Jump to content

Kikkertsikt - justerbare tårn/kulebanekompensator?


fox one

Recommended Posts

Jeg driver å vurderer kikkertsikte på min første rifle. Jeg skyter en del med MØR-rifla i forsvaret og må innrømme at det er utrolig kjekt å bare få makker til å "skyte" avstand for så å klikke inn siktet på avlest avstand og vite at du treffer.

Jeg kommer til å bruke rifla mi (6,5 x 55) til revejakt, toppjakt og litt på fjellrype i første omgang. Jeg ser for meg at det vil være surt å ha brukt mye tid og energi på å komme på skuddhold på en orrhane på topp for så å bomme siden man vurderte avstanden feil og dermed skyter under. Jeg har prøvd et par ganger å estimere avstand i terrenget på øyemål, men bommer bestandig en plass mellom 40 -70 m.

Jeg har prøvd å estimere kulebane på Norma.cc og ser at hvis man skyter inn på 150m med "norma fågel" så dropper kula ca 7,5 cm ut til 200m. Altså evig nok til å skyte bom hvis avstand er feilvurdert.

 

Mitt spørsmål er derfor hvordan gjør dere det :?:

Fast innskutt sikte på f.eks. 150m og forlegger siktepunkt etter estimert avstand?

Avstandsmåler og klikkbare tårn med egen klikktabell?

Kulebanekompensator - kuler/streker nedover trådkorset for hver 100m?

Andre forslag eller metoder.

 

Er det forresten noen som har brukt disse siktene med innebygd avstandsmåler?

Ser at nikon L700 selges til 6990 på xxl.

 

Er litt i villrede på hva man burde gå for så tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...