Jump to content

Gratis medlemsskap i NOJS, 2010


krone

Recommended Posts

Ved å tegne medlemskap i NOJs for 2011 nå får dere gratis medlemskap ut året! Faktura for 2011 blir sendt ut i januar neste år.

 

2010 går nå mot slutten og for dem som ønsker å være med på neste Årsmøte (Generalforsamling) kan de bruke denne anledningen til å melde seg inn i NOJS. Minner om at man må ha vært medlem i tre månder for å kunne stemme.

 

Dere får også direkte tilgang til Medlemskammeret og kan være med på å utforme NOJS sin fremtid!

 

Send meg en PM med navn og adresse så ordner vi resten!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer sikkert an på om faktura har blitt sendt ut tidsnok i 2011. Er du medlem så er du medlem. Uavhengig av om du har fått faktura eller ikke.

 

dette var ren gjetting :wink:

Om det blir tilfellet "har kabalen gått opp".

 

Oppskriften må da bli:

:arrow: Melde seg inn nå.

:arrow: Bli fullverdig medlem.

:arrow: Sende inn forslag.

:arrow: Har stemmerett som fullverdig medlem.

:arrow: Unnlate å betale medlemsavgiften for 2011.

 

Om dette viser seg å bli tilfelle, tror jeg "noen" har gjort seg selv en stor "bjørnetjeneste".......

Link to comment
Share on other sites

Bare betalende medlemmer har stemmerett på Generalforsamling!

 

Faktura blir sendt ut i begynnelsen av januar! Så alle har tid til å betale :mrgreen:

Da stiller eg spørsmålet, ka står nojs for? Å ka blir vi med å bestemme? Ka e griene med nojs egentlig? Har ikkje peiling på ka det går i for å si det mildt. :oops:

Link to comment
Share on other sites

@Xesray: Her er svaret. viewtopic.php?f=98&t=17961

resten får du lov til å bli med å forme. NOJS er jo forholdsvis nytt. Og du kan være med å bestemme hva NOJS skal bli.

 

For min del, så synes jeg forumet alene er verdt 200,- i året. Bare fordi jeg har så mye glede av det. Forumet er riktignok gratis å bruke, men jeg syntes det var like greit å melde meg inn. Jeg er ikke spesiellt aktiv i NOJS sine saker, men gir min stemme om det er avstemninger jeg har en mening om. Akkurat det synes jeg er viktig. Når de som prøver å forme NOJS og kammeret spør hva vi mener, så må vi svare. Og for at en avstemning skal ha noen verdi, så må det ligge et medlemskap med et reellt navn bak nicket til de som stemmer.

 

Nå har du ihvertfall muligheten til å melde deg inn, og finne ut om du vil bli der, uten å betale først. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ved å tegne medlemskap i NOJs for 2011 nå får dere gratis medlemskap ut året! Faktura for 2011 blir sendt ut i januar neste år.

 

2010 går nå mot slutten og for dem som ønsker å være med på neste Årsmøte (Generalforsamling) kan de bruke denne anledningen til å melde seg inn i NOJS. Minner om at man må ha vært medlem i tre månder for å kunne stemme.

 

Dere får også direkte tilgang til Medlemskammeret og kan være med på å utforme NOJS sin fremtid!

 

Send meg en PM med navn og adresse så ordner vi resten!

Link to comment
Share on other sites

Ved å tegne medlemskap i NOJs for 2011 nå får dere gratis medlemskap ut året! Faktura for 2011 blir sendt ut i januar neste år.

 

2010 går nå mot slutten og for dem som ønsker å være med på neste Årsmøte (Generalforsamling) kan de bruke denne anledningen til å melde seg inn i NOJS. Minner om at man må ha vært medlem i tre månder for å kunne stemme.

 

Dere får også direkte tilgang til Medlemskammeret og kan være med på å utforme NOJS sin fremtid!

 

Send meg en PM med navn og adresse så ordner vi resten!

 

 

Bump! Meld dere inn folkens!

Link to comment
Share on other sites

Bump! Meld dere inn folkens!

 

hmm..?

