Jump to content

243 winchester og presisjon?


baikalgutten

Recommended Posts

Ikke store erfaringen men hadde en Rem 700 ADL i 2 år med det kaliber. Presisjon god, hylselevetid med Norma hylser og ikke helt atomladninger 10+(hylsene overlevde tiden jeg hadde den :P ) Rekylen er litt ettersom hvordan du lader men som 6,5x55 med rekrutt om du skyter 100grs kuler og litt mindre med lettere kuler. Skal du skyte mye 55-75grs kuler og harde ladninger kan du regne med kort levetid på pipa. Type max 3000 skudd. Så siden du har 6,5x55 ville jeg heller kjøpt en .223 rem :) Tror den ene 308en min skal få ei pipe i 243 win når jeg går lei rekyl :P

Link to comment
Share on other sites

Med demper på 243 er det knapt nok rekyl og flott flat kulebane.

Har for det meste brukt 95 pg 100 grs kuler i denne med godt resultat.

Tidligere var de lette kulene for det meste rene varmintkuler beregnet for å splintres i viltet men det er mulig det har kommet bedre lette kulekonstruksjoner de senere årene. Fint med Norma jaktmatch i kaliberet for toppjakta. Går bra i min rifle.

Har forøvrig 308 og 222 rifler også som dekker deler av det samme bruksområdet men foretrekker 243 til toppjakt og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Sitka said:

Tar opp igjen denne tråden her. Har tenkt fleire gonger på og kjøpa meg ei 223 rifla men har ikkje blitt med meg (har i dag 6,5x55) har lurt litt på om eg skulle tatt steget opp til ein 6 mm i staden for.

Jeg skjønner ikke helt behovet for en 243Win (6 mm) når du har den utrolig allsidige 6,5x55 fra før? Det er jo en stor spennvidde for denne patronen, alt fra kuler 85-160 grs beregnet for ulike formål. Og når du lader selv kan du også tilpasse lette kuler med lette ladninger. Om det skulle være behov for et våpen i mindre kaliber (til f. eks. gås og kråke, samt rimeligere ammunisjon til trening) bør du heller vurdere .223Rem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Sitka said:

Er berre litt spennande og prøva noko anna, men det har ein tendens til og bli ganske så dyrt.

Men der har du da svaret ditt ;) Du har lyst, da kjøper du :D En spennende og artig patron. Når det kommer til kuler får du alt mellom kuler som eksploderer når de treffer gresstrå til harde kobber/messing kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken, ingen eg må stå til rettes for. Men kjem på nokre kroner, kan sikkert rekna 16-17 tusen for heile sulamitten som eit absolutt minimum. Ny tikka t3x med montasje, brukt sikte, lee loader pluss diesett, litt kuler og krutt. Får eg ho til vert ho heller aldri seld. 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Apropos lette kuler til 6,5;

Jeg hentet nettopp 1000 Raufoss rekrutt på posten. J&F selger disse for 1,69 pr stykk. Det er ikke så mange butte helmantler å få, sikkert veldig kjekt til matnyttig småvilt. Den har en liten «boat tail» og, iallefall nok til å lette kulesettingen.

Disse skal jeg kose meg med. Kanskje prøve hvordan de går baklengs, og. Det blir «varminter», det!

50AC469E-3D83-4A51-9430-CC1DC788E57E.jpeg

Edited by spindrift
La til bilde
Link to comment
Share on other sites

On 5/3/2013 at 4:48 PM, Sigurd said:

Vedr. levetid:

 

Alt avhengig av alt mulig rart selvsagt. Originalpipa fra Ruger i min M77 mkII stoppet på 5828 skudd. Hvis du er snill med pipa; ikke skyter for drøye ladninger (lade pent til trening/fornøyelse/konkurranse), ikke pusser den for mye, ikke bruker for mye ormemiddel og er ellers snill og grei, så går dette ganske bra det. Min mistet presisjonen (altså gikk over 35mm 3 x 3 skudd) etter omtrent 5600. Så tynet jeg et par hundre til gjennom for å bli helt sikker.

 

Bruker du kun knallhardt ladet fabrikkammunisjon blir nok resultatet både kortere levetid og slankere lommebok.

 

Sigurd

Ble det nytt 243w løp på børsa?

1-10"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...