de åpner kjeften og forteller litt om hvordan ting blir gjort rundt omkring i landet.

 

Jeg nevnte på bunnen av mitt forrige innlegg (som startet denne dritt slengingen) at vi vet at dette ikke er pålagt men vi synes dette er greit.

 

Jeg kan jo også slenge på at vi ikke nekter folk å søke om kjøp av våpen uten dette "sikkerhets kurset"

Link to comment
Share on other sites

Om det er noe man kan gjøre med dette? Tja, det er vel mulig å utforme/vise et eller annet felles reglement som er bra nok for alle klubbene.

 

At det er diverse rutiner og "regler" rundt om kring i forskjellige klubber må vel komme fra ett eller annet??

- Behov?

- For lite sikkerhet i "normal" opplæring?

- Særhet?

- Nor gammelt som henger igjen i klubbene?

- etc??

 

Mulig dette skulle vært diskutert på et krets/nosjonalt nivå? ikke vet jeg

 

Ja jeg vet det er noen lover og regler rundt dette. men muligens klubbene og politikontorene rundt i landet ikke er opplyst nok om slik.

Link to comment
Share on other sites

5: Praktisk gutta er enda strengere på dette med kursing, og der heter et vel faktisk? Sikkerhetskurs. I Prinsipp med samme eller strengere funksjon enn NFS sitt begynnerkurs.

 

 

Nei, man trenger ikke å has Offshorekurs for å skyte praktisk..... :mrgreen:

 

Men godkjenningskurs derimot. Dette er kurset for at man kan stille i konkurranser i praktisk.

 

De praktiskklubbene som ikke er NSF tilknyttet arrangere i tillegg stort sett også nybegynnerkurs.

Når det gjelder godkjenningskurset så har det stort sett vært stillt krav til at man stiller med eget våpen

Men dere er vel endel strengere på våpen sikkerhet, og gjennomføring av godkjenningskurs enn NSFs begynner kurs? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet at dette er påpekt hundre ganger tidligere, blandt annet av meg og Herrene som utøver selvsensur, men jeg kommer til å nevne det også denne gangen.

 

"Godkjenning av klubben" er det dummeste jeg hører. MÅ starte med .22 er nesten like dumt...

 

 

Jeg synes det er nesten fascinerende å se hvor "mye dritt" folk får mot seg bare de åpner kjeften og forteller litt om hvordan ting blir gjort rundt omkring i landet.

 

Jeg nevnte på bunnen av mitt forrige innlegg (som startet denne dritt slengingen) at vi vet at dette ikke er pålagt men vi synes dette er greit.

 

Jeg kan jo også slenge på at vi ikke nekter folk å søke om kjøp av våpen uten dette"sikkerhets kurset"[/quote

 

Du må gjerne bli indignert for min del, men hvorfor enkelte føler behov for å opptre som politimyndighet i en klubb er uforståelig for meg. Reglene er greie å forholde seg til. Som det fremkommer i denne tråden er det flere som ikke er klar over hvordan regelverket er. Det er jo fordi flere lokale pistolhelter hever seg over loven og dikterer hva som skal til for å finnes verdig til å innlemmes i denne flotte hobbyen. Jeg har opplevd dette selv. Nå er jeg i styret i en klubb der vi lar politiet gjøre sin jobb, så gjør vi vår.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg i styret i en klubb der vi lar politiet gjøre sin jobb, så gjør vi vår.

Lurer på hvorfor alle disse smarte ekstra reglene dukker opp rund omkring?

Er der mangen så har det fælt hjemme(med kjerringa) at de skal ta det igjenn andre steder, desverre så blir det i pistol klubben? :lol:

Modererte meg selv litt her.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men dere er vel endel strengere på våpen sikkerhet, og gjennomføring av godkjenningskurs enn NSFs begynner kurs? :wink:

 

Ja, våpen sikkerheten er strengere og med klare konsekvenser ved brudd på de.

Nybegynnerkursene er vel ganske like da, men der også med litt mere fokus mot godkjenningene(da snakker jeg om de rene praktisk klubbene. Klubbene som er både NSF og NFPS bruker vel nybegynnerkurset til NSF, da man ikke kommer inn i praktiskgruppen uten eget våpen(det siste her er jeg ikke sikker på, jeg tilhører en ren NFPS klubb(er også medlem i en NSF klubb, men skyter sjelden felt, har vel knapt nok noen våpen som er godkjent i NSF sine programmer)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne tenkt meg en link til regelverket jeg. Våpenloven er grei men tenker på der NSF skriver hva som kreves av de forskjellige klubbene. Dette kunne vel kanskje være sticky under pistolskyting? "skyt" meg om det allerede ligger her...

 

Dette fant eg på en klubb si hjemmeside...

