Jump to content

Kajakkjakt-tråden


mS

Recommended Posts

Hmmmm.....

Tror nok det er viktig å være godt synelig på sjøen, så jeg ikke kjører over deg når jeg er på tur ut på skarvjakt.

Men hva med ett trekk i camo for å strekke/trekke over kajakken slik som spruttrekket når du er kommet i jaktposisjon under land, det trekket kan vel også brukes som beskyttelse når kajakken ligger i opplag på land....

Link to comment
Share on other sites

For de som måtte bry seg hardt om hvorfor, og hvordan jeg gjør det så kommer selvsagt sikkerheten først. Padler med selvlysende vest og lue. :D

Grunnen for camo er postering ved og på holmer. Det finnes ikke en skarv som går inn for landing på en kjent holme når det ligger en selvlysende kajakk der. Her kan man selvsagt legge over camonett eller tang og tare for den del, men jeg ønsker å spare meg bryet. Fuglene ser fryktelig godt, men god camo gjør jobben langt enklere langs land og mellom holmer og skjær. 

 

Eskimorulle er helt klart kult, og mye enklere en de fleste tror! Med åre skal det gå fint å rulle med oppakning inni og oppå kajakken, uten åre må man konsentrere seg med det er fullt mulig. :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Spennende tråd dette, er glad i kajakk og jakt så det må prøves til høsten. Er det noen av dere der ute som har en formening om rekyl og balanse når man jakter fra kajakk? Er det f.eks. problematisk med skudd 90 grader for bauen? Det er vel med hagla til skuldra man er på sitt mest ustødige vil jeg tro, uten mulighet for evt. støttetak?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil det virke med "utliggere" slik som "Ally" selger til kanoene sine?

Ser for meg en patent som ligger over kajakken bak ryggen på padleren med en pontong på hver side, kanskje 30cm ut er nok til å få en stødig skyteplatform uten å komme iveien for åren når man skal padle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker åra med en flottør på enden som stabilisator ved nødvendighet. Bare å legge åra i fanget og lene seg fremover eller stroppe den fast foran deg på dekk. Legger den selvfølgelig ut til kun den ene siden. Greit hvis man skal rote rundt i lasterom utaskjærs. Det finnes mange ting som ser bra ut fordi det alltid vises frem på flatt vann ;)

 

Jeg oppfordrer for øvrig til å vise frem bevis på at eskimorulle er enkelt med dekket fullt av drit. Det er så absolutt ikke min erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfordrer for øvrig til å vise frem bevis på at eskimorulle er enkelt med dekket fullt av drit

Rette karene ruller vel uansett, om du så sitter på dekket til de :roll: - selv sliter jeg nok med ren kajakk inne på stranda, og regner det som lite aktuelt i praksis. Det jeg var redd for med den pontongen er jo at den tvinger kajakken til å være i plan med vannoverflaten, og det er jo vel og bra sålenge vannoverflaten er horisontal.

 

men vil de hjelpe til med stabiliteten da også

Halve sjødyktigheten til en kajakk kommer jo fra at den IKKE er særlig stabil.

 

En krapp bølge som bryter over et undervannskjær, eller en 35' halvplaner som passerer 1m fra deg ( en dag senker jeg en sånn :evil: ), og vannflaten er alt annet enn horisontal, hva skjer da? For alt jeg vet går det bra, men synes det ser litt skummelt ut. Tipper det funker like bra som å sykle med støttehjul... Noen som kunne tas inn og legges ut hadde kanskje vært ideelt?

 

Årepose er fint å støtte seg på som Mjøllner sier, det funker til at fra pissing til framhenting av stash nedi pakkrom - og seff til å komme seg oppi igjen skulle det være så ille.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker fortsatt på opplevelsen av å skyte sittende i kajakken, uten mulighet for støttetak, er det noen med erfaringer rundt det? Bør man f.eks. lene seg imot skyteretningen? Eller er rekylen så liten at man ikke bør være redd for å velte?

