Jump to content

Vis meg ditt troferom


villreinjegeren

Recommended Posts

jaktgal det er flere måter å stoppe ut en fisk på. noen lager avstøpning av fisken for så å male den opp, noen

flår av skinnet og lager en kropp av polyuretan skum med avstøpning av hode. (vill tru denne metoden er mest brukt)for så å male den opp.

og så er det noen som flår av skinnet og hode og lager kropp i polyuretan skum og bruker orginal hode. men det skrumper mye

så det blir en del å modelere opp igjen med epoxy før den blir malt opp igjen.

 

her er en link til hvordan de gjør det med orginal hode og laget kropp

http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 844.0.html

av en

her er link til hvordan ta en avstøpning.

http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 152.0.html

 

her er link til hvordan gjøre det med avstøpning av hode og laget kropp.

http://www.taxidermy.net/forum/index.ph ... 527.0.html

 

( PS:det er ikke alle typer fisk som går an å flå. så noen arter går det kun og ta avstøpåning av)

monteringen en bare en liten del av arbeidet. det er malings arbeidet som er vanskerlig og tid krevende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fete fiskarter dvs laks,ørret,røye +++noen saltvannsarter som tuna og sailfish og marlin egner seg ikke pga masse fettstoffer i hodet noe som gjør at de krymper mye under tørkeprosessen! disse brukes det vanligvis ett kunstig hode på! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor lenge et utstoppet dyr kan holde seg avhenger mye av hvor skikkelig arbeid preparanten har gjort. Mye kan gjøres feil, slurvete garving, dårlig tynnskjæring, spesielt rundt nesepartiet, dette vil meføre at det krymper, dårlig spalting av ører vil medføre at kanten på ørene krøller seg over tid, dårlig liming som kan løsne +++++ Som du selv skriver at noen 10-15 år gamle montasjer ser stygge ut kan skyldes at kroppene er lagd av treull, eller liknende. Dette materialet vil kunne forandre form og er veldig utsatt for fuktighet og temperatursvinginger. Dagens støpte kropper vil ikke forandre form eller oppta fuktighet. Forventet levetid på en støpt kropp er lang. Det finnes enkelte som bruker glassfiberformer og man kan selv tenke hvor lenge dette holder seg i et innendørs miljø. Direkte sollys er lite gunstig for trofeene. Mest utsatt er Bever! De blekner noe sinnsykt når de blir utsatt for sollys. Jeg har en selv som har stått i sola i noen år og den er nå helt hvit. Bever kan med fordel farves i garveprossessen for å unngå dette. Andre arter ser ut til å tåle sollys veldig bra. Har bl.a en svartbjørn som har stått i sollys i 10 år og er like blåsvart som da jeg skjøt den. En annen liten ting som hjelper er å tilføre mule/snutepatri fuktighet. Selv bruker jeg litt spenol 2 ganger i året for å unngå at dette tørker helt ut og spekker. Et annet lite triks er å smøre horn eller gevir med matolje, dette gjør at de ikke sprekker opp. Gevir pleier ikke sprekke, men dyr med horn er utsatt for sprekkdannelser. Noe annet som definitivt vil ødelegge en montasje er å henge den over peisen ! Alt for varmt og utsatt for røyk. Det eneste jeg ellers gjør er støvsuging/støvtørking (fugler har jeg lite av), samt langhårede dyr av og til får en omgang med en hundebørste. Høres kanskje ut som mye arbeid, men det er det slett ikke- jeg har et 20 talls montasjer og bruker en halvtime på å ta alle skikkelig en gang i mellom og 10 min for vanlig støvfjerning. Har en forståelsesfull kone og har mine trofeer i stua, dette medfører at det er særdeles viktig at de tar seg godt ut. Det ser ut til at beveren ryker ut med det første, falmet og herjet med av 2 smårollinger- ikke alle unger har "ridebever" !!

Resten ser fremdeles så bra ut at de kan henge i MAANGE år fremover. Eneste problemet jeg nå har er PLASS, kona er forståelsesfull, men nekter å kvitte seg med veggseksjonen, må jo inngå kompromiss da div malerier og bilder allerde har måttet vike plass. Eneste bogmontasjen jeg ikke har fått plassert ennå er bukken jge fikk i aug, men det er jo et stykke frem i tid. KAN bli et problem om jeg skulle være heldig å få en grisesvær hjort i høst........ Har desverre ikke særlig sans for skaller, syntes kun om skikkelige bogmontasjer

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skutt mer enn 250 hjort skulle en tro det hadde blitt noen trofeer, men den gang ei. Har spart på de største bukkene lenge, og i år har jeg planer om å velte en jeg kikka mye på i fjor. Men jeg har da en hengende i gangen, jeg har ikke plass noen steder for sånt egentlig. Og ikke har jeg en samboer som liker døde dyr heller ;)

Den har kun 10 tagger, men har fine kroner og er symmetrisk og fin. Hadde den hatt 12, så hadde den kanskje vært verdt å bedømme, uten at jeg har noe greier på kriterier for slikt.