 

Førstegangssøkende:

 

Første gang man søker om våpen kan man KUN søke om et våpen med kaliber .22. Søknad kan tidligst sendes til XXXXXXX Pistolklubb 6 måneder etter at man begynte på sikkerhets-kurs. Dersom søknaden sendes før 6 måneder er gått vil den bli returnert, ubehandlet. De obligatoriske treningene må være gjennomført. Dersom man søker våpen innen to måneder etter at man har avsluttet kurs, trenger man ikke å sende inn dokumentasjon på aktivitet. Før man kan søke om eventuelt nye våpen må bruk av allerede ervervet våpen dokumenteres. Dokumentasjon skal fortrinnsvis være resultatlister, eventuelt med tillegg av godkjent treningslogg. I perioden november til mars, hvor det er få eller ingen konkurranser, kan man dokumentere aktivitet ved hyppige protokollførte treninger. De som har myndighet til å signere protokoll er i hovedsak styremedlemmer og aktive dommere. Det skal gå minst to måneder fra man har ervervet sitt første våpen til man kan søke nye våpen.

 

:shock::shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Ja der var det mye B shit. :shock:

 

Er nok noen som tror de jobber i forvaltningen der i gården. :roll:

 

På tide de der leser lovverket, forskrift, og rundskriv. Og slutter å leke i sandkassa til pod. :?

 

Og så følger Midos eksempel.

Nå er jeg i styret i en klubb der vi lar politiet gjøre sin jobb, så gjør vi vår.

 

P.s. Samme her Mido.

 

John H, nå skjønner jeg bedre hvorfor enkelte har sett ut til å ha så vondt for at klubber skal ha noe med å dokumentere deres aktivitet å gjøre. Tydeligvis står det ille til enkelte steder.

Link to comment
Share on other sites

mitt nick ble godkjent når jeg begynte her,samme som politimesteren gjorde med mine våpen. anyway, om du syntes det er upassende er vel egentlig ikke det noe som brøy meg mere en som så.

 

noe jeg mener er upassende er noen av de klubbene som mener at f.eks 9mm er farligere en 22.lr ettersom at det er kun det di får det første året.haha dummeste jeg har hørt...

Link to comment
Share on other sites

mitt nick ble godkjent når jeg begynte her,samme som politimesteren gjorde med mine våpen. anyway, om du syntes det er upassende er vel egentlig ikke det noe som brøy meg mere en som så.

 

Kanskje du skal tenke på at du representerer alle skyttere og ikke bare deg selv, her på kammeret.

Så kanskje du skal bruke hue litt, og bytte nick?

Link to comment
Share on other sites

mitt nick ble godkjent når jeg begynte her,samme som politimesteren gjorde med mine våpen. anyway, om du syntes det er upassende er vel egentlig ikke det noe som brøy meg mere en som så.

 

noe jeg mener er upassende er noen av de klubbene som mener at f.eks 9mm er farligere en 22.lr ettersom at det er kun det di får det første året.haha dummeste jeg har hørt...

 

 

Din uvitenhet skremmer meg.

Link to comment
Share on other sites

noe jeg mener er upassende er noen av de klubbene som mener at f.eks 9mm er farligere en 22.lr ettersom at det er kun det di får det første året.haha dummeste jeg har hørt...

Dette er desverre en vanlig misforståelse, 9mm er i prinsippet ikke farligere enn 22lr. Fordi de begge kun skal lage hull i papp til vårt bruk. :wink:

 

Men der er ett poeng med å ikke ivre for å gå opp i kaliber fra 22lr før man har skutt litt, og det er fordi man da har fått trent bedre med 22lr. Og da sansynligvis har ett bedre grunlag for å ungå å ta til seg uvaner når en går på grovere kalibre. Er nok typisk for klubber som forsøker å lage baneskyttere av sine medlemmer.

Men å nekte noe å kjøpe grov kaliber, det er det kun tante på våpenkontoret som har noe med.

 

Ett er sikkert, jeg er i hvertfall en mye dårligere skytter nå etter å ha kjøpt meg grov våpen, enn jeg var da jeg kun skjøt fin. Eller for å si det på en annen måte, var god med ett våpen, suger med 8.

 

Noe som igjen peker mot at mer grunntrening med luftpistol og 22lr er tingen, og det anbefaler jeg til alle og enhver.

Link to comment
Share on other sites

Med dette nicket (Gal mann med hagle), tenker jeg med en gang at dette må være en journalist

som skal skrive en sak om hvor lett det er å skaffe våpen i Norge.

 

Tankene går i de baner ja, men likevel så forstår jeg ikke trådtittelen, hva er poenget med innlegget?

Det eneste det egentlig står der er at trådstarter ikke har fått et skikkelig sikkerhetskurs, men det å skaffe seg håndvåpen blir da ikke enklere av den grunn?

Han må fortsatt oppfylle lovens krav, og få politiets godkjennelse, så poenget er???

Link to comment
Share on other sites

Våpen er ikke lett å skaffe seg, om jeg vil ha en pistol å leke meg med bak låven må jeg altså være medlem i pistolklubb, være med på x antall stevner, kanskje stå på standplass ved siden av en gal mann med hagle, våpensøknad til politiet osv. nei, det er ikke lett :)

Link to comment
Share on other sites

I klubben min så er vanlig å ikke få låne andre våpen enn .22 de 10 første gangene man er der.