Ikke kjempeoppslutning? Kanskje et skudd for baugen til oppfatningen om at det er prisen det står på? Og at vi kanskje kan slippe å høre "det koster så lite" og "prisen av en pakke ammo" lenger?

 

Dette kan synes å være et spydig og lite konstruktivt innlegg, men jeg mener at det tvert om er et viktig innlegg dersom man nu får slått fast endel saker en gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

Man må jo ikke flagge offentlig ute på forumet at man har meldt seg inn/er medlem i NOJS, slikt er jo en privat sak.

 

Så det er kun de av oss som er medlem som kan se at man er medlem, og det kun om man velger å poste i medlemsdelen av kammeret (den som kun leser er 100% privat). Så dette med om man er medlemm, er ikke noe man må dele med kreti og pleti om man ikke ønsker.

 

Med andre ord er dette en kjempe mulighet til å få se NOJS litt i kortene, for den som ønsker det.

Og det uten den støyen som ofte er ute på brukerdelen av kammeret (i medlemsdelen er det strammere krav til voksen argumentasjon/oppførsel etc.), med andre ord er det som oftest noe mer gjennomtenkte innspill i medlemskammeret enn ellers (man poster ikke bare for å poste der).

Og da er det kansje noe lettere å se hva man forsøker å bygge opp (og hvilken innflytelse man faktisk har som medlem på kursen fremmover).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tilbudet, eller muligheten om du vil, til et "prøvemedlemskap" i nojs er vel nettopp resultatet av at vi er vanlige menn.

 

Om det er pengene som sitter langt inne eller om det er andre grunner, forblir et ubesvart spørsmål.

Men gratismedlemskapet har båret frukter med en del nye medlemmer som har kommet med svært gode innspill i medlemsforumet.

Link to comment
Share on other sites

og sannelig vant jeg ikke. Eller tapte jeg?

 

Eh, da jeg ikke kan høre ditt tonefall eller se noe glimt i øyet så lurer jeg på om jeg forstod helt.

 

Men du har helt rett, du vant ikke, ikke en kjeft har klaget over dette initiativet. Ei heller Fossdal slik jeg leser det han skriver.

Initiativet er bra det. Men det rører samtidig ved noe av det som har foregått i "hovedkrangelen", som jo blusser opp litt hist og litt her, og det falt naturlig å påpeke det "der det skjer".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

-1 Ville nå heller jeg si.

 

Slik jeg ser problematikken, er det ikke pengene i seg selv som er bøygen. Heller mere hvorfor (det er jo som kjent vanskelig å kommunisere sine saker, når en god del av de ennå ikke er ferdige i støpeskjeen).

 

Hvorfor være medlem?

Hvorfor trenger vi NOJS?

Hva ligger det i det for meg å være medlem i NOJS? (vi har nå engang blitt så egne og lite solidariske her på berget, at dette spørsmålet og dukker opp :( ).

Hva gjør NOJS? Eller heller ??????????????

Hva står NOJS for? som oven ???????????

 

Og der er det at det virker som om å være medlem, er den enkleste måten å finne ut av dette på.

Kort sagt er NOJS den organisasjonen som gir oss kammeret (ingen NOJS, inget kammer), og dette er grunnstenen, og jobb nr1 for NOJS.

 

Deretter kommer intensjonen om å være brobygger i skytter og jakt norge, vi vet jo alle at vi nordmenn har det med å sitte på hver vår tue. Og ser med om ikke glede, så ihvertfall ett litt sarkastisk smil på at andre enn oss selv blir overkjørt av myndighetene i sine forskjellige former. Dette frem for å søke samarbeide, slik at man oppnår politisk tyngde. Og ikke så lett kan skaltes og valtes med, grunnet populistiske eller karrierefremmende målsettninger i politikken og forvaltning.

 

Noe av målsettningen kan oppsumeres så enkelt som å hjelpe til med å sikkre at politiske og forvaltningsmessige besluttninger, blir tatt på ett fakta basert grunnlag. Og ikke som i dag, der grov synsing og gud vet hva styrer valgene.

