Jump to content

Kikkersikte elgjakt


dexodus

Recommended Posts

Har kjøpt nye zeiss duralyt 1,2-5. Synes siktet passer veldig bra til elgjakt og annen dagjakt og det er veldig lett -

Jeg har akkurat ordnet det meste av utstyret, etter dagens jakt. Der jeg felte en liten elgkalv i galopp, på ca. 150 m. Underlig situasjon, egentlig, vi var ferdige med jakta for dagen, men bror min og jeg gikk en annen vei ned. Da får en av de som hadde drevet, se ei ku med kalv, som tok opp en vei vi egentlig ikke posterte for. Jeg løp til et sted jeg kunne skyte på kalven, og fikk avgitt et skudd, dermed ble det kalv på oss!

 

Etter som jeg var ferdig med posteringa, hadde jeg stilt kikkerten tilbake på 1,3 X (mellom 1,2 og 1,3 har den "dassrulleffekt"). Og da fikk jeg plenty synsfelt til å følge elgene gjennom furuskauen, og se meg ut den glenna jeg måtte skyte i.

 

Minuset med Duralyt er retikkelen - det skulle vært skikkelig 4-er, det er altfor langt mellom de tjukke linjene. Disse vises godt i måneskinn, men "trådene" er umulige å se. Så det blir nok en Classic 2,5 - 10, med retikkel 4 og rødpunkt, til denne børsa (M/98 i 308 NM) etter jakta, Duralyt'en får nok plass på 425'en fra Fossdal.

 

Edit 1: Avstanden var "bare" 118 m.

Edit 2: Det er blitt Classic 2,5 (egentlig 3,3) - 10 x 50 m lys, ja, XXL solgte den for 7.200,- under en kampanje sist i november.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt nye zeiss duralyt 1,2-5. Synes siktet passer veldig bra til elgjakt og annen dagjakt og det er veldig lett -

Jeg har akkurat ordnet det meste av utstyret, etter dagens jakt. Der jeg felte en liten elgkalv i galopp, på ca. 150 m.

 

Du skjøt på en 'galloperende' elgkalv på 150 meters hold? Blir ikke det litt drøyt?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har ikke den store erfaring med kikkertsikter,men jeg har et zeiss duralyt 2-8 selv og er egentlig fornøyd med det, men.. jeg var i skogen her en dag på hjortejakt og det striregnet, fikk mye vann på linsene og det må tørkes.. i din prisklasse +1000,- hadde jeg valgt et Zeiss Victory 1,5-6 med Lotutec coating, da skal vannet bare prelle av ifølge reklamen..

Link to comment
Share on other sites

Du skjøt på en 'galloperende' elgkalv på 150 meters hold? Blir ikke det litt drøyt?

Kua var stor, og kalven liten, så den måtte bruke beina for å holde følge. Hvorvidt den unngikk disk for urent trav, vet jeg ikke - jeg konsentrerte meg om skytingen. Hvis jeg kommer forbi stedet i morgen, skal du få nøyaktig avstand.

 

Diskusjoner om for lange hold eller ikke har vi hatt en del av i diverse langholdstråder - denne tråden handler derimot om hvilke kikkertsikter som egner seg til elgjakt, eventuelt med begrunnelse hvorfor.

 

Og jeg skrev altså at Duralyt 1,2 (egentlig 1,3) - 5 X 36 gjorde sin del av jobben (180 Oryx fra 308 NM gjorde også sin del).

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med erfaring med Leupold Eropean? Jeg har XXL kikkerten Zeiss 2.5-10 som er en lyssterk og klar kikkert, men har kort øyeavstand 8cm. Rifla er en Sako 75 i .338 WM og den er oppe i panna og hilser på litt for ofte. Jeg lurer litt på en ny kikkert, men den må ha lengre øyeavstand og helst bredere synsfelt.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=368

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med erfaring med Leupold Eropean? Jeg har XXL kikkerten Zeiss 2.5-10 som er en lyssterk og klar kikkert, men har kort øyeavstand 8cm. Rifla er en Sako 75 i .338 WM og den er oppe i panna og hilser på litt for ofte. Jeg lurer litt på en ny kikkert, men den må ha lengre øyeavstand og helst bredere synsfelt.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=368

 

