Jump to content

BEVERJAKTA 2010/2011


hansen deluxe

Recommended Posts

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
er det noen som kan anbefale noen plasser der man kan få kjøpt beverjakt? vi er 4-5 personer som ser etter muligheten for jakte bever i vår. alle tips motas med takk :)

 

På inatur.no ligger beverjakt på statsskog sin grunn i hele Norge.

Ellers kan man ringe til kommunen man ønsker å jakte,spørre om hvem som forvalter beverjakta og ta det derifra.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Vi ser at det er etterspurt tilbud om beverjakt fra Statskog på Inatur. Det er hyggelig. Det er stor etterspørsel etter våre tilbud om beverjakt. Vi har samlet dem på en side som du finner her: http://www.inatur.no/infopages/04/35/01/75/Statskog-Beverjakt-i-hele-Soer-Norge.html

 

Vi legger ut tilbudene i løpet av februar måned. Det er ikke alle områdene vi har fått kvotene for ennå, og i de aller fleste områder ligger det is som vanskeliggjør jakta. I og med at Statskog har kjøpt opp tidligere Borregaard skoger (Se http://www.glomma.statskog.no) vil det etter hvert dukke opp mange og nye tilbud om beverjakt for allmennheten. Det regner vi med jegerne vil sette pris på.

 

På vegne av Statskog - hilsen Anne Berit på Info.avd.

Link to comment
Share on other sites

ja nå er det bare å vente til isen smelter. så er det bare å ut å jakte litt bever.

veldig fint å utt i skogen når våren nærmer seg:)

liker oxo å bare filme byra jeg.. hadde 3 styk i ett lite tjern som jeg filmet i fjord. må nok kansje skytte ett par der i år..

lykke til me jakta folkens

Link to comment
Share on other sites

Har observert endel bever i det siste som har vært ute selv på dagtid og beitet.Vi har hadt endel problemer i høst da de har lagt ned trær over kommune veien inn til bostedet mitt.Nå når isen ligger på elven og det er masse snø,så går de på mat jakt på dagtid også.Jeg har funnet hvor de kommer opp av isen og i går satt det tre stk der sammtidig og beitet.Siden det ikke er på min grunn ringte jeg han som forvalter for grunneier,og de hadde alle papirer iorden så jeg kunne bare jakte.

Skjøt den første beveren i 12 tiden i dag på 15 meters hold med 12/76 og 2hagl,hadde kombien men holdet var greit så det ble haglskura som gjorde susen.Gikk så ut igjen i 1530 tiden,la meg på post på 40 meters avstand,beveren satt allerede på isen ved hullet så det var bare å smyge seg på fint skuddhold.Saueren i 9,3x62 sviktet ikke og oryxen laget et fint utgangshull i burre,som ble liggende på skudd plassen.Ikke har jeg jaktet bever før så tidlig, venter stort sett til mars april men det er kjangs på kaldeste vinteren også :wink:

 

Mvh Creeping death

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg vet at Høgskolen i Telemark (tror jeg) gjennomførte et forskningsprosjekt der de blant annet belyste ulike kalibre og kuler sin effekt ved skudd på bever. Resultatene ble publisert i Jakt og Fiske for en stund siden.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne den rapporten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Høgskolen i Telemark (tror jeg) gjennomførte et forskningsprosjekt der de blant annet belyste ulike kalibre og kuler sin effekt ved skudd på bever. Resultatene ble publisert i Jakt og Fiske for en stund siden.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne den rapporten?

 

Ta kontakt med Frank Rosell:

http://www.hit.no/ansatte/vis/frank.rosell

Tipper han kan lede deg til rett spor :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da var min første Bever et faktum og det kommer ikke til å bli den siste :twisted:.

Skutt med min Ticka T3 Hunter 6,5X55 på 65 m avstand i hode.

Den var relativt stor ( 22 Kg ). Etter flåing og voming hang den i ca 60 døgn/grader før den første prøvesmakingen i går.

Må si jeg ble veldig positivt overrasket over hvor godt Bever smakte :P .

