Jump to content

Kjøp av pistol til praktisk - IPSC - HK Custom Sport?


ejensen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ny skytter og skal ha meg pistol til hovedsaklig praktisk (i all hovedsak standard) og ser litt på forskjellige pistoler.

 

Har skutt med Glock 17 i klubben og den er veldig håndterlig og lettskutt, ligger også bra i hånda. Problemet mitt er at jeg synes Glocken er veldig kjedelig og omtrent alle i klubben har en.

 

Har en HK Custom Sport på hånda (som jeg har sett tilhører en her på kammeret:) med Insight M6X Laser, ekstra magasiner, hogue-grep, og hylster (militær sånn som jeg skjønte det) - utropspris 8000,-.

 

Har lest litt om HK Custom Sport til IPSC og den får veldig blandete tilbakemeldinger - og det gjør meg veldig usikker. Har ikke de største hendene og har skjønte det sånn at USPen kan dermed være litt knotete.

 

Noen formeninger om andre gode kjøp? Ser at CZ 75 (blir isåfall en Shadow) får veldig mye skryt, Glock er jo selvsagt aktuelt men ikke så mange av de på bruktmarkedet, men hva med en Beretta 92FS?

 

mvh

 

Eirik

Link to comment
Share on other sites

ut fra pistolene du nevner antar jeg at du skal skyte production. og ikke standard

 

HK custom sport har jeg prøvd en gang tidligere i år og jeg syns den ikke har noe potensial i Production hvis du vil være med i toppen.

er for tung i toppen så tar ganske lang tid før du før nytt siktebilde ved raskt skyting. og DA avtrekket er langt og tungt i forhold til andre pistoler.

 

skyter du mot deg selv og for å kose deg er det en ypperlig pistol. husk at lys, houge grep osv er fy fy i Production.

 

anbefaler CZ SP01 shadow/tactical og Tanfoglio Stock 2 på det sterkeste. Glock er kanskje kjedelig for deg da alle har det, men sannheten er at glock bare rett og slett fungerer hele tiden uten feil. men man kommer ikke utenom at det finnes pistoler med bedre avtrekk.

 

har en SP01 tactical som jeg brukte som hovedvåpen i år som skal selges om det er av interesse. skal byttes ut mot enda en Stock 2 som reservevåpen i production.

 

 

Skal du skyte standard er STI/SVI/SPS sine 2011 mye brukt. også tanfoglio Limited custom og cz75 TS er gode kandidater.

 

Lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en HK USP og jeg ble aldri helt venner med grepet. Motivasjonen for å kjøpe HK var nettopp at Glock var litt kjedelig.

Solgte senere HK'n og kjøpte en Glock i stedet. Var veldig fornøyd og når jeg ble vant med avtrekket gikk det slett ikke så verst. Pga manglende trening ble jeg uvenner med avtrekket og det endte med at jeg solgte Glock'en. Om jeg nå skulle få lyst på en ny pistol til production blir det en eller annen variant av CZ SP01.

 

Min anbefaling basert på egen erfaring er derfor CZ SP01. Den har alt man vil ha av en pistol til production divisjonen: Godt grep, ok avtrekk, tung ramme/langt støvdeksel (= litt mindre følt rekyl), lav kjernelinje etc etc ad nauseaum.

 

Om du skal skyte i Standard divisjonen er det som andre har sagt STI/SVI i .40S&W som gjelder. Evt Bul M5, Para-Ordnance, SPS, Tanfoglio eller CZ.

Jeg hadde tittet litt ekstra på en SVI Sighttracker eller STI Apeiro. Inni hodet mitt er det nemlig en lur løsning med forsiktet montert på løpet.

 

Lykke til med valg av pistol!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Glock 17 å Hk USP Custom sport.

Å de begge har sine respektive områder.

I praktisk skyting(PROD) så er det Glocken som er først valget.

Til NSF å presisjons skyting så er det USP som er første valget.

Tingen er vel det at det er lettere å skyte godt med en Glock 17 enn en USP.

Men selvfølgelig USP er jo en veldig vakker pistol.

Glock har også likt avtrekk hele tiden.

Mens på CZ 75 så blir første skuddet dobbel action mens de andre skuddene blir på singel action.

Jeg vil nå heller gått for Glock 17 eller Usp Custom Sport til prod skyting i praktisk skyting.