 

Eksempel på ting som til enhver ting foregår, som man må søke å motarbeide. Er ulik forvaltningspraksis rundt om i landet, en annen ting. Kan jo være ønsket om å gjøre det vanskligere, og dyrere å ha våpen i Norge. Typiske fraser fra offentlig hold, kan være at man må redusere antall våpen i Norge, fordi det er for mange ulovlige uregistrerte våpen i kriminelle hender. Og så går man løs på de som har registrerte våpen for å få en bedre statestikk, selv om problemet overhode ikke ligger der.

 

Som man skjønner er der mer enn nok for ett samlet jeger og skytter norge å stå i mot, men hvem skal samle troppene? Hvem har tyngde og tillit på tvers av forbundsgrenser? Hvem kan snakke både med departemang og enkeltforbund (gjerne på bakrommet og i all stillhet). Ja kort sagt, hvem kan drive lobby virksomhet for jeger og skyttere i Norge i dag?

Beklageligvis, er historien klar, nesten ingen. "Alle" sitter på hver sin tue, og uten å løfte så mye som en finger, ser på at naboen sakte blir offer for dagens system. Og håper at man selv ikke er neste (plystre i mørke kaller man slikt).

 

Men vi ser at NOJS faktisk i samarbeide med de andre, allerede har oppnådd noen resultater, NOJS har klart å smyge seg inn i maktens korridorer. Og har klart å bli en sammarbeidspartner de forskjellige aktører kan forholde seg til (hvem skulle ha trodd det for noen få år siden?). Riktignok har dette skjedd på den måten at NOJS folk, også er personer med tyngde i de forskjellige forbundene. Og som sådan allerede nyter stor tillit rundt om. Og der har vi NOJS styrke, NOJS består av personer fra hele jeger og skytter norge, fra alle forbund. Personer som har satt seg ned for å snakke med hverandre, og gjerne driver å leker på alle sider av de forskjellige forbundsgrenser. Kort sagt, personer som har kunskap, tyngde, profesjonalitet, og anseelse i det ganske land. Kobler man det med et genuint ønske om å jobbe sammen for hverandre, ja da har man NOJS.

 

Men NOJS er liten, vår tyngde ligger ikke i en stor medlems masse (synd men slik er det ihvertfall enda). Vår tyngde ligger i meget sentrale resursperoner, som er så godt koblet med alt og alle, at de kan få til ting man før anså som lite sansynlige.

 

Det vi andre bør gjøre, er å melde oss inn, for å gi organisasjonen enda større legitimitet, som talerør for den samlede massen av jeger og skyttere i Norge.

 

I tillegg får man være med på å stake ut deler av kursen til en ung organisasjon, noe som kan virke skremmende for enkelte. Men man trenger kun å uttale seg og stemme om ting man har en mening om, og la de andre som har en mening få stemme om ting som de brenner for. Som ikke betyr noe for en selv, enklere kan det ikke bli. :wink:

 

Tilslutt kan man kansje si at NOJS ikke er en organisasjon som skal inn på skytterforbundenes spesialområder (skal ikke være noen konkurrent til NFS , DFS, NJFF). Man skal heller søke etter åpne "hull" i dagens tilbud til Jegere og skyttere, og se om der er ting man kan bidra med. Og NOJS bidrar allerede via Kammeret, med å rekrutere til spesial forbundene, og jakt utøvelsen i Norge. Og det er i seg selv en flott og god ting som vi alle burde samles om, og ikke minst støtte opp om.

 

 

 

Med venlig og solidarisk hilsen.

 

vingemutteren.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke allerede hadde meldt meg inn i NOJS, så hadde jeg i allefall meldt meg inn etter å ha lest det "Vingemutteren" skrev her :)

 

Mye av dette kan jo brukes i en vervebrosjyre, som f.eks. kan deles ut på Villmarksmessa. Har NOJS noen tanker om å delta der i år? Kanskje det hører hjemme i en annen tråd.

 

(var nesten fristet til å komme med en "pluss en", men lar det være denne gangen også)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært medlem en stund nå, og har foreløbig ikke tatt skade av det. Jeg betalte, og synes forumet alene er verdt mere enn mitt lille bidrag. Dersom NOJS i tillegg klarer å gjøre noe som ivaretar og fremmer våre interesser, så er det en bonus.

