Jump to content

Vis meg ditt troferom


villreinjegeren

Recommended Posts

Ser for meg en sen fredag etter en bedre vilt middag, trekke seg roligt inn i trofe rommet, nyte en god cognac i godt selskap og fortelle sanne jaktskrøner fra virkeligheten..

 

Steike flott rom, hadde jeg hatt plass til noe slikt, så hadde nok fruen satt foten ned... :evil:

Men pytt pytt, jeg koser meg på dine vegner...

Du får ta en cognac for meg....... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Flott og inspirerende rom det Villrein.....jeg skal vise dette til økh og se om det går ann få disp til etablere en liten krok.... :D

 

Du oppdaterer vel med nye Afrika trofeèr etterhvert?? :wink:

 

Yes, takk for tilbakemeldingene, Det blir oppdateringer når nye jaktminner kommer på veggen

 

det må da være andre som også har noe veggpynt å dele med folket

15062009191029bA9p1FD2e4k7.jpg

Denne her blir fast innventar om noen måneder

Link to comment
Share on other sites

Fint å lage eget troferom. Synes ikke selv at det alltid tar seg så godt ut med stua full av utstoppinger.

Bedre å lage et eget rom i en kjellerstue, furtebu e.l.

Greit å ha et slikt rom da jaktiveren sliter som mest i kroppen utenom jakttid og mimre litt tilbake på tidligere jaktturer og hente ny inspirasjon og ideer som må prøves ut da jakta kommer.

Har ikke kommet igang med troferom enda, så ligger gevirer og utstoppinger og flyter overalt her..

Skal lage en kunstig vegg med fjellformasjoner i kjellerstua og plassere utstoppinger som enten har en egen historie, eller skiller seg ut på andre måter i forskjellige situasjoner i fjellveggen.

Vært med å lage slike til andre og kan bli ganske stilig med riktig belysning osv

 

Har du noen bilder?

 

Jeg har akkurat startet med et tilbygg som skal bli reint trofèrom. Har tenkt på å få lagd en slik fjellformasjon på sikt..

Belysningstips generelt tas også i mot med takk! Innebygde spotter eller skinner er det som vurderes. Heller mot det siste, men kan kanskje bli en kombinasjon..

 

Fint trofèrom, villreinjegeren!

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt lei meg på Hallgeirs vegne.

 

Han viser frem sitt troferom og her er det jegere som kritiserer? Hallgeir ber om å at vi poster bilder av trofeene våre. Er det så forbanna vanskelig å la drittslengingen være da?

 

Hva har fortellinger om gevirer på utedasser med det trådstarter ber om? Og hva har en haug kjøtt i en fryser med dette å gjøre?

 

Her er mitt bidrag Hallgeir. Og verken du eller jeg eller for den saks skyld noen andre har noe å skamme oss over for at vi liker å ta vare på trofeene våre.

 

tda0034l.jpg

 

trofevegg5.JPG

phpdVbtpnPMkamm.jpg

 

Trofevegg_trapp.JPG

 

trofevegg6.JPG

 

trofevegg7.JPG

trofevegg8.JPG

 

phpC943t6PMkamm.jpg

phpbAKlUSPMkamm.jpg

trofevegg4.JPG

trofevegg3.JPG

trofevegg2.JPG

trofevegg1.JPG

trofevegg9.JPG

Link to comment
Share on other sites

Litt sent ute, men herre så enig jeg er med Rino.

Da får heller "de rene av hjertet" bare pøse på med edder og galle ...

Har ikke flott troferom som Hallgeir, det henger litt her og litt der og noe er på utlån

 

Ung bavian

baboonskull-1.jpg

 

Nyala, blesbok, impala og bushbok

Trophies001.jpg

 

Blue wildebeest

Trophies003.jpg

 

Zebra flatskin på stua

Trophies004.jpg

 

Waterbuck og oryxskinn på soverommet :D

Trophies005.jpg

 

Duiker

Trophies006.jpg

 

Elg fra Trofors og rådyr fra Aure

Trophies007.jpg

 

Oryx

Trophies008.jpg

 

Warthog

Trophies009.jpg

 

Alle afrikadyra fra Limpopo Sør Afrika

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hoff, jeg blir nesten missunnelig når jeg ser slike bilder av flotte troférom og ikke minst troféer.... Her var det jaggu mye flott :D

Nå skal det jo sies at jeg er en rimelig fersk og ung jeger som har 3 jaktsessonger med rifle bak seg :) Noen trofèer har det jo faktisk blitt på disse årene, og foreløbig har jeg tatt vare på alle gevirene mine.

Siden denne tråden heter "hvis meg ditt troférom", så poster jeg et bilde av mitt rom (rettere sagt vegg):

2cxyov6.jpg

 

Elgen er bedømt, men holdt ikke til noen medalje. Har ennå ikke bedømt rådyrbukken til høyre, men tror den skal greie bronsekravet.