Cz 75 ser det dessuten helt jævlig ut å den har et merkelig rekyl opptak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har USP Custom Sport selv, men jeg vil tro CZ 75 stiller sterkere i Production for de fleste.

 

Jeg sakset dette fra et annet forum, angående munningsvipp og synes det var en litt interressant "teori":

 

 

Begin quoted material from Bruce Gray

 

I don't know where that post went, so I'll rewrite it. Thank you for asking my opinion. Please take it for what it's worth.

 

I've heard this high bore axis argument endlessly from all sorts of other shooting experts, none of whom could outshoot me I reckon. That's not meant to reflect some arrogant ego, as that's honestly not my way; the fact is, those who could outshoot me knew better anyway. There wasn't enough of a shortage of them, unfortunately for me.

 

It's just that, those of us who've figured out what actually matters in shooting an iron sighted gun competitively in IPSC (yes, Open guns live by different physics)realize that muzzle flip doesn't mean much. All things equal, it matters some, but all things aren't equal between pistol types, or even calibers / power factors.

 

If you do the math and examine the bore axis of a P226 in relation to the shooter's wrists, versus other pistols, it's not too high at all. That's the first thing to realize, but that's not the whole story by a long shot. As a general rule, lower bore axis means more lateral displacement of the sights when they return from recoil.

 

The P-7 M13 has the lowest bore axis possible, but it is relatively difficult to shoot at the highest level of competitive performance at high split speeds due to torque and lateral sight displacement. I know something about this, having put a couple hundred thousand rounds through them in both stock and modified versions back in the day. I still managed to win everything but the Nationals with them at one time or another, because I worked hard at it and did what I could to attenuate the harsh recoil impulse that carried the sights off alignment. We made long slides with integral compensators to slow down slide speed and make the guns flip HIGHER so they'd be more predictable.

 

There are so many other factors such as weight distribution, lockup values (or no lockup values at all, as with the P-7...), slide mass, springing and bore to grip angle and grip shape / hand contact area to consider. Singling out bore axis height as a qualifying attribute of a competitive pistol makes no sense at all.

 

Ever look at the bore axis of a S&W N-frame revolver? Pretty tall, huh? Ever see the videos of Jerry Mickulek setting new world speed shooting records with one? Moses on a pogostick, that boy can shoot them things. Bore axis doesn't mean sh!t to him.

 

True, some guns with high bore axes aren't easy to shoot, such as the HK USP series for example. These have a very high line, but that's not the real reason why they "flip like Chinese gymnasts on speed" as I once wrote. (Sorry to seem self-reverent here.)

 

No, these things flip and buck inconsistently because of the ingeniously sinister recoil buffer guide rod mechanism the HK engineers built into the fullsize design to prevent frame damage and parts breakages. ALL spring loaded recoil buffers make a given pistol flip higher and return the sights less consistently.

 

Take the damn thing out, and the USP is a much snappier, but far more shootable pistol. And so I ran without one in Limited, and did pretty dang well. In Production, I ran the stock setup to comply with the rules, and had to work hard to keep in the A-zones at anything faster than .22 splits.

 

I still did well with them, however, winning a couple Area matches and placing 7th at the World Championships with a USP9F. The key was to not overshoot the guns' ability to return the sights between shots.

 

That's when the lightbulb went on in my little brain. I realized that shooting fast splits was irrelevant to winning in Production; fast transitions between targets is the whole game.

 

I realized that flip didn't matter, as long as i was shooting a pace that produced A-hits at any given distance; having the sights come back and STOP as quickly as possible did matter, since it was the appearance of the sights on the target that prompted my subconscious to fire the next shot.

 

Thus, a lower bore axis really only helps the hosemonster get away with coarse technique. The guy who squirts .15's on everything can't deal with high flip, yet he can't consistently score A's at that pace no matter what.

 

But, I digress a bit. The USP is a great pistol that always worked save for some parts breakages now and then, but then we were banging them hard. Still, when I went to the SIG in 2002, I immediately became 5% more competitive. The P226 alloy framed gun was much more shootable. I went with the SIG after testing all sorts of pistols. I borrowed every service pistol I could find and spent a few days on the range, just shooting and scoring 25 yard Bill Drills and Vice Prez' over and over, to see what was most shootable for me.

 

The best? In some ways, my Baby Desert Eagle was very easy to shoot fast, but had some other deficits. The CZ was also shootable, but didn't work 100% for me. My wife's XD9 was great, but a little skittish at top speed and didn't group well. Ditto my G-34 (yes, I admit I owned one), but that was mostly me. I've never been able to shoot a Glock competitively, though others certainly can.

