Jump to content

Endelig funnet kjærligheten! (Winchester 1895)


Litago

Recommended Posts

Da har jeg Endelig funnet riflen jeg skal kjøpe meg :mrgreen:

etter mye om & men etter timer med søking og kikking

var hos en bekjent i går han anbefalte 30-06

etter et par timer foran dataen fant jeg den endelig!

Winchester Model 1895 i 30-06

en bøyle rifle i skikkelig tradisjonell storvillt patron!

det ble et skikkelig kjærlighet med første blikk :mrgreen:

 

men finnes det noen som har en slik her inne?

eller har kunskap fra en?

evt Pris? Importør?

Link to comment
Share on other sites

......Winchester Model 1895 i 30-06

en bøyle rifle i skikkelig tradisjonell storvillt patron!

men finnes det noen som har en slik her inne?...........

 

Det finnes ihvertfall en.... (ho-ho). :D

 

Jeg lurer på om Alm Våpen selger Winchester. Ellers så er det muligens Norskog.

 

Men nå for tiden er vel disse våpenene laget i Japan. Min er original fra ca 1910 - noe annet enn de 1894 modellene (har en sånn også) som lages nå. 1895 modellen er fast i fisken og fantastisk kjekk å skyte med. Vekten med halvstokk er ca 3.8kg mener jeg. Uten kikkert såklart.

Link to comment
Share on other sites

Nydelig og høre!

Stemmer det dem blir produsert i japan fortiden

håper på en produksjon tilbake til usa med tiden

men det blir nok ikke før neste år jeg får fingrene mine på en :cry:

 

men du snakket om at din var fra 1910

hvor mye betalte du for din? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er lenge siden jeg kjøpte den. Jeg husker ikke helt hva jeg betalte. Men det var rimelig, det var en kar som ville ha den vekk så han kunne kjøpe seg en ny med god samvittighet.

 

De ligger på mellom 1k-5k (US$) hos Collectors Firearms i Houston. Men å kjøpe derfra er bare å glemme - de vil ikke ta på seg papirarbeidet med å selge til Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er en virkelig spennende tråd, jeg klarer derfor ikke la være å hive meg med :D

 

Jeg har selv lenge vært på jakt etter en Winchester 1895 og har prøvd å få tak i både en variant av den opprinnelige produksjonen og av de replikas Browning/Winchester har stått for.

For å ta de eldre utgavene først så har jeg dessverre ikke til nå klart å funnet et eksemplar i brukbar stand. Som respons på tidligere annonseringer på ulike fora med ønske om å kjøpe en 1895 har jeg kun blitt tilbudt å kjøpe det man med en større velvilje kan kalle ”restaureringsobjekter”. Prisene på disse objektene har også vært helt urealistisk høye med tanke på tilstand.

 

Den andre varianten har vært (Browning) og lages fremdeles (Winchester) av Miroku i Japan. Dette er en variant jeg godt kan tenke meg å eie et eksemplar av. Jeg har selv ikke fått undersøkt en slik 1895 nærmere, men jeg har fått tatt en Winchester 1892 laget av Miroku i nærmere øyesyn. Etter 1892-en å dømme er det tale om et våpen av god kvalitet. Det nærmeste jeg har kommet en moderne 1895 var da Winge Våpen hadde en slik i 30/06 til salgs til en fornuftig penge, en heldiggris slo meg på målstreken og er nå formodentlig en lykkelig eier av børsa.

 

Winchester har for tiden tre varianter av Winchester 1895 for salg i USA. Den utgaven jeg godt kunne tenke meg å bruke penger på er denne: http://www.winchesterguns.com/products/ ... mid=534070" target="_blank

Jeg er redd det ikke bare er helt enkelt å få fatt i en slik i kongeriket Norge. Jeg er ikke helt sikker men sitter med et inntrykk av at man praktisk talt må være bosatt i Statene for å ha et realistisk håp om få kjøpt en ny 1895. Men jeg håper jeg tar grundig feil og venter derfor i stor spenning på tilbakemeldingen fra trådstarter !

Link to comment
Share on other sites

Bort sett fra at det kan være litt vanskelig å snakke med finnene :lol: , så finnes det en del 1895 rifler i Finnland. Russerne kjøpte ca 294000 rifler i årene 1915-17 og mange av disse havnet i Finnland.

 

Hvis du er ute etter ny eller kjøpe gjennom Collectors Firearms i Houston, som nevnt tidligere, er ikke dette umulig. ETSS eller European Target Shooters Supply har samarbeid med CF og ordner papirarbeidet på den siden. Men gratis er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...