Link to comment
Share on other sites

jeg har jaktet litt i kajakk og jeg vil absolutt anbefale deg å lene deg framover når du skal avfyre skudd, men for all del ikke skytt for skrått eller på siden da resulterer du i å havne opp ned og så vidt jeg vet funker det ikke så bra å jakte under vann med hagla ;)

Link to comment
Share on other sites

Du crit caller, har du jaktet fra kajakk? Really? :?: Jeg har jaktet i noen sesonger nå, og det er IKKE noen fare for at kajakken går rundt om jeg skyter sidelengs. Jeg har skutt en sekk med ærfulg med slike skudd. Og, det er bare (absolutt) tull å lene seg fremover. Hva skulle poenget være med det? :?: Forrykke ballansen i båten? Dette er rent vås.

 

nooben, ta med deg hagla ut og test. Du merker nok fort hvordan dette er. Selvfølgelig, dersom duvil jakte fra en havræcer så har du en utfordring. Jakt fra vanlig havkajakk er helt uproblematisk, og du går ikke rundt av rekylen.

Link to comment
Share on other sites

om man føler for "støttehjul" løses dette enkelt og rimelig ved å bruke et par lastereimer rundt hele skroget, som holder et par mellomsmå fendere fast i vannlinjen. Dette gir noe større vannmotstand, men ikke så mye som man skulle tro. og stødigheten øker merkbart.

 

Ellers er jeg helt enig i at i en jaktsituasjon er det egenredning og ikke rulle som gjelder for meg. Har gått til innskaffelse av såkalt fast årepose etter at den oppblåsbare begynte å fise betenkelig etter bare tre sesonger.

 

Ifølge legen min er det viktig at senkningen er god, så menneskevennlig som jeg er må jeg innrømme at jeg ofte er fristet til å medvirke til helsen på en og annen 40fot/40 knops yogurtbegerskipper... :lol:

Link to comment
Share on other sites

I stedet for duracoat bruker jeg rustoleum på mine våpen, billig og bra.

 

 

Rustoleum hva er det???

 

Rustoleum er nødvendivis merket, de har flere forskjellig malinger etc.

 

HardHat krever vanligvis grunning for at den skal sitte ordendlig, Combi-Color er derimot genial.

Flexibel, flyter veldig godt ut(var en type på et bilforum som tynnet den ut(whitespirit) og lakket corvetta med meget godt resultat(mange lag), stopper rust og du blir ikke gasset ihjel slik som med bengalack.

 

Den originale Combicolor inneholdt fiskeolje(mulig den fremdeles gjør det) og ble oppfunnet av en skotsk båtkaptein, tror jeg ville ha holdt meg til den framfor hardhat i forbindelse med stål og saltvann...

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd dette her. :) Har fundert litt på om jeg skulle anskaffet meg en kajakk til å jakte med, da helst i farvann jeg vil kalle innaskjærs. Nå er det jo blitt ganske mange kajakker av typen "sit on top" og disse ser jeg for meg at kunne vært grei til formålet. Enkel å komme seg inn og ut av når man skal i land på holmer og skjær. Eller er jeg på ville veier nå? Har rett og slett null erfaring med kajakk og er på jakt etter hva man bør velge :)

 

Er en annen ting jeg lurer på. Hvordan foretrekker dere kajakkfolk at motorbåter passerer dere? Jeg farter en del rundt med 5,5 tonn båt som marsjer 30 knop +, men jeg er garantert en av dem som prøver å være høflig mot andre som ferdes på sjøen. En ting er å holde avstand, men det går også an å servere dere bølgene mine på forskjellige måter.