 

Vi får se ila høsten om den får en kompis ved siden av seg, ett sted.

 

Diverserareting002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikke mulig å bedømme skulder montasjer etter CIC, som bla. NJFF bruker. ( Rowland Ward benytter CIC som et tilleggs mål ( supplerende informasjon ), ikke nødvendig for å den registrert i boka. ) Da vekt er et av måla for hjort og rådyr etter CIC metoden.

 

Du kan derimot få den oppmålt hos Rowland Ward eller Safari Club International. Kun mål, ingen vekt.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Har jakta i over 25 år men skjønner enda ikke hvorfor alle dyr og fugler skal henge på veggen hjemme :forvirra: er det så utrolig viktig å vise fram hva man har skutt da :wink:

 

Alle henger henges nå ikkje på veggen. Eg har endel trofeer ståendes (bilde kommer senere) ,første rypa,orrhanen osv. det som eg merker meg er at dei trofeen eg har ståendes gir meg mye med tanke på minnene om jakta hver gang eg ser på trofeene kommer jakta opp igjen på godt å vondt.

Og så mener eg at trofeer enten det er gevir eller skinn er meget fin pynnt og har eg først tatt livet av ett dyr kan eg utnytte mest muligt av det som å henge skinnet på veggen i steden for kunst som eg ikkje skjønner meg på.

Har enda til gode å henge opp et trofe pga av Naboen skal se på dei.

At du ikkje liker trofeer er greit og eg respekterer deg for det på samme måte burde du respektere dine jaktkamerater og slette innlegget ditt i denne tråden og heller starten en egen om emnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen få rådyrskaller på veggen, og noen ganger setter jeg meg i gostolen og mimrer med en god cognac ... Flirer for meg selv når jeg kikker på den lille spissbukken og historien rundt den selv om det er den minste bukken jeg har.

 

Slike kose stunder vil jeg ha i fremtiden også. Hvert vilt har sin historie, og opplevelsen styrkes og holdes i live med trofeer mener jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den øverste var virkelig flott det må jeg si, gratulerer med flotte villreintrofeer

 

Takk for det. Begge skutt i Tynsets del av Knutshø i år. Det går noen virkelig store bukker i Knutshø nå. Jeg mener at årets villreingevir i fjor var fra Knutshø også.

 

Når jeg først skulle være så heldig å skyte en bjesse så var det artig at den var såpass grom.

 

Bare så synd at den ikke hadde 12 cm lengre stenger. Da hadde den tippet tusen :D . Og fryktelig synd at sambo sin ikke var 15 poeng større så den fikk gull den også. Men da har vi et mål neste gang vi får storbukk-kort :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Knutshøi har en kjempeflott reinsstamme, og spesielt i randområdet mot Tynset/Alvdal er det noen blåsere av noen bukker som holder til, hver gang jeg får jakt i knutshøi er jeg lykkelig, et av mine favorittområder, har sett gørstor bukk der tidligere år

Skjøt en 60 kg bukk en gang oppunder lokkarhøi den veide 66 kg og den var liten i det selskapet den var sammen med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Takk skal du ha Trapperman, hva det neste blir? ja si det. Jeg har en Bushpig og en Impala og en rådyrbukk hos en taxidermist, håpet er at jeg får noe av dette til sommeren, hos en annen praparant har jeg en Red Duiker som skal helmonteres, og et Vortesvin som skal bogmonteres.

Til sommeren går turen til Namibia, da er det Elan og flekket Hyene som er på agendaen, Elanen skal skallemonteres på plate, og skyter jeg Hyena skal denne bogmonteres.

 

Det begynner å bli plassmangel, så ett stort trofe som Elan har jeg rett og slett ikke plass til med bogmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Ble skutt 2 flekkete hyener i kwazulu når vi var der i 2010, de har kommet hjem med cites og det hele

 

Men riktig som du sier med skadefellingsdyr, de får man ikke eksportlisens på.

 

Hyena i Namibia er også Flekket Hyene, ikke brun hyene, den siste kan man glemme å eksportere. HAr også et tilbud om problem leopard på samme stedet til 2000 euro men ikke eksporterbar, da er den uaktuell.

 

Outfitteren min i Namibia har sågar Flekket Hyene på trofelista si til 850 Euro, da forventer jeg at lisensene og CITES dokumentene er iorden, noe han også bekrefter overfor meg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...