 

Og til de som stadig spør om hva NOJS står for, så vil jeg nesten si at Det kommer an på hvem som er medlemmer. For det er medlemmene som styrer NOJS

Og dersom vi en dag blir flere tusen medlemmer med forskjellig ståsted og interesser, så vil NOJS sitt standpunkt være et gjennomsnitt av medlemmene, gjennom demokratiske prosesser, som samsvarer ganske godt med resten av jeger- og skytternorge.

 

Og istedet for å kreve at NOJS overbeviser en, om at de har et ståsted som samsvarer med sitt eget, før man melder deg inn, så kan man heller melde seg inn og påvirke NOJS.

Link to comment
Share on other sites

Mener du at om nok maoister melder seg inn i FrP, så vil dette etter demokratiske prosseser bli et maoistisk parti?
I prinsippet, Ja! Vi sliter om 1000 stk. fra en ekstremistisk dyrevernsgruppe melder seg inn i NOJS :mrgreen:

 

Eller er det slik at man i utganspunktet støtter grunnsynet, før man melder seg inn?
Sannsynligvis. Og grunnsynet er vel i utgangspunktet at vi vil ha anledning til å drive med vår hobby. Om det så er pistolskyting, DFS-skyting, jaktskyting, jakt av diverse slag, bare koseskyting, praktisk, langhold, BR osv...

 

Og hvordan NOJS skal arbeide, for å sikre oss best mulige forutsetninger for våre interesser, får medlemmene være med å bestemme.

Link to comment
Share on other sites

Ja! Vi sliter om 1000 stk. fra en ekstremistisk dyrevernsgruppe melder seg inn i NOJS :mrgreen:
Jeg har ingen problem med at du mener det, men jeg er allikevel uenig. Og er en som ønsker å forstå, og stille meg bak grunnsynet, før jeg eventuelt melder meg inn.

 

Og grunnsynet er vel i utgangspunktet at vi vil ha anledning til å drive med vår hobby.
Dette er selvsagt noen jeg kan stille meg bak, men jeg ønsker at det blir beskrevet ennå mer i detalj. I tillegg har jeg tidligere ønsket at enkelte ting, bl.a regnskap publiseres.

 

Jeg tror noe av sakens kjærne, er at det eneste som er felles for alle oss, er at vi er våpenbrukere, og våpeneiere. Og det virker som om mange ønsker å få klarlagt om NOJS skal være en konkurrent til våpeneierforbundet. Jeg tror flere hadde meldt seg inn om man tydelig sa fra at det skal NOJS være.

 

 

Ellers synes jeg det er svært bra at dere forsøker å markedsføre dere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt dette i lang tid: Jeg tror ikke det på noen måte er de 200 kronene som er grunnen til at folk ikke melder seg inn. Jeg tror derimot at det er mangel på informasjon om NOJS som er grunnen til at folk ikke melder seg inn. Man vet altså ikke nok om organisasjonen man kan melde seg inn i til å ha et bilde av NOJS som kan gjøre at man melder seg inn.

 

 

Jeg meldte meg inn å fikk tilgang på medlemskammeret. Da fikk jeg plutselig tilgang på informasjon som kunne rekruttert meg tidligere. Poenget mitt med å skrive dette, er å synliggjøre at jeg tror at mangel på informasjon og mangel på PR om NOJS, gjør at mange ikke melder seg inn.

Jeg har tro på NOJS, men jeg mener NOJS trenger å kommunisere hva de står for osv ut til folk som ikke er medlemmer også.

 

Edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor lurt er det at det står *Gratis medlemsskap i NOJS!* som trådtittel i 'Velkommen' ?

(Dette er vel stedet de fleste nybegynnerene kikker innom..)

 

Er det virkelig gratis å være medlem i NOJS?

Regner med at det er tydelig for alle hvor seriøs NOJS er i sitt virkemiddel i å få fler medlemmer, men å lure folk med feil overskrift er vel ikke vegen å gå?

Link to comment
Share on other sites

:wink: DET gjorde jeg allerede fra første innlegg i tråden her.. Det er derimot ikke bare JEG som leser tråder her på kammeret, så jeg tenkte at man iallefall ikke bør feilinformere nye (uerfarne) brukere med villedende markedsføring... Det var jo såre enkelt å tilføye fire siffer i trådtittel bare for å fjerne all tvil!