Hadde en slik på kombien min. Var forbauset over hvor god den var egentlig. Det er definitivt ingen skumringskikkert, men den holdt likevel brukbart utover kvelden. Dette var i slutten av april, så kl 2200 da er ikke det samme som 2200 i oktober akkurat da. Syntes den var klar og fin, og retikkelet jeg hadde, tysk 4, er ganske tykt. På små mål blir det nok noe grovt i forhold til småvilt, men på større dyr er det helt greit. Skjøt aldri noe vilt med bruk av siktet, så fikk bare erfaring fra bane. Helt kurant på 100 meter i hvert fall. Syntes også den var grei i motlys (skytebanen ligger sørvestvent, så sola sto ganske i mot på eftan. Minimal dorulleffekt (syntes jeg) og lang øyeavstand var et pluss syntes jeg.

 

Selvfølgelig får man bedre kikkertsikte om man rusler opp noen lapper, men jeg syntes i hvert fall det var god kikkert for penga. Et stort pluss er utrolig lav vekt (279 gram) og at den er hendig, rundt 25 cm lang. Det er heller ingen ulempe med cm-klikk. Ellers er sikkert 2-7x33 verdt en kikk om man vil ha et lite og lett sikte, 323 gram og 27 cm langt. http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/european-30-riflescopes/european-30-2-7x33mm/

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med erfaring med Leupold Eropean? Jeg har XXL kikkerten Zeiss 2.5-10 som er en lyssterk og klar kikkert, men har kort øyeavstand 8cm. Rifla er en Sako 75 i .338 WM og den er oppe i panna og hilser på litt for ofte. Jeg lurer litt på en ny kikkert, men den må ha lengre øyeavstand og helst bredere synsfelt.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=368

 

Jeg har denne på 458-en min, og har aldri hatt den i panna med den rifla. Øyeavstanden er bra, optikken er bra og den tåler en støyt. Har skutt elg på 5 meters hold og opp til 80 meter uten problemer. Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet som hundefører i flere år med 1.5-6x42 (kahles), i år med 2-8x42, en meopta. Synes nok at jeg etterhvert blir mer konfortabel med 2-8 enn 1.5-6, i første rekke for å kunne dobbeltsjekke etter gevirtapper på fjorårsdyr når holdet begynner å strekke seg litt.

 

Bruker kikkerten oftere på laveste forstørrelse enn høyeste, og større minste forstørrelse enn 2x vil jeg absolutt ikke ha på elgrifla...

Link to comment
Share on other sites

Har selv to våpen som brukes på elgjakt, på den jeg bruker som hundefører (løshund) sitter en Leupold European 1,25-4x30, tysk fire retikkel. kjempefornøyd med den.

Den andre som blir brukt til postering,sitter en Zeiss Jena (eldre mod) 3-12x56. tysk fire. føler jeg har kikkerter som dekker godt mine behov med dette.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Leupold VX3 1.5-5x20mm m/lys tysk nr 4? Har en slik på børsa,du får stort synsfelt,grei retikkel,30mm mellomrør,lys dersom det blir litt mørkt,mulighet for å bruke begge øyne ved 1,5 forstørrelse og lys.samt at det ikke ser ut som du her en stjernekikkert på børsa.

Tror du får den for rundt 7 tusen på jakt og friluft.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takker for alle innlegg.

Har nå bestemt meg og det ble en Zeiss Classic Diavari 1,5 - 6 x 42 T*

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23744549" target="_blank

Hvis du legger på kr. 1.000,- kan du få kjøpt av meg en nesten ubrukt

Zeiss Victory Diavari 1,5 -6 X 42 T* for kr. 6.990,-

Veiledende/villedende pris kr. 12.800,- til kr. 14.890,-

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Meopta Artemis 2000 2-8x42 på elgrifla. 2x er lite nok til at jeg er komfortabel når jeg stiller på loser eller sitter på trange poster, men jeg har aldri skutt elg med så lite forstørrelse uansett. En rar ting jeg etterhvert har lagt merke til at jeg gjør, er å stille forstørrelsen på maks når jeg får øye på dyrene. Nå liker jeg generelt å skyte med høy forstørrelse, og når holdene er lange kan høy forstørrelse være med på å forhindre feilskyting. En ser da også nøyaktig hvor kula slår inn i elgen, i motsetning til om en skulle brukt aimpoint eller liknende.