Jeg synes dette er en ganske lur løsning da det er lettere å lære og skyte med dersom man ikke har noe erfaring ifra tidligere. Det er kanskje ikke så stor "glise"-faktor over .22, men det er den billigste og letteste måten å lære på. Klart .357 er mye mer moro.

Men å argumentere om at .22 er mindre farlig enn f.eks. 9mm er bare tull. Begge dreper, den ene lager bare mindre hull.

Personlig så har jeg tenkt å starte med en .22, men søker samtidig 9mm og .357 for senere erverv. (er da grenser for hva lommeboka tåler :wink: ).

 

Litt off-topic:

Om våpen er lett å skaffe seg? Tja, skal jeg tro det jeg lærte på vekterkurset så er det visst bare å ta en tur ned på Plata. Visstnok det stedet det omsettes flest ulovlige våpen i norge. Hørte at man kan skaffe en AG3 til den nette sum av 6000,-

Om dette var instruktøren som ville komme med litt skremselspropaganda eller om det stemmer vet jeg ikke. Mye rare mennesker der ihvertfall, noen har sikkert noen bekjente som kjenner noen. :|

Link to comment
Share on other sites

Hehe...

Nå var det ikke spesifikt kaliberet der jeg mente. Det var bare ett eksempel. (Dog det jeg har likt best selv. Skal innrømme at jeg har ikke skutt så mye forskjellig ennå, så det er ikke endelig svar. 8) )

Det jeg ville frem til var at jeg tror at alle som begynner med skyting gleder seg til å skyte med de grovere kaliberene. Jeg gledet meg veldig til den dagen jeg kunne låne ett grovt kaliber, men jeg setter også stor pris på at jeg måtte starte med å skyte med .22 først.

Jeg gleder meg faktisk mer til å skyte med mitt eget som jeg kan stille inn siktene etter mitt eget behov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg faktisk mer til å skyte med mitt eget som jeg kan stille inn siktene etter mitt eget behov.

Og der satte du fingeren nøyaktig på den viktigste grunnen nesten alle har for å anskaffe seg sitt eget våpen. Man blir fort rimlig lei av å bruke halve treningen på å stille om ett treningsvåpen, og fra det øyeblikket blir drømmen om eget bare sterkere og sterkere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

tror egentlig de aller fleste skyter best med f.eks en osp gsp eller ssp (.22lr), men det har vel litt med at det er et konkuranse våpen også da, men er helt enig med det som står skrevet litt høyere opp, det er vanskeligere å skyte med grovt.

 

skjønner ikke egentlig ikke hvorfor enkelte "fyrer seg opp" pga det jeg skreiv, for om man leser det jeg har skrevet er det jo det jeg prøver å på peke.. alle krutt holdioge våpen er dødelige og en ting kanskje ikke alle vet er at 22.lr er dødlig på 1.5 km 22 magnum er 3000 meter og grovere en det er 5000 meter og oppover,(henvist fra jegerprøve boka)

Link to comment
Share on other sites

@gal man(osv)

Du snakker om håndvåpen i en lettere ignorant tone, og viser til jegerprøve boka? For all del. 22 er også et kaliber som er farlig. Og i norsk lov skilles det ikke mellom erverv av .22 og .454 cassul for å sidet som det er. Men skal man bli god til å skuyte, er det nok trening med .22 som gir uttelling.

Litt off-topic:

Om våpen er lett å skaffe seg? Tja, skal jeg tro det jeg lærte på vekterkurset så er det visst bare å ta en tur ned på Plata. Visstnok det stedet det omsettes flest ulovlige våpen i norge. Hørte at man kan skaffe en AG3 til den nette sum av 6000,-

Vel, om den påstanden hadde noe av sannhet i seg, ville vel neppe NOKAS ranerene blitt dømt med bakgrunn i at de beholdt drapsvåpnet...

Link to comment
Share on other sites

tror egentlig de aller fleste skyter best med f.eks en osp gsp eller ssp (.22lr), men det har vel litt med at det er et konkuranse våpen også da, men er helt enig med det som står skrevet litt høyere opp, det er vanskeligere å skyte med grovt.

 

skjønner ikke egentlig ikke hvorfor enkelte "fyrer seg opp" pga det jeg skreiv, for om man leser det jeg har skrevet er det jo det jeg prøver å på peke.. alle krutt holdioge våpen er dødelige og en ting kanskje ikke alle vet er at 22.lr er dødlig på 1.5 km 22 magnum er 3000 meter og grovere en det er 5000 meter og oppover,(henvist fra jegerprøve boka)

 

 

Nå er det vel egentlig ikke så mye du skjønner. Men hvis du tenker deg VEEELDIG godt om, så er det ganske innlysende at når du skriver at "ingen har blitt skutt ennå" og i tillegg kaller deg "gal mann med hagle" så virker du som en person som ikke skulle hatt noe med våpen å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...