Jump to content

hva burde jeg gjøre videre nå....dachsvalp...


Beago

Recommended Posts

Hei igjen :)

 

Jeg spør å graver på forumet her siden jeg har min første drivende jakthund...strihårdachs på nå 7mnd..

 

Jeg har vært masse ute i skogen med han.... maaaaaaaange timer... Nå søker han ut alt fra 20-100m, litt ettersom.. han søker litt dårlig ut hvis han ikke får noe i nesa, men får han noe i nesa søker han ut 50-200m og støter på fot som bare det... men han har ikke hatt uttak ennå... Han er avgårde alt i fra 10min til 45min å snoker alt ettersom, men avstanden fra meg er ikke alltid så lang...

Har spora med han i band på helt ferske spor(30min gamle) å da er det helt stram line til han nesten ikke får puste..hehe..

 

kort oppsummert fakta: han er interessert i ferske spor, han støter som bare det på fot, han sporer på ferske spor i stram line, han søker ut 50-200m når han får noe i nesa, han søker litt dårlig ut dersom vi er i terreng som er tomt for dyr (maks ut 40m).

 

Burde jeg nå være fornøyd med det jeg har fått til med en så ung valp å så la være å slippe han noe mer i skogen før neste høst? eller burde jeg fortsette med å slippe han en gang hver helg... Hva mener dere? Får mange forskjellige meninger om dette av de jeg snakker med.. Mange mener at han garantert kommer til å jage og at jeg burde vente til neste høst med å stresse noe mer for da er kroppen mer utbygd og klar for påkjenninger...

 

Tips og råd mottas med takk! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært fornøyd. Jeg har en korthåret dachs valp på 5mnd og han støyter ikke (fordi om vi har støkka ut dyr 20m forran oss.) Og i tillegg søker han ikke. Kan heller ikke si jeg har vært lite ute :(

Vet ikke åssen din valp var når den var 5mnd? :roll: Gleder meg til valpen min er der hvor din er nå! :mrgreen:

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Vær fornøyd. Hadde den vært en "storjager" allerede, så ville du kanskje fått en jaktidiot - med de uheldige sidene det bærer med seg.

Bruk første høsten til å gjøre hunden trygg, vær mye ute og la den finne ut av ting på egen hånd. Mestring- og selvtillitsbygging.

 

I en eller annen tråd her ligger link til Svenska Taxklubben sin "innjagingstips". Mye god råd på veien der også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...