 

Neste kikkert på den elgrifla blir en 3-12x56 av noe slag. Brukte Leupold 1-4x20 før, men på lange hold var det ikke alltid jeg så kuleinnslaget i dyret, og usikkerheten kom smygende på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ettersom tråden handler om siktemidler og elgjakt bruker jeg denne...

 

Jeg har fått invitasjon til å være med på elgjakt neste år. I den forbindelse (og på generelt basis) skal jeg kjøpe litt nye siktemidler. Jeg har bestemt meg for en 3-12x56 med lys til skumringsjakt, rådyr etc, men lurer på om dette kan være litt voldsomt til elgjakta. Vurdere 2 varianter til dette bruket:

 

- AimPoint Micro H-1

- Burris Euro Diamond 1.5-6x40 RD

 

Hva bør jeg gå for? Holder det med den store kikkerten og en AP, eller bør jeg heller ha to kikkerter? AP'en og Burrisen er nokså like i pris. Jeg skal ha et opphold over dammen, så jeg handler der og bringer hjem.

 

På forhånd takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvordan jobb du får under jakta, det. En 3-12 funker kjempebra til de aller fleste situasjoner jeg kan tenke meg. Men hvis du skal gå som hundefører, og uansett har lyst til å svi av noen kroner til et ekstra sikte, ville jeg nok kanskje gått for et sikte med mindre brennvidde, kanskje den på 1,5-6.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med erfaring med Leupold Eropean?.........

Jeg har et par av overnevnte, min kjappeste kikkert tror jeg faktisk er en European 2-7 x 32 med #4 :wink: På en god 2. plass kommer muligens VXlll 1.75-6x32? Langt ut i leksa med Leupolder kommer Swarovski 1.5-6 x 42. Skal du ha kun en kikkert er vel denne å foretrekke- om du skyter i skumring. Zeiss Classic leverer også tilsvarende til en rimeligere pris. Jeg har ikke prøvd denne, men denne er nok godt på høyde med Swarovskien :wink:

En European 2-7 x 32 #4 er vel noe av det sikreste du kan ha på elgbørsa. Lett, kjapp, solid, laaang øyeavstand, -og med såpass forstørrelse at du ser om det er en piggokse eller en kvige når holdet passerer 100 meter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har også fått testkutt en Zeiss Duralyt 2-8x42 på min 375 Ruger.

Presis justering, klar og tydelig og øyeavstanden var tilstrekkelig på lett rifle med sprek rekyl.

Litt uvant retikkel (# 6) da jeg er en tysk # 4 mann, men det er vel sannsynligvis kun en tilvenning.

Ser ut til å være et bra sikte i middelklassen.

Link to comment
Share on other sites

Et individuellt tips fra meg: Jeg bygde meg hundeførerbørse og klaska oppå en kahles 1.5-6 x 42, fordi jeg mente dette ville bli passende. Har tidligere brukt 2,5 - 10, og ble såpass lite fornøyd med den nye kikkerten at jeg bytta inn til en ny kahles 2,5-10 x 50 midt i elgjakta. Dette fordi jeg mistet flere skuddsjanser da jeg ikke klarte å identifisere ungdyr godt nok med 6x. Håndkikkert er jo kjekt å ha men det er ikke alltid man rekker å få den fram, bruke den og så få opp børsa igjen før skuddsjansen er en saga blott. Har tidligere skutt elg på 5-10 meters hold med kikkerten på 3x og dette er ikke noe problem da men mer eller mindre bare "peker" med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring selv. Vi skal ikke bare drive med jakt , men også med "forvaltning" på elgen så det er greit og raskt kunne identifisere om dyr er skytbart. Det man ikke kan sikte på med 2,5 til 3 ggr forstørrelse kan man jo bruke pekemetoden på. Går vanligvis med kikkerten på minste forstørrelse og kan raskt skru opp på maks om nøyere kontroll er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jakter nå med en 2,5-10x42. For min jakt er dette siktet perfekt. Poster med hold fra 10-200m og går med hund. Begynnte med en 1,5-6x42, litt liten forstørrelse: Mistet en skuddsjangs på det. Vannskelig å skille piggokse fra kvige og å telle tagger på oksene. Gikk over til 4,5-14x50 det blei litt høy forstørrelse. Selv om jeg hadde med en Aimpoint i tillegg. Dette funka greit på trange poster og på oversiktlige poster. Men så var det de postene med veldig varierte hold og bikkjejakta da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...