Jump to content

375 H&H og kikkertsikte


Sako.308

Recommended Posts

Har 2,5-10x50 Zeiss på min og godt fornøyd med det. Hadde tidligere en Kahles Helia C 1,1-4x24 på den og i grunnen fornøyd med den også helt til den gikk i stykker. :(

 

Har brukt rifla på hjortjakt og i Afrika og synes det er greit med muligheten for en del forstørrelse når avstandene blir 200 m + og litt stor lysåpning når den blir brukt på skumringsjakt/måneskinnsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Har en Burris Euro Diamond 2,5-10x50 med lys på min 416 Rem mag.Denne stod en tid på min 375H&H.Godt å ha litt forstørrelse på åpne elgposter.Dette siktet har et retikkel som heter ballistic plex og har overhold streker ut til 500m.

Har testa min ut til 300m med 400gr kuler og med kikkertforstørrelse på 6x stemmer kulebanen .

På trange elgposter tar jeg av kikkerten og bruker åpne sikter.

Det ideelle er vel et 1,5-6x40 av god kvalitet.På en så grov rifle som 375 er det viktig med litt øyeavstand.Der er vel Leupld en av de beste.Brukte et 2-7 x32 med 30 rør på en .460 W,by.Fikk aldri nærkontakt med kikkrten på den.Leupold er dessuten velgtig solide sikter som tåler mye rekyl før de havarerer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det stort sett 1-6 X42 sikte på 375 rifler ? Er det en spesiell grunn til det ?
Det er for å lure folk til å dytte øye for nærme når de skal prøve, eller det ikke spiller noen rolle hva man skyter. :lol: Selv har jeg en tendens til å krype for langt frem ved lave forstørrelser.

 

På de 375'ne jeg har hatt har det meste parten av tiden sitt 2,5-10x42er med europeiske krystaller. Kun en kort periode satt en Leupold vx3 ca 1,1-5x36 på en av dem, den ble for dunkel der losen ofte står syns jeg. Har man tid til å vri opp og vurdere dyret nærmere, er etter min mening 10 mye bedre enn 5 eller 6. Skyter man med begge øyne åpne kan man jo godt skyte på 10x selv på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 3-12 x 50 Zeiss på min 375 H&H. Liker å ha muligheten til forskjellig forstørrelse, både på jakt og på forskjellige hold på banen. Har sett på litt grovere rifler, så ser jeg at det står ofte små kikkerter, og hvorfor vet ikke jeg. Jeg bruker min 375 H&H på storvilt jakt i forskjellige lysforhold, og da må jeg ha en kikkert som er litt lysåpning på.

Link to comment
Share on other sites

En høykvalitets 1.1-4x m/lys gjør det aller meste du trenger for ei grovrifle. God både til skumring, langhold (200m i denne sammenhengen) og full oversikt ved raske skudd på kort hold. S&B Zenith Flashdot og Zeiss Varipoint er gode eksempler. Sw 1-6 z6i er en tilsvarende kul sak, selv om jeg aldri har testet i skumring.

 

I trange og raske jakt-situasjoner der det er mye som skal bedømmes raskt, er jeg veldig glad for å kunne gå ned til 1.1x istedenfor 1.5x eller 2x. Det er mye lettere å forholde seg til trær og andre hindringer når du ser det samme med begge øynene.

 

Rød prikk er rått når det går fort, mer enn jeg har trodd. Og en svak prikk i skumring er gull.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 3-12x42 S&B på min, har stått på i fem år nå og jeg er veldig fornøyd. Jakter primært Elg med bandhund, og vil ha mulighet til litt skikkelig forstørrelse på banen og ved litt lengre hold på jakt. Hadde en 1,5-6x42 før og kan vel ikke se helt poenget med kikkerter i denne klassen i det hele tatt. Har skutt Hjort, i drev, på ca. 13m med kikkert skrudd på 3x, på jakt tror jeg i det hele tatt jeg aldri har skrudd noen kikkert under 3x.

 

Kikkerten skal passe jaktformen din. Skyter du kun dyr på drev, trange poster og kort hold er det jo lite poeng med høy forstørrelse, til allround bruk er det fint å kunne skru opp til 9-10, i skumring er det bra med litt lysåpning etc. Du skal ikke kjøpe kikkert etter kaliber, det er sef. bare tøys.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Er litt uenig med Tron her.

I mitt hode er 1,5-6x42 det optimale siktet for generell storviltjakt, spesiellt på grovkalibrete rifler.

Det dekker trange poster og raske skudd, samtidig som at 6x duger bra til litt lengere hold.

42mm er et godt kompromiss både med tanke på størrelse og vekt på siktet, samt at det har en lysstyrke som holder når det skymmer litt, eller tidlig på morningen.

 

På mine 375H&H (har hatt tre stykker de siste 20 årene) har det stort sett stått sikter fra Leupold.

Enten 1,5-6x32 eller 2,5-8x36 med heavy duplex eller #4.

De har fungert prikkfritt, men det lille aberet etter min mening er at øyeavstanden varierer noe med forstørrelsen.

 

Etterhvert ble de byttet ut med Zeiss Classic 1,5.6x42 med #4 retikkel og det siktet står nå på min 375 Ruger.

Eneste lille minuset her er øyeavstand på 8 cm som nok er i minste laget for ei lett rifle med sprek rekyl.

Men så langt har det gått bra uten blodsutgydelser :)

(en gammel Leupold Vari X III , 2,5-8x36 ligger fortsatt i skapet, innskutt med Ruger ringer montert og er reservesikte)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har brukt 1.1-4x24, 1.5-6x42 og 2.5-10x50 på min .375H&H.

 

Zeiss 2.5-10x50 var klart den beste allrounderen og Zeiss 1.1-4x24 var super på drivjakt. S&B 1.5-6x42 var vel et slags kompromiss mellom disse og funket også utmerket.

 

Ofte vanskelig å få i pose og sekk, men dersom jeg skulle brukt .375H&H´en til allsidig jakt ville jeg vel gått for Zeiss V 2.5-10x50 pga forstørrelse/skumringsjakt. For ei ren elg/drivjakt rifle vil letter og mer lavt forstørrende sikter (med større synsfelt) kunne anses å være mer optimalt, selv om man som Tron sier, ikke nødvendigvis er handikappet med 2.5/3 som laveste forstørring på elgjakt.

Link to comment
Share on other sites

Nyttig input, snuser på en 375 rifle og har vel bestemt meg. men er fremdeles på søken etter en god kikkert. Og helst i "Stainless steel" utgave...Så det "matcher" resten av riggen..

 

Har en Nikon 2,5-10 56 som jeg synes er bra på Sako'n, funker til alle typer jakt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha valgt enten 1,5-6x42 eller 1-4x24.

 

Som skrevet lengre opp er kaliberet egnet for stort vilt. Siden blinken er stor trenger man ikke stor forstørrelse. Det er viktigere at siktet er egnet for skudd på dyr i bevegelse.

 

1,5-6x42 av beste kvalitet er mye bedre i skumring enn de fleste tror, sikkert like bra som de fleste mellomklasse x56.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Era svingmontasje og to kikkerter til min .375.

Zeiss Varipoint 1,1-4x24 og Zeiss Victory 3-12x56.

Skrev i mitt forrige innlegg at det ofte var vanskelig å få i pose og sekk, men det er langt i fra umulig ser jeg :mrgreen:

 

Utmerket kombo tf!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...