Jump to content

8x57R??


vegard_dino

Recommended Posts

Denne patron 8x57R finnes i 3 varianter:

 

8x57 R 360, trykk 2200, løpstvist 1:240mm, kuledia. 8,09mm, max patronlengde 77,0mm, Støtbunn 12,4mm

 

8x57 JR, trykk 2800, løpstvist 1:240mm, kuledia. 8,09mm, max patronlengde 82,0mm, Støtbunn 13,32mm

 

8x57 JR, trykk 2900, løpstvist 1:240mm, kuledia. 8,20mm, max patronlengde 82,0mm, Støtbunn 13,32mm

 

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Syns nesten det er litt rart at Mentor ikke har nevnt det allerede, han er jo mer kunnskapsrik enn de fleste på det området, men akkurat 8x57R i en Mauser M/98 mekanisme høres mer enn bare litt snodig ut.

Ser for meg mateproblemer utav en annen verden der liksom.

 

Den patronen som her er benevnt "8x57R 360" skulle såvidt jeg husker ha 58 mm. hylselengde og hete "8x58R Sauer" eller noe lignende.

OBS! Dette tar jeg på sviktende hukommelse i kaffepausen her... :oops:

Patronen er en slank og anemisk liten tass som ble brukt i kombinasjonsvåpen og enkeltskuddsvåen med brekk-mekanisme.

Messing finnes, men siden kaliberet er antikvarisk så er hjemmelading løsningen her.

 

Når det gjelder de to andre (nyere) 8x57R patronene så har de identisk hylse, men litt forskjellig kulediameter.

Altså kan patroner til 8x57IR (eller JR for de som foretrekker gotiske bokstaver) fint lades av 8x57IRS hylser.

 

Personlig tviler jeg fortsatt på nevnte kaliber i den omtalte M/98 mekanismen.

Forventer nesten å høre at det er snakk om 8x57I eller 8x57IS her, altså samme patron uten krave.

Det ville være mer sannsynlig, og et langt mer kurant kaliber i dette våpenet.

 

Alternativet er at det ikke er snakk om noen M/98 i det hele tatt, men en Østerriksk eller Ungarsk kreasjon som er laget for å ligne på Kar-98 og i et særegent kaliber som senere er omkamret til 8x57IR/8x57IRS. :?

 

Skal bli spennende å høre etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...