Jump to content

Vittringsforhold?


Revejunkie

Recommended Posts

Jeg har en unghund (støver) som i prinsipp greier å ta ut haren annenhver gang.

Sist helg var det minusgrader,frost på bakken og bikkja tok ut 2 forskjellige harer på samme dag. Bor i Aurskog-Høland og her har det i helgen vært mildt, fuktig og ikke noe liv i skogen i det hele tatt.

Noen jeg har pratet med mener at løvet som ligger på bakken lukter så sterkt at bikkjene har vanskelig for å lukte seg frem til de rette tingene.

Har dere noen synspunkt på dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg si at jeg sitter på noen fasit, men har en erfaring som kanskje har en snev av fornuft.

Opplever at uansett om det er regn eller tørt kan losen gå så det griner eller at det ikke fungerer i det hele tatt. Har en "test" jeg bruker å gjøre:

Slipper en sigarett på bakken, stiger røyken opp er det bra vitring og hunden klarer å følge sporet lettere. Men hvis røyken legger seg som et teppe nedtil bakken er det ofte vanskeligere forhold for hunden. Mulig det skyldes forhold mellom temperatur i bakken og i lufta. Dette forklarer kanskje hvorfor man kan få lange, gode loser når det er en fin høstdag med solskinn. Kaldt om natta, og når dagen kommer og sola varmer så stiger temperaturen på bakken og luktene på bakken stiger opp.

Link to comment
Share on other sites

Vitring kan variere veldig, også innen samme område. Kald bakke og mildere luft er vel noe av det vanskeligste, siden det binder duften i bakken. For ikke å snakke om tilfrysende bakke, eller regn som fryser til is på bakken. Regn har ikke så stor betydning, det kan gi god vitring ved å spre duften ut og "slå den til værs", med mindre det slåregner hele natta og morgenen. Det kan bidra til at haren holder seg inne også. Knusktørre forhold er også vanskelig. Bakke som varmes opp av sola og "damper" er gode greier.

 

Bare mine 5 cents...

Link to comment
Share on other sites

God vitring til fot arbeid og god vitring til å jage i er ikke nødvendigvis det samme.På fot er stabil tempratur uten nedbør best

å ikke for tørt. Da haren er ute vil ikke nedbør spille stor rolle. Fallend tempratur er som regel veldig bra (slipp ei dårlig bikkje til kvelds den jager som bare det)

Link to comment
Share on other sites

Min er faring er at stigende luft temp = kaldere bakke, dårligere vitring.

Faallende luft temp= varmere bakke , bedre vitring.

Kuldegrader i bakken og varmegrader i lufta= sporet fryser, 0 vitring

Streng kulde evnt med snø, sol utover dagen, Stor forskjell i temp mellom sol og skyggepartier. God vitring i skyggen, 0 vitring i solpartier. Her har du full los i skyggepartier og tap på solpartier.

Så har du dager som er perfekte men bikkja ikke fungerer i det hele tatt ?

(Lett å glemme at hunden er et levende vesen den og med gode pg dårlige dager)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...