 

I couldn't run a Beretta 92 to save my skin. But what of the P226? In my tests, it came out right at the top with the BDE / CZ clones, despite the seemingly high bore axis. It flips a bit, sure. They all do. But, the sights come right back and STOP in the notch, without a fast recoil impulse that breaks my grip open or causes me to flinch in return-anticipation. That's all that counts.

 

OK, I'm biased. I'm not fooling anyone about my relationship with SIG, but it's a relationship I chose and cultivated because I absolutely believe the P-series pistols are the most competitive all around for Production. Nothing is more accurate out of the box, can be had with as good a trigger, or is as reliable overall than a new-generation P226ST, XFive or a 1994 PD trade-in 226, for that matter.

 

Bore axis? It's B-class mythology at best.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takk for svar!!

 

Jeg har nå kjøpt Custom Sporten. Måtte følge magefølelsen og har lest litt om pistolen, tror den vil passe meg bra (+ at jeg har alltid hatt lyst på en H&K USP!! :D)

 

. Kommer med tilbakemeldinger etter jeg har skutt noen runder med den. Har forstått at den er ikke optimal for å hevde seg i toppen på praktisk - men jeg er veldig ny og har først planer om å komme litt inn i det. Om 1-2 år bytter jeg den muligens ut med en pistol som man kan skyte raskere med, men jeg må først og fremst tenke sikkerhet og lære meg regler og rutiner og lignende.

 

mvh

 

Eirik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Var bump av en 3 år gammel tråd av deg, men skitt au, jeg svarer deg.

 

Veldig lite bruk av beretta 92 i Norden til dynamisk sportskyting. For all del ett fint våpen. Har prøvd det.

 

Tror de fleste vegrer seg p.g.a deletilgang og mye rykter om sprekte sleider.

 

Vil anbefale deg noe annet i den prisklassen. Sig sauer X five allround, tanfoglio stock 2/3, cz sp01 shadow, brukt spinx for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først flørter med tanken på Beretta 92, vil heller anbefale en Taurus PT-92.

Skal innrømme at jeg aldri har skutt en Beretta, men mtp prisforskjellen, så vil jeg tro at Taurusen er mer enn god nok.

Mange som griner på nesten av Taurus, men jeg har alltid ment at dette er oppleste og vedtatte dumme sannheter.

Avtrekket i min PT-99 (identisk med 92, bare med justerbart baksikte) har riktignok en laaang vandring inn til trykkpunkt, men trykkpunktet er knallhardt og godt. Avtrekket er helt rent og jeg vil tippe at min ligger på rett under 5 lbs.

Trigger reset er heller ikke veldig langt, og presisjonen er veldig god.

Tosidig sikring med de-cocker er heller ikke dumt.

PT-99 har justerbart baksikte av typen Eliasson. Dette er helt forferdelig, og forsiktet er også i chrome som resten av sleiden. Hadde det ikke vært for dette, hadde jeg helt sikkert brukt den mer.

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om å kjøpe nytt våpen ville jeg klart ha funnet noe annet. IMHO er den ikke verdt pengene. Koster vel ca 11000 i Norge og den er ikke verdt pengene ovrr de dominerende pistolene i IPSC (Glock, CZ, Tanfo). Og skal du selge en Beretta senere bør du vel ikke regne med å få mer enn halvparten igjen. Ser

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har selv ikke skutt med Beretta, har Shadow selv, men fått kjent på avtrekket i den og må si at det må vel være et av de hardeste og lengte avtrekket jeg hittil har kjent, ganske typisk tjenetevåpen-avtrekk. Vil derfor tro at resten av våpenet er deretter, veldig driftsikker og laget mest for det og ikke uber-tunet for thightness og presisjon, ikke dermed sagt det sprer som en hagle, men neppe så sær på vær og vindforhold som veldig tighte konkurransevåpen KAN være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv skutt noen hundre skudd med en Beretta 92 og valgte selv å kjøpe en Shadow. Argumentene mot Berettaen kan du lese i postene ovenfor. Den er fin nok å se på, og jeg kunne sikkert eid en dersom det ikke var begrensninger på antall pistoler, men konkurransevåpnet mitt hadde uansett blitt Shadowen og Berettaen hadde blitt en pistol til hyggeskyting...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...