Jump to content

30-06 og korte løp


Carl

Recommended Posts

Vurder å kjøpe et løp til min S & L i 30-06, løpslengde skal være ca 47-55cm, men hva hastigheter tror dere det er mulig å få med 165 og 180grs kuler i et så kort løp?

Har helst lyst til å bruke oryx 180grs, Nosler Accubond 165 el. 180grs.

Link to comment
Share on other sites

:? Jeg får 830m/s med 167gr Scenar i 55cm løp - i .308... så 750 i 30-06 synes jeg var i underkant.

 

Edit: Jeg spurte QL; med 500mm løp, 180gr Oryx/165gr Accubond, og rimelig mye MRP skulle du komme til ca. 820/850 m/s.

 

K

 

EDIT:Rettet skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde en 30-06 med 550mm løp for mange år siden, lett rifle som laget både rekyl og en gedigen munningsflamme, og det er noe du må regne med i en kort 30-06, munningsflamme. Jeg drev aldri å testa presisisjon med denne, men den samla greit 5skudd <30mm @100m, med flere slags ammo.

.308en jeg viste til over laget ei 5sk-samling som godt kunne dekkes av ei håndflate - på 500m, ASi :wink: .

 

Såfremt det ikke er kortholds BR du skal igang med, og ensifrede mm samlinger, så betyr kaliberet og løpslengden nesten null og ingenting for presisjonen Den avgjøres av kvaliteten på komponentene og kvaliteten på arbeidet, og skytinga.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med 53,8 grain N150 bakom 165gr Sierra GK, gir min Win.70 med 550mm løp 858m/s..Norma hylser og cci 200. bobby

 

Denne ladningen bør man vel ikke bruke sånn helt uten videre, da den ligger farlig opp mot max. Jeg er ingen tillhenger av å kappe løpet på ei rifle og så tro at man kan miste minimalt med hastighet bare man fyller i nok krutt. Amunnisjon ladet til jakt kan man nok lade med noe trykk, men de man lader for mengdeskyting bør ikke ligge i overkant av anbefalt kruttmengde. Kapper man pipa må man ta de bakdelene dette medfører.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut, noen som har erfaring med pressisjon i 30-06 og korte løp?

 

53cm løp med 180grains Fusion fabrikkammon jamt over 810/med samlinger som går rundt tommen. Det samme gjør Nosler Partition 200grains (kanskje enda bedre presisjon) i rundt 750/ms.

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Till sendero: Nei man skall vel aldrig gå direkte på en annens oppgitt lading...at man starter med minus 10%, reknes som en selvfølge og er hjemmeladerens ABC.-- I mitt våpen er dette en "trygg" lading som gir bra fart og god presisjon. Løpet er heller ikke kappet, men orginal 22tommers. Selv har jeg dog gått fra konseptet "høg fart", og lader med tunge kuler(220gr.) i min .30-06. Disse "russler i vei med ca.720m/s,..gir fine slakt og alltid gjenomskyting. Mvh bobby

Link to comment
Share on other sites

Når hjortejakten er over selger eg 6.5 løpet og kjøper et kort 30-06 løp.

Er lei av å gå med børser som veier 6-7kg kun for å ha mulighten til å skyte på litt lenger hold.

90% av dyrene eg har skutt er jo under 100 meter...

Skal bli spennende å prøve dette....

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Her ble jeg litt nysgjerrig. Jeg har en Browning Stainless Stalker A-bolt. Løpet på den er nå fra kulespiss til munning ca 45-46 cm etter montering av lyddemper. Det er det jeg regner man måler løpslengde ut i fra? Hvis ikke kommer patronlengden i tillegg. Kompenserer lyddemperen for kortere løp?

Skal nå teste 53,5grs, N150 på en ttsx 168grs, COAL 83,1mm.

Barnes har ladedata på H4350 med max ladning 55,5grs. 24"løp,(60cm). 2825fps.

Noen som har peiling her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet noe selv til den 30-06`en jeg nevnte lenger opp i tråden siden sist. Remington 180 grains CLU og Scenar 185 grains ladde jeg med N150 og fikk ca 795 m/s og veldig likt treffpunkt med disse. Etter hva jeg husker var det sånn ca ferdig forbrendt allt kruttet etter 53 cm - lite "fyring for kråkene. Holdbar fart og meget god presisjon.

 

http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata/showload.asp?MainID=4&Visa=2890

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ser i Jeger Hund & Våpen nr1 2011 at et løp for 30-06 ikke bør være kortere enn 51 cm hvis man ønsker å utnytte patronen til å gi kula hastighet og ikke bare masse munningflamme og mye lyd. De har benyttet et dataprogram og regnet på indreballistikk og slikt med utgangspunktet at 57 cm er minstemål for 6,5x55.

