Jump to content

Hvorfor har jeg ikke kjøpt fjellduk før?!?


johlov

Recommended Posts

Etter 4 år som elgjeger, hvor jeg har lidd meg gjennom mange timer med frosne lemmer og påfølgende forkjølelser, fant jeg ut at jeg skulle kjøpe meg fjellduk. Det ble en Helsport X-trem, av den gode grunn av den er en del billigere enn Jerven sin tilsvarende duk. Så siste dag i elgjakta brukte jeg duken, og det var rett og slett fantastisk. Det var tildels ganske mye vind og surt, men jeg satt virkelig og koste meg. Det som var litt spesielt var at jeg oppdaget at det gikk an å følge med mye mer, all fokus var ikke på hvor vondt det er å fryse. Så nå ser jeg uante muligheter til neste år! :mrgreen:

 

Så fjellduk anbefales til alle som fryser på post! (Ja, dette er gammelt nytt for mange av dere, men jeg har netopp sett lyset!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en duk som jeg faktisk synes er bedre enn fjellduken.

 

Posteringspose fra Friluftsmagasinet: http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1871

 

Denne er i lydsvakt stoff, formsydd med armer og lomme til radio. Har etter at jeg kjøpte denne lagt fjellduken igjen hjemme, da jeg synes den bråker for mye og blir som en uformelig sekk. Fjellduken er også litt for liten for meg, så blir sittende med for mye av beina på utsiden. Har sittet på post i ti kuldegrader i to-tre timer, uten å fryse. Har også foret til denne, men det har jeg aldri brukt. Med for tipper jeg du kan sitte hele dagen i skyggen uten å fryse.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har ikke jeg og kjøpt fjellduk før!!!!. Lånte iår en Jerven hunter termo når jeg lå ute i lia på post, å du verden hvor godt jeg hadde det. Det regna og blåste litt, og jeg lå tørr og varm under fjellduken. Har kjøpt inn det som trengs av våpen, optikk og lyddempere, så nå vet jeg ikke om jeg kjøper jaktradio eller fjellduk ved neste jaktrekvisita innkjøp?. Har en knappe telt duk som jeg bruker for tiden til post jakt i lia, og den holder regnet ute om den ikke er så veldig varm da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en duk som jeg faktisk synes er bedre enn fjellduken.

 

Posteringspose fra Friluftsmagasinet: http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1871" target="_blank

 

Denne er i lydsvakt stoff, formsydd med armer og lomme til radio. Har etter at jeg kjøpte denne lagt fjellduken igjen hjemme, da jeg synes den bråker for mye og blir som en uformelig sekk. Fjellduken er også litt for liten for meg, så blir sittende med for mye av beina på utsiden. Har sittet på post i ti kuldegrader i to-tre timer, uten å fryse. Har også foret til denne, men det har jeg aldri brukt. Med for tipper jeg du kan sitte hele dagen i skyggen uten å fryse.

 

Er posteringsposen vanntett?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er den. Den er laget i samme stoff som Jegern-dressen fra Dovrefjell. Har forøvrig den også, kjøpt på Magasinet, og er meget godt fornøyd. Hadde ikke så alt for store forventningene til pusteevnen på en så rimelig dress, men har blitt positivt overrasket. Pusteevnen er like bra som Bergans-dressen jeg har som koster tre ganger så mye.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde også med gravlys men syntes ikke jeg merkte noen effekt.

 

Effekten er der. Bare vent til det blir skikkelig kaldt.

Selv bruker jeg en 1/3 l malingsboks med 3 telys inni. Dette blir godt og varmt på kalde dager. Du tenner ett lys ekstra når det blir kaldt. Kjempegreier.

 

Jeg har satt med jervenduken rett i snø på gaupejakt. -18 grader den morgenen. Da fyrte jeg med alle tre lysa og det ble godt og varmt.

 

Jervenduken er helt toppers. Har prøvd posteringsposen og hellsporten men mener dyrt og hellig at jerven er ett par hakk bedere med varmetap. fuktighet og bruksmuligheten.

Link to comment
Share on other sites

Har frysi på post i maaange år, men i 2008 fikk jeg en førjulspresang av madamen, etter litt hinting :mrgreen:

Ble en Jerven Extreme. Fikk den i september. Denne er griselang, så hvis du har beina utafor i en sånn, så er du ingen smågutt....mener min er 220 cm., og såpass romslig at jeg faktisk kan sitte i en campingstol med den på meg. Jeg har sitti noen timer i den i det meste unntatt snøstorm. Men stiv kuling, regn og snø, og med bare et liggeunderlag under ræva.

 

Eneste problemet jeg har hatt med denne posen er at jeg av og til sovner :oops: Det blir rett og slett for komfortabelt da man tar morraøkt, og sitter mange timer. Blir det for kaldt ute...ja jeg veit jeg er en frøssapinn..., så bruker jeg en lommevarmer på bensin og har den i fanget. Jeg aner ikke hvor kaldt det skal bli med den kombinasjonen før jeg må melde pass, men det er nok såpass at da er nok ikke dyra så veldig aktive heller. Og bilen(les. ei gammel diesel purke med ikke optimal gløding) blir vel heller lei å starte etter en del timer, så da kan jeg vel bare sette henda i lomma og rusle 1.5 mil hjem....men jeg fryser jo ikke da :wink::lol:

 

Når det gjelder vanntetthet, så er det riktig at jeg ihvertfall ikke har blitt våt i den...kanskje en anelse klam, men ikke våt. Men posen blir såpass våt at min erfaring er at man er nødt til å få tørka den til man skal ut igjen dagen etter.