Og så kan jo trådtittelen 'gjenbrukes' til høsten igjen ved å skifte ut siste siffer! :mrgreen:

Greit nok å være overivrig positiv, men godta fornuftig kritikk mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

(...)Jeg tror derimot at det er mangel på informasjon om NOJS som er grunnen til at folk ikke melder seg inn. Man vet altså ikke nok om organisasjonen man kan melde seg inn i til å ha et bilde av NOJS som kan gjøre at man melder seg inn.

 

Tusen takk, det er godt å se at noen greier å formulere dette såpass bra.

 

Jeg tror det er et fåtall som ønsker å komme til "dekket bord", men dårlige formuleringer kan ha fått det til å virke slik, og for nojserne har det vært et enkelt poeng å dra frem, selv om det ikke nødvendigvis stemmer.

 

Jeg vil derimot vite om det fins et bord, om det er nok stoler, og jeg vil være sikker på at det ikke er termitter i møblementet. Så kan jeg godt være med å dekke på, og kanskje til og med ta oppvasken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil derimot vite om det fins et bord, om det er nok stoler, og jeg vil være sikker på at det ikke er termitter i møblementet. Så kan jeg godt være med å dekke på, og kanskje til og med ta oppvasken.

Jeg skulle til å skrive: "Som jeg skulle skrevet det selv.", Men det er ikke sant, det er skrevet bedre enn jeg kunne greid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil derimot vite om det fins et bord, om det er nok stoler, og jeg vil være sikker på at det ikke er termitter i møblementet. Så kan jeg godt være med å dekke på, og kanskje til og med ta oppvasken.

 

Jeg skjønner alle som etterlyser mer info fra Nojs, men denne er enkel å svare på.

 

Tror du MV, Omega, Dachs, Bambi, Edward, Reinhard og de andre som dro igang dette er folk som drar i gang noe du ikke kan være med på?

Tror du det er skadelig for skyttersporten?

Tror du de som utgjør styret og medlemmer i dag er med på dette fordi vi er idioter som står for en masse ting du er veldig uenig i?

 

Det er greit å være skeptisk, men dere diskuterer med disse folkene hver dag, dere bør ha fått et visst inntrykk av hva de står for, hva vi står for!

 

Denne blir litt til deg amatør, beklager det, men jeg føler at du borer i det samme hullet gang på gang. Du "kjenner" de fleste i Nojs, du vet hva de står for, men er motstander fordi du må melde deg inn før du får se regnskapet.

Jeg vet at det er en forenkling av kritikken din, men nå har du hatt sjansen til et helt uforpliktende innsyn i alt, antagelig anonymt hvis det er viktig, men det er heller ikke nok.

 

Jeg blir litt matt av all mistroen som tydeligvis eksisterer der ute.

 

Dagens utblåsning, takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

Well siden ingenting er hemmelig, og siden folk lurer så fært, så er det foreløpige forslaget til NOJS politiske platform som følger:

NOJS politiske plattform har følgende hovedpunkter:

 

* Virke samlende på jeger og skytter-norge, herunder samarbeide med etablerte organisasjoner

* Drive positiv informasjon ovenfor resten av samfunnet om jakt og skyting

* Jobbe for vanlige folks muligheter til å erverve og inneha våpen til lovlige formål

* Jobbe for vanlige folks mulighet til å utøve jakt

* Holde et øye med forvaltningens håndhevelse av lover og forskrifter

 

Så "vi" har vel iallefall lagt et godt grunnlag for snekringen av bordet, og det er stor prosentandel ny ved som er brukt - så jeg ville ikke fryktet kvaliteten...

 

 

Av og til er det vanskelig å klapre ned de riktige ordnene sånn at andre forstår, og noen er av og til mye flinkere til det enn andre, disse noen har vært svært aktive i utarbeidelsen av forslaget over. Og jeg håper at de også i fremtiden kan tenke seg å være engasjert i NOJS videre utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Denne blir litt til deg amatør, beklager det, men jeg føler at du borer i det samme hullet gang på gang. Du "kjenner" de fleste i Nojs, du vet hva de står for, men er motstander fordi du må melde deg inn før du får se regnskapet.