Blir nok flere Bever som havner i fryseren dette året :moresarcasm: ...

 

?image=430811135&size=medium

 

?image=430811138&size=medium

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal vi se.... da har jeg vært ute en tur.. .skulle bare kikke litt og slappe av siden jeg har vond rygg. Etter 2 timer på post begynte denne krabaten å gnage seg ut av isen. Jeg hadde posta 10m fra hølet så det var utrolig spennende!

 

Når den var vel oppe på isen fikk den en 55 grs vmax i 1116 m/s i panna... resten er historie ;)

 

20 kg på vekta

normal_bever1.JPG

normal_bever2.JPG

 

Pangstart på beverjakta!

 

normal_bever_skinn.JPG

Ferdig flådd... ganske stor krabat :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Høgskolen i Telemark (tror jeg) gjennomførte et forskningsprosjekt der de blant annet belyste ulike kalibre og kuler sin effekt ved skudd på bever. Resultatene ble publisert i Jakt og Fiske for en stund siden.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne den rapporten?

 

Hei! er student ved det same instituttet (inhm ved HiT) og som det vart nemnd tidlegare, har Frank Rosell god peil på dette med bever. MEN, når det gjeld beverJAKT, ville eg ha henvendt meg til Howard Parker, eller Frode Bergan ved same institutt. Frank jaktar ikkje bever (kameratane hans), men dei to andre er jamt å finne i vårskogen.

 

Samandrag av denne rapporten var i Jakt og Fiske.

Link to comment
Share on other sites

har vore eit par turar her i Bø i Telemark, men isen ligg enno ganske tjukk.

 

Vil berre ynskje alle god jakt, og oppfordre til forsiktig avskyting. Skyt heller fleire bevarar i ein koloni, enn å skyte nokre frå fleire koloniar. på den måten, unngår me å skyte mange drektige hoar, då det normalt berre er ei i kvar koloni.

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Det er viktig for videre forvaltning av beverstammen å unngå avskyting av store individer. Oppfordrer jegere til å skyte 1-2,5 åringer fremfor produksjonsdyrene i kolonien. På denne måten vil dere ha en bærekraftig beverstamme i deres jaktterreng i fremtiden. Skadedyr er selvfølgelig unntaket.

Jeg har jaktet bever i samme terreng i en årrekke nå, men gjorde den generaltabben å skyte dronninga i et annet terreng for noen år siden. Der flyttet alle beverene vekk og koloniserte seg utenfor mitt jaktområde.

I fjor ble det kun en bever på 7,6 kg. Dette var en 1-åring med fin pels som ble sendt til preparant. Jeg hadde også muligheten til å skyte på en stor bever, men avsto pga usikkerheten om dette var dronninga i kolonien. Kjønnsbestemmelse av bever er dessverre umulig i levende tilstand pga deres anatomi.

Link to comment
Share on other sites

+2

 

Har opplevd noe av det samme. Bare på 2 år ble beverstammen nærmest borte i et meget stort området (500.000 mål). Bestanden var veldig høy, men på 2 år ble den så å si borte fra områdene som var lett tilgjengelig (vinteråpne veier). Tror dette kan ha skjedd pga høyt jakttrykk på alle populasjonene på en gang.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et amatørspørsmål men hvordan opptrer beveren om vinteren og senvinteren da det fortsatt er is med noen åpninger her og der? er den oppe og gnager, så den går på isen eller gjemmer den seg til det meste av is er borte?

Har et vassdrag på eiendommen med en god del bever i, skjøt 3 der i fjor, og pga ødeleggelse av jorder og jordområder pga oppdemming på jeg prøve å få tatt noen flere i år, men lurer på å vente til isen har gått. Men er det lettere å jakte på den da det bare er åpent noen få steder? Jeg har ikke sett bever på vintertid, så vet ikke hvordan den oppfører seg da..

Link to comment
Share on other sites

Beveren er en hamstrer ! Hele høsten bruker den sin tid effektivt til å sanke mat som den lagrer i vannet rundt hytta. Som regel greier beveren å sanke nok mat, men ved nyetablering eller overraskende lang vinter har det forekommet at beveren har gnaget hull i isen for å skaffe seg de nødvendige matressursene.

