Jump to content

Vis meg ditt troferom


villreinjegeren

Recommended Posts

Har nok ikke et dedikert troferom, men kjellerstua er min 8) Noen trofeer har også fått plass i stua i 1. etg.,

 

2qc4jtc.jpg2a6o11w.jpg4lpw7c.jpg

Stenbuck fra Botswana -08. Gems fra Botswana -06. Kudu fra Botswana -08 (135 5/8 poeng i SCI)

 

Så til kjellersstua! Litt rotete plasseringer, men det gjenspeiler vel bare eieren... :roll:

24xfngp.jpgvp9el5.jpg2s6lleg.jpg

Reinsdyr fra Hardangervidda, fra endel år tilbake. Kattugle som havnet i pipa. Elger skutt på eget terreng.

 

2med8bo.jpg296jjlv.jpg9svt6h.jpg

Flere elger fra eget terreng. Bever skutt på jobb. :roll: Rådyr fra eget terreng (stort sett)

 

vg51tx.jpg Mink, også skutt på jobb.... :roll:

 

 

I tillegg ventes gullgevir, rein fra Hardangervidda, og 2 bronsegevir, dåhjort fra Sverige, når skallemontasjen en gang blir ferdig. Og de 4-5 rådyrgevirene som ligger i kjelleren, bør vel også på veggen snart....

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Legger ut et bilde av en bukk jeg har hengene fra 1966, har utrolig lange stenger og håper på at Stubberud kan bedømme det. Det har lengste stang på ca 30cm. Da etter RW metoden.

Nb det er Mauser68 som legger ut bildet for meg :D

Takk skal du ha Mauser :D

 

Baard_trofe.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Rino Hals, det vet jeg faktisk ikke, har ikke veid den siden 66-67 så den har jo tørket betydlig siden den gang. Men forhåndsbedømte den og den holdt til en god sølv i følge Lynne senior (Bio prep) den gangen.

Nb. Nå skal Stubberud bedømme den så får vi jo se. Skal legge ut resultatene når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hva koster det å få utstoppet en Kudu (bogmontert) i Norge? Store prisforskjeller?

 

Jeg vurderer å engasjere taxidermist Ørnulf Kvebek...

 

Kan trygt anbefale Atle Brenden, Romerike Zoo-Montasje :)

Ser prisen på nettsida hans, www.rzm.no, er 10500...

Og der er det garantert god service, og du får et utmerket resultat du kan være stolt av :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
@Rino Hals, det vet jeg faktisk ikke, har ikke veid den siden 66-67 s?en har jo t?t betydlig siden den gang. Men forh?sbed? den og den holdt til en god s?i f? Lynne senior (Bio prep) den gangen.

Nb. N?kal Stubberud bed? den s??vi jo se. Skal legge ut resultatene n?den tid kommer.

 

Da er trofeene til Graahund bedømt :D

 

Det var en fornøyelse å se alle de flotte trofeene graahund hadde samlet opp igjenom årene. :D

 

2. Gedigene rådyr bukker fra Akerhus, en fra Oppegård skutt i 1966 og en fra Krågstad tatt i 2007. Plus et meget flott kronhjort gevir i fra Nebnes (1973 ) ble beholdninga til RW sin trofeebok denne gangen. :D:D

 

Stratetigiske mål som følger.:

 

Oppegårdbukken.:

 

Lengde venstre gevirstang.: 12" ( 30,5 cm )

Lengde høyere gevirstang.: 11 1/2 "

Rosenkrans venstre.: 7 1/8"

Rosenkrans høyere.: 6 6/8"

Tip to tip.: 3 5/8"

Points.: 5

 

Bjastadtoppen( Kråkstad) bukken.:

 

Lengde venstre gevirstang.: 11 2/8"

Lengde høyere gevirstang.: 11 2/8"

Rosenkrans venstre.: 6 4/8"

Rosenkrans høyere.: 6 4/8"

Tip to tip.: 6 3/8"

Points.: 5

C.I.C poeng.: 159,2 ( Målt av Espen Lynne for NJFF )

 

Nebnes hjorten.:

 

Lengde venstre gevirstang.: 29 3/8"

Lengde høyere gevirstang.: 28 5/8"

Rosenkrans venstre.: 8 5/8"

Rosenkrans høyere.: 8 6/8"

Tip to tip.: 30"

Outside spread.: 33 7/8"

Inside spread.: 25 6/8"

Points.: 15

 

Igjen, Gratulerer med flotte trofeer Graahund :!::!:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For dere som er interessert :D

 

28th edition

Records of Big Game

 

Entries for the 28th edition of Rowland Ward's Records of Big Game will close 30 April 2010.

 

Please make sure you send in your entries as soon as possible.

 

The new books will be available in September 2010.

 

Så det er ennå ikke forseint å få "drømmetrofeet" med i den 28ende utgaven av boka. BARE Å SENDE PM :wink:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for tilbudet Nils-Ole, men jeg er ikke så interessert i mål og medaljer lenger.

Det som betyr noe for meg er å ha trofeene mine som vakre minner om jakten på dyrene jeg har jaktet.... Store som små....

Og hvert eneste ett av mine trofeer forteller meg ei historie - og jeg gjenopplever og minnes hver gang jeg ser på dem.

Jeg var en gang så heldig å nedlegge en av de største Eastern Cape Kuduene som er skutt... Det var gjevt den gang, men medaljer eller "tommer" sier ingen ting om jakten eller min prestasjon som jeger.