Jeg vet at det er en forenkling av kritikken din, men nå har du hatt sjansen til et helt uforpliktende innsyn i alt, antagelig anonymt hvis det er viktig, men det er heller ikke nok.

 

Jeg er egentlig ikke misstroisk. Men jeg foretrekker å vite, fremfor å tro. Jeg er ikke enig i at jeg kjenner de fleste i Nojs, ikke tror jeg de kjenner meg heller.

Jeg må ha missforstått, for jeg har ikke oppfattet at jeg kunne få et uforpliktene innsyn i alt. Det jeg oppfattet, var at jeg slapp å betale for andre halvår av 2010, hvis jeg meldte meg inn.

 

 

 

AndersG, de hovedpunktene du lister opp, er svært gode. Jeg er bare overrasket over at slik informasjon ikke kommer offesielt fra Nojs.

Link to comment
Share on other sites

AndersG, de hovedpunktene du lister opp, er svært gode. Jeg er bare overrasket over at slik informasjon ikke kommer offesielt fra Nojs.

 

Det er fordi at NOJS fortsatt er under oppbygning, og dens målsetting, agenda og politiske struktur ikkje er ferdig. Desverre kan ikkje ein organisasjon bli det den skal bli, uten ein viss medlemsmasse, innspel frå alles hold, og at ein bør forme den, til det ein brenner for sjølv i håp om at andre tenkjer det samme som du.. Det er sånn statutter og politiske målsetninger i ein organisasjon oppstår.. Og du har jo fått tilbud om å være med gratis, nettopp med tanke på dette, og for å få innsyn i Medlemskammeret der diskusjonene om organisasjonen blir utført, men desverre takka nei.. Eg må sei at det virkar litt snodig når nokon takker nei til ein gratis "sniktitt" ?

Link to comment
Share on other sites

Nei eg har lest endå eingong igjennom Krone`s sitt første innlegg, og eg skal vel væra litt einig i det, men eg trur nok at du hadde fortsatt hadde hatt eit valg til å melde deg ut igjen, før rekninga for 2011 kom, sjølv om kanskje det ikkje blei sagt dette i klartekst.. Det er ikkje sånn at du høyrer porten blir låst bak deg, etter å ha komt gjennom den. :)

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt!

 

Hadde aldri forestilt meg at dette skulle bli et diskusjonstema når jeg startet denne tråden! Dette var ment som et tilbud hvor vi ga noe ekstra. "15 måneder for prisen av 12" Lyder det kjent?

 

Jeg vet at noen meldte seg inn for å "se" hva NOJS var for noe og det er for så vidt greit. Har ikke fått meldinger fra noen av dem om at de ikke vil videreføre sitt medlemsskap!

 

Hvis dere valgte å ikke ta i mot "tilbudet" så var vel produktet for dårlig? Kom ikke i ettertid å kritiser dette!

 

Edit!

Link to comment
Share on other sites

AndersG, de hovedpunktene du lister opp, er svært gode. Jeg er bare overrasket over at slik informasjon ikke kommer offesielt fra Nojs.

 

Det er fordi det ikke er offisielt, dette er et av forslagene som har dukket opp i løpet av en lang tråd. Det er faktisk sånn det funker, man blir enige om ting i plenum.

Noe av det jeg setter mest pris på, så langt, er en lang tråd som ble til en høringsuttalelse sendt til Justis Dep. Og de var tydeligvis enige hvis man leser det siste tillegget til forskriften.

 

Dette ble lagt ut som info fra NOJS og i det store og hele ignorert av kritikerene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere valgte å ikke ta i mot "tilbudet" så var vel produktet for dårlig? Kom ikke i ettertid å kritiser dette!
Vanskelig å kritisere produktet, når man ikke vet hva det er.

Takk for en konstruktiv tilbakemelding.

Hold your horses! Trærne et nettopp felt og kløyvesaga startet, her skal snekres termittfrie møbler hvis flere hjelper til å bære materialene i hus og lø opp til tørk før vi snekrer i vei :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...