Jump to content

Import av treskjefter fra Tyskland


Skeptisk

Recommended Posts

Det kan vel ikke være toll på en planke?!

 

Jeg har importert et par skjefter (ferdige, ikke emner) og de har det kun vært 25% påslag av merverdiavgift på. Kan ikke tenke meg at trådstarter er særlig tjent med at folk gjetter hvilke regler som gjelder. Det klarer han garantert sjøl ;).

 

Etter mine erfaringer, er det bare å bestille, og betale merverdiavgiften på postkontoret når du henter pakka. 25% på totalpris (vare+frakt) er det jeg har betalt. Ingen søknader som behøver å fylles ut.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvilke regler / tilleggskostnader man må forholde seg til ved å importere et skjefteemne fra Tyskland?

Tysk 'moms' er for tiden på slike varer 19%. Denne avgiften kan du be exportøren trekke ifra.

Så tilkommer 25 % norsk moms, både på kjøpesum og frakt.

Om det er toll på treverk av denen typen eller ikke vet jeg ikke. Kan godt hende at det ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel ikke være toll på en planke?!

Kan ikke tenke meg at trådstarter er særlig tjent med at folk gjetter hvilke regler som gjelder. Det klarer han garantert sjøl ;).

 

Litt breial nå kanske?

 

Spørsmålstegnet i mitt svar var ment som: toll og moms, hva annet?

At du ikke har lagt merke til at du blir avkrevd et fortollingsgebyr på det du har kjøpt - får så være. Men at du anklager meg for å gjette hva som gjelder synes jeg var drøyt. Selv med forenklet fortolling og forsendelse fra Sverige skal fortollingsgebyr betales så det er relevant informasjon for trådstarter. Jeg kunne sett grunnen til svaret ditt hvis du ønsket å presisere at det heter fortollingsgebyr og ikke toll. Men det ser ikke ut til at det var det du mente, jeg ser i det minste ingen slik presisering i ditt svar.

Link to comment
Share on other sites

Fra Postens hjemmesider pr 3/11-2010:

 

For deg som mottar sendinger fra utlandet

Sendinger med vareverdi inntil NOK 200,- og private gaver inntil NOK 1000,- (Toll- og avgiftsfrie sendinger)

Sendinger med vareverdi mellom NOK 200,- og NOK 1000,- (Forenklet tollbehandling)

Sendinger med vareverdi over NOK 1000,- (Ordinær fortolling )

PriserProduktinfoFAQ - forenklet tollbehandlingFAQ - ordinær fortolling.Priser

Priser er inklusive merverdiavgift

Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg.

Kr 110,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*.

Kr 110,- Forenklet tollbehandling per oppdrag.

Kr 441,- Tollrefusjon (per søknad).

 

* Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...