Jump to content

243 winchester og presisjon?


baikalgutten

Recommended Posts

Eg har ei varmintrifle i .243 Win., og er storfornøyd. Har blitt brukt på kråker og rev. Ville ikkje bytta kaliber om det så brant.

 

 

Våpenet er for øvrig rem. 700 SPS kasse og løp, Choate ultimate sniper stokk, leupold picatinny skinne, Bushnell Yardage pro 3-12x42 (med avstandsmåler), versapod tofot, A-Tec Maxim. Den skyter 3 skudd på ei lapp som måler 2x2 cm på 250 m. Mater den for tida med 80 grs Win PSP og ein desj med krutt (hugser ikkje krutt type og ladevekt). Forøvrig ein ganske "hårete" kreasjon på beskjedne 8,5 kg

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger M77 i 243W. Et kaliber som er blitt mitt yndlingskaliber. Brukes på alt fra rådyr til rype. Får meget god presisjon med hjemmerulla ladninger med helmantel kule. Det er en fordel å være hjemmelader for å finne den rette lade kombinasjonen til riflen, da den kan være noe sær presisjonsmessig og ammo prisen er litt høyere enn andre småviltkaliber. Nå er faktis utvalget av kjøpe ammo med blyspiss blitt bra. Bruker selv Federal Fusion på rådyr. Får en meget bra presisjon med Fusionen i min Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde mange forskjellige kuler og krutttyper og ble liksom ikke helt fornøyd. Men som reklamen sier; det enkle er ofte det beste.

Lapua Scenar og N160 krutt. 20 - 30 mm på 100 meter. Det er like mye skytteren som børse som må gjøre resten av jobben. Bruker min til jaktfelt. Det er en rimelig remington 700 ADL og satt på KKC stokk. Bushnell 6-24 med target dot.

Link to comment
Share on other sites

Roe/Thomas Haugland her på forumet bruker .243 i en Sako. Han treffer såvidt jeg kan se det han sikter på, og han skyter på langt hold. Er 20+ klipp på Youtube.com med roe sine prestasjoner med rifla si, her er den første:

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

243 har topp presisjon men det som alt går på er skytteren selv.

har 243 win selv og skyter en del med den og er selvsagt hjemmelader og da er det mulig å få til en del fine samlinger med ammoen. og man får snill rekyl hvis man ønsker det. 243 er et kaliber som behersker alt fra rotter til rein men den er kun lovlig opp til rådyr som er synd.

men ellers har jeg lite vondt å si på kaliberet. ville ha holdt meg på 70-95 grains kuler

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ein brukt blaser for en tid tilbake å der følgte det med ett løp i 243w hadde tenkt å kvette meg med det men jo meir e les jo meir får e lyst å beholde det er det nokon som kan komme me kuler som kan være gode å begynne med.

Heil mantel og bly spiss for samm skyting til forskjellige formål?

Ladder sjøl så det er ingen problem treng berre å vite kva ende eg skal begynne i. Ikkje for dyre buler sia det kunn det som blir skøte med heilmantel som eventuelt skal på bordet bor i eit rådyr fritt område på møre..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har skutt noen rådyr med Federal Fusion. Er godt fornøyd med patronen. Kan ikke si at det blir mye kjøttødeleggelse. Litt blodslått kjøtt rundt kulehullet men ellers rene og helt greie slakt. 243W med Federal Fusion er en kombinasjon jeg anbefaler til bruk på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jeg har hørt at denne prosjektilet "deler seg, splinter eller avviker" mye i retning hvis det treffer ett lite strå/tynn tørr kvist. Stemmer dette eller er det kun en myte :?:

Har ikke hørt om dette på kaliber 243W. Men lader man selv og bruker en lett kule og pisker den opp mot 1100m/s er det vel en mulighet for at det kan skje. Så vidt meg bekjent er fenomenet mer kjent med kaliber 22-250 som har en høy utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Levetid avhenger av bruken.

 

Til BR/LH 1000-1200skudd

Konkurranse annet - kanskje 2000 skudd

Til jakt og uformell moroskyting der presisjonskravet er kanskje 20mm - tett på 4000 skudd litt avhnegig av pipekvalitet.

 

Vil tro 3500 skudd + /- litt er ett godt utgangspunkt for levetid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Her er 19 raske skudd med 55 grs Zmax. Med demper og tofot. Ikke helt lett når det ikke er noe å sikte på. Elektronikk suger. "Litt" vrient å se pga varmen fra demperen var det også.

 

942374_10151580506061928_555734725_n.jpg

 

Fin ladning til Blaser`n er 40 grs med 160 vh og en 85 grs winchester PSP. Litt lav hastighet, men du får kulehul størrelse på rådyra om du skyter dem bak bogen. Funker fint på Tiur og veldig bra på papp. Z max er den eneste ladningen jeg har prøvd utenom den med Winchester PSP på 8 år.

Link to comment
Share on other sites

Levetid avhenger av bruken.

 

Til BR/LH 1000-1200skudd

Konkurranse annet - kanskje 2000 skudd

Til jakt og uformell moroskyting der presisjonskravet er kanskje 20mm - tett på 4000 skudd litt avhnegig av pipekvalitet.

