Jump to content

Speer 100 Grain Spitzer Boat Tail i 243Win


308 Sako

Recommended Posts

Hei godt folk!

 

Noen som har erfaring med denne: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=567363 ?

 

Jeg har en pakke med 100 stk slike som jeg tenkte å prøve på rådyr.

Dersom jeg får testet denne ut på lengre hold burde den kunne være bra til denslags også med bc på .430

 

Til sammenligning har Hornady V-Max 87 Grain Boat Tail en bc på .400

har en pakke med disse også http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=691210 vet Roe brukte disse i sin 243 win med bra resultat.

 

Noen med erfaring fra disse kulene? Hvilken av de er best på rådyr tru? :D

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg bare svare utifra mine erfaringer og da vil jeg anbefale og ha ei god kule i den farten som en .243 win leverer.

Har brukt 95 grs og 100 grs nosler partition med suksess. Har nå i 90 grs swift scirocco II og det ser også bra ut. Jeg må innrømme at den speer kula har jeg aldri prøvd så det er for meg vanskelig og svare på, men jeg tror at den med hell kan brukes på rådyr, gjerne med et skudd plassert bak bogen. Men dette er min synsing, men det er altid gøy og prøve nye kuler.

Link to comment
Share on other sites

Denne kula ble tidligere levert som lapua mega i 6mm. Samme kule uansett. Men da til halv pris som mega kule. Jeg har aldri jaktet rådyr. Men har brukt denne på ryper. Grei kule til det, men ujevn presisjon i 6mm Br. Passelig treg ekspansjon, dvs rypa ble sjelden flådd og spredd i krattet.

Har for øvrig brukt kula med 1-10 og 1-8 piper.

Speer har ei 105 blysiss. Denne kula har lang bæreflate og stabiliserte i 1-10 løp. Har ikke værst bc den heller.

Link to comment
Share on other sites

Skjønte ikke helt den..Gs står forøvrig for Grand Slam og skal kun stå stemplet på de(har brukt dem endel i 308)Den eska jeg hadde med Mega for mange år siden var en helt annen kule,forøvrig veldig ekspansjonstreg!Den loten i det minste..likte dem ikke og gikk over på Nosler Partition.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i denne tråden og andre at skrives litt om hvor kula bør plasseres.

Jeg ser fra bl.a. denne http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/34037015.PDF

at mellomgulvet og vomma går litt inn mellom lungene nesten like langt frem som til bakkant av frambeina.

 

Å skyte bak bogen med raske kuler, kan ikke dette fort bli noe søl da?

Blinken er ikke stor på rådyr, men litt høyt foran bogen. Er dette et bedre sted å plassere skuddet?

 

Ellers er vel lungeregionen hvor man blir lært at man skal sikte.

Selv rådyr kan springe ganske langt ved skudd midt i lungene. Hva er deres erfaring med treffpunkt for et så raskt som mulig fall, evt knall og fall dersom slikt kan oppnås hver gang?

Link to comment
Share on other sites

På rådyr har jeg brukt .6BR og .243, antall rådyr felt vet jeg ikke? Men det er en del...

 

I .243 brukte jeg 95grs Partition og 87grs Vmax, alle var knall & fall uten unntak. Skuddplassering var midt i bog, høyt i bog, bak bog + nakken.

I .6BR brukte jeg kun 87grs Vmax, med samme type skuddplassering. Lengste fluktstrekning har vært 7-8mtr.

Skal du oppnå knall&fall, så er det høyt bogskudd, så du får splintavgang opp i ryggen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
På rådyr har jeg brukt .6BR og .243, antall rådyr felt vet jeg ikke? Men det er en del...

 

I .243 brukte jeg 95grs Partition og 87grs Vmax, alle var knall & fall uten unntak. Skuddplassering var midt i bog, høyt i bog, bak bog + nakken.

I .6BR brukte jeg kun 87grs Vmax, med samme type skuddplassering. Lengste fluktstrekning har vært 7-8mtr.

Skal du oppnå knall&fall, så er det høyt bogskudd, så du får splintavgang opp i ryggen.

 

 

Kan du anbefale krutt , og kruttmengde på Vmax i 243win?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...