 

Er akkurat ferdig med en 30-06 som er "noe kortere" enn dette. Har ikke prøveskutt den enda så jeg aner ikke hvordan det virker.

 

En annen sak er hvordan man skal definere løpslengde, er det den riflede delen av pipa ( der kammeret slutter ), fra der hylsa slutter eller fra sluttstykket og fram til munning ? Har vært i kontakt med "onkel blå" i sakens anldening og får ulike svar ettersom hvem man spør ???!

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om man klarer energikravet til storvilt på 100m med Oryx i 30-06,i et 40cm langt løp?

 

Har en mauser som jeg har løst å kappe så kort så overhode mulig og sett på lyddemper.

Har en Remington 700 i 30-06 som har 53cm løp med lyddemper men jeg syns den er lang å drasse med.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om man klarer energikravet til storvilt på 100m med Oryx i 30-06,i et 40cm langt løp?

 

Har en mauser som jeg har løst å kappe så kort så overhode mulig og sett på lyddemper.

Har en Remington 700 i 30-06 som har 53cm løp med lyddemper men jeg syns den er lang å drasse med.

 

 

Alternativet ville vel være å bytte løp slik at du gikk over til 308W i følge den samme artikkelen i J,H&V trenger 308W kun 41 cm for å utnytte sitt potensiale fullt ut.

 

Tabellen ser slik ut:

 

.338 Win Mag 52 cm

.416 Rigby 52 cm

7x57® 51 cm

30-06 51 cm

7-08 Rem 48 cm

.404 Jeffery 48 cm

.358 Norm. Mag 48 cm

.375 H&H 47 cm

.460 Wea. Mag 47 cm

.470 Nitro Exp. 46 cm

416 Rem Mag 43 cm

.223 rem 43 cm

9,3x74R 43 cm

8x57®Mauser 41 cm

.308W 41 cm

9,3x62 40 cm

.350 Rem Mag 40 cm

.35 Whelen 39 cm

.222 Rem 38 cm

.458 Lott 36 cm

9,3x57 Mauser 33 cm

30-30 33 cm

.458 Win Mag 31 cm

.358 Win 31 cm

45-70 U.S. 26 cm

444 Marlin 26 cm

450 Marlin 25 cm

.22 Hornet 19 cm

.454 Casull 16 cm

.30 carbine 15 cm

.44 Rem Mag 15 cm

.357 Mag 15 cm

 

Det var noen flere også men disse er de som treger kortest løp.

Link to comment
Share on other sites

Ikke vet jeg, det var ingen uttømmende forklaring på hvordan de hadde kommet fram til tallene. De skrev noe om at forholdet mellom hylsevolum og volumet på pipa skulle spille inn. Men hvorfor? Aner ikke... Hvis det ikke er slik at man for å oppnå det "riktige" forholdet mellom hylsevolum og pipevolum trenger en kortere pipe hvis kulediameteren er stor enn om kulediameteren er mindre.

Link to comment
Share on other sites

Eit kjapt spørsmål. Har 30,06 som er kappa til 50cm. Og her har eg atec maxim, Kordan blir påkjenninga på demperen om eg tar for exempel av 2monduler? at den blir kortere. blir det heilt jæveli med trykk? eller skal den tåle det? under jakt er det jo som regel bere snakk om 1-3 skudd

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Ser i Jeger Hund & Våpen nr1 2011 at et løp for 30-06 ikke bør være kortere enn 51 cm hvis man ønsker å utnytte patronen til å gi kula hastighet og ikke bare masse munningflamme og mye lyd. De har benyttet et dataprogram og regnet på indreballistikk og slikt med utgangspunktet at 57 cm er minstemål for 6,5x55.
Det betyr at Sako 85 Black Bear i .30-06 er akkurat på grensa - men fortsatt gir full utnyttelse av kruttet og patronen? At noen velger å kappe "for kort" er en ting, men at rifler selges med for kort løp fra fabrikk er noe annet :)
Link to comment
Share on other sites

Har en tikka t3 lite ss i 3006. Har kappet løpet på 48 cm og satt på en S&L TMD 45. Har ikke testet noe hastighet, men elgen stuper da fint på 100 m, men etter 15 skudd på skytterbanen er det så man kan steke både flesk og egg på demperen. Jeg skal iallefall ikke kappe løpet mitt noe kortere, heller kamre om til 308.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet løpet på min 308 til 45 cm.

Hjorten stuper like greit med dette løpet, som med sakoen i 30,06 og orginal løp.

Men Jeg angrer litt på jeg kappet ned så mye som til 45 cm, 48 cm hadde holdt.

Grunnen er rask rekyl og litt smell, selv med demper (a,teck maksim). Uten demper er den ganske frisk.

i 30,06 ville jeg strengt tatt ikke kappet under 50 cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...