Link to comment
Share on other sites

Eller så har jeg sett den bruke underjordiske ganger og islagte diker. Har opplevd at den kan komme opp flere ti talls meter fra hytta. Eller at den har lagd seg midlertidige "hytter" i nærheten.

Ser frem til å sitte på post nå fremover. Liksom ikke skikkelig vår uten lyden av gnagene bever og fuglesang. Eller lyden av en bever som jobber, plasking og bakstering :D

Link to comment
Share on other sites

+1

 

Det er viktig for videre forvaltning av beverstammen å unngå avskyting av store individer. Oppfordrer jegere til å skyte 1-2,5 åringer fremfor produksjonsdyrene i kolonien. På denne måten vil dere ha en bærekraftig beverstamme i deres jaktterreng i fremtiden. Skadedyr er selvfølgelig unntaket.

Jeg har jaktet bever i samme terreng i en årrekke nå, men gjorde den generaltabben å skyte dronninga i et annet terreng for noen år siden. Der flyttet alle beverene vekk og koloniserte seg utenfor mitt jaktområde.

I fjor ble det kun en bever på 7,6 kg. Dette var en 1-åring med fin pels som ble sendt til preparant. Jeg hadde også muligheten til å skyte på en stor bever, men avsto pga usikkerheten om dette var dronninga i kolonien. Kjønnsbestemmelse av bever er dessverre umulig i levende tilstand pga deres anatomi.

 

Tusen takk for støtte:)

 

Ja, det er rett som du seier. Å konsentrere seg om ungbeverar er viktig, og spare den drektige hoa. Men kjønns og aldersbedømming på bever er forferdeleg vrient før skotet går. Forskning ved HiT bekrefter og at det ikkje er stort som kan gjerast med dette i praksis. Men det har vist seg at hoa ofte er den som i gjennomsnitt kjem opp lengst frå hytta. Før trudde me motsatt. Vidare skal den drektige hoa ofte vere den som kjem ut fyrst. MEN, og det er eit stort men, dette er berre forskning, og ikkje den heilt sikre sanninga. Me kan prøve så godt me kan å bedømme storleiken på beveren som sit der, men det er særs vanskeleg å sjå om den er stor eller liten. Særleg om berre framkroppen er over vatnet, slik det ofte er når beveren et. Det tryggaste, er å rette avskytninga mot èin koloni i området, og på den måten berre risikere å ta ut ei ho. Dette er sjølvsagt ikkje tilfelle når me jaktar beveren som skadedyr. Då må me ta ut beveren uansett kjønn og alder. Men det er og viktig å tenke nøye igjennom om den beveren me jaktar som skadedyr eigentleg gjer så mykje skade at den bør tas. Ein bever som gjer betydeleg innhogg i produktiv skog ved å felle trær og demme opp slik at store område kjem under vatn, og som fører til økonomiske tap, bør tas. Men om det er ei stor elv eller eit vatn som beveren ikkje demmer i, og som han berre feller nokre tre i årleg for å ha mat, der gjer beveren oss berre ei teneste med å rydde skogen. I slike område er det viktig å tenke framtidig forvaltning, og unngå å skyte drektige hoar. For her gjeld same prinsipp som i andre former for jakt, nemmeleg at me skal hauste av overskotet. Gjer ein det, kan ein trygt rekne med å ha beverjakt i området så lenge det er mat nok til beveren. Så, driv vitug avskyting, kjenn området, og ikkje minst, kjenn beverkolonien godt. Godt forarbeid gjev ikkje berre tryggare avskytning, men og ein langt meir effektiv og artig jakt. Bruk hausten til dette arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur ute i går å sjekket. Det ene stedet er ødelagt pga graving i bekken. Mulig beveren er der ennå. Men ingen ferske gnag.

