Jump to content

Anschütz enkeltskudd, potensielt prosjekt


Tinarnius

Recommended Posts

Er ny her på forumet, meldte meg like godt inn siden jeg kommer til å måtte stille spørsmål seinere :)

 

Forrige helg begynte jeg å se på salongen som hadde stått innerst i klesskapet til fadern i lange tider. Først nå i en alder av 16 har jeg begynt å skyte med den, og det har gått unna noen skudd for å si det sånn 8)

 

 

Dette var det jeg startet med :? ikke pent oljet, og mye riper!

Link to comment
Share on other sites

Dette var det jeg startet med:

v41is0.jpg

 

Stygge merker etter noe som kunne ha vært ei tvinge, og TJUKKE lag med lakk! Det var også noen limfuger etter ett forsøk på å lime fast reimfestene... Men dette blei fort borte når jeg satt igang!

259jzoj.jpg

13zpu7l.jpg

 

Jeg tok med børse, sandpapir, tennvæske, varmepistol, 10x10 cm med glassrute, radio og kaffe opp i snekkerbua, og satte igang. Etter jeg fikk spyla ovnen med tennvæske ( en liten hissig jækel av merket Jøtul), og skrudd på radioen var jeg klar til å begynne.

 

Jeg startet med å pusse med sandpapir og flatfil, men det tok, som jeg visste, laang tid... Så prøvde jeg et tips jeg fikk av mannen bak kassa på den lokale våpenbutikken, Jarles jakt og våpen. Jeg kunne varme lakken med varmepistol og dra den av. Da ble lakken myk som en slags gelè og man kunne lett dra den av med sikl. Det jeg brukte var enn bit med glass, og det gikk bra, jeg skadet ikke treverket. Som selvfølgelig er bra :)

Her er bilder fra arbeidet:

2vii6o3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå som lakken er tatt av har jeg begynt å kose meg med resultatene!

 

35laxxc.jpg

 

Nesten hele børsa er sikla, og jeg har bare pussing igjen. Jeg brukte 150 sandpapir, og så 400 for å få det glatt. Pistolgrepet fiksa jeg litt på med rasp for å få det til å passe hånda mi bedre. Ulempa med det var at jeg fikk dratt ut fibre av treverket så det ble litt hakkete. Men det ble borte med litt mer pussing.

2isef6q.jpg

Olja og favorittammunisjonen

2n66r07.jpg

Blir varmt i snekkerbua! Sitter barbeint og i tskjorte, og pusser.

20ppj6q.jpg

Resultatet! Ikke værst syns nå jeg, litt røff og ser brukt ut. Den likner faktisk på en laminert stokk, men det blir visstnok borte med pussinga.

 

Neste post nå er kikkertsikte, nye rembøyler, eventuelt lyddemper! :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg plukket ut et kikkertsikte: Leupold vx1 2-7x28! :D Lite og lett, livstidsgaranti, klar optikk( har ikke vært borti så mye da) =) men ser grei ut, og til den nette sum av 2100 kr! Kjøpes imorra eller til uka:D skal se hvor godt børsa samler da, det kommer til å bli gøy! rettere sagt, hvor godt JEG samler...

 

Noen forslag til montasje som passer kikkert og børsa i kombinasjon? stikkord er lite og lett når det gjelder hele prosjektet, børsa veier 1,4 kg....

 

Og hva syns dere? :roll: fint med tilbakemeldinger:D

Link to comment
Share on other sites

Særdeles trivelig initiativ, å stelle med og pusse opp som du gjør nå vil gi deg et helt annet forhold til våpenet enn den som bare skyter. Og det ser ut til at du har en trivlelig tumleplass å boltre deg på med kaffi og fyr på ovnen.

Hvis jeg skal komme med tips til sikter for å beholde lav vekt er å bare bruke skur og korn eller se på muligheten for dioptersikte. Har jeg montasje som passer til kikkerten skal du få den.

Gledelig lesning, ønsker deg mange gode år med skyteglede :-)

JJ

Link to comment
Share on other sites

Til uka skal jeg kjøpe kikkertsikte til salongen. Siden Anschütz er et så bra merke, vil jeg ikke skru et kinasikte på toppen... Det jeg har fått tilbud på er en Leupold, 2-7x28. Jeg har sett på en kinakikkert med samme zoomnivå, heter det det? Ihvertfall kom jeg fram til at den var grei nok, og at jeg ikke trenger verken mer zoom, eller større objektiv. Den er jo ganske lett (231 gram), og kompakt. Hva mener dere? Er dette en bra kikkert?

 

Helst skulle jeg vel ha en tysk kikkert, eller diopter men diopter får jeg ikke tak i og tysk kikkert blir for dyrt. Og vil ikke kjøpe brukt enda. Jeg fikk jo et ganske godt tilbud, 2100kr, og på midway skulle de ha 2604 kr for den!

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/rimfire-riflescopes/vx-i-2-7x28mm-rimfire/

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Detter var morro å lese.

Jeg har akkurat samme børsa liggende, etter min bestefar. Er usikker på om det er samme modell, men den er klin lik. Den har gravert inn en fugl av noe slag på løpet, nesten som fugl Føniks.

Jeg har skutt mye med den med skur sikte, og jeg treffer veldig godt. Fikk en børsemaker til å fjerne den originale sleiden som løfter siktet bak, og fikk borra ned en liten umbrako z skru, som ligger nede i det ene hullet på sikteskinna, og jeg justerer nå siktet med en umbrakonøkkel, og har således trinnløs høydejustering.

 

Min har ikke noe form for skinne til kikkert, jeg må evnt borre opp hull og montere noe, men er redd jeg ødelegger sjarmen da. Løpet må være av meget god kvalitet, det samler veldig bra, til og med med Stinger på 100 meter.

 

Skal få tatt noen bilder av den når jeg kommer hjem. Min er lakkert sort, men var opprinnelig samme brunfarge som din.

Perfekt katte killer :)

Jeg har skutt på selvanviser på 250 meter med min, og traff mer og raskere enn en viss herr LongRange her inne, som skjøt med magasin og kikkertsikte. Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...