Når jeg innhenter en kajakk har jeg gjort følgende ut i fra egen logikk. Jeg brekker omlag 35 til 45 grader av min egen kurs og krysser på skrått bak dere i passe avstand, så retter jeg opp mot egen opprinnelige kurs igjen når jeg har passert dere. Da får dere i all hovedsak mine bølger bakfra. Tanken min er å være hyggelig å gi dere bølger dere kan surfe på slik at dere får litt fart på farkosten. En annen ting er det at jeg tror det er lettere for dere å håndtere bølger som kommer rett bakfra enn bølger på skrått bakfra :)

Jeg vet en del folk mener vi som har slike båter skal sakke av og passere på sakte, men det der er ikke så lett. Skal jeg passere en kajakk i godt driv med båten min på sakte fart så graver jeg opp hele havet og dere får servert større bølger enn om jeg passerer i god planingsfart.

I trange farvann så er ikke dette er problem for meg, her kjører jeg snekkefart uansett og graver minimalt med sjø. Men i åpne fjorder er jeg litt redd for å vippe dere og har lurt litt på hva dere foretrekker.

Kjører jeg slik at dere får bølgene forfra så ser dere jo bølgene og kan lettere håndtere dem. Jeg er faktisk av den opfatning av at en som padler en kajakk midtfjords bør være i stand til å takle en del sjø, ellers har han ikke noe der ute å gjøre. Men litt høflighet og hensyn er det jo greit å utvise :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter hagle i alle vinkler, men rifle kun fremover. Ja, det går an å skyte rifle også fra kajakk :D

 

Skyter du med rifle fra kajakken? Fortell! Det har aldri jeg fått til. Det var en reportasje i et jaktblad en gang om en kar som gjorde det, og han skrev at han kjørte kajakken fast i tangen og brukte tofot på dekket. Jeg har hatt med rifla på dekk, men jeg har aldri funnet en plass som passer slik at jeg kan kjøre båten fast før skudd. Det er ekstremt ustabilt å skyte fra en kajakk som ligger og dupper... Jeg har vært nødt til å kravle meg i land. Rifla ligger i den vanntette brønnen liksågodt og blir plukket frem når jeg er på land. Fordelen med det er at jeg slipper saltvann og shait på kikkertsiktet, montasjer, avtrekkermekanisme og you name it. Men altså, hvordan får du til å skyte med rifle fra kajakk?

 

EDIT: Ærfugl plukket fra kajakken, og fra land med rifla

normal_sjofugl2.JPG

 

sit on top er interessant, men passer det i Norsk vær da? Jeg leide en sånn på Hawaii og padlet en dag, og det var en genial sak i tropisk farvann. En Norsk novemberdag etter ærfugl eller desemberdag etter stokkand vil jeg heller sitte nedi båten... Jeg har jaktet i issnerk og kunne ikke tenke meg å sitte oppå båten på sjøen når det er vinter her nord. Spent på hvordan dette funker i praksis!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan foretrekker dere kajakkfolk at motorbåter passerer dere

Sålenge det ikke er tvil om at du faktisk passerer så er mye gjort :wink:

 

For min egen del,

1. Kjør sånn at jeg aldri trenger å lure på om du kommer til å kjøre over meg. Det er det viktigste, det verste er å være redd for å bli påkjørt. Og det er jeg ofte om sommeren.

2. Hold en viss avstand om du kan, gjerne 50m eller mer om du er over dorgefart. Er det ikke plass til 50m så bør du kanskje vurdere å kjøre i dorgefart? Eller iallefall under3-5knop? Her er det jo 5knopsgrense innafor 50m fra land uansett... I åpent vann er avstand gull, men er man midtfjords så bør en jo tåle litt sjø også. Men jeg vil liksom ikke være i skyggen av flybridgen om du skjønner?

3. Er du i plan så hold deg i plan, alle båter jeg vet om lager mye mer sjø i halvplan.

 

Det er klart det er best å få bølgen inn forfra eller bakfra istf. fra siden, men om båten bare holder litt avstand og manøvrerer forutsigbart, så klarer en fint å vinkle seg greit inn.

