Jump to content

Lyddemper-hva skal man velge?


tarlokar

Recommended Posts

Vet ikke om denne kommer under rett forum, men admin får ha meg unnskyldt...

 

Skal kjøpe meg en demper til .308'n.

Valget har koka ned til enten A-tec TMM4, eller en Hausken Standard m/bakkammer med 262mm langt bakkammer.

 

Noen som har erfaring med disse? Er det noen alternativer til disse? Tenker da på store dempere som tar bort mest mulig dB. Vekt og balanse i våpen er underordnet, da denne brukes til sel/varmint-jakt m/tofot, skal ikke brukes til fjelltrim.

 

Bikker foreløpig mest mot Hausken sin, da den bygger mindre foran, og trekker seg mer innover løpet.

 

Noen som vet ca priser på demper, uten montering?

Og hvor de evnt kan være på lager?

Forhandler-tips mottas med takk...

Link to comment
Share on other sites

Om du er ute etter best demping, er det vel A-Tec Maxim som har oppnådd hittil høyest score på antall dB dempet lyd, på over 32 dB. Dessuten er alle kontaktflater mot kruttgassen av stål i den, så den skal visstnok ikke ha så verst levetid. Jeg har ihvertfall bestilt meg en slik en til min .308 win. Om du ikke har det for travelt, kan jeg gi deg en tilbakemelding på den når jeg har fått testa den.

 

Jakt&Friluft selger disse til 2.900,- inkludert gjenging av løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Hausken Standard med frontforlenger og bakkammer. Kunne ikke vært mer fornøyd. Den er nokså stor, men det er underordnet hos meg. Har tilgode å se en test hvor Hausken ikke har vært vinner når det gjelder demping, men jeg har nok ikke sett dem alle! :)

 

Selv har jeg opplevd meget god service når jeg har kontakta Hausken, og jeg kommer nok til å forbli kunde der. Jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle rengjøre demperen den første gangen, så jeg tok en telefon. Det endte med at jeg sendte demperen til Hausken, og den var tilbake i renset og ettersett tilstand på under ei uke fra jeg postla den. Sånt synes jeg betyr mye ved valg av produkter generelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 STK Hausken dempere, og jeg heller kunne ikke vært mer fornøyd. Utrolig gode dempere, som tar vekk det meste av rekyl og smell. Har en Hausken Whisper til ei Sauer i 6,5, og den tar bort nesten all lyd, bare en liten piskesnert av kulesmellen igjen. Men den er litt stor, så den passer bra på postjakt. Så har jeg en Hausken standard Titan på ei 375 H&H, som demper smell og tar det meste av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

tarlokar

 

Min forrige rifle 308W hadde jeg Hausken standard og var veldig godt fornøyd. Når denne ble solgt og jeg kjøpte meg ny rifle 308W valgte jeg A-tec Maxim.

I tester har A-tec maxim bedre demping på første skudd enn hausken standard (90 grader ut fra demper), men ved målt lyd ved øret var de like. Jeg valgte A-tec Maxim da denne har mindre OD, kan redusere antall moduler og ble slankere på mitt våpen. Per i dag angrer jeg ikke men uansett hva du velger vil du bli fornøyd.

 

Tips! jeg har alltid redusert pipe lengde til 47cm når jeg har demper, da blir ikke våpenet spesielt mye lenger og ikke framtungt. Negativt er at du taper ca. 33 m/s ved å kappe 11 cm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 STK Hausken dempere, og jeg heller kunne ikke vært mer fornøyd. Utrolig gode dempere, som tar vekk det meste av rekyl og smell. Har en Hausken Whisper til ei Sauer i 6,5, og den tar bort nesten all lyd, bare en liten piskesnert av kulesmellen igjen. Men den er litt stor, så den passer bra på postjakt. Så har jeg en Hausken standard Titan på ei 375 H&H, som demper smell og tar det meste av rekylen.

 

Prøvde å finne pris på Whisper, men fant ikke noen plass.

Hva betalte du?

Er den veldig stor, kommer den i "veien" for kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Harcore Twister på min 308..bygget ut med en ekstra modul. Demperen har en total langde på 27 cm.

Den demper smell og rekyl supert :D

Kan sammenlignes med en salong i rekyl.

Har den på en Marlin XS7 med en Nikko 3-12*52. Den vises ikke i min kikkert..

Har ikke prøvd andre dempere,men jeg er storfornøyd med den. Å hvis pris har noe å si,så er vel Hardcore en sikker vinner..1500.- på Rygge våpen og Fritid.

Har å kappet løpet til 47 cm.

Link to comment
Share on other sites

Har en Hausken whisper med en Hausken et eller mindre noe montert foran whisperen.

Tanken er å bruke begge på bane o.l. men den lille foranmonterte alene når der bedrives gymnastiske øvelser i skog og fjell.

Komboen demper fantastisk på min 6.5-06 og den lille alene tar av det værste så den er grei og funker godt nok for de få skudda i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte ca 4500 kr for whisperen med gjenging. Er ikke i veien for kikkerten, selv ikke på 3x, som er det laveste. Kikkerten står på ei picatiny skinne, og er litt høy på riflen, så det er grunnen. På den 375 H&H riflen med en "liten" standard Hausken, ser jeg litt av demperen i kikkerten fra 3-5 x, men ikke ved større forstørrelser. Det står vekt og størrelser på Hausken sine nett sider. Meste parten av demperen er innover løpet, så bygger ikke så mye fremover igrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Cirka hvor mye koster denne da?

 

Skrevet av fra kvitteringen:

Hausken standard demper m/bakkammer 356MM M14x1,5 INK kr. 3600.- (Usikker på om dette betyr at gjengingen er inkludert i denne summen)

Hausken frontforlenger kr. 2000.-

 

(Kjøpt av Jakt og Friluft ifjor sommer)

 

Jeg tenker ikke mye på rekyl lenger. Heller ikke på smellen. "Prisen å betale" er en ekstravekt på ca 800 gram. Det tåler jeg :) Bruker tofot og blir heller ikke plaget av noe ubalanse i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...