Jump to content

Billig ladning i 30.06 (HV-Mauser)?

Trestokk
 Share

Recommended Posts

Uerfaren mann med gammel tysker søker billig ladning for koselige turer på skytebanen.

Har tomhylser og ladepresse.

Krutt fra Norma eller Vihtavouri.

Kulene bør helst være FMJ, Men er åpen for andre alternativer.

Pressisjon ingen hindring.

Helst komponenter fra norske butikker og ikke mer enn 3 kroner pr smell ferdig ladet.

Bil.Mrk. "Åpne sikter"

Billigste kuler får du på jaktdepotet. 1,2kr pr kule. Partizan blyspiss eller helmantel. Presisjon er grei nok. Bra hos noen. Den prisen forutsetter selvfølgelig at du selv kan hente dem i butikk.

Vithavourikrutt og skytterlagskrutt har vel omtrent samme pris. Det samme har Rhino-krutt hos Jaktdepotet. ABC-fritid og sikkert også andre, selger Vithavouri i 5kg kanner. Det gir billig krutt.

Er du med i skytterlaget så kan du kanskje få matchkuler og skytterlagskrutt billig.

Jeg ladet noen med 168 Sierra Matchking og N11 krutt i sommer og det var billig morro. Vi fikk ikke ut hele presisjonspotensialet med originalt sikte og avtrekk.

Takk for tips.

Og mens vi er i farten... Hvor kan jeg kjøpe støpte bly-riflekuler i .30 kaliber? Vet om flere i pistolkaliber, men ingen i rifle.

Sitter og leser om reduserte ladninger i "Modern Reloading" av Richard Lee, og dette med blykuler virker veldig morsomt.

• 2 weeks later...

Endte opp med en liten pose Winchester PP 180 grain kuler. "Problemet" nå er at jeg ikke finner noen ladedata med v-N150. Jeg tror (og det er defor jeg spør først) at 47gr v-N150 er en trygg start for 180 grain mantlet kule. Men jeg aner ikke hva som er max.

Kanskje noen kan hjelpe meg med en oppskrift?