 

Vil tro 3500 skudd + /- litt er ett godt utgangspunkt for levetid.

 

Det er litt for otimistik . .243 er en løpsbrenner p.g.a. forhold hylsevolum og diameter .

En utmerket jaktkaliber , men bare for jakt . Vanligvis er en løp utbrennt etter 1500 skudd delvis etter 2000 skudd . Hadde den selv og har begynt å miste presisjon etter ca. 1500 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Levetid avhenger av bruken.

 

Til BR/LH 1000-1200skudd

Konkurranse annet - kanskje 2000 skudd

Til jakt og uformell moroskyting der presisjonskravet er kanskje 20mm - tett på 4000 skudd litt avhnegig av pipekvalitet.

 

Vil tro 3500 skudd + /- litt er ett godt utgangspunkt for levetid.

 

Det er litt for otimistik . .243 er en løpsbrenner p.g.a. forhold hylsevolum og diameter .

En utmerket jaktkaliber , men bare for jakt . Vanligvis er en løp utbrennt etter 1500 skudd delvis etter 2000 skudd . Hadde den selv og har begynt å miste presisjon etter ca. 1500 skudd.

 

Hatt pipa mi i 8 år. Og den var brukt når jeg kjøpte den. ;-) Jeg har sikkert skutt 2000 skudd med den og vel så det. Må jeg bytte pipe nå når den er utbrent, eller kan jeg bruke den litt til? Hvordan ser jeg at den er utbrent) Kan jo legge til at denne pipa er pusset 3-4 ganger i løpet av disse årene. Så prøver å pusse den litt og ser om det blir bedere.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har brukt kaliberet i 15/16 år. Hovedsakelig til fuglejakt. Har i all hovedsak brukt 80 gr. Hornady Fmj og har fått god presisjon med 47,5 gr. N160 som jeg har skutt over 100 skarv med. Denne gir fine slakt på hold over 150 mer. Der jeg jakter er holdene på 150 eller mer. Kommer du under 100 mer. bør du plassere skuddet slik at du ikke får utgangshullet i brystfileen. Ellers har jeg også fått god presisjon med 95 gr.Nosler Part. Men har da brukt 45,0 gr. Norma N15. 55 gr. Nosler BT. går kjempebra med 43,5 gr. N140. Jeg bruker Lapua hylser. Dette er ledninger opp mot Max så begynn gjerne lavere.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. levetid:

 

Alt avhengig av alt mulig rart selvsagt. Originalpipa fra Ruger i min M77 mkII stoppet på 5828 skudd. Hvis du er snill med pipa; ikke skyter for drøye ladninger (lade pent til trening/fornøyelse/konkurranse), ikke pusser den for mye, ikke bruker for mye ormemiddel og er ellers snill og grei, så går dette ganske bra det. Min mistet presisjonen (altså gikk over 35mm 3 x 3 skudd) etter omtrent 5600. Så tynet jeg et par hundre til gjennom for å bli helt sikker.

 

Bruker du kun knallhardt ladet fabrikkammunisjon blir nok resultatet både kortere levetid og slankere lommebok.

 

Sigurd

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 7 years later...

Tar opp igjen denne tråden her. Har tenkt fleire gonger på og kjøpa meg ei 223 rifla men har ikkje blitt med meg (har i dag 6,5x55) har lurt litt på om eg skulle tatt steget opp til ein 6 mm i staden for.

Er jo heimeladar så kunne jo gått for 6xc og då men i .243 fins tikka t3x, lapua hylser og Lee Loader ( jada, eg er spesiell. Veit det)

Er vel ikkje så ekstrem forskjell då opp til 6,5x55. Eg tenke fortrinnsvis jakt, eg er ikkje typen som går så mykje på skytebanen, men har tilgang til ein plass der eg skyt for meg sjølv.

Eg er ikkje typen som alltid skal skyta tunge kuler for kaliberet, faktisk rake motsetninga. Utanom jaktskot så er det berre 100 gr i 6,5x55. 
Ser for meg at eg kjem til og skyta 55-70 gr for .243. Bruksområdet er for tida gås og kråka. Kanskje rev etter kvart.

Blir det rifla så temmelig sikker på rustfri tikka t3x med full løpslengde men med ein hausken lydempar. 
Eg har aldri skote med .243 kanskje nokon her kan komma på banen. Stemmer det at den smell temmelig godt? Er jo ei .308 hylsa.

Rekyl, noko mindre en 6,5x55 men ein del meir enn .223?
Kva andre erfaringar har de med kaliberet? Fornuftig av meg når eg har 6,5x55 tja, det spørs.

Link to comment
Share on other sites

243 er meget populert i usa. mange red tails som har falt for det kaliberet. rekyl er noe mer en 223 men mindre en 308. mange i alderen 10-16 bruker disse på hjorte dyr i usa. pressisjon er meget god gitt rett kombinasjon av kule, hastighet og rifle twist. kan lønne seg og gå for ai versjonen om du finner die sett. siden hylsene varer lengre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...