Den kuduen som faktisk har gitt meg den beste jakten vil aldri kunne oppnå poeng nok til å nærme seg medalje. Men den ga meg en av mine beste jaktopplevelser... Og det trofeet vil få en flott plass i hjemmet mitt og vil for all tid fortelle meg om "jaktopplevelsen" netopp dette dyret ga meg....

Link to comment
Share on other sites

Den er grei Rino :D

 

For min egen del, gjøres det mest av respekt for dyrene og tildels også grunneierne ( outfitterne jeg jakter hos ) som legger ned mye tid og penger i og få frem gode trofeedyr........

 

At innmeldingsgebyrene også kommer godt med til forskning og viltpleie er også en ting som verdt å få med seg.

 

Er heller ikke større karen en at jeg synes det er litt morsomt med fine trofeer. :mrgreen:

 

Medaljene og tomene i seg selv betyr ingen ting imot opplevelsen av jakta. Der er jeg helt enig med deg Rino. :D

 

Her er hva RW skriver om det the "book".

 

It was not and is not there to establish records in the sense of biggest or best, nor to glorify the hunter. It celebrates the animal and it does not matter whether the animal’s horns, tusks or teeth were picked up in the veld from one that had died of natural causes, was killed by a predator or was shot by a hunter. By establishing the benchmark for what constitutes a trophy (particularly where the standards are high), The Book makes a most valuable contribution to ensure that trophy hunters concentrate on those big, old, lone males which have long since passed on their genes to younger generations.

 

The Book also serves as an excellent and objective conservation tool. It stands to reason that, where trophy standards have increased over time in a particular region, in all likelihood, sound conservation practices have been applied, while the converse is probably also true. These facts, in turn are also valuable research tools for the hunter in deciding where, when and with whom he wants to hunt a particular species.

 

In addition, The Book is a valuable source of knowledge on the distribution of game and its taxonomic

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk utstoppet en mår jeg skjøt i November 09, ekornet er levert av utstopperen.

Reagerte litt på at måren har halvåpne øyne, jeg mener alle mårdyr har mer eller mindre runde øyne, om de ikke myser mot sola da...

Hentet samtidig en rev som en kompis skjøt i Januar, denne hadde også ett litt mysende blikk :roll:

 

310720100854344b13ede55e4da0a6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det jeg reagerte mest på var ørene. blitt alt for store og litt feilplasserte.

Kjedelig å se at det fortsatt er preparanter som leverer så dårlige arbeider

 

Synes den ligner mest på Gizmo fra Gremlins filmene..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Jaktåret 2010 er historie og derfor hadde det vært i øynefallende å se om noen hadde nye trofeer å vise :!:

 

Jeg har en liten råbukk til bleiking og en bever på 7,6 kg til utstopping. Beveren var en liten tass, men en utrolig opplevelse med flott vårvær, smyging og ufrivillig bading :wink:

 

Noen av mine:

 

156d4x5.jpg

 

33beh52.jpg

 

kb2li8.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hvor lenge kan mann forvente at preparatet holder seg i form og farge ?

Dette er et spørsmål jeg gjerne skulle ha hatt svar på ! Er det slik at vi har en slags levetid på trofeene, eller skal kvaliteten på arbeidet tilsi noe annet? Jeg har selv sett 10-15 års bog montasjer som ikke ligner grisen, men de var veldig fine i noen år.

 

Selv tørker jeg støv og vasker trofeene ofte samt at de ikke henger i direkte sollys. Trur ihvertfall selv at dette hjelper i lengden, men jeg har ingen garantier...

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er pelsvilt montasjer du snakker om? for fugler som blir støvsuga spalter fjera på etter en stund!en fluffy støvkost eller en vinge eller fugle fjør er det beste til støvtørking av fuglemontasjer!Når det gjelder holdbarhet så skal en korrekt utstoppa montasje holde i mange år men.da er det en del ting som ikke må forekomme sånn som røyking inne (nikotin setter gult preg på montasjen)Ikke fyre i peis/ovn da sot og røyk også setter farge på montasjen.Ikke ta på montasjen(alle mennesker har fettstoffer på hendene som igjen setter farge på montasjen)Ikke utsette montasjen for direkte sollys og ikke henge på en plass hvor det tidvis er store temperatur forskjeller(over en ovn eller peis!ikke henge på plass hvor montasjen blir utsatt for fuktighet!og til sist bruke en skikkelig taxidermist som vet hva han gjør slik at preperatet ser ut som det dyret/fuglen det engang var! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk @donner for nyttige tips :wink:

 

Dvs at stort sett all montering av preparat bør monteres i Norge, slik at mann ihvertfall kan benytte seg av garantien !?

Har studert enkelte afrikanske montasjer hvor preparant har vært mildt sagt uheldig. Med et uheldig utgangspunkt og middelmådig vedlikehold, så blir ikke disse trofeene spesielt iøynefallende.

 

Nok en gang takk for nyttige tips om vedlikehold :)

Link to comment
Share on other sites

Nydelig Wildebeest trofee! Høy gullklasse på den der!

 

Fikk måla fra Frank Gentry ( SCI master measurrer ) og innehaveren av http://www.karootaxidermy.com/index.php for noen uker siden :wink:

 

South African springbuck til sølv, blesbok til sølv og Eland til en bra bronse!

 

Fire trofeer, hvor av alle kvaifiserer til en plass i SCI sin record book! Ikke mange safarier, som kan skilte med 100% uttelling på rekordbok trofeer :D

 

Gratulerer!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...