Jump to content

Leupold eller Nikon i 8x42


gunleil

Recommended Posts

Skal kjøpe kikkert, og vurderer enten Leupold Cascade Series Binocular 8x 42mm eller Nikon Monarch ATB 8x 42mm. Disse ligger nogenlunde likt i pris. Noen som har innvendinger vedrørende vilken jeg bør velge. Vil hovedsakelig bli brukt på jakt etter rådyr og hjort. Tidlig morgen og kveld.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Monarch`n du!!!. Nå vet jeg ikke så veldig masse ang Leopold, men tror det er ok kikkerter. Har en Nikon Monarch sjøl i 8,5 x 56, og er mega fornøyd med den kikkerten. Der får en mye optikk for pengene. Skal du bruke den mest i dårlige lysforhold og skumringsjakt, ville jeg feks på 8,5 x 56, men som en allround skogsfjell kikkert er sikkert 8x42 ideelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Leupold Pinnacle 8 x 42. Denne har jeg hatt og brukt ca 6 år. For et par år siden kjøpte jeg en Nikon Monarch 8 x 36 til svigers. I mørket et begge jevngode. Dagtid ville jeg valgt Nikonen, da jeg finner denne en tanke skarpere, og i tillegg er noe mer hendig.

 

Har nå (i fjor) kjøpt meg en Nikon Monarch 8,5 x 56. I utgangspunktet var tanken at denne "store tunge kikkerten" kun skulle benyttes til bø-jakt/ måneskinn, og bruke Leupolden til dagjakt. Har endet opp med kun å bruke Nikon 8,5 x 56 på all jakt i høst. Er ikke så mye mer vekt å drasse på, men mye bedre å se i.

 

Konklusjon: Jeg tror du skal lete lenge for å få mer for pengene enn ved kjøp av en Nikon Monarch. Ok, den er satt sammen i Kina og er sikker mer plastikk en Zeiss (eller Leupold for den del), men optikken duger bra.

 

Står valget mellom Nikon Monarch eller Leupold håndkikkert, velger jeg Nikon, selv om jeg mistenker den mekaniske kvaliteten for å være bedre på Leupold.

 

 

8 x 42 modellen får du levert på posten ferdig fortolla for ca 2250,- kjøpt fra

 

http://www.theopticzone.com (seriøs forhandler som jeg har handlet fra et tosifret antall ganger).

 

Pleier ta ca. 1 uke fra du legger inn bestilling til produktet er deg i hende. Husk å legge inn 7% rabattkode.

 

 

NB! Dersom du absolutt vil ha Leupold kikkert, kan du få kjøpe min Leupold Pinnacle 8 x 42. Pent brukt kikkert - leveres i original embalasjen etc. kr. 2300,- + porto

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...