Det er også greit om bølgene rekker å bli så flate at de ikke går over kajakken - jeg padler mye uten spruttrekk sommerstid, og da er det et helvete når sjøen flommer inn i cockpit.

 

 

 

Noen kjører rett på til en omtrent ikke ser frontruta, og jeg har blitt passert av 35' halvplaner i god fart så nært at jeg kunne ta på den. Han hadde jeg skutt på om jeg hadde noe å skyte med... Det kalles selvforsvar!

Også i seilbåt (andunge) har jeg blitt passert så vi hadde flere hundre liter vann ombord, de som vet hva en andunge er vil skjønne hva slags passering en snakker om.

Jeg har blitt passert av lokale speedbåter som holdt 60-80kts så nære at propellspruten regna over meg, men det var egentlig greit, for jeg så at han svingte for ikke å kjøre på meg, og han laget omtrent ikke en krusning på vannet.

Noen vannscooterkjørere tror det er sport å kjøre så fort som mulig så nær som mulig til all ting, sålenge de driver med det så fortsetter jeg med å ringe polisen hver gang jeg ser dem - selv om det er teit å ha et forbud mot scootere i seg selv.

I fellesferien unngår jeg stort sett å padle, og liker meg igrunn ikke på sjøen i noe som ikke er kledd med 2" eikeplank.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med M67 her. Det viktigste for meg er at båter holder avstand. Jeg får spader når jeg ser "far i 50 årene med ny flott skute som snakker med mor bak i salongen og kjører i 30 knop". Det er fort å kjøre over en kajakkpadler. Jeg setter veldig pris på om båtførere viser meg at de har sett meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder meg primært i Kvåsefjorden på sørlandet, og mine erfaringer er derifra.

Har selv aldri kommet meg til å jakte fra kajakk, men fisker mye fra den. Både pilking og fluefiske, og er meget enig med det som er sagt av M67 her.

 

Det verste var den ene gangen en båt presterte å stoppe for å kjefte på meg. Visstnok fordi føreren ikke så meg godt nok, i min knall røde kajakk, og det var da min feil om han skulle komme til å treffe meg. Han fikk et mindre vennlig svar fra meg, før han dro videre.

 

Min regel er at jeg går alltid utifra at båten ikke ser meg.

 

Litt OT, men synes denne sangen passer bra:

Link to comment
Share on other sites

Pilking anbefales! Jeg er spesielt glad i å gjøre det på grunnt vann tidlig i sesongen, kan få mye stor torsk da. Er i tillegg lett å bare vippe fisken opp av vannet og ned i fanget (om du ikke har spruttrekk). Om du er lokalkjent og har muligheten vil jeg anbefale sørsiden av malløysundet når det flør, en sikker plass. De andre plassene er hemmelig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Opplever de også som sikrere, da de er lette å komme inn og ut av, skyter med hagle i nesten 360 graders vinkel da det bare er å plaske begge beina utenfor ripekanten når en ser fuglen nærme seg.

 

Ulempen er at de er mer følsomme for vind, men det har jeg løst med et seil, og det går fint unna i 10-12 m/s.

 

Jakter også med rifle fra land og opplever at sit on top`en er sikrere å komme inn/ut av en en lukket kajakk. Foretrekker å ligge på land med tofot, demper og kraftig kikkertsikte og har laget et vanntett, polstret og flytende våpenfutteral for å holde våpenet tørt og støtsikkert.

 

Sent på høsten/vinteren bruker jeg ekstra klær utenpå fridykker drakten og har også overtrekksko fra forsvaret, men blir fortsatt litt kald på beina vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn; jeg skyter på samme måte som nevnt ovenfor i all hovedsak. Ligge mot land eller med baugen i tang osv. Jeg har en god og bred kajakk som er meget stødig, så jeg har våget meg på rifleskyting midt på vann også, men da på korte hold med 22LR i all hovedsak. Legger tofot frem på dekk og legger meg fremover i kajakken. Men for all del, vi snakker rolige forhold her altså. Skyter som vanlig ikke hvis jeg ikke er sikker på treff.