Dro til et annet sted. Der er det full fart. Neste uke blir nok brukt til litt jakting :D

 

 

Har opplevd å jakte på en koloni i en tre års tid. De første to årene tok vi ut kun de minste dyrene. Men det siste året klarte jeg å feilberegne. Skjøt en hunn på 24 kg. Og en kompis tok en hann på rundt 20 kg. Med 2 dagers mellomrom. Det ble slutten for den kolonien.

Det samme skjedde ved en annen koloni. Der skulle de bort. Skadefelling. De to siste i kolonien ble værende den sommeren og flyttet utpå høsten..

Link to comment
Share on other sites

jeg tok meg en turmed hagla på rygge og fjellduken i hånda (forberedt på og sitte i minst 1 time) for og sette meg med ett sted hvor jeg har sett mye bever aktivitet i det siste. jeg gikk sa 18:30. det er ved ett halvstort vann hvor det går en grusvei helt i vannkanten. ca 100 meter før jeg kom til stedet hvor isen var tint slik at beverene kunne komme opp og spise begynte jeg og snike. ga jeg var 10 - 15 meter fra åpningen i isen fikk jeg se en liten bever. jeg vile litt nermere siden jeg ikke følte meg konfirtabel med og skyte på fra det holde pga kvister og slikt så jeg snek meg til jeg var på ca 4 meter. da satt jeg meg ned bak en snøheug for og vente på at beveren skulle gå opp på isen for jeg ville ikke skyte mens den var i vannet. da jeg reiste meg opp igjen var den borte. så litt ergrerlig tok jeg opp telefonen og ringte min far og fortalte det som var skjed. jeg snakket litt lavt for man vet jo aldri. så plutelig får jeg øye på beveren 3 meter lenger borte der den sitter og spiser bark. da var det og klappe igjen telefonen og gå 2 meter til siden til jeg fikk ett klart skuddfelt og så smalt det. e 35 grams ladning vismut knuste ryggraden på den lille stakaren og den døde i smellen. da alt var overstått var klokka 18:47.

 

så min første bever ble altså en liten tass på 3,2 kilo skutt på 3 meters hold :)

Link to comment
Share on other sites

den er elerede flådd og skinnet saltet :oops:

 

 

men hvor lenge skal skikket ligge med salt på?

 

kan bever få lus?

når jeg flådde den begynte det og krype fult av små brude dyr på størelse med ett knappenålshode rundt i pelsen og meg. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Grattis med liten polvott!

Jeg bruker finsalt, det trekker ut mer fuktighet raskere enn grovsalt.

Til det siste skinnet brukte jeg 6 pakker. Jeg begraver fettsiden med salt. Så heller jeg på mere salt der jeg ser det er nødvendig.

Skinnet får ligge sånn i 15 dager. Før jeg sender det inn.

 

---

 

Vi var ute en tur i går.

Hadde med meg en kompis som er rykende fersk jeger og utstyrte han med kombin.

Tenkte å postere ved hølet, men da vi kom frem var elven åpen og i full fart.

Damn... bevern har jo naturligvis funnet masse smånacks langs den åpne elven, så jeg satte meg ned 30m unna no ferskt gnag, mens kompisen fikk sitte ved hølet.

 

Ingen aktivitet før det mørknet, da hørte jeg gnag ca 50m unna der jeg satt. Det var nesten for mørkt til å skyte, og sniking var hutteumulig pga snøen. Så da tok jeg patronen ut av kammeret og skrudde på lykta.

 

Tok en liten recon runde før vi dro hjem.. Tomhendte, men hadde en fin økt ved en flomstor elv. Skal bli spennende å besøke denne plassen fremover når kveldene blir lengere og det er muligheter for å snike bortover elvebredden :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at Høgskolen i Telemark (tror jeg) gjennomførte et forskningsprosjekt der de blant annet belyste ulike kalibre og kuler sin effekt ved skudd på bever. Resultatene ble publisert i Jakt og Fiske for en stund siden.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan finne den rapporten?

 

Hei

Jeg har denne liggende som en pdf, hvis du ikke har fått tak på den. Send en pm med e-postadresse så skal du få den :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...