I tillegg felte jeg en rådyrbukk og en hjortbukk høsten som var som jeg ennå ikke har rukket å få opp på veggen....

Drømmen er selvsagt å felle en pen kronhjort :D

 

EDIT: endret bildestørrelsen. mod. jaktlykke

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje fått meg troterom enda!

Ser da e nåken som har fine troferom i vertfall, eg må nåk venta te sommaren da eg har fått meg hus :)

Bur i ein 75kvm leilighet med Kjerring og unge! var lite aktuelt ogfå ein hjort på veggen der!

Men her er mine trofe som står og Støver vekk! :)

 

 

Måtte ha han far til og holde dei oppe til meg :) Den til høgre er den første bukken eg skaut, ein fin 11tagger!

Og den til venstre er ein 13tagger eg skaut for 4 år sio!

3469qc4.jpg

nthrb.jpg

 

Og dette er ein 13tagger eg var so heldig og fekk for 5 år sia gevira er 104cm breie. Skallen har vert hos Helge Haukeland for bleikning og montert på ei meget fin "plate"

fkzceh.jpg

2uei1xw.jpg

 

Har ein tiur og nåken ekkhorn og ein mink utenom!

So eg gler meg te og få meg hus! :)

Planen om Afrikatur er begynt i det små og!

Topp tråd dette!

 

Mvh

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

FOLKENS !

 

Hvor er bildene deres da, trofeene ligger vel ikke bak låven og råtner ned :D

 

Her kommer noen av mine Hallgeir, bedre sent en aldri, og hadde gjerne sett at en eller annen moderator fjerna tråden for uvedkommende usakligheter, og at denne tråden blir forbeholdt det den var tiltenkt :!:

 

w1qzv9.jpg

 

30lia7s.jpg

 

20uskur.jpg

 

9kbdps.jpg

 

296g83p.jpg

 

65cyvc.jpg

 

8wz5oo.jpg

 

1zldqhe.jpg

 

20pzzp0.jpg

 

15drkns.jpg

 

ra97ro.jpg

 

vsetkg.jpg

 

b4ax5k.jpg

 

o859gh.jpg

 

Ønsker noen av dere trofeene deres i de internasjonale rekord bøkene ( SCI eller RW ) så kommer jeg gjerne en tur og måler de opp for dere. TA KONTAKT så finner vi sikkert et passende tidspunkt. For dere som skal til Lillestrøm på Villmarksmessa, jeg har med meg målebåndet ditt også. All trofeemåling er selvsagt grattis :!: ( SCI tar US$35 for hvert trofee som blir opptatt i deres trofee bøker, RW tar 20 Euro. Dette er satsene som gjelder i skrivende stund. )

 

Flotte trofeerom og trofeer folken's. Moro. :D:D:D

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De fleste er målt etter både CIC, SCI og Rowland Ward sine regler.

 

RW har det eldste settet med oppmålings regler i verden. Her teller kun lengden av lengste gevir stang. Kravet er 26.cm for å få trofeet opptatt i rekordboka.

 

CIC er velkjent her hjemme da det brukes av bla. Nordisk Safari Club ( For Europeiske arter ) og NJFF.

 

SCI måler lenden av alle taggene i tommer plus rosenkransen og omkretsen av gevirstanga mellom rosenkrans og første tag. Kravene for å få trofeet registrert er minimum 36". ( Hvilket er ganske lavft. Et bronse trofee etter C.I.C er erfaringsmessig ca. 46". )

 

Gold: 51"

Silver: 45 3/8"

Bronze: 36"

 

Edit.: Kravene til de Europeiske artene sjerpes hos SCI forløpende ettersom antallet registreringer øker. De Amerikanske og Afrikanske artene dominerer forsatt i rekordbøkene til SCI. Har merket en ganske stor økning i interessen for å få registrert også nordiske arter den siste tiden så kravet til rådyr blir nok sjerpet før neste utgivelse av rekordboka.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

OK, så det er egentlig helt annerledes enn c.i.c måling med volum og vekt. trodde kanskej de ikke hadde noe særlig av de nordiske hjortedyra i de målingene der. Men det var flotte planketter da :D. for nyskjerringhets skyld kan du måle gevirene i flere org. Og sidne det bare er mål på stengene kan jo utstoppa råbukker måles?

Link to comment
Share on other sites

og den nederste hadde 179,5 (sølv) Mangla 0,5poeng for gull..

 

Her har en eller annen blingsa :D .For gull gravet på norsk hjort er 170 poeng :D. Flotte uansett. Suntes det skilte veldig lite til å være såpass stor forskjell på de?

 

 

må ha troffe 7talet i steden for 6. :roll:

 

Er storfornød med begge hjortene :) er bredda og lengda som skillest mest, so var den grovere i geviret (ruglete)

 

Ingen tvil om at Helge Haukeland er god til sinn jobb! Er ofte på besøk hos han og reiser på jaktturer med han:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...