Jump to content

Ta med rifla i skogen å skyte


malfsen

Recommended Posts

Nuvel.. litt verre er det desverre i praksis.

Jeg spurte lovens lange arm for noen måneder siden for å få en avklaring på akkurat dette. Svaret jeg fikk synes jeg illustrerer deres syn ganske klart.. Tanken min var å unngå en potensiell kinkig situasjon som innbefattet personer iført mørke kjeledresser, knebeskyttere og slalombriller.

 

Sendte kart som viste hvor jeg hadde tenkt å skyte og informerte om at det var på egen grunn.

Svaret jeg fikk, var at det var helt ok å sette seg på ett dertil egnet sted og skyte en håndfull skudd for å sjekke kikkertsiktet. Men straks dette er noe som gjenntar seg regelmessig, dreier det seg om å etablere en skytebane (selv om skive stativ medbringes for hver gang). Da er det helt andre regler som gjelder og følgelig ikke lovlig.

Tilsvarende, dersom du tar med deg flere for å skyte, er det å betrakte som organisert skyting, som igjen vil kreve godkjent skytebane. Mitt argument til sistnevte, var at en organisasjon vil kreve en leder og at alle vil betraktes likestillt falt ikke i god jord.

Gikk ikke inn videre diskusjon omkring dette selv om jeg synes deres argument var temmelig tynne, tanken var å høre hva politiet synes om saken. Konklusjonen er at det neppe skaper noen vill jubel, kaker og balonger på lennsmannskontoret når xx ringer og klager på nn som skyter i skogen igjen.

Så ikke bli veldig overrasket om politiet kommer og henviser deg til den lokale skytebanen, men noen bot får du nok neppe.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er et emne jeg og de 350 andre i skytterlaget jeg er med i er opptatt av for tiden. Vi står i fare for å miste banen vår pga leieavtale som er i ferd med å gå ut. Dette med skyting på privat grunn er faktisk helt lovlig, så lenge man ikke er flere enn 3 stk. Om du lar skiva stå skal heller ikke spille noen rolle. Den eneste loven som kan påvirke dette er meg bekjent naboloven, og den sier noe slikt som at du ikke skal støye unødig sent på kvelden. Det betyr i praksis at så lenge skytingen foregår på en trygg måte og ikke etter 22-23 tiden på kvelden så kan du blåse i hva naboen synes. Om du blir populær er en annen sak.

 

Jeg og mine sambygdinger frykter nemlig at en nedleggelse av banen vår vil føre til en voldsom oppblomstring av nettopp denne typen skyting. Da kommer støyen til alle døgnets tider..... (Mellom 0800-2300 sånn ca.... )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ble en gang "anmeldt" til pollti av en kverulerende hyttenabo for ulovlig og uforsvarlig skyting på egen skogeiendom.

Vi var en kompisjeng (4-6 stk) som brukte å trene litt på leirduer med hagla, og blinkskyting med rifle av og til. Det var på ettermiddagene, noen ganger på ukedager, og noen ganger på søndager.

Området vi brukte var en liten bekkedal som endte i en høy ås, fin bakgrunn. Området er jorddekt, ikke noe bart fjell, og skog på alle kanter. Ingen bebyggelse.

 

Det som var litt "dumt" for hyttenaboen, var at mannen bak skranken var nabo og jaktkompis med en av mine kompiser, og han hadde ved et par anledninger vært med han ut til meg å trent på leirdua

Så mannen bak skranken hadde jo god kjennskap til stedet vi brukte å skyte på, og tidspunktene.

Så sålenge vi ikke holdt på mellom ca.kl. 2200-0700 på hverdager, og holdt helgefreden på søndager (kirketida), så var det vi gjorde helt etter loven. Fikk hyttenaboen beskjed om...

 

Nå er jo dette noen år siden (først på -90tallet), men loven er ikke endret meg bekjent. Men kanskje polltis holdninger :?:

Link to comment
Share on other sites

Er det nok godkjenning fra grunneier å ha jaktkort på eiendommen? Tenker da spesielt på statsgrunn og Fefo i Finnmark. Der er det jo ikke så enkelt å vite hvem man skal prate med, og om man må ringe/sende mail for hver skyting. Hvordan løser dere dette med tanke på tillatelser.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Du må nok ha grunneiers tillatelse. Det er jo ikke jakt du driver med.. Men er det så fryktelig vanskelig da? Du finner deg en egnet plass, og så ringer du grunneierlaget og får høre hvem som eier akkurat det stedet, evt finner det ut på andre måter, hvorpå du ringer og spør. Så kan du komme tilbake til samme plass neste gang du skal skyte. I så fall kan du jo avtale med grunneier at du kommer til å skyte noen ganger framover, eller at du ringer ham før hver enkelt gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med et inntrykk av at politiet reagerer negativt på forespørsler av denne typen. Kanskje fordi det å faktisk gå til det skrittet å spørre er noe de fleste ikke kommer til å gjøre dersom dette er en engangsforeteelse. Jeg kan være tilbøyelig til å forstå at dersom noen har tatt seg bryet med å lage et kart over området de vil bruke til treningeskyting virker det hele mer permanent enn hva politiet har mulighet til å "godkjenne" ovenfor andre brukere av området. Da med tanke på manglende merking osv.

 

Derfor er det kanskje best å sette seg inn i lover å regler på engenhånd å operere innenfor dette, uten å spørre...

Link to comment
Share on other sites

"Derfor er det kanskje best å sette seg inn i lover å regler på engenhånd å operere innenfor dette, uten å spørre..."

 

Dette er et veldig viktig poeng. Vi er nå blitt så manipulert av formynderne at vi snart ikke er i stand til å ta en selvstendig avgjørelse.

Problemet er ikke større enn at hvis det er noe du vil gjøre (skyte i dette tilfelle), så setter du deg inn i hva slags regler gjelder for det. Og forholder du deg til reglene, så blir det ingen problemer. Uansett om "noen mener" noe.

Loven er åpent tilgjengelig for alle. Du trenger ikke gå til mannen bak skranken å plage han med allt mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...