Jump to content

.45 acp, Raufoss


urogallus

Recommended Posts

Er det noen som har greie på hva slags hetter det er i norsk Raufoss .45 ammo fra 50-tallet? Tror det står RA 52 på støtbunnen. Ser det jo med en gang en smeller av ei patron, men har de ikke her. Skal kjøpe med den ammoen som selger har tilhørende 1911èn, og tenkte jeg kunne gi nesten ei krone mer for skuddet om det er boxer-hetter. Vet jo at 9mm RA fra samme tid er berdan, men hva med .45?

Link to comment
Share on other sites

.45 ACP , eller "11,25" som det står på pakkene fra Raufoss, har alle hatt liten berdanhette, de hylsene jeg har sett, og det er nokså mange gjennom årene.

 

Raufoss produserte vel ikke ammunisjon med annet enn berdanhetter inntil helt nylig.

 

Eneste unntaket jeg kan tenke med var .30 carabine M1 (.299).

 

Der var det vel boxerhetter (nitede) fordi den tekniske spesifikasjonen tilsa at det skulle/måtte være boxerhetter.

Link to comment
Share on other sites

Korosive eller ikke, det er jo bare å ta løpet og gjøre det grundig rent med kokende vann og såpe for sikkerhets skjyld.

Ja, og husk å rense støtbunnen i sleiden også, har lett for å danne seg rust der også med korrosiv ammo. Og det må renses med varmt vann umiddelbart, ikke noen dager etter.

 

Raufoss ammo var (nesten) utelukkende korrosiv frem mot slutten av 50-tallet, såvidt jeg husker. Unntaket her var antagelig igjen kun .30 M1 (US-karabin, SLK) ammoen.

 

11,25 ammoen fra Raufoss kom i små pappesker, (litt større enn de for RA-9 mm ammo) som rommet 2 magasinfyllinger til Colt'en.

 

Hylsene på 11,25 ammo har små berdanhetter.

Hylsen har en rille 'midt nedpå', dvs. der bunnen av kula er. Dette for å hindre innstukning av kula i hylsa under skyting med (halv)automatvåpen, såvidt jeg har forstått.

 

(Subjektiv)presisjon med 11,25 ammoen fra Raufoss har vært nokså god, selv i Kongsberg 1911'ere med fryktelig tunge avtrekk og små og blankslitte korn som var vanskelige å se.

Link to comment
Share on other sites

Må henge meg litt på den siste om presisjonen:

 

Hadde moro av å sjekke opp en KV noen hadde fått overta fra enka av en eller annen pilot og milorg mann.

skulle bare sjekke at den var i skjytbar orden. Denne var tett og fin, så den måtte jo prøves med passelig ammo. Kanskje jeg bare hadde en god dag på banen, med det satt syv høl innenfor åtter ringen på 25m. Og det med grynsmå sikter, beinharde avtrekk på over 3kg. (bortskjemt med sub. kilo avtrekk)

Link to comment
Share on other sites

Må henge meg litt på den siste om presisjonen: Kanskje jeg bare hadde en god dag på banen, med det satt syv høl innenfor åtter ringen på 25m.

Og det med grynsmå sikter, beinharde avtrekk på over 3kg.

Jada, og det kan gå bedre enn det også.

Avtrekk over 3 kg? MYE over 3 kg på enkelte eksemplarer vil jeg mene.

 

Koselige gamle dunkere de gamle KV 1911-erne. Eier ikke noen selv, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...