 

Den er uvurdelig, så jeg kommer alltid til å ha en sånn i garderoben gitt :mrgreen:

Dette er et kjøp man aldri kan få angra på. Har hørt mye bra om Jegma sin også. Er helt på høyde med min, trur jeg. Den koster også under 1000 lappen. Jerven min kosta 2300,- men på det tidspunktet var jeg ikke så godt inn i denne verden, og den jeg hadde hørt at ble skrytt opp i skyene var Jerven, så derfor endte jeg opp med den.

 

 

Edit: enig med jeff om at gravlys funka rimelig dårlig, og da var det ikke spesielt kaldt en gang. Jeg tok det rett og slett som en prøve hjemme på terrassen ifjor høst, og kan trygt si at den håndvarmern på bensin fra Magasinet funker myyye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Lånte en fjellduk av en kompis da jeg skulle sitte i fjellet og "postere" i tilfelle det dukket opp reinsdyr. Sovnet jeg... :oops: Glippet etter hvert med øynene og våknet, og jammen passerte det ikke en rev bare noen titalls meter unna, så ikke bare sover en godt i fjellduken, man sover også usynlig! :lol: Jeg troooor ikke det passerte reinsdyr mens jeg var "borte"...

 

Har enda ikke fått kjøpt meg en slik, tre år etter, men det står på lista over "kjekt å ha".

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på denne klubben , kjøpte en som en liten gave til meg selv før årets jakt.

Etter å ha sovet på etpar av norges topper i frisk bris må jeg si at dette var saker.

Trivselfaktoren gikk i taket med en gang. Du får tid til å virkelig suge inntrykkene til deg :D

 

Lommevarmer på bensin høres bra ut. Godt tips.

Tips nr 2 er vel kanskje alltid å ta med ett par ekstra ullsokker og ta av seg skoene før du kryper inn i duken.

 

Problemet med alt dette er at det blir mye å bære på.

 

Jaktradio, fjellduk, sitteunderlag, ett utvalg av kniver, hundepeiler, avstandsmåler, gevær og ammo i rikelig monn, litt ekstratøy, mat og en dotsup?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ein Jerven thermo med skogskamuflasje i sikkert 15 år no, og det er ein knallbra invistering. Bruker den som poncho, sitteunderlag, sovepose og som liggeunderlag, alt ettersom. Har aldri blitt verken våt eller kald i den duken, einaste minuset er at den bråker for mykje til å bruke som poncho på smygjakt, men ellers kun gode ting å sei om den. Har vaska den 3-4 gonger, aldri impregnert den på nytt, men kjøpte Kiwi impregnering når eg var forbi fabrikken der i sommer, så den skal tas til våren.. :)

 

Neste duk blir nok sikkert den Exclusive duken, den nye, som kan bytte mellom forskjellige vatteringer og har silikon glidelåser, som er meir vanntett og vindtett enn tidligere modeller.. Men den er pokker så dyr, så eg trur eg må vente ei stund med den ja.. :)

Link to comment
Share on other sites

I år kjøpte eg ny duk, då den førre er ti år gamal og har sett betre dagar. Kjøpte ekstremutgåva med tjukk vattering. Den er utruleg bra og kan tilrådast! Vekta er heller ikkje ille, med 2,3 kilo er den ikkje mykje tyngre enn ein "vanleg" fora fjellduk. Omtrent som å liggje under dyna i høgfjellet i ruskeveret :). Fåren er at ein lett kan sovna på post, spesielt dersom natta før har vore lang med ymse gilde gjeremål.

 

Ei anna "oppdaging" eg gjorde, var å ta på meg ein god boblejakke med renjakken utanpå. Sat fleire timar på post i eit elendig, vått ver, og vart ikkje kald. Mykje betre enn all slags gore-tex jaktjakkar eg har prøvd. Det enkle (og rimelege) er gjerne det beste!

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg har Fjellduken, og er kjempe fornøyd. Første jeg gjorde når jeg fikk den var og kaste ut dyna i senga og inn med denne. Litt spesielt? Godt samboeren ikke var hjemme.. Hu må ha trudd jeg har klikka. Men Sittet på post med denne i både regn og i kuldegrader, og for og holde seg varm har jeg fyrt opp ett par telys under stolsekken. Og om den bråker? Jeg bruker den mest i regnvær så da bråker alt rundt i omgivelsene så har aldri plaget meg.

Men nå skal det sies at dette er i begynnelsen av min jakt karriere, nå har jeg aldri tid til duken da jeg må fly alle skauene rundt etter standlos(er) og gå med bikjene og alltid være beredt til og forflytte meg raskt og være pakket veldig lett(som regel uten sekk).

Så duken ligger som oftest på hylla i jaktbua klar til bruk men regner denne kommer til og bli med meg mye fremover med Gaupe jakt og fotturer med samboeren så vi har liggeunderlag ehh mente sitte underlag!! i skogen om sommeren :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en duk som jeg faktisk synes er bedre enn fjellduken.

 

Posteringspose fra Friluftsmagasinet: http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=1871" target="_blank" target="_blank

 

Denne er i lydsvakt stoff, formsydd med armer og lomme til radio. Har etter at jeg kjøpte denne lagt fjellduken igjen hjemme, da jeg synes den bråker for mye og blir som en uformelig sekk. Fjellduken er også litt for liten for meg, så blir sittende med for mye av beina på utsiden. Har sittet på post i ti kuldegrader i to-tre timer, uten å fryse. Har også foret til denne, men det har jeg aldri brukt. Med for tipper jeg du kan sitte hele dagen i skyggen uten å fryse.

Er det denne du mener Dovrefjell posteringspose (den opprinnelige linken fungerer ikke så godt lenger).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...