 

For min del hva passering angår så er jeg enig med M67. Så lenge vedkommende båt viser at de har sett meg og ikke har tenkt å renne meg i senk så er jeg fornøyd. Bølger bør de fleste som padler på havet være vant til. Det er i grunnen mest moro :) Jeg mistenker at noen kajakkpadlere mener at alle motorbåter skal snike seg forbi i lusefart på 500meter, men det er jeg uenig i. Vis hensyn som overalt ellers, og følg kardemommeloven!! Føler meg av og til litt som jeg tror syklistene føler seg på veien når jeg padler :roll:

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det verste med sommertrafikk og kajakk er at det fort blir som å padle i et vaffeljern. Bølgene går hulter til bulter, og er helt uforutsigbare i forhold til vindskapte.

 

Når det gjelder riflejakt fra kajakken har jeg best erfaring med gåstaver istedenfor tofot. Stavene i bunn, og rolig sjø, så hender det at det lar seg gjøre å løsne skudd.

Link to comment
Share on other sites

Interessant innlegg jonbjornsen :) Er dette jeg har sett for meg med en sit on top. En fot i vannet på hver side og så er man trygt på land eller ombord igjen. At disse kajakkene er mer utsatt for vær bekymrer meg i grunnen ikke da jeg må innrømme å være en godværsjakter på sjøen. Er det drittvær så koser jeg meg hjemme med kaffikoppen. Har du kansje noen tips til hvilke sit on top kajakker som er egnet til bruket? :)

 

@ M67 : Skjønner godt at du har funnet en del irritasjonsmomenter på sjøen sommerstiden, vi har dem her i vest og. For meg er den høfflige passeringsavstanden overfor en kajakk nærmere 100 meter enn 50. 50 meter er jaggu ikke mye på sjøen, og i alle fall ikke når man ratter en farkost mellom 5 og 10 tonn i 30 knop. 30 til 33 knop så klarer jeg akkurat å ratte meg unna en flytende ølflaske og i 35 knop så er det bare å håpe at hakket i skroget ikke blir for stort. Dette er det dessverre all for få av dem med høy sigar og konjakkføring som tenker over.

Du får ta med deg et paintball gevær som du kan ta fram når du føler deg truet ;)

 

@ Blazer_308 : Håper du kommer med en tilbakemelding på nye farkosten din..!! :)

 

Jeg har skutt med rifle i fra robåten min, men det er jaggu ikke lett og jeg føler holdet må være såpass kort at det funker å nappe avtrekket i riktig øyeblikk. Øve øve øve er vel stikkordet her. Kan dog utføres på en uskyldig måte med et luftgevær :)

Link to comment
Share on other sites

på den ene siden, på den måten kan en også skyte bakover dersom det er nødvendig - har funnet det nyttig under skarvejakt med lavtflyvende fugl i høy fart.

 

Har hatt en viking nemo 2+1 i flere år og er godt fornøyd med denne, har sett på noen billigere modeller, men ikke vært helt fornøyd med kvaliteten. Hobie har også noen fine kajakker med både seil og muligheter for å padle med bena (pingvinstyle).

 

En lang kajakk er å foretrekke da den blir mer retningsstabil når en padler, Bic`en lengere opp i tråden virker litt kort og vil kanskje vingle litt mer, spesielt når en padler motstrøms. I tillegg er det greit å ha en lang nok kajakk til at hagla får skikkelig plass foran en i kajakken.

 

Drittvær er relativt når en bor på Vestlandet, men ettersom erfaringen øker tørr en stadig litt mer.

Det er vindretningen og ikke minst vindstyrken som er avgjørende for om det blir tur eller ikke.

 

Rifleskyting fra flytende farkost tørr jeg ikke å prøve meg på da det alltid vil være litt bevegelse i sjøen, selv på helt blikkstille dager. Fugl er små mål, spesielt når de ligger på vannet.

Skyter fugl gjennom hals/hode opp mot 130 meter (på en god dag) når de ligger på vannet.

(Har skutt fugl gjennom kroppen i vannet en gang og da roterte prosjektilet og det ene brysttykket eksploderte). Fugl på land skytes på avstander opp mot 250 meter, noe særlig lengere hold en det kan det bli vanskelig å finne fuglen etterpå, spesielt hvis den kaster seg i sjøen og det er litt bølger, strøm og vind.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser det er flere muligheter hva gjelder oppbevaring av våpen over le. Selv tenker jeg kanskje et delvis åpen og impregnert futeral gjennom strikkene kan fungere greit. Jeg ser for meg at hagla ligger trygt for bevegelse og er noe beskyttet mot sprut. Hva med ammo? Noen mer erfaringer rundt hvordan man oppbevarer ammo lett tilgjengelig og nogen lunde vanntett?

Link to comment
Share on other sites

Hagla: flere bruker en 1.5 liter brusflaske som de skjærer til og stikker hagla inni. Futteral fungerer sikkert også fint. Jeg bruker en deck bag og stikker hagla inn under strikkene på den.

 

Ammo: Jeg har en liten nettingpose på utsiden av deck bag'en. Får greit tilgang til ammo der. Ulempen er at ammoen er utsatt for saltvann og ruster som bare fy! Den eneste hovedregelen når det gjelder ammo er: IKKE bruk ammobelte rundt livet! Du vil ikke ha vekter rundt livet dersom du går rundt.

Link to comment
Share on other sites

Hagle: Ikke vær så redd for at den skal bli våt, den tåler det.

 

Ammo: 2-3-4 patroner lett tilgjengelig (f.eks i lomma på svømmevesten, i en egen holder tapet til dekket eller noe) Disse patronene må du enten bruke eller kaste etter en 2-3-4 turer da de sikkert kommer til å ruste. Resten i vanntett pakning, syltetøyglass er fine, gjerne med ett par ark med tørkepapir i bunnen for å ta opp eventuelle vanndråper. Så bare etterfyller du det lett tilgjengelige lageret ved behov med patronene fra syltetøyglasset.

Link to comment
Share on other sites

60 cm = good shit! Den blir fin å jakte med. kanskje du skulle testet noen skudd i sommervarmen? Anbefaler en tlf til politivakta først.

 

Det med politiet er et godt tips. Her er hva som skjedde med en lokal jeger :shock:

 

http://www.h-avis.no/nyheter/ulovlig-ja ... -1.7330128" target="_blank" target="_blank

 

Eksempelet fra avisa var vel fra noen på land som ble skremt av smell? Midt i jaktsesongen? Og politiet som ikke visste bedre? Jeg tror "skaubjønn" mente at om man vil løsne skudd på sjøen utenom jaktsesong så er det best å høre med onkel først. Der jeg bor smeller det mye på fjorden fra 10 sept. til 23 des. hvert år så det er ikke uvanlig her i (skjær)gården. Men uansett greit å holde avstand til bebyggelse :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg varsler da ikke politiet før jeg går på lovlig jakt! Det er fri jakt på havet innen jakttidsrammene. Men, dersom jeg skulle skyte på havet utenom jakttidene, for eksempel for å teste hvordan kajakken oppfører seg når jeg fyrer hagla, så hadde jeg ringt til tante blå på kammeret først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slipper åra. Kajakkåra skal være sikret med et tau, ellers må man svømme etter den når det flyter avgårde... Jeg slipper åra i vannet og griper hagla. Unntaket er når jeg siiiiiger innpå fugl og nesten er nær nok... Da legger jeg åra på dekkeet mens jeg driver nær nok.

 

Edit: Men det er ikke til å komme ifra at det er et kavete styr! Årer, bølger, åretau og tau i hagla...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tenker og det å slippe/legge åra i rolig i vannet på venstre side (er høyrehendt) i det jeg tar frem hagla med høyre hånd, hustere vinkel med roret og være skuddklar. Det bør vel ikke ta mer enn 3-4 sekunder? (om man da ikke har slått knute på åretau og hagletau :)). Tror det blir å korte ned lengden på sikkerhetstau for åre og hagle for å minmere overflødig tauverk på dekk.

Link to comment
Share on other sites

Et tips er å padle slik at du har landsiden på skytesiden... Jeg klarer ikke å skyte fra feil skulder og det er irriterende når du får fugl i "blindsonen". Når man ser fuglen og skal innpå så er det jo greit, må bør ikke gå rett på fugl uansett og da vil man ha den på skytesiden. Men det er viktig å huske på dette når du smyger rundt holmer og skjær også: Ha land inn i skytesektoren din. Og av og til bommer man på skytesonene og må bare la dem fly. Que sera sera/Inch'Allah osv.

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke Bic Bilbao på meg, siden selger solgte til noen andre. Så blir ingen review av den Hydrox

 

 

MEN :D Det ble kjøp av Dagger Delta. http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... Q&dur=1761" target="_blank

 

Første prøvetur i dag, i litt sjø og vind. Velter man med denne, bør man kjøpe båt :!:

 

Ikke akkurat en kjapp kajakk. Med dette er et Hangar skip på vannet. Savner en fiskestang holder, så blir å kjøpe det. Setet var godt å sitte i, og ryggstøtten var perfekt. Å komme inn og ut av kajakk var null problem med den store åpningen. Blir bra når jeg skal sjekke Mink fellene mine. Stødigheten gjør det enkelt å komme seg ut og inn av kajakk. Denne kajakken var topp til mitt bruk, som blir jakt og fiske.

 

Så deilig det var å paddle på sjøen. Gleder meg til i morgen :D .

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke å skyte fra feil skulder og det er irriterende når du får fugl i "blindsonen".

Øve øve øve Skaubjønn... :D Jeg er skeivhendt i fra naturen sin side og skjøt egentlig links. Når jeg ble gammel nok til å skjønne at utvalget våpen for oss feilhendte var dårlig konverterte jeg og skyter riktige veien i dag. Fordelen jeg har fått ut av dette er at jeg kan skyte begge veier hvis skytestilling krever det. Og jeg skyter rævva av folk på svakeste hånd øvelser i praktisk pistolskyting :) Jeg har jo ingen svakeste hånd....

Begynn med et luftgevær og skyt lings til du spyr av det, du vil fort merke gigantisk forskjell når brikkene faller på plass. Første bud er å sikte med riktige øyet, lett å glemme i starten og ikke finne siktene.. ;) Det er lettere å konvertere/trene seg opp enn folk tror. Siden du jakter med kajakk kommer du garantert ikke til å angre på å bruke 10 minutter tørrtrening hver dag to uker i strekk. Det viktige er å gi kroppen litt ro til å fordøye det du prøver å lære den og derfor 10 minutter hver dag :) Gudd løkk.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Far min ordnet stangholder med en trekloss som base, og et pvcrør i passe tykkelse til fiskestanga. Bare to små skruehull gjennom dekk, og stanga ligger diagonalt framover ute av veien for padling. Samtidig er den lett å nå ved napp, og stangtuppen er i syne hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

 

:shock:

"Artikkelen" er vel temmelig misvisende, da toppskarv ikke er jaktbar over hele landet. Og dersom det var toppskarv vedkommnde jeger faktisk jaktet på, i Haugesundsområdet, hadde han vel neppe fått våpen og jakttillatelse tilbake... Det kan vel ikke være så vanskelig å gjøre noenlunde god research før man skriver noe som er riv ruskende feil?

 

Beklager OT, men av en eller annen grunn er jeg litt lei sånt